هک شدن اینستاگرام، کابوس بسیاری از کاربرانی است که از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند. برخی تصور می‌کنند تنها اکانت‌های پرطرفدار و حرفه‌ای ممکن است دچار این مشکل شوند؛ با این حال بهتر است بدانید که این مشکل ممکن است برای صفحات خصوصی و کوچک هم اتفاق بیفتد. برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی چکار باید کرد؟ احتمالا هنگام مراجعه به صفحاتی که دنبال‌کنندگان زیادی دارند، با این عبارت مواجه شده‌اید :«مسئول امنیت صفحه». راستش را بخواهید، این عنوان شغلی تنها جذابیت ظاهری دارد و در عمل، کاربردی برای حفظ امنیت صفحه شما نخواهد داشت. کاری که چنین افرادی انجام می‌دهند، حفظ امنیت صفحه از راه‌های معمول است که خود شما هم از پس آن برمی‌آیید و نیازی به هزینه اضافی نیست.

راه‌های زیادی برای هک کردن یک صفحه در اینستاگرام وجود دارد. با این حال رعایت اصول امنیتی می‌تواند تا حد زیادی باعث افزایش امنیت اینستاگرام و جلوگیری از هک شدن شود. فرقی نمی‌کند اکانت شما کاری باشد و دنبال کنندگان زیادی داشته باشید یا پیجی کوچک با تعداد کمی دنبال کننده باشد. در هر صورت از دست دادن صفحه می‌تواند ناگوار باشد. در این مقاله، به راه‌های هک شدن یک صفحه، روش‌های افزایش امنیت اینستاگرام و بازیابی اکانت هک شده خواهیم پرداخت.

هک شدن اکانت اینستاگرام از چه راه‌هایی ممکن است؟

راه‌های مختلفی برای هک شدن یک صفحه وجود دارد، بستگی دارد که کاربر از کدام مسیر نقطه ضعف نشان دهد! تمامی این راه‌ها می‌تواند اکانت شما را از دسترس خارج کند و چه بسا اگر کمی غفلت کنید، هرگز نتوانید آن را برگردانید. آشنایی با مسیرهایی که می‌توانند نقطه حمله هکرها باشند، در جلوگیری از این اتفاق بسیار موثر است.

راه‌های هک شدن اینستاگرام چیست؟

ارسال دایرکت به نام اینستاگرام

اینستاگرام هرگز از راه پیام‌های دایرکت با شما ارتباط برقرار نمی‌کند! پیام‌های مهم اینستاگرام اغلب از طریق ایمیل ارسال می‌شوند و گاهی ممکن است کدها و لینک‌های تغییر رمز، به شماره تلفن همراه شما هم ارسال شوند. اما چنین ارتباطی از راه پیامرسان خود اینستاگرام هرگز اتفاق نمی‌افتد.

کاربران زیادی از همین مسیر فریب می‌خورند. ارسال پیام حاوی لینک در دایرکت به نام اینستاگرام یکی از راه‌های حمله به یک حساب کاربری است. به چنین پیام‌هایی به هیچ وجه پاسخ ندهید و آن‌ها را سریع Report کنید تا اینستاگرام طبق قوانین وارد عمل شود.

هک شدن از راه دایرکت اینستاگرام

لینک‌های مخرب

ساده‌ترین راه برای هکرها، استفاده از لینک‌های مخرب است. روی هیچ لینک ناشناسی کلیک نکنید؛ حتی اگر عنوانی از Facebook یا Meta هم روی لینک وجود داشت، ابتدا درباره اعتبار لینک به دقت تحقیق کنید و سپس وارد آن شوید. اینستاگرام به هیچ وجه برای شما لینک به روزرسانی یا تغییر اطلاعات کاربری ارسال نمی‌کند. تنها در صورت فراموشی رمز، آن هم به درخواست خودتان، لینک بازیابی رمز برای شما ارسال خواهد شد. به هیچ وجه اطلاعات خود را در هیچ آدرس دیگری وارد نکنید.

هک شدن اکانت اینستاگرام از طریق لینک مخرب

هک شدن اینستاگرام با برنامه آنفالویاب

ممکن است شما هم برای بهینه سازی صفحه و حذف اکانت‌های غیرفعال از صفحه خود، برنامه آنفالویاب نصب کرده باشید. این برنامه‌ها در صورت معتبر بودن، مشکلی ایجاد نخواهند کرد. با این حال باید توجه داشته باشید که هنگام استفاده از آنفالویاب، باید نام کاربری و رمز اینستاگرام خود را وارد کنید. این کار باعث می‌شود که امنیت صفحه به شدت به خطر بیفتد. برای جلوگیری از بروز مشکل، سعی کنید برنامه‌های معتبر را برای این کار انتخاب کنید. همچنین در صورت مشاهده مورد مشکوک مانند درخواست متعدد رمز یا خروج از اکانت اینستاگرام، سریعا برنامه را حذف کرده و رمز اکانت خود را تغییر دهید.

برنامه آنفالویاب و کاهش امنیت اینستاگرام

حملات MITM

گاهی اتصال به شبکه‌های ناامن، امنیت رمزهای شما را به شدت در معرض خطر قرار می‌دهد. به هیچ عنوان به شبکه‌های WiFi ناشناس متصل نشوید. هکرها به راحتی می‌توانند از طریق این شبکه‌ها به اطلاعات امنیتی و خصوصی شما دسترسی پیدا کنند. با این روش، نه تنها هک شدن اینستاگرام حتمی است، بلکه ممکن است سایر اطلاعات شخصی شما نیز مختل شوند. بنابراین همیشه به شبکه‌های مجاز، دارای رمز و هویت مشخص وصل شوید.

هک شدن اینستاگرام از طریق وایفای

هک شدن حساب اینستاگرام از طریق فیسبوک

یکی از مزایایی که اینستاگرام در اختیار کاربران خود قرار داده‌است، اتصال اکانت فیسبوک به اینستاگرام است. در واقع شما می‌توانید محتوای خود را به صورت همزمان در هر دو پلتفرم منتشر کنید. با این حال این قابلیت با وجود جذابیتی که برای کاربران قدیمی فیسبوک دارد، می‌تواند دردسرساز هم باشد. اما چگونه؟ به این صورت که اگر فردی از یکی از راه‌های یاد شده، یکی از اکانت‌های شما را هک کند، می‌تواند به دیگر موارد هم به راحتی دسترسی پیدا کند. به همین جهت اگر اکانت شخصی دارید، توصیه ما این است که یا از این نوع اتصال استفاده نکنید یا پیش از آن، اصول امنیتی را که در ادامه خواهیم آورد به خوبی رعایت کنید.

هک شدن اکانت اینستاگرام از راه فیسبوک

راه‌های افزایش امنیت اینستاگرام

بهترین راه مقابله با هک شدن اینستاگرام، این است که تا حد امکان امنیت آن را بالا ببرید. این کار از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر خواهد بود. به عنوان مثال، می‌توانید رمز خود را تغییر دهید یا به صورت منظم، ورود به اکانت خود را بررسی کنید. در ادامه بهترین و موثرترین راه‌ها برای افزایش امنیت اینستاگرام را معرفی کرده‌ایم.

استفاده از رمز قوی در اینستاگرام

اولین قدم برای افزایش امنیت یک صفحه اینستاگرامی، این است که از یک رمز قوی استفاده کنید. رمزی قوی به حساب می‌آید که حدس آن دشوار باشد و بتوان آن را به خوبی به خاطر سپرد.

بهترین رمز اینستاگرام، دارای ویژگی‌های زیر است:

  • ترکیبی از حروف و اعداد است.
  • از علامت‌های خاص مانند #، !، &، @ و مانند این در آن استفاده شده است.
  • طول آن بیشتر از ۶ کاراکتر است.
  • از اعداد قابل حدس مانند تاریخ تولد خودتان ساخته نشده است.

برای افزایش امنیت می‌توانید حروف و اعداد را به صورت یکی در میان هم استفاده کنید. مانند Z1A2H3R4A. همچنین استفاده از عدد صفر و حرف انگلیسی O به صورت کوچک و بزرگ را توصیه می‌کنیم،‌ زیرا حدس این بخش هنگام هک کردن بسیار سخت است. سعی کنید رمز خود را به صورت منظم و هر از چندگاهی تغییر دهید تا پیدا کردن آن سخت‌تر باشد. با این حال، ممکن است شخصی ادعا کند که رمز من بسیار هم قوی بوده است، اما باز هک شده‌ام! حال چه باید کرد؟ به جز این راه، چندین روش دیگر برای حفظ امنیت صفحه وجود دارد.

انتخاب رمز قوی برای افزایش امنیت اینستاگرام

افزایش امنیت اینستاگرام با تایید دو مرحله‌ای

تنها استفاده از رمز قوی برای افزایش امنیت اینستاگرام کافی نیست. برای بهبود حفاظت از حریم خصوصی، می‌توانید تایید دو مرحله‌ای را برای اکانت خود فعالسازی کنید. با فعال کردن این گزینه، هربار که بخواهید وارد اکانت خود شوید، ابتدا باید رمز خود را وارد کنید و سپس، کدی دریافت کنید تا ورود امنی داشته باشید. استفاده از تایید دومرحله‌ای یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از هک شدن است. با استفاده از این راهکار، از تمامی ورودهای ناامن به سرعت مطلع می‌شوید و می‌توانید جلوی آن‌ها را بگیرید.

برای فعالسازی تایید دو مرحله‌ای، از مسیر زیر اقدام کنید:

تایید دو مرحله‌ای اینستاگرام

  1. وارد بخش Settings اکانت خود شوید.
  2. به قسمت Security بروید و گزینه two-factor authentication را انتخاب کنید.
  3. در صفحه باز شده، توضیحاتی درباره حفاظت تایید دو مرحله‌ای از اکانت شما آورده شده است. دکمه Get started را بزنید تا وارد مرحله بعدی شوید.
  4. مرحله بعد، سه راه برای فعالسازی این قابلیت پیش روی شما می‌گذارد: استفاده از واتس اپ، استفاده از اپلیکیشن مخصوص دریافت کد و استفاده از پیامک. اینستاگرام راه دوم یعنی استفاده از اپلیکیشن را به دلیل سطح بالای امنیتی پیشنهاد می‌کند.
  5. برای استفاده از واتس اپ یا پیامک، باید شماره تلفن خود را وارد کنید. با این کار، هربار که بخواهید وارد اکانت اینستاگرامتان شوید، کدی را به صورت پیام واتس اپ یا اس ام اس دریافت خواهید کرد که ضامن ورود امن شماست.
  6. در استفاده از اپلیکیشن، کد یاد شده از طریق برنامه‎‌ای که روی تلفن همراهتان نصب می‌کنید به دست شما خواهد رسید. این روش به دلیل اینکه تنها و تنها در دسترس خود شماست، امنیت چندبرابری دارد و به همین دلیل، پیشنهاد اول اینستاگرام، استفاده از همین مورد است.

بررسی حساب‌های کاربری که وارد پیج شده‌اند

برای اینکه مطمئن شوید هیچکس از هیچ راهی وارد اکانت اینستاگرام شما نشده است، باید به صورت منظم نشست‌های فعال روی اکانت خود را بررسی کنید. اما این کار چگونه ممکن است؟ کافی است از بخش settings وارد قسمت security شوید. از این قسمت، گزینه login activity را انتخاب کنید. در این قسمت تمامی دستگاه‌هایی که در حال حاضر روی اکانت شما فعال هستند، نمایش داده می‌شوند. در صورتی که ورود از دستگاهی ناشناس بود، می‌توانید روی سه نقطه سمت راست آن بزنید و با انتخاب گزینه Log out به نشست پایان دهید. احتمال هک شدن اکانت اینستاگرام با انجام منظم این کار، کمتر خواهد شد. در صورت ورود فرد ناشناس نیز با این روش، خیلی سریع متوجه موضوع می‌شوید.

بررسی نشست‌های فعال برای افزایش امنیت پیج اینستاگرام

عدم کلیک روی لینک‌ ناشناس در اینستاگرام

همانگونه که پیشتر نیز اشاره کردیم، بیشترین اکانت‌های هک شده، از طریق لینک ناامن از دسترس صاحب اصلی آن خارج شده‌اند. لینک‌ها یکی از بهترین بسترها برای هکرها هستند. همچنین هنگام ورود به نسخه وب اینستاگرام، نهایت دقت را داشته باشید. ممکن است آدرسی که اطلاعات خود را در آن وارد می‌کنید، تنها شبیه آدرس اینستاگرام باشد. تنها از راه www.instagram.com می‌توانید به صورت امن وارد صفحه خود شوید، از هیچ آدرس اینترنتی دیگری برای این کار استفاده نکنید.

به روز نگه داشتن ایمیل و شماره

بهترین کاری که می‌توانید برای حفظ امنیت صفحه خود استفاده کنید، این است که از شماره همراه و ایمیل صحیح و در دسترس برای ساخت اکانت استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند که در صورت قطع ارتباط، بتوانید به سرعت وارد صفحه خود شوید. همچنین به این نکته توجه کنید که برای ایجاد تایید دو مرحله‌ای، به شماره همراه معتبر نیاز خواهید داشت. بنابراین به هیچ وجه از این موضوع غافل نشوید.

گزارش حساب‌ها و پست‌های مشکوک

اینستاگرام بخش عمده‌ای از امنیت خود را بر پایه گزارش‌های کاربران بنا کرده است. به همین جهت، در صورت مشاهده هرگونه اکانت ناامن در این پلتفرم، بهتر است آن را به سرعت گزارش دهید. صفحاتی که ادعا می‌کنند می‌توانند به بازگشت صفحه هک شده کمک کنند، در دسته همین اکانت‌های ناامن قرار می‌گیرند. در صورت هک شدن یک اکانت،‌ بهترین راه کمک گرفتن از خود اینستاگرام است و این افراد، تنها با استفاده از همین راه ساده، به کسب درآمد پرداخته‌اند. در ادامه به شما یاد می‌دهیم که در صورت هک شدن، باید چه اقداماتی انجام دهید.

گزارش صفحات ناامن اینستاگرام

از کجا بفهمیم پیج اینستاگرام هک شده است؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای کاربران پیش بیاید، این است که از روی چه نشانه‌هایی بفهمیم امنیت پیج اینستاگرام ما در خطر است؟ هک شدن اکانت اینستاگرام، نشانه‌های خود را خیلی سریع نشان می‌دهد. خصوصا اگر هکر مورد نظر، بخواهد قدرت نمایی کند و عمدا کارهایی انجام دهد که غیرطبیعی شدن اکانت را نشان دهد. اگر علائم زیر را در صفحه خود مشاهده کردید، احتمالا هک شده‌اید:

  • فالورهای شما بدون آن‌که تاییدشان کنید اضافه شده اند.
  • دایرکت‌هایی که بازشان نکرده‌اید خوانده شده‌اند.
  • هنگام بررسی نشست‌های فعال، با دستگاه‌های ناشناس روبه‌رو می‌شوید.
  • در مراحل نهایی ممکن است نام کاربری، تصویر پروفایل و پست‌های شما تغییر کنند.

حتی در بی‌سروصداترین ورود هکرها به اکانت هم می‌توانید حداقل با یکی از نشانه‌های بالا، متوجه هک شدن اینستاگرامتان شوید. حال سوال اینجاست که پس از اینکه متوجه شدیم امنیت پیجمان در خطر است، باید چه کاری انجام دهیم؟

اگر اکانت اینستاگراممان هک شد چه کنیم؟

در قدم اول، به هیچ وجه به افرادی که ادعا می‌کنند می‌توانند با پرداخت هزینه صفحه شما را برگردانند اعتماد نکنید. بازیابی اکانت اینستاگرام هک شده تنها با احراز هویت صاحب اکانت امکان‌پذیر است و افرادی که در این زمینه ادعایی دارند، از همین راه رایگان و ساده استفاده می‌کنند.

اقدامات پس از هک شدن اینستاگرام

اگر با بررسی نشانه‌های یاد شده متوجه شدید که امنیت اینستاگرامتان به خطر افتاده است، یکی از سه راه زیر را برای بازگرداندن صفحه انتخاب کنید:

  1. اکانت خود را بازیابی کنید

    احتمالا هنگام فراموشی رمز، از قابلیت Forget Password در اینستاگرام استفاده کرده‌اید. هنگامی که حس کردید شخص دیگری وارد اکانتتان شده است، از همین راه برای دریافت لینک بازیابی استفاده کنید. اگر هکری که پیج شما را تسخیر کرده‌است چندان حرفه‌ای نباشد، احتمالا به راحتی می‌توانید با همین روش صفحه را برگردانید. در غیر این صورت، هکرها به سرعت رمز و نام کاربری شما را تغییر می‌دهند. در این شرایط، از روش‌های بعدی وارد عمل شوید.

  2. نشست‌های فعال را پایان دهید

    همانطور که گفتیم، یکی از راه‌هایی که به تشخیص اکانت هک شده کمک می‌کند، بررسی نشست‌های فعال است. اگر امنیت صفحه‌ای که دارید برایتان خیلی مهم است، به صورت منظم این بخش را بررسی کنید و نشست‌های ناشناس را زودتر پاک کنید. با این کار، هکرها فرصت ایجاد تغییرات در پیج را پیدا نخواهند کرد. با این حال ممکن است کسی از غفلت شما استفاده کند و دسترسی شما را از همین راه قطع کند. در این شرایط، باید سراغ راه حل نهایی بروید.

  3. هک شدن اکانت را به اینستاگرام گزارش دهید

    اگر به هیچ وجه نتوانستید رمز خود را از راه فراموشی رمز بازیابی کنید، باید خیلی سریع اتفاقی را که پیش آمده است به اینستاگرام گزارش دهید. برای این کار وارد سایت اینستاگرام به آدرس WWW.instagram.com شوید. وارد بخش Help شده و قسمت Privacy and secutery and reporting را انتخاب کنید. از این بخش، قسمت login and passwords را انتخاب کنید. از منوی باز شده، وارد بخش Hacked accont شوید. در این بخش، اینستاگرام راهنمایی‌های لازم برای بازیابی پیج را کاملا ارائه داده است. پیشنهاد می‌کنیم تمام روش‌هایی را که اینستاگرام ذکر کرده است، امتحان کنید. در نهایت، اگر نتیجه‌ای نگرفتید، باید با دریافت کد تایید و ارسال عکس سلفی خود به همراه آن کد، هویت خود را به اینستاگرام اثبات کنید. این فرآیند کمی زمان‌بر است اما کاملا رایگان است و امنیت بسیار بالایی دارد.

حرف آخر…

هک شدن اینستاگرام اتفاق ناگواری است که می‌تواند برای هر پیج بزرگ یا کوچکی اتفاق بیفتد. بهترین راه مقابله با این اتفاق، این است که امنیت صفحه را تا حد ممکن بالا ببرید. همچنین آگاهی از نشانه‌های ورود هکر به صفحه، می‎‌تواند به مقابله بهتر با این مشکل کمک کند. در این مقاله از دیدوگرام، سعی کردیم بهترین راه‌ها برای افزایش امنیت پیج و جلوگیری از هک شدن را بیان کنیم. همچنین راهکارهایی برای بازیابی پیج هک شده ارائه دادیم. امیدواریم با استفاده از اطلاعات ارائه شده، هیچ هکری نتواند صفحه اینستاگرام شما را تصاحب کند!

 

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر