اینستاگرام به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم اشتراک‌گذاری اینستاگرام، خیلی به فکر توسعه قابلیت‌هایش برای بازاریابان است! دلیل آن هم این است که در حال حاضر بازاریابان بیشتر تمرکز خود را بر روی اینستاگرام گذاشته‌اند و اینستاگرام نمی‌خواهد استفاده تجاری کاربران از این شبکه اجتماعی کم شود. همین مسئله باعث ایجاد حساب Creator Account در اینستاگرام شد که با استفاده از آن می‌توانید اطلاعات بیشتری را در مورد صفحات خود بدست آورید. تقریباً در اوایل سال 2019 بود که اینستاگرام برای صفحات تجاری قابلیت حساب Creator Account را فعال کرد و در حال حاضر تمام کاربران می‌توانند از این نوع حساب استفاده کنند. اما حساب Creator Account چه مزایایی برای کاربران دارد و چرا باید از آن استفاده کرد؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل این نوع حساب در اینستاگرام بپردازیم تا اگر قابلیت‌های آن را نیاز دارید، حساب خود به یک حساب Creator Account در اینستاگرام تبدیل کنید.

حساب Creator Account در اینستاگرام چیست؟

حساب Creator Account یکی از انواع حساب‌های تجاری اینستاگرام است که در اواخر سال 2018 اینستاگرام اطلاع داد که در حال بررسی این نوع حساب بر روی اینفلوئنسرها هستیم! تقریباً پس از چند ماه بررسی، اینستاگرام در سال 2019 این نوع حساب را بر اکانت‌های بالای 10 هزار فالوور فعال کرد. ویژگی‌هایی که حساب Creator Account را منحصر به فرد می‌کند، مدیریت راحت‌تر حساب‌کاربری، آنالیز دقیق صفحه و مدیریت دایرکت‌های اینستاگرام است. تفاوت این نوع حساب کاربری با حساب تجاری معمولی این است در بخش Instagram insights اطلاعات بسیار دقیقی را در اختیار شما قرار می‌دهد. از طرف دیگر شما می‌توانید فیلترهایی را برای پیام‌های خود قرار دهید تا پیام‌های مهم و کاری خود را از پیام‌های اسپم جدا کنید.

حساب Creator Account در اینستاگرام چیست؟

حساب Creator Account برای چه کسانی فعال است؟

در ابتدا اینستاگرام حساب Creator Account را برای صفحاتی با بیش از 10 هزار فالوور فعال کرد و این اقدام از طرف اینستاگرام را می‌توان به دو دلیل دانست:

  1. اینستاگرام می‌خواهد اینفلوئنسرهای بیشتری را جذب کند!

به گفته بسیاری از اینفلوئنسرها، اینستاگرام پلتفرم برتر آن‌ها است و با استفاده از آن درآمد بسیار خوبی دارند. بر اساس گزارش‌ها 87.1 درصد از اینفلوئنسرها معتقند که اینستاگرام بهترین پلتفرم برای آن‌ها است؛ همچنین تمام امکانات و قابلیت‌هایی که برای اینفلوئنسرها لازم بوده را فراهم کرده است. اینستاگرام هم می‌داند که اینفلوئنسرها نقش بسیار پر رنگی در رشد این شبکه اجتماعی داشته‌اند و با اضافه کردن امکانات به حساب Creator Account ، می‌خواهد که نظر آن‌ها را جلب کند.

  1. هدف اینستاگرام از این کار، جداسازی اینفلوئنسرها از کسب‌وکارها است!

همان‌طور که می‌دانید، صفحه تجاری اینستاگرام را هر کاربری می‌تواند فعال کند؛ در واقع صفحاتی با 100 هزار دنبال‌کننده یا صفحاتی با 10 فالوور به راحتی می‌توانند این قابلیت را فعال کنند. اینستاگرام با ایجاد حساب Creator Account می‌خواهد افراد اینفلوئنسر را از صفحات تجاری مربوط به کسب‌وکارها جدا کند تا آمار دقیقی از کاربران خود داشته باشد. البته اینستاگرام فقط به فکر خودش نیست و برای هر دسته از کاربران امکانات و قابلیت‌های متفاوتی ارائه کرده است! جداسازی کاربران مختلف در هنگام تبدیل صفحه به یک حساب Creator Account یا تجاری هم در تصویر زیر کاملاً مشخص است:

در تصویر بالا، اینستاگرام توضیحاتی برای حساب Creator Account ارائه کرده است که در آن می‌گوید این نوع حساب کاربری برای افراد مشهور، تولیدکنندگان محتوا، هنرمندان و اینفلوئنسرها مناسب است؛ در واقع اینستاگرام با این کار می‌خواهد به اینفلوئنسرها این قابلیت را بدهد نظارت بیشتری بر کاربران و فعالیت‌های صفحه خود داشته باشند و تا حد زیادی هم در این مسئله موفق بوده است.

حساب Creator Account چه مزایایی نسبت به حساب معمولی یا تجاری اینستاگرام دارد؟

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از کاربران پیش می‌آید، این است که آیا واقعا حساب Creator Account ارزش آن را دارد که از حالت تجاری یا معمولی صفحه به آن تغییر دهیم؟ قطعاً بله! مهم‌‍ترین چیزی که در مدیریت یک صفحه اینستاگرامی اهمیت دارد، این است که بتوانید رفتار فالوورهای خود را آنالیز کنید و حساب Creator Account قابلیت‌های بسیار خوبی برای آنالیز صفحه اینستاگرام در اختیار شما قرار می‌دهد. برخی از ویژگی‌هایی که باعث برتری این نوع حساب را نسبت به سایر حساب‌های اینستاگرام می‌شوند، عبارتند از:

الف) ارائه آمار دقیق از میزان رشد صفحه

حساب Creator Account اینستاگرام به شما آمار دقیقی از میزان رشد صفحه شما می‌دهد؛ در حساب‌های تجاری اینستاگرام شما تنها می‌توانید تعداد فالو یا آنفالو کردن کاربران را ببینید! اما در حساب اینفلوئنسرها شما می‌توانید میزان تاثیر هر پست را بر روی فالو یا آنفالو کردن کاربران را ببینید. به عنوان مثال اگر 10 کاربر پس از دیدن یک ویدئو شما را دنبال کنند، آن پست و میزان کمک به رشد صفحه به شما نمایش داده می‌شود.

ب) ارائه آمار دقیق از کاربران صفحه

در حساب تجاری اینستاگرام شما تنها می‌توانید محدوده سنی کاربران خود را ببینید! با ارتقاء حساب کاربری خود به حساب Creator Account شما می‌توانید اطلاعات کاربران مربوط به هر پست را ببینید و بدانید که کدام پست‌ها توسط کدام دسته از کاربران دیده می‌شوند. این موارد به شما کمک می‌کند تا بتوانید محتوای ارزشمند و پرطرفداری برای صفحه خود ایجاد کنید!

ج) قابلیت استفاده از سرویس Creator Studio

پس از ایجاد حساب Creator Account توسط اینستاگرام، در فیسبوک هم قابلیت استفاده از قابلیت‌های مختلفی برای اینستاگرام ایجاد شد. این بخش از فیسبوک که Creator Studio نام دارد، به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند به صورت کاملاً رایگان پست‌ها و IGtv صفحه خود را زمان‌بندی کنند! در مقاله زمان‌بندی ارسال پست اینستاگرام به کمک Creator Studio در فیسبوک” به بررسی کامل و آموزش این سرویس پرداخته‌ایم که می‌توانید با خواندن آن، از دردسرها و هزینه‌هایی که برای سرویس زمان‌بندی پست اینستاگرام پرداخت می‌کنید، راحت شوید.

مزایای حساب Creator Account در اینستاگرام

اینستاگرام از ابتدای حضور در میان شبکه‌های اجتماعی، قابلیت‌ها و امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار داده است. به‌طوری‌که کاربران مختلف از اینستاگرام انتظارات زیادی دارند و البته اینستاگرام نیازهای کاربران خود را رفع می‌کند. با ارائه حساب Creator Account در اینستاگرام، قابلیت‌های زیادی در اختیار افراد اینفلوئنسر قرار گرفت که در این بخش به بررسی این قابلیت‌ها می‌پردازیم:

الف) از دست پیام‌های اسپم خلاص شوید!

بسیاری از اینفلوئنسرها روزانه صدها پیام از طریق دایرکت دریافت می‌کنند که حاوی پیام خاصی نیست؛ بسیاری از آن‌ها فقط می‌خواهند احوال شما را بپرسند! اما در این میان کاربران زیادی هم هستند که با شما کار دارند؛ به عنوان مثال اگر صفحه شما بازخورد خوبی از کاربران می‌گیرد، بسیاری از شرکت‌ها برای تبلیغ صفحه خود از صفحه شما استفاده می‌کنند. قبل از آن که اینستاگرام حساب Creator Account را در دسترس کاربران قرار دهد، پیام‌های اسپم و پیام‌ها مهم یا کاری در کنار یک‌دیگر قرار می‌گرفتند که باعث ایجاد مشکلاتی می‌شد. در حال حاضر با استفاده از حساب Creator Account می‌توانید پیام‌های مهم خود را از پیام‌ها اسپم جدا کنید! در این نوع اکانت 3 پوشه جداگانه برای دسته‌بندی پیام‌های خود دارید:

  • پیام‌های مهم (Primary): این نوع پیام‌ها که معمولاً کاری و مهم هستند، در دسته Primary قرار می‌گیرند؛ مزیت این بخش این است که اینفلوئنسر نوتیفیکیشن‌های آن را دریافت می‌کند و در زمان مناسب به آن پاسخ می‌دهد.
  • پیام‌های اصلی (General): این نوع پیام‌ها مانند بخش دایرکت حساب‌های معمولی است! در واقع پوشه‌ای است که اهمیت چندانی ندارد؛ مثلاً دوستان شما را شامل می‌شود که می‌خواهند حالتان را بپرسند. پاسخ‌گویی به این پیام‌ها نسبت به بخش Primary از اهمیت کم‌تری برخوردار است و اینستاگرام نوتیفیکیشن این بخش را غیرفعال کرده است. در واقع شما نوتیفیکیشنی برای این پوشه دریافت نمی‌کنید و می‌توانید در زمانی مناسب به پیام‌های دوستان خود پاسخ دهید.
  • بخش درخواست پیام (Requests): در حساب‌های معمولی هنگامی که کسی به شما پیامی بدهد اما او را فالو نکرده باشید، پیامش به بخش Requests منتقل می‌شود. در حساب Creator Account هم می‌توانید این بخش را داشته باشید و تنها کاربرانی که نیاز به پاسخ‌گویی دارید را تایید کنید و به آن‌ها پاسخ دهید. در این بخش می‌توانید پیام‌های اسپم خود را Decline کنید تا دیگر در بخش درخواست پیام‌ها نمایش داده نشوند.

یک نکته مشخص هم این است که شما می‌توانید پیام‌ها را بین پوشه‌های خود منتقل کنید؛ مثلاً می‌توانید پیام‌های کاری و دوستان نزدیک خود را در پوشه  قرار دهید و پیام‌های دیگر را که ممکن است اهمیت زیادی نداشته باشند، در پوشه General نگه دارید.

ب) برچسب مربوط به حوزه فعالیت‌های بیشتری در اختیار شما قرار دارد!

اگر تصمیم به استفاده از حساب Creator Account گرفته‌اید، اجازه دهید یک مزیت عالی دیگر را هم بگویم! اگر از حساب تجاری اینستاگرام استفاده کرده باشید، می‌دانید که امکان قرار دادن برچسب مربوط به حوزه فعالیت خود را دارید؛ مثلاً اگر در حوزه عکاسی فعالیت می‌کنید، می‌توانید در پروفایل خود برچسب Photographer را قرار دهید! به تصویر زیر دقت کنید:

فعال‌سازی حساب Creator Account در اینستاگرام

همان‌طور که گفتیم، حساب Creator Account مخصوص اینفلوئنسرها است و معمولاً افراد با حوزه‌های فعالیتی زیادی اینفلوئنسر هستند. به همین دلیل اینستاگرام برچسب‌های بیشتری را نسبت به حساب‌های تجاری در اختیار حساب Creator Account قرار داده است که این حساب‌ها را برای استفاده افراد مختلف، مناسب کرده است. این کار به برندینگ شخصی شما کمک زیادی می‌کند و می‌توانید یک صفحه با برچسب منحصر به فردی را داشته باشید.

ج) قابلیت غیرفعال کردن نمایش دکمه تماس و برچسب

در حساب‌های تجاری اینستاگرام شما قابلیت درج اطلاعات تماس را دارید تا کاربران راحت‌تر بتوانند با شما تماس بگیرند؛ اما مسئله مهم این است که در صفحات تجاری برای عدم نمایش اطلاعات تماس، باید اطلاعات خود را حذف کنید! اینستاگرام برای حساب Creator Account قابلیتی را ایجاد کرده است تا بتوانید نمایش اطلاعات تماس خود را بدون حذف کردن از بخش مربوط به آن، غیرفعال کنید. به عبارت ساده‌تر، اطلاعات شما در بخش تنظیمات تماس می‌ماند اما با کمک دکمه Display Category and Contact info می‌توانید آن را غیرفعال کنید. همچنین در این بخش می‌توانید پیش‌نمایش دکمه‌های تماس و نحوه نمایش آن در بخش پروفایل اینستاگرام را ببینید.

د) صفحه خود را کاملاً حرفه‌ای آنالیز کنید!

جالب است بدانید ابزار آنالیز در حساب Creator Account امکانات بیشتری دارد و به همین دلیل می‌توانید یک آنالیز دقیق و حرفه‌ای از صفحه خود داشته باشید. اگر از ابزارهای دیگری برای آنالیز صفحه خود استفاده می‌کنید، شاید تبدیل حساب تجاری به حساب Creator Account کار درستی نباشد؛ دلیل آن هم این است که API فعلی اینستاگرام، اجازه جهت تولید و توسعه ابزارهای آنالیز حساب‌های Creator Account را نمی‌دهد اما ابزارهای صفحه تجاری وجود دارند. بنابراین اگر از ابزارهای دیگری استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم حساب خود را تبدیل نکنید تا زمانی که اینستاگرام API خود را بروزرسانی کنید و ابزارهای آنالیز اینستاگرام بتوانند حساب Creator Account را هم آنالیز کنند. اما اگر از ابزار آنالیز داخلی اینستاگرام استفاده می‌کنید، جای تردید برای تبدیل به حساب اینفلوئنسر وجود ندارد و هر چه سریع‌تر باید صفحه خود را ارتقاء دهید تا از قابلیت‌های عالی و منحصر به فرد آن استفاده کنید. البته اگر مشکل شما استفاده از تنها ابزارهای زمان‌بندی پست اینستاگرام است، سرویس Creator Studio در فیسبوک به شما کمک می‌کند و جای نگرانی نیست! کافی است مقاله زمان‌بندی ارسال پست اینستاگرام را بخوانید.

چگونه حساب Creator Account را در اینستاگرام فعال کنیم؟

اگر شما نیاز به آنالیز دقیق‌تر کاربران خود دارید یا می‌خواهید پیام‌های خود را دسته‌بندی کنید، نیاز به فعال‌سازی این نوع حساب دارید! برای فعال‌سازی حساب Creator Account ابتدا مطمئن شوید که صفحه شما خصوص نیست؛ زیرا این نوع حساب تنها بر روی صفحات عمومی فعال می‌شوند. البته اگر در حال حاضر صفحه شما تجاری باشد، قطعاً خصوصی نیست! در ابتدا وارد بخش تنظیمات اینستاگرام شوید؛ برای این کار ابتدا وارد صفحه پروفایل خود شده و سپس بر روی سه نقطه بالا کلیک کنید:

در پایین دکمه مربوط به بخش تنظیمات وجود دارد که کافی است بر روی آن کلیک کنید:

در بخش تنظیمات، باید وارد بخش Account شوید تا تنظیمات مربوط به این بخش را ببینید:

در پایان اینبخش، گزینه Switch to Professional Account وجود دارد! با کلیک بر روی این گزینه می‌توانید حساب معمولی یا تجاری خود را به یک حساب Creator Account تبدیل کنید:

فعال‌سازی حساب Creator Account در اینستاگرام

در این بخش دو نوع حساب وجود دارد که گزینه Creator برای تبدیل شدن به یک حساب Creator Account است و باید بر روی آن کلیک کنید:

فعال‌سازی حساب Creator Account در اینستاگرام

در بخش بعدی هم باید برچسب (Lable) مربوط به حوزه فعالیتی خود را انتخاب کنید. همچنین در مرحله بعد می‌توانید یک حساب فیسبوک را به صفحه خود متصل کنید یا با کلیک بر روی Skip، از این مرحله عبور کنید. در مرحله بعد هم می‌توانید اطلاعات تماس خود را وارد کنید و آن را در صفحه نمایش دهید. البته این اطلاعات بعداً هم قابل ویرایش است:

اکنون شما یک حساب Creator Account دارید و می‌توانید از قابلیت‌های جدید آن لذت ببرید. نظرتان چیست که بخشی از این قابلیت‌ها را که پس از تبدیل شدن به حساب سازنده نمایش داده می‌شوند، با هم بررسی کنیم؟ اگر نظرتان مثبت است، در ادامه هم همراه ما باشید.

قابلیت اول) بخش insights اینستاگرام

همان‌طور بالاتر گفتیم، قابلیت‌های بخش insights اینستاگرام برای صفحاتی که حساب Creator Account دارند بیشتر است! در تصویر زیر نمودارهای خوبی را می‌بینیم که در حساب تجاری اینستاگرام وجود ندارد:

بخش insights اینستاگرام

در نمودار بالا تعداد افزایش یا کاهش فالوورهای صفحه مشخص است که نشان‌دهنده تاثیر محتوای یا فعالیت‌های شما بر روی رشد کاربران است. در این بخش 3 تب وجود دارد که هریک اطلاعات خاصی را نمایش می‌دهند که البته در اکانت تجاری هم برخی از این اطلاعات وجود دارد:

  • بخش Content: در این بخش اطلاعات مربوط به محتوای صفحه شما وجود دارد. مثلاً می‌توانید تعداد پست‌های چند روز اخیر را ببینید و میزان تعاملی که کاربران با آن داشته‌اند را هم مشاهده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید محتوای پرمخاطب خود را پیدا کنید و با تولید محتوای مانند آن، به رشد صفحه خود کمک کنید.
  • بخش Activity: در این بخش می‌توانید میزان فعالیت کاربران خود را ببینید؛ مثلاً می‌توانید ببینید که چه تعداد از کاربران در یک بازه مشخص از صفحه شما بازدید کرده‌اند. یکی از مزایای این بخش، این است که می‌توانید تعداد کلیک انجام شده بر روی دکمه‌های تماس را ببینید تا اگر تعداد آن زیاد است اما تعداد تماس‌های شما کم است، علت را بررسی کنید؛ این مسئله به معنای از دست دادن مشتریان و در نهایت درآمد است.
  • بخش audience: بخش مهم دیگر آنالیز اینستاگرام که قابلیت‌های حساب Creator Account هم در آن وجود دارد، این بخش است. در این بخش می‌توانید نمودارهایی که تنها در دسترسی این نوع حساب کاربری است را ببینید.

قابلیت دوم) پوشه‌بندی پیام‌های دایرکت

یکی دیگر از قابلیت‌های بسیار عالی که در بالا هم گفتیم، قابلیت پوشه‌بندی پیام‌های دایرکت است! برای مشاهده نتیجه کار کافی است وارد صفحه فید (صفحه اصلی) اینستاگرام شوید و دایرکت‌های خود را باز کنید:

همان‌طور که می‌بینید، در تصویر بالا دو بخش Primary و General وجود دارد که می‌توانید پیام‌های خود را بین این دو پوشه جابجا کنید.

نتیجه‌گیری

استفاده از ابزارها و قابلیت‌های جدید اینستاگرام معمولاً مفید است! با استفاده از حساب Creator Account هم می‌توانید امکانات و قابلیت‌های جدیدی را تجربه کنید. در این مقاله به آموزش فعال‌سازی این نوع حساب و بررسی قابلیت‌های آن پرداختیم تا بتوانید تصمیم درستی در ارتقاء صفحه خود به حساب Creator Account بگیرید!

اکنون شما بگویید! به نظر شما ارتقاء یک صفحه تجاری اینستاگرام به حساب Creator Account چه مزایایی برای کسب‌وکارتان دارد؟ شما می‌توانید در بخش نظرات از تجربیات خود بگویید تا ما و سایر کاربران هم بهره‌مند شویم.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر