شما هم جزو کسانی هستید که قصد ارسال انبوه پیام در تلگرام را دارند؟ حدس می‌زنم هدف شما از این کار ارسال پیام به لیست مشتریان فعلی یا افزایش ممبر کانال تلگرامتان باشد. در این مقاله همه چیز را درباره ارسال انبوه پیام در تلگرام توضیح خواهم داد. اما شخصاً اینکار را به هیچ وجه به شما توصیه نمی‌کنم. دلایل این موضوع را در ادامه مطلب مفصل توضیح داده‌ام تا به خوبی درک کنید که چرا خود تلگرام و دولت نیز با این کار مخالف هستند و آن را ممنوع کرده‌اند.

مسئولیت انتخاب یا عدم انتخاب این روش به عهده خودتان است. من در این مقاله روش‌های جایگزینی برای ارسال انبوه پیام در تلگرام را به شما معرفی می‌کنم. روش‌هایی که هم قانونی هستند، و هم هدفمندی بالایی دارند.

همه چیز دربارۀ ارسال انبوه پیام در تلگرام

آیا ارسال انبوه پیام در تلگرام امکانپذیر است؟ باید بگویم، هم بله و هم خیر! شما از طریق خود برنامه تلگرام نمی‌توانید این کار را انجام بدهید. سازندگان برنامه تلگرام این کار را مغایر با اهداف آن می‌دانند (تلگرام در درجه اول یک برنامه چت خصوصی است). به همین علت است که حتی اگر شما به بیست نفر از مخاطبان خود یک پیام مشابه ارسال کنید، تلگرام حساب شما را خواهد بست.

برای ارسال انبوه پیام با تلگرام باید از نرم‌افزارهای جانبی‌ای که مخصوص این کار نوشته شده‌اند استفاده کنید. اما نکاتی درباره این نرم‌افزارها وجود دارد که توصیه می‌کنم به آنها توجه کنید. نخست اینکه این نرم‌افزارها توسط افراد نوشته می‌شوند (نه شرکت‌ها) و هیچ‌گونه تضمین کیفیت و پشتیبانی ندارند. دوم، این نرم‌افزارها پولی هستند؛ سازندگان آنها اغلب قیمت‌هایی بسیار بیشتر از آنچه که ارزش واقعی چنین نرم‌افزارهایی است برای آنها تعیین می‌کنند.

نرم‌افزارهای ارسال انبوه پیام چگونه کار می‌کنند؟

این نرم‌افزارها اغلب از پکیج‌‌های شماره مجازی (چین و روسیه و..) برای ارسال پیام‌ها استفاده می‌کنند. شما علاوه بر خرید نرم‌افزار پس از مدتی نیاز به خرید پکیج شماره جدید خواهید داشت. زیرا این شماره‌ها پس از مدت کوتاهی مسدود می‌شوند و دیگر قابل استفاده نخواهند بود. ایراد اساسی پکیج‌های رایگان نیز همین است؛ بسیاری از شماره‌های آن غیرفعال هستند. در ضمن، ارسال پیام محدودیت زمانی دارد.

آیا ارسال انبوه پیام در تلگرام کار درستی است؟

  1. شما برای مخاطب مزاحمت ایجاد می‌کنید. یکی از نکاتی که همواره در دنیای بازاریابی گوشزد می‌شود، این است که خود را جای مخاطب یا مشتری بگذارید. وقتی از زاویه مشتری به مساله نگاه بکنید، خواهید دید که همه چیز کمی فرق خواهد داشت. مطمئنم خود شما هم از دست تبلیغات مزاحم و بی‌ربطی که مدام برایتان ارسال می‌شود دل خوشی ندارید. پس چرا چیزی که برای خودتان خوشایند نیست برای دیگران بخواهید؟
  2.  خود تلگرام با این موضوع به شدت مخالف است. دلایل سازندگان تلگرام برای مخالفت با ارسال‌های انبوه تبلیغاتی این موارد هستند: تلگرام در وهله نخست نرم‌افزاری مخصوص چت خصوصی است. برای فعالیت‌های جمعی گروه‌ها و کانال‌ها درنظر گرفته شده‌‎اند. اگر کاربری بخواهد در زمینه‌ای بخصوص پیام دریافت کند عضو کانال یا گروه مورد نظر می‌شود. اما دریافت یک پیام تبلیغاتی از یک شماره غریبه به هیچ وجه تجربه خوشایندی نیست (تصور کنید حتی کاربر به محصول داخل تبلیغ نیاز داشته باشد، آیا او به راحتی به این تبلیغ اعتماد خواهد کرد؟). ضمن اینکه از نظر فنی هم که نگاه بکنیم، این پیام‌ها یک دیتای تکراری هستند که در تعداد بالا ارسال می‌شوند و عملاً اسپم هستند. چرا تلگرام باید به ارسال چنین پیام‌هایی کمک بکند؟
  3.  دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شدت با این موضوع مخالف هستند. وزیر ارتباطات چندین و چندبار مخالفت صریح خود را با تبلیغات مزاحم اعلام کرده‌اند. ارسال انبوه پیام در تلگرام نیز از نظر دولت نقض حریم شخصی به حساب می‌آید و ممنوع است.
  4.  این روش در نهایت فایدۀ چندانی برای شما ندارد. می‌پرسید چرا؟ بخش بعدی را مطالعه کنید..ارسال انبوه پیام در تلگرام راه خوبی نیست!

روش های جایگزین (و بهتر) برای ارسال پیام انبوه تلگرام

قطعاً هدف شما از این کار تبلیغات است. اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که آیا این روش بازاریابی هدفمندی است؟ خیر. زیرا شما به عده‌ی زیادی که هیچ اطلاعاتی درباره‌شان ندارید پیام تبلیغاتی می‌فرستید. در حالی که شناخت مخاطبان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای یک بازاریابی سالم است. از طرف دیگر کاربرانی که پیام شما را دریافت می‌کنند به دلیل شیوه‌ی تعامل نامناسب این روش به شما اعتماد نمی‌کنند. بسیاری از کاربران این نوع پیام ها را به عنوان اسپم گزارش می‌کنند.

با این اوصاف به شما توصیه می‌کنم روش‌های هدفمندتری را برای تبلیغات مدنظر قرار بدهید. منظور من از هدفمندی چیست؟ هدفمندی در تبلیغات به این معناست که شما ابتدا به این فکر می‌کنید که چه کسانی به محصول یا خدمات شما نیاز دارند (یا می‌توانند داشته باشند). سپس به دنبال روشی می‌گردید که بتوانید به این افراد دسترسی پیدا کنید و تبلیغتان را برای آنها به نمایش بگذارید. اینگونه شانس اینکه محصول یا خدمات شما فروخته شود بیشتر می‌شود؛ چون شما آن را مستقیماً به افرادی که به آن نیاز دارند، معرفی و پیشنهاد کرده‌اید.

در ادامه روش‌هایی را معرفی می‌کنم که دارای هدفمندی بالایی هستند.

سامانه‌های ارسال انبوه پیامکی

به هیچ وجه تصور نکنید که تبلیغات پیامکی منسوخ شده است. یکی از هدفمندترین روش‌های تبلیغات ارسال انبوه پیامکی است. مزیت سامانه‌های ارسال انبوه پیامک هدفمندی بالای آنهاست. شما مطابق با نیازتان از سرویس‌های ارائه دهنده این سامانه‌ها یک پنل ارسال پیامک می‌خرید و پیامتان را به بانک شماره موردنظرتان ارسال می‌کنید. به عنوان مثال اگر محصول شما کتب کمک آموزشی است، با پنل پیامکی تبلیغ شما مستقیماً به تعداد زیادی از دانش‌آموزان ارسال می‌شود.

در ضمن ارسال انبوه پیامکی زیرمجموعه بازاریابی اجازه‌ای است. شما برای مخاطبان مزاحمت ایجاد نمی‌کنید و تنها با موافقت کاربر به او پیام ارسال خواهید کرد. متقابلاً کاربر نیز وقتی ببیند که شما برای حریم شخصی او احترام قائل شده‌اید، برای برند شما احترام قائل خواهد بود.

تبلیغات ایمیلی

تبلیغات ایمیلی نیز هدفمندی بالایی دارد. بانک‌های مختلف ایمیلی وجود دارند که بر اساس نیازتان می‌توانید آنها را هدف بگیرید. البته، نرخ مشارکت این روش پایین‌تر از روش قبلی است. چیزی در حدود 15 الی 20 درصد افراد ایمیل‌های تبلیغاتی را باز می‌کنند.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

تلگرام و اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی بین کاربران ایرانی هستند. روش‌های مختلفی برای تبلیغ در هریک از این شبکه‌ها وجود دارد.

تلگرام

روش‌های رایج تبلیغ در تلگرام موارد زیر هستند:

       1) تبلیغات کلیکی تلگرام: این دسته از تبلیغات مناسب افرادی است که به دنبال مشتریان واقعی هستند. علت موضوع این است که در این نوع از تبلیغات شما بابت نمایش تبلیغتان هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید؛ بلکه بابت هر کلیکی که روی لینک تبلیغتان انجام بشود هزینه پرداخت خواهید کرد.

       2) تبلیغات بازدیدی و موضوعی: این دسته از تبلیغات نیز هدفمندی خوبی دارند. زیرا تبلیغ شما در کانال‌هایی که موضوعی مرتبط با هدف تبلیغ شما دارند نمایش داده می‌شوند. تبلیغات بازدیدی و موضوعی به افزایش ممبرهای مرتبط با حوزه فعالیت شما کمک می‌کند.

       3) تبلیغات در کانال‌های پربازدید: این نوع تبلیغ به شما در جذب مشتریان بالقوه کمک خواهد کرد. یعنی این شانس وجود دارد که درصدی از اعضای کانال‌های پربازدید (که تعدادشان بسیار زیاد است) به صفحه شما مراجعه کنند.

       4) تبلیغات در صفحه افراد مشهور: این شیوه تبلیغ زیرمجموعه نوعی از بازاریابی است که اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی افراد تاثیرگذار نام دارد. این روش کمی به مورد قبل شباهت دارد. اما مزیت بزرگ آن این است که در مدت زمان کوتاهی نتیجه تبلیغات خود را مشاهده خواهید کرد.

اینستاگرام

متوجه هستم که عنوان این مقاله درارتباط با تلگرام است؛ با این وجود از شما می‌خواهم تبلیغات در اینستاگرام را هم مدنظر قرار بدهید. به دو دلیل: اولا، اینستاگرام بین کاربران ایرانی محبوب است. دوماً، اینستاگرام یک پلتفرم بصری است و تبلیغات در آن با بازخورد بیشتری مواجه خواهد بود. و درنهایت، زمینه تبلیغات در اینستاگرام فراهم است. تبلیغات در صفحه افراد مشهور، تبلیغات اسپانسری اینستاگرام، تبلیغات در کانال‌های پربازدید از روش‌های رایج تبلیغ در اینستاگرام هستند.

نتیجه‌گیری

در مقاله تلاش کردم کسانی را که به دنبال ارسال انبوه پیام در تلگرام هستند را از این کار منصرف کنم. دلایلم از این کار غیراخلاقی بودن، غیر قانونی بودن و غیرحرفه‌ای بودن این روش است. غیراخلاقی چون، این شیوه تبلیغ یک نوع اسپم محسوب می‌شود و مورد پسند کاربران نیست. غیرقانونی از سمت دولت و خود برنامه تلگرام، به دلیل نقض حریم شخصی افراد. غیرحرفه‌ای، چون اصلاً این روش تبلیغ به نفع خود شما هم نیست! چون هدفمندی بسیار پایینی دارد. نرخ مشارکت افراد در مواجه با این نوع تبلیغات اسپم پایین است. پس با خرید نرم‌افزارهای ارسال انبوه پیام در تلگرام تنها پول و وقت خود را دور می‌ریزید. در عوض روش‌های قانونی و هدفمندتری وجود دارند که یقیناً شما را بهتر به هدفتان می‌رسانند. تبلیغات از طریق پنل پیامکی بهترین جایگزین روش مورد بحثمان است. تبلیغات ایمیلی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، راه‌های دیگر هستند. در پایان امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر