نستعلیق، یکی از انواع زیبای خط فارسی است که از دیرباز، طرفداران زیادی دارد. با رشد تکنولوژی و گسترش صفحات مجازی، این خط هم مانند تمام انواع دیگر، به فونت رایج برای تایپ فارسی تبدیل شد. استفاده از فونت نستعلیق در استوری اینستاگرام، یکی از کارهایی است که می‌تواند جذابیت محتوا را در این شبکه اجتماعی چندبرابر کند. وقتی از این فونت برای نوشتن متن‌های خود روی استوری استفاده می‌کنید، توجه مخاطبان بیشتر به محتوای شما جلب می‌شود، زیرا با فونت‌های رایجی که در استوری استفاده می‌شود تفاوت زیادی دارد.

نستعلیق، با محتواهای فرهنگی، هنری و سنتی سنخیت زیادی دارد و می‌تواند در خلق یک استوری هنری به شما کمک کند. با این حال، وقتی لیست فونت‌های موجود در استوری اینستاگرام را بررسی کنید، اثری از این فونت نمی‌بینید؛ پس چگونه باید از آن استفاده کنید؟ روش‌های زیادی برای ساخت استوری با خط نستعلیق فارسی وجود دارد. برخی از این روش‌ها، برای گوشی‌های اندروید و آیفون متفاوت و برخی دیگر، روش‌های اشتراکی بین دو مدل هستند. اگر شما هم دوست دارید از این فونت زیبای فارسی برای تولید محتوا در استوری اینستاگرام استفاده کنید، تا انتها با این مطلب از دیدوگرام همراه باشید.

خط نستعلیق در استوری اندروید

گوشی‌های اندرویدی، اغلب رابط کاربری ساده‌ای دارند اما انعطاف زیادی در تغییرات روی مواردی همچون فونت ندارند. به همین دلیل اگر قصد دارید در گوشی‌ یا تبلتی که سیستم عامل اندروید دارد، یک استوری با فونت نستعلیق بسازید، حتما باید از اپلیکیشن‌های دیگر کمک بگیرید. این برنامه‌ها علاوه بر تغییر فونت، می‌توانند برای ساخت استوری‌های جذاب به صورت تصویری یا ویدئویی هم کاربرد داشته باشند. اپلیکیشن‌هایی که برای تولید استوری با فونت نستعلیق استفاده می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

۱- برنامه Canva

برنامه Canva برای تولید استوری

اپلیکیشن Canva پس از رشد و گسترش شبکه‌های اجتماعی، به یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های تولید محتوا تبدیل شد. این برنامه، به شما کمک می‌کند که المان‌های مختلف را کنار یکدیگر قرار دهید و با کمک آن‌ها، یک محتوای جذاب برای پلتفرم‌های مختلف بسازید. تولید محتوا برای استوری اینستاگرام در این برنامه بسیار ساده و سریع انجام می‌شود. در اپلیکیشن کانوا، می‌توانید از قالب‌های آماده برای ساخت محتوا استفاده کنید. همچنین تنوع فونت‌ها در این پلتفرم بسیار زیاد است و می‌توان تایپوگرافی‌های جذابی با آن ساخت.

برای استفاده از فونت نستعلیق در برنامه Canva، ابتدا این برنامه را روی گوشی خود نصب کنید یا وارد وبسایت Canva.com شوید و برای خود اکانت بسازید. این اپلیکیشن، تحت وب کار می‌کند و باید هنگام کار با آن به اینترنت متصل باشید. پس از ورود به محیط برنامه، یک پروژه جدید در قالب Instagram story برای خود ایجاد کنید. پس از اضافه کردن المان‌های موردنظرتان، متن دلخواه خود را بنویسید. از قسمت بالا یا پایین صفحه(بسته به نوع دستگاه مورد استفاده می‌تواند متفاوت باشد)، وارد قسمت انتخاب فونت شوید. در کادر Search، عبارت IranNastaliq را جستجو کنید. فونتی که در نتیجه جستجو می‌بینید را انتخاب کنید و آن را در نوشته‌های خود به کار ببرید.

۲- برنامه Inshot

دانلود برنامه اینشات

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های کاربردی که در گوشی‌های آیفون و اندروید قابل نصب است، برنامه Inshot است که می‌توان با آن محتواهای جدیدی برای شبکه‌های اجتماعی مختلف، از جمله اینستاگرام، تولید کرد. این برنامه در اصل برای تدوین ویدئو طراحی شده‌است، به همین دلیل اگر بخواهید به ویدئوهای استوری خود زیرنویس یا متن اضافه کنید، به شما کمک خواهد کرد. برای استفاده از برنامه اینشات، حتما باید آن را روی گوشی خود نصب کنید. پس از طی کردن مراحل نصب و ثبت‌نام در برنامه، نوبت به ساخت محتوا در آن می‌رسد. برای استفاده از فونت نستعلیق در این برنامه دو راه دارید:

روش اول

در قدم اول، عکس یا ویدئو موردنظر خود را با استفاده از امکانات این نرم‌افزار ویرایش عکس و ویدئو تدوین کنید. سپس، وارد بخش Text شده و متن موردنظرتان را به تصویر اضافه کنید. می‌توانید فونت خود را قبل از نوشتن متن یا پس از آن انتخاب نمایید. برای این کار، وارد بخش فونت‌ها شوید و روی آیکون خرید که به شکل کیسه خرید است بزنید. در این قسمت، از بخش بالایی صفحه، به جای زبان انگلیسی، زبان عربی را انتخاب کنید. حال می‌توانید فونت نستعلیق را پیدا کنید و با تماشای یک ویدئو تبلیغاتی یا پرداخت هزینه، از آن استفاده نمایید. مزیت برنامه اینشات، این است که با خرید آپشن‌ها، می‌توانید در حالت آفلاین هم از آن استفاده کنید. به این معنا که پس از انجام مراحل بالا، می‌توانید با فونت نستعلیق استوری مورد نظرتان را بسازید.

روش دوم

ابتدا در گوگل، عبارت «دانلود فونت نستعلیق فارسی» را جستجو کنید و فایل آن را دانلود نمایید. پس از انجام این کار، وارد برنامه اینشات شوید و متن خود را بنویسید. روی آیکون انتخاب فونت بزنید و از بالای منوی باز شده، گزینه Import را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه، می‌توانید فایلی که دانلود کرده‌اید را روی برنامه اینشات آپلود کنید و از فونت آن استفاده کنید. اگر فایلی که دانلود کرده‌اید کار نمی‌کند، احتمالا با مشکل عدم مطابقت فرمت فایل با برنامه مواجه شده‌اید. برای حل این مشکل، می‌توانید عبارت «دانلود فونت نستعلیق برای برنامه اینشات» یا عبارت‌های مشابه را جستجو کنید و مجددا مراحل را پیش ببرید تا به نتیجه برسید. پس از انجام این کار، می‌توانید از فونت نستعلیق در استوری ساخته شده با اینشات استفاده کنید.

۳- برنامه Ana Muhtarif Al Khat

برنامه استفاده از فونت نستعلیق

همانگونه که از نام این برنامه پیداست، به خط و فونت‌های عربی اختصاص دارد. از آنجایی که رسم‌الخط فارسی و عربی یکسان است، در اغلب موارد می‌توان از فونت‌های عربی برای نوشته‌های فارسی هم استفاده کرد. در این برنامه، می‌توانید به استوری‌های خود متن‌های کوتاه یا طولانی با فونت‌های متنوع اضافه کنید. اگر از این برنامه برای ساخت استوری با فونت نستعلیق بهره می‌برید، باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

ابتدا برنامه را روی گوشی اندرویدی یا آیفون خود نصب کنید و وارد محیط برنامه شوید. ابتدا فایل تصویری استوری خود را در محیط برنامه آپلود کنید و سپس، عملیات ویرایش متن را آغاز کنید. در قدم اول، متن خود را بنویسید و سپس، وارد بخش فونت‌ها شوید. فونت‌های مختلفی از جمله لاله‌زار، لطیف و نستعلیق در این برنامه در دسترس هستند. همچنین با این ابزار خوشنویسی، می‌توانید از انواع فونت دستنویس هم استفاده کنید.

فونت نستعلیق در استوری آیفون

گوشی‌های آیفون، اغلب آپشن‌های زیادی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. برای استفاده از فونت نستعلیق ذر استوری گوشی‌هایی که سیستم عامل آن‌ها ios است، علاوه بر نصب برنامه‌های مختلف، می‌توانید از روش‌های دیگری هم بهره ببرید. این روش‌ها، سریع‌تر از روش نصب برنامه هستند و همیشه در دسترس خواهند بود. به همین جهت اگر از انواع گوشی آیفون استفاده می‌کنید، پیشنهاد ما این است که یکی از دو روش زیر را امتحان کنید:

 

۱- جستجوی کد فونت در گوگل

یکی از روش‌های قدیمی که برای استفاده از فونت نستعلیق استوری در گوشی‌های آیفون وجود دارد، این است که از کدهای دستوری برای تبدیل فونت ساده به نستعلیق استفاده کنید. برای یافتن این کد، ابتدا عبارت ;64444#& را در گوگل جستجو کنید. پس از زدن کلید اینتر، این عبارت به کد دستوری «.» تبدیل خواهد شد. حال می‌توانید این کد را کپی کنید و به ابتدای متن‌هایی که می‌خواهید با فونت نستعلیق نوشته شوند اضافه کنید.

توجه داشته باشید که این فرآیند باید برای تمام متن‌هایی که قرار است با این فونت نوشته شوند تکرار شود؛ به این معنا که باید حتما آنلاین باشید و مجددا عبارت اولیه را جستجو و کد را کپی کنید. به دلیل طولانی بودن این روش و نیاز آن به اینترنت، افراد کمی هنوز به آن تمایل نشان می‌دهند. در آیفون، راه ساده‌تری هم برای تبدیل فونت ساده به نستعلیق در استوری وجود دارد که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

۲- استفاده مستقیم از خط نستعلیق استوری

گوشی‌های آیفون این امکان را به کاربران خود می‌دهند که با طی یک فرآیند ساده، در هر زمانی که بخواهند از فونت نستعلیق در گوشی‌های خود استفاده کنند. برای این کار، باید یک کیبور نستعلیق برای خود بسازید. اگرچه این کار کمی پیچیده به نظر می‌رسد، اما بسیار ساده است و کارهای بعدی شما را سرعت می‌بخشد. در قدم اول، اگر گوشی آیفون شما قابلیت تایپ فارسی ندارد، آن را اضافه کنید. برای انجام این کار باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

فارسی سازی

پس از افزودن صفحه کلید فارسی به گوشی آیفونتان، مراحل زیر را برای استفاده از فونت نستعلیق طی کنید:

برای این کار به صفحه تنظیمات گوشی آیفونتان بروید. از این قسمت، وارد بخش General شوید.

سپس Keyboard را انتخاب کنید.

در بخش بعدی، روی گزینه Text Replacement بزنید.

در این قسمت روی علامت + بالای صفحه ضربه بزنید و در قسمت Pharse، کد دستوری کپی شده از گوگل را پیست کنید. توجه داشته باشید که برای عملکرد صحیح کد حتما باید مجددا عبارت ;64444#& را جستجو کنید و نتیجه را کپی کنید، اگر یکبار از این کد استفاده کرده باشید ممکن است اثر نداشته باشد، بنابراین حتما مراحل را از ابتدا تا انتها انجام دهید.

در قسمت Shortcut یک عبارت دلخواه بنویسید؛ بهتر است این عبارت به محتوای فونت شما اشاره داشته باشد. به این معنا که در اینجا، بهتر است از کلمه نستعلیق استفاده کنید. حال برای استفاده از این فونت، به قسمت استوری اینستاگرام بروید و کلمه نستعلیق را بنویسید؛ با انجام این کار، میانبری که ایجاد کرده‌اید را خواهید دید.

سپس، یک فاصله بعد از کلمه نستعلیق بزنید تا کد دستوری جایگزین آن شود.

حال، فاصله اضافی را پاک کنید و متن خود را با خط نستعلیق بنویسید.

توجه داشته باشید که با هر فاصله‌ای که بین کلمات اعمال می‌کنید، باید دوباره کد دستوری را وارد کنید تا بتوانید از این فونت در استوری استفاده کنید.

دلیل استفاده از خط نستعلیق در استوری

سوالی که پیش از ساخت محتوا با فونت نستعلیق مطرح می‌شود، این است که با وجود فونت‌های ثابت و تعیین شده در اینستاگرام، چه نیازی به استفاده از انواع دیگر خط فارسی مانند نستعلیق داریم؟ در پاسخ این پرسش، بهتر است بدانید که استوری‌ها، محتوایی پر بازدید در صفحه شما هستند؛ با این حال اغلب کاربران بدون توجه به مفهوم استوری، از آن عبور می‌کنند. این موضوع می‌تواند تعامل صفحه را تا حد زیادی کاهش دهد و باعث افت ارزش محتوای شما گردد. استفاده از روش‌های آشنایی‌زدایی، می‌تواند توجه مخاطبان زیادی را به محتوا جلب کند و در نهایت، باعث رشد صفحه شود.

کاربرد خط نستعلیق در استوری

یکی از شیوه‌های آشنایی زدایی در تولید محتوا، این است که برای نوشتن محتوای متنی روی تصویر، از فونت‌های خاص و غیرمعمول استفاده کنید. فونت‌هایی مثل Vazir یا B nazanin، با وجود خوانایی، بسیار معمول هستند و توجه زیادی را به خود جلب نمی‌کنند. این در حالی است که استفاده از خط نستعلیق در استوری، باعث می‌شود که خواننده مکث کوتاهی روی محتوای شما داشته باشد و سعی کند آن را بخواند. بنابراین اگر می‌خواهید با استفاده از استوری، اطلاعات مهمی را به مخاطبان خود منتقل کنید یا تعامل صفحه را بالا ببرید، بهتر است از فونت نستعلیق یا فونت‌های مشابه که چندان رایج و تکراری نیستند کمک بگیرید.

چند نکته برای استفاده از فونت نستعلیق در استوری

اگرچه فونت نستعلیق بسیار زیبا و خاص است و می‌تواند استوری شما را زیباتر کند، اما استفاده از آن اصولی دارد. رعایت نکردن اصول در هنگام نوشتن متن روی تصویر، ممکن است باعث ناخوانایی و عدم انتقال درست پیام شود. بنابراین اگر در استوری‌های اینستاگرامتان از فونت نستعلیق استفاده می‌کنید، حتما نکات زیر را رعایت کنید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید:

  • این فونت برای نوشتن متن‌های طولانی مناسب نیست.
  • فاصله خطوط هنگام استفاده از فونت نستعلیق باید بیشتر از حالت معمول باشد.
  • استفاده از این فونت برای استوری‌های مدرن، صنعتی و موارد غیرهنری چندان توصیه نمی‌شود.
  • سعی کنید از خط نستعلیق در استوری‌هایی با زمینه مینیمال و خلوت استفاده کنید.

سخن پایانی

استوری اینستاگرام، محتوایی سریع، موثر و پرمخاطب است. در حداقل‌ترین حالت ممکن، نیمی از دنبال‌کنندگان یک صفحه، استوری‌ها را می‌بینند. با این حال اگر در استوری خود از محتوای متنی استفاده کرده باشید، تنها بازدید مهم نیست؛ بلکه افراد باید متن شما را بخوانند و پیامتان را دریافت کنند. در این شرایط، بهتر است از روش آشنایی‌زدایی بهره‌ ببرید، به این معنا که متن خود را از حالت نرمال و متداول خارج کنید. مثلا تیترها را بزرگ‌تر بنویسید و از رنگ‌های خاص استفاده کنید.

یکی از روش‌های آشنایی‌زدایی، استفاده از فونت نستعلیق در استوری اینستاگرام است. این فونت، در دسته فونت‌های رایج اینستاگرام قرار ندارد و به همین دلیل، با استفاده از آن می‌توانید توجه مخاطبان را جلب کنید. این کار در گوشی‌های اندروید و آیفون قابل اجرا است، در هر دو مدل می‌توان از اپلیکیشن‌های طراحی استوری برای این کار استفاده کرد. همچنین در گوشی‌های آیفون دو روش به صورت آنلاین و آفلاین هم وجود دارد که به آن‌ها اشاره کردیم. امیدواریم این مقاله در ساخت استوری‌های بهتر به شما کمک کرده باشد.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر