محتواهای موجود در صفحات اینستاگرامی، حکم شاخ و برگ‌های یک درخت را دارند. هرچه پست و استوری‌های جذاب‌تری در صفحه خود منتشر کنید، بیشتر رشد خواهید کرد. در این میان، باید نهایت دقت را در حذف پست‌ها و استوری‌های اضافی هم داشته باشید تا فقط محتواهای مفید در صفحه به نمایش در بیایند. ممکن است گاهی در فرآیند پاکسازی صفحه، محتواهای اصلی به صورت اتفاقی و غیرعمدی پاک شوند. در این شرایط، باید از روش‌هایی برای بازگرداندن پست و استوری پاک شده استفاده کنید.

پست‌هایی که از صفحه پاک می‌کنید، تا حدود ۳۰ روز امکان بازیابی دارند؛ به همین دلیل فرصت کافی برای انتشار مجدد آن‌ها خواهید داشت. این در حالی است که اگر یک استوری را از صفحه خود پاک کنید، تنها ۲۴ ساعت برای بازگردانی آن وقت خواهید داشت. به همین دلیل، اگر محتوای مهمی را از استوری‌ها حذف کرده‌اید و ممکن است تعامل حاصل از آن را از دست بدهید، حتما با این مقاله از دیدوگرام همراه باشید.

فرآیندی که استوری‌ پاک شده طی می‌کند

وقتی یک استوری را پاک می‌کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ در ابتدا بهتر است بدانید که وقتی یک استوری از صفحه شما حذف می‌شود، دو حالت اصلی وجود خواهد داشت:

  • حالت اول: زمان ۲۴ ساعته استوری شما به پایان می‌رسد و طبق قوانین اینستاگرام، به صورت خودکار از حالت نمایش خارج می‌گردد.
  • حالت دوم: خود شما به هر دلیلی پیش از اتمام زمان استاندارد، استوری را از صفحه خود پاک می‌کنید.

در حالت اول، فرآیند حذف، بر اساس الگوریتم‌های اینستاگرام اتفاق خواهد افتاد. بر این اساس، استوری، نوعی محتوای زمان‌دار است که می‌تواند تا ۲۴ ساعت روی صفحه شما قرار بگیرد. این محتوا، بالای صفحه اصلی به نمایش در‌می‌آید و به همین دلیل، محتوایی سریع است که خیلی زود توسط مخاطبان مشاهده می‌شود. استوری‌هایی که طبق حالت اول از صفحه حذف می‌شوند، زمان استاندارد خود را پشت سر گذاشته‌اند و تعاملی که باید کسب می‌کرده‌اند را دریافت کرده‌اند. با این حال، ممکن است تمایل داشته باشید که این استوری‌ها را برگردانید. این محتواها، پس از اینکه از صفحه پاک می‌شوند، به قسمت آرشیو می‌روند و بازگرداندن آن‌ها در هر زمانی ممکن است.

در حالت دوم، شما به استوری خود این فرصت را نمی‌دهید که بازدید و تعامل لازم را دریافت کند. این اتفاق ممکن است به هر دلیلی رخ دهد؛ مثلا امکان دارد که به صورت اتفاقی استوری را پاک کنید. همچنین گاهی ممکن است تصمیم آنی و شتاب‌زده‌ای بگیرید و استوری خود را پیش از ۲۴ ساعت از حالت نمایش خارج کنید. در این حالت، دیگر استوری شما آرشیو نمی‌شود و نمی‌توانید بعدها به آن دسترسی داشته باشید. اینستاگرام در نسخه‌های جدید خود، این اجازه را به کاربران می‌دهد که تا ۲۴ ساعت پس از پاک کردن استوری، آن را بازیابی کنند. در ادامه، به بررسی جزیی نحوه انجام این کار می‌پردازیم.

برگرداندن استوری پاک شده اینستاگرام

چه زمان استوری شما تمام شود، چه بر اساس تصمیم خودتان استوری را حذف کنید، امکان بازگردانی آن وجود دارد. برای انجام این کار، باید ابتدا مسیر استوری پاک شده را تعیین کنید، زیرا در هر یک از حالت‌هایی که به آن اشاره کردیم، روش خاصی برای بازگردانی وجود دارد. پس از تعیین مسیر، می‌توانید طبق یکی از روش‌هایی که در ادامه می‌آوریم عمل کنید:

 

۱- بازگردانی استوری‌ پاک شده توسط اینستاگرام

در یک حالت، استوری‌هایی داریم که زمان آن‌ها تمام می‌شود و خودبه‌خود از حالت نمایش درمی‌آیند. بازگردانی این نوع استوری‌های پاک شده بسیار آسان است، زیرا اینستاگرام طبق الگوریتم‌های خود، آن را وارد مسیر آرشیو می‌کند. البته، شرط این موضوع آن است که از قبل، گزینه آرشیو استوری را از بخش تنظیمات استوری فعال کنید. برای فعالسازی این بخش، طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • ابتدا روی علامت + در صفحه اصلی اینستاگرام خود بزنید و وارد بخش Story شوید.
  • در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود، وارد بخش تنظیمات استوری شوید.

  • بین گزینه‌هایی که برایتان به نمایش درمی‌آیند، روی گزینه story بزنید.
  • در صفحه باز شده، به سمت پایین بروید و گزینه Save to archive را انتخاب کنید.

  • از این به بعد، تمام استوری‌های شما پس از اتمام زمان استاندارد، وارد آرشیو خواهند شد.

اگر گزینه آرشیو را از قبل فعال کرده باشید، استوری‌های شما پس از اینکه از صفحه پاک شدند، وارد قسمت Archive می‌شوند. برای دسترسی به این بخش، به مسیر زیر بروید:

  • به صفحه اصلی پروفایل خود در اینستاگرام بروید.
  • روی سه خط سمت راست بالای صفحه بزنید.
  • از منو، گزینه Archive را انتخاب کنید.

  • در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود، زبانه بالای صفحه را روی حالت Story قرار دهید.
  • استوری‌ها، از زمانی که حالت آرشیو را فعال کرده‌اید تا کنون، در این بخش قرار دارند. با انتخاب هر مورد، می‌توانید دوباره آن را به بخش استوری‌های در حال نمایش انتقال دهید.

۲- بازیابی استوری‌ پاک شده توسط صاحب پیج

قسمت دشوار ماجرا آن‌ جایی است که خود شما استوری‌ها را پاک می‌کنید. در این حالت، اینستاگرام طبق الگوریتم‌ها، تشخیص می‌دهد که بعدها به این محتوا نیازی ندارید و آن را آرشیو نمی‌کند. با این حال، بر اساس قابلیت‌های جدید اینستا، می‌توانید تا ۲۴ ساعت استوری‌ پاک شده به دست خودتان را بازگردانی کنید. برای این کار، باید طبق مسیر زیر پیش بروید:

  • وارد صفحه پروفایل اینستاگرامتان شوید.
  • سه خط گوشه سمت راست بالا را انتخاب کنید.
  • در منو، روی گزینه Settings بزنید تا گزینه‌های تنظیمات را ببینید.

  • از میان گزینه‌هایی که می‌بینید، Account را انتخاب کنید.

  • در این بخش، تمامی تنظیمات مربوط به اکانت را خواهید دید؛ از این لیست، روی گزینه Recently deleted بزنید.

  • در صفحه‌ای که در نهایت کار می‌بینید، می‌توانید محتواهایی که تا کنون پاک کرده‌اید را مشاهده کنید. با انتخاب محتوای مورد نظر و سپس، گزینه Recovery یا Restore، می‌توانید استوری خود را برگردانید.

۳- برگرداندن استوری پاک شده از طریق گالری

یکی از روش‌های فرعی و البته بسیار ساده برای بازگردانی استوری‌های اینستاگرام، این است که آن‌ها را در گالری دستگاه خود ذخیره کنید. با انجام این کار، حتی در صورت پاک شدن استوری از صفحه، می‌توانید دوباره آن را بازیابی کنید. البته باید توجه داشته باشید که در این حالت، تنها عکس استوری شما ذخیره می‌شود. به این معنا که تمامی تعامل‌های مخاطبان از دست خواهد رفت. همچنین، اگر در استوری خود لینک، منشن یا هشتگ استفاده کرده باشید، با تبدیل استوری به عکس، باید مجددا آن‌ها را روی تصویر اعمال کنید. با این حال، فعال کردن حالت ذخیره استوری در گالری، به شما کمک می‌کند که حتی در حالت آفلاین نیز به استوری خود دسترسی داشته باشید. برای استفاده از این روش، باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • وارد صفحه پروفایل خود شوید و روی علامت مثبت (+) در گوشه بالای صفحه بزنید تا لیست محتواها برایتان باز شود.
  • از لیستی که می‌بینید، گزینه story را انتخاب کنید تا وارد تنظیمات استوری‌های صفحه خود شوید.

  • در این بخش، روی علامت چرخ دنده (آیکون تنظیمات) در گوشه صفحه بزنید تا بتوانید تغییرات لازم را اعمال کنید.
  • از صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود، گزینه Story را مجددا انتخاب کنید.
  • با اسکرول کردن در صفحه جدیدی که برایتان باز می‌شود، به گزینه‌های Save to camera roll یا Save to gallery خواهید رسید. با فعالسازی این گزینه، استوری‌های شما در گالری ذخیره خواهند شد.

  • در صورتی که بعدها از ذخیره استوری در گالری منصرف شدید، می‌توانید از همین مسیر برای غیرفعال کردن این قابلیت اقدام کنید.

نتیجه‌گیری

محتواهایی که در اینستاگرام منتشر می‌کنیم، گاهی به دلایل مختلف از صفحه ما پاک می‌شوند. در برخی موارد، نبود این محتواها ضربه‌ای به صفحه نمی‌زند، اما گاهی ارزش یک پست یا استوری پاک شده آنقدر زیاد است که لازم است روش‌های مختلفی را برای بازگردانی آن به کار ببندیم. از آن‌جایی که استوری نوعی محتوای موقت است، خود به خود پس از ۲۴ ساعت از صفحه پاک می‌شود؛ در این حالت، می‌توان آن را از بخش Archive بازیابی کرد. حالت دیگری که وجود دارد، این است که استوری توسط صاحب صفحه به دلایل مختلف پاک شود. در این صورت باید استوری را از بخش Recently deleted پیدا کنیم و آن را به صفحه برگردانیم. در نهایت، بهتر است در پاکسازی صفحه از محتواهای اضافی نهایت دقت را به خرج دهید تا به دلیل سهل انگاری، محتواهای مهم و اصلی از پیج پاک نشوند.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر