استوری اینستاگرام با الهام‌گیری از برنامه اسنپ چت ساخته شده است. از جذاب ترین بخش­‌های پلتفرم اینستاگرام، استوری آن می‌باشد. دلیل محبوبیت چشمگیر استوری، استفاده آسان از آن است. استوری اینستاگرام به صورت‌های عکس، متن، ویدیو، بوم رنگ، تراز بندی در عکس و… منتشر می‌­شود. مخاطبان با ریپلای زدن به صورت متنی یا ایموجی می‌توانند با شما تعامل برقرار کنند. با توجه به اهمیت و محبوبیت استوری، یادگیری کامل تنظیمات آن ضروری است.

در این مقاله بخش استوری اینستاگرام به صورت تصویری آموزش داده می‌‌شود. اگر شما هم مایلید سیر تا پیازه نحوه استفاده از استوری اینستاگرام و ترفندهای خاص و جالب آن را یاد بگیرید تا پایان مقاله با دیدوگرام همراه باشید.

استوری اینستاگرام چیست؟

استوری یا همان داستان کوتاه، قابلیتی است که در سال 2016 به پلتفرم اینستاگرام اضافه شد. استوری اینستاگرام محبوبیت ویژه ­ای بین کاربران این پلتفرم دارد. کاربران عکس، متن یا ویدیوهای خود را با توجه به سلیقه و خلاقیتشان به ترتیب زمانی مورد نظر، با افکت‌های دلخواه، شکلک‌های متناسب و رنگ آمیزی باب میل خود در استوری منتشر می­ کنند.

مدت نمایش استوری فقط بیست و چهار ساعت است و پس از این مدت خود به خود حذف می‌گردد. البته شما امکان ذخیره و نگهداری استوری را هم دارید. اگر مایلید استوری برای همیشه در پیجتان بماند و قابل دیدن باشد، آن را به قسمت هایلایت صفحه پروفایل منتقل کنید. امکان گذاشتن استوری تا تعداد 100 عدد وجود دارد. مناسب‌ترین نسبت تصویر پیشنهادی برای استوری 9:16 و مناسب‌ترین وضوح پیشنهادی: 1080*1920 پیکسل می‌باشد.

استوری گذاشتن در اینستاگرام

به دو صورت می‌توان در قسمت استوری اینستاگرام عکس و ویدیو به اشتراک گذاشت. می‌توانید در لحظه عکس و فیلمی بگیرید و در استوری خود به اشتراک بگذارید، یا از گالری (سمت چپ، پایین صفحه آیکون مربع شکل) فیلم یا عکس مورد نظر را انتخاب کنید. 3 روش برای ورود به بخش استوری اینستاگرام وجود دارد:

روش اول : وارد حساب اینستاگرام و صفحه اصلی (Home) شوید. می توانید روی دایره عکس پروفایل خود در بالای صفحه ضربه بزنید.

روش دوم : وارد حساب اینستاگرام و صفحه اصلی (Home) شوید. با انگشتتان صفحه را به سمت راست بکشید.

روش سوم : در حساب اینستاگرام خود وارد صفحه پروفایلتان (قسمت پایین صفحه، عکس پروفایلتان) شوید. بالای صفحه روی آیکن + ضربه بزنید. گزینه Story را انتخاب کنید.

استوری

  • با زدن ضربه به دایره پایین صفحه، می توان در همان لحظه عکس گرفت، یا با چرخش دوربین و استفاده از دوربین جلو، عکس سلفی گرفت. برای گرفتن ویدیو، کافیست پس از لمس دایره، انگشت خود را روی آن نگهدارید. زمان هر استوری 15 ثانیه می باشد.
  • گزینه Create: برای ساخت استوری متنی به کار می رود. با انتخاب این گزینه، متن مورد نظر را تایپ کنید. پس از تایپ متن، با ابزارهای موجود روی صفحه، می توانید رنگ، سایز، محل قرار گیری نوشته (چپ چین، وسط چین، راست چین) فونت نوشته خود را تغییر دهید و به فرم دلخواه در بیاورید. در پایین صفحه با انتخاب گزینه Location می توان منطقه جغرافیایی را اضافه کرد. با انتخاب گزینه Mention می توان شخصی را به استوری خود اضافه یا به اصطلاح منشن کرد. در پایان گزینه Done را انتخاب کنید.
  • گزینه Boomerang: حالت بومرنگ برای تولید فیلم کوتاه سرگرم کننده بکار می رود. این فیلم کوتاه به سبک Gif است و مرتب عقب و جلو می رود.
  • گزینه Layout: این قابلیت برای قرار دادن 2 تا 6 عکس کنار هم، با مدل های مختلف، در یک استوری بکار می رود. عکس ها را هم می توان در لحظه گرفت و هم از قسمت گالری انتخاب کرد.
  • گزینه Hands-free: در حالت عادی برای ضبط ویدیو باید دکمه را فشار داده و تا انتهای ویدیو آنرا نگهدارید. نگهداشتن دکمه ضبط ویدیو خصوصا برای فیلم برداری طولانی مدت کار بسیار خسته کننده ای است و نگرانی قطع ویدیو را هم دارد. قابلیت هندزفری در استوری این امکان را به وجود آورده که دیگر نیازی به نگهداشتن دکمه تا انتهای ویدیو نیست. با هندزفری می توانید چهار ویدیوی 15 ثانیه‌ای را ضبط کنید و هر قسمتی از آن را که نخواستید حذف کنید و یا روی آن تغییراتی اعمال کنید.
  • اگر دکمه دایره پایین صفحه را به سمت چپ ببرید، فیلتر و افکت های بسیار جذاب و سرگرم کننده ای وجود دارد که در لحظه روی عکس اعمال می شود. این قابلیت بین مخاطبان اینستاگرام بسیار پرطرفدار است.

قابلیت‌های جذاب کردن استوری اینستاگرام

وقتی عکس، متن یا ویدیو را برای استوری انتخاب می کنید، با دو انگشت خود می توانید سایز و جهت چرخش آنرا تغییر دهید. علاوه بر این تغییر، امکانات دیگری برای جذاب تر شدن استوری وجود دارد که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

تنظیمات استوری

Aa : این گزینه امکان اضافه کردن متن به تصویر را ممکن می کند.

استیکر: برای جذابیت استوری و تعامل بیشتر با کاربران از استیکر استوری استفاده کنید. با انتخاب این گزینه استیکرهای مختلف تعاملی (سوال، کوئیز، شمارش، نظرسنجی، چالش، Add yours) و غیر تعاملی (منشن، موقعیت جغرافیایی، شکلک) موجود نمایش داده می شود. شما می توانید با انتخاب آنها، یک یا چند استیکر به استوری خود اضافه کنید. اگر استیکر مورد نظر شما موجود نبود، با استفاده از گزینه جستجو آن را پیدا کنید و به استوری خود اضافه کنید.

فیلتر: برای اعمال فیلترهای بامزه و محبوب روی استوری کافیست این گزینه را انتخاب کنید. تعداد فیلترها زیاد و همیشه در حال بروزرسانی هستند و با حرکت انگشت خود می توانید آنرا تغییر دهید. اگر فیلتر انتخاب شده مورد پسند شما بود، گزینه Done را بزنید.

طراحی: با انتخاب این گزینه دو امکان Draw و Save نمایش داده می شود. با انتخاب گزینه Draw (طراحی کردن) ابزار مختلفی برای طراحی کردن نمایش داده می شود که با استفاده از آنها می توان طرح یا نوشته ای خلاقانه ایجاد کرد. گزینه Save برای ذخیره استوری شما در قسمت گالری موبایلتان به کار می رود.

*برای حذف هر کدام از این تغییرات کافیست با انگشت آنرا به پایین صفحه و گزینه سطل زباله منتقل کنید.

بعد از آماده شدن استوری شما به شکل دلخواهتان، دو روش برای به اشتراک گذاشتن آن در زیر صفحه وجود دارد. Your story برای تمام دنبال کنندگان شما به نمایش در می آید و گزینه Close friends فقط برای لیست مشخصی از مخاطبان به نمایش در می آید.

 

چگونه می­توان استوری اینستاگرام دیگران را دید؟

استوری اینستاگرام از طریق اپلیکیشن موبایل و ورژن دسکتاپ آن قابل نمایش است. برای دیدن استوری ها وارد حساب اینستاگرام خود شوید.

دیدن استوری

وارد صفحه اصلی اینستاگرام یا همان home شوید (شماره 1). اگر فالووینگ های شما استوری آپلود کرده باشند، عکس پروفایل پیج آنها با دایره رنگی دور آن، در نوار افقی بالای صفحه نمایش داده می­شود. بعد از دیدن استوری هر پیج، رنگ دایره‌ دور پروفایل آن پیج برای شما خاکستری خواهد شد. با انتخاب هر کدام از آنها، استوری مورد نظر قابل رویت است. با کشیدن انگشتتان به سمت راست و چپ، استوری های دیگر را ببینید. در دایره‌ی رنگی برخی از پروفایل ها کلمه‌ی لایو  (Live) نشان داده  می شود. این کلمه نشان دهنده آن است که شخص مورد نظر در حال ضبط فیلم به صورت زنده است. شما می‌توانید با لمس آن، فیلم را به صورت مستقیم مشاهده کنید.

لایک استوری اینستاگرام

از جدیدترین قابلیت هایی که به اینستاگرام اضافه شد، امکان لایک استوری است. با اضافه شدن این قابلیت دیگر نیازی به ارسال ری اکشن در دایرکت نیست و فقط با لمس آیکون قلب در صفحه استوری می توان آن را لایک کرد. لایک استوری اینستاگرام قابلیت غیرفعال سازی ندارد و برای همه فعال است. در واقع لایک استوری برای کاربرانی که دوست دارند به محتوای یک استوری ری اکشن نشان دهند کمک می کند تا بدون ارسال ایموجی یا متن به دایرکت پیج، علاقه خود به محتوای استوری را نشان دهند.

بستن کامنت استوری اینستاگرام

بسیاری از افراد به دلایل مختلف و شخصی علاقه ای ندارند که نظر یا به اصطلاح کامنتی روی استوری ارسال شود، یا تعداد دنبال کننده های آنها آنقدر زیاد است که نمی توانند پاسخگوی همه آنها شوند. اینستاگرام برای این افراد ترفند بستن کامنت استوری را اضافه نموده است.

روش بستن کامنت در استوری

بستن کامنت استوری  بسیار ساده و راحت است. برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید، کافیست مراحل زیر را دنبال کنید.

بستن کامنت استوری

  1. وارد پروفایل اپلیکیشن اینستاگرام خود شوید.
  2. با ورود به بخش پروفایل، آیکون سه خط که در بالای صفحه وجود دارد را انتخاب کنید.
  3. وارد گزینه تنظیمات (Settings) شوید.
  4. گزینه حریم خصوصی (Privacy) را انتخاب کنید.
  5. گزینه استوری (Story) را انتخاب کنید تا وارد تنظیمات بخش استوری اینستاگرام شوید.
  6. این قسمت بخشی به نام در حال پاسخ دادن یا (Replying) دارد که شامل سه قسمت است:
  • دنبال کننده های شما (Your Followers)
  • دنبال کنندگانی که شما آنها را دنبال می کنید (Followers you follow back)
  • خاموش (Off)

با انتخاب گزینه خاموش (Off)، کادر نظر گذاری یا همان کامنت در استوری بسته می شود و کسی نمی تواند به استوری نظر بدهد.

تنظیمات استوری اینستاگرام

برای وارد شدن به بخش تنظیمات استوری، کافیست مراحل زیر را طی کنید:

وارد حساب اینستاگرام خود شوید. با لمس سه خط بالای صفحه، گزینه Setting (تنظیمات) را انتخاب کنید. وارد بخش Privacy (حریم خصوصی) شوید. گزینه Story را انتخاب کنید تا وارد تنظیمات استوری اینستاگرام شوید. این قسمت شامل بخش های مختلفی است که در ادامه توضیح می دهیم.

تنظیمات

Hide story from : در این قسمت می توانید مشخص کنید که استوری شما از دید چه افرادی مخفی شود. با کلیک روی گزینه people لیست فالوورهای شما نمایش داده می شود، با انتخاب هر کدام از آنها، آن شخص به لیست اضافه می گردد.

 

Close friends : با استفاده از این قابلیت، شما لیستی از افراد و دوستان نزدیک خود می سازید. قابلیت کلوز فرند در ادامه مقاله مفصل توضیح داده شده است.

Replying : در این بخش که به شما معرفی شد، مشخص می کنید چه افرادی مجاز به پاسخ دادن به استوری شما هستند. طبق میل خودتان یکی از سه گزینه زیر را انتخاب کنید.

  • Your followers : با انتخاب این گزینه تمام فالوورهای شما امکان پاسخ دادن به استوری شما را خواهند داشت.
  • Followers you follow back : با انتخاب این گزینه فقط کسانی که شما هم آنها را دنبال می کنید و به اصطلاح فالووینگ شما هم هستند، مجاز به پاسخ دادن می باشند.
  • Off : با انتخاب این گزینه، شما امکان پاسخ دادن به استوری خود را به طور کامل می بندید.

 

Saving :

  • Save story to Gallery : با انتخاب این گزینه، استوری ای که به اشتراک گذاشتید، در گالری موبایل تان ذخیره می شود.
  • Save story to archive : با انتخاب این گزینه، استوری ای که به اشتراک گذاشتید، در آرشیو حساب کاربری اینستاگرامتان ذخیره می شود.

 

Sharing :

Allow sharing to messages : این گزینه اجازه می دهد، سایر افراد استوری شما را به عنوان پیام به اشتراک بگذارند.

Share your story to Facebook : این گزینه به صورت خودکار استوری شما را در حساب فیس بوک تان منتشر می کند.

 

لایو (Live) اینستاگرام چیست؟

لایو یا همان پخش زنده در اینستاگرام، قابلیتی است که در آن کاربران از زمان حال خود ویدیوی زنده منتشر می کنند. وقتی شما در حال گرفتن ویدیو لایو هستید دور عکس پیج شما یک دایره قرمز چشمک زن با کلمه Live فعال می‌شود. حداکثر مدت زمان لایو اینستاگرام 4 ساعت است.

 

چگونه لایو اینستاگرام بگیریم؟

وارد صفحه اصلی (Home) حساب اینستاگرام خود شوید. با انگشتتان صفحه را به سمت راست بکشید. در پایین صفحه، گزینه Story را به سمت چپ بکشید تا به گزینه Live برسید.

لایو اینستاگرام

حالا با لمس دایره که آیکون ضبط است، پخش زنده شروع می شود و فالوورهای شما می توانند آن را ببینند. فالوورها با لایک کردن و تایپ کامنت با شما تعامل دارند.

ضبط لایو اینستاگرام

وقتی شما در حال گرفتن ویدیو لایو هستید دور عکس پیج شما یک دایره قرمز چشمک زن با کلمه Live فعال می‌شود. برای قطع کردن لایو یا همان پخش زنده کافیست روی آیکون ضربدر بالای صفحه ضربه بزنید.

ریلز (Reels) اینستاگرام چیست؟

ریلز ویدیویی تمام صفحه یعنی هم اندازه با سایز صفحه نمایش گوشی است که افکت ها، موزیک و امکانات ویژه ای دارد. مدت زمان ویدیوی ریل از 15 ثانیه تا حداکثر ۹۰ ثانیه می تواند باشد. در هنگام انتشار ریل به مجموعه‌ ای از ابزارهای ویرایش ویدیو و آهنگ‌ها دسترسی دارید تا محتوای خود را دیدنی تر کنید. همچنین امکان افزودن پس‌زمینه، فیلتر، کپشن، استیکر و… نیز وجود دارد. استوری تنها ۲۴ ساعت باقی می ماند، ولی ریل تا زمانی که حذف نشود، برای مخاطبین نمایش داده می‌شود. ریل روش خوبی برای جذب مخاطب و تعامل با آنهاست.

چگونه ریلز (Reels) بگیریم؟

وارد حساب اینستاگرام خود و صفحه اصلی (Home) شوید. با انگشتتان صفحه را به سمت راست بکشید. پایین صفحه، گزینه Story را به سمت چپ بکشید تا به گزینه Reel برسید. ابزارهای موسیقی، افکت، مدت زمان ریل (از 15 ثانیه تا 90 ثانیه) ، سرعت (می تواند حداکثر تا ۵ برابر سرعت واقعی باشد)، قالب بندی ویدیو و تایمر (حداکثر تا ۳۰ ثانیه) روی صفحه در دسترس و قابل استفاده است. هنگام ضبط ریل، مدت‌زمان باقی‌مانده در بالای صفحه نشان داده می‌شود. پس از ضبط ویدیو ریل، امکان بازبینی آن و اضافه کردن متن، استیکر و افکت های مختلف هم وجود دارد.

کلوز فرندز (Close friends) چیست؟

کلوز فرند به معنای دوست نزدیک یا صمیمی، حالتی برای شخصی سازی پیچ است. ابزاری برای محدود کردن لیست بازدید کنندگان بوده و نوعی تفکیک بین فالوورها ایجاد می کند.

کاربرد کلوز فرندز (Close friends) در استوری اینستاگرام

همیشه با آپلود کردن استوری در صفحه، همه مخاطبان  یا دنبال کننده های شما قادر به دیدن آن بودند. اگر شما مایل نباشید که فرد یا افراد خاصی استوری را ببینند، باید با روش زیر استوری را از دید آنها مخفی (Hide) کنید:

  1. وارد پروفایل اینستاگرام خود شوید.
  2. از منوی سه خطی بالای پروفایل گزینه تنظیمات (Setting) را انتخاب کنید.
  3. گزینه حریم خصوصی (Privacy) را انتخاب کنید.
  4. وارد قسمت استوری (Story) شوید و از بخش (Hide story from) شخص یا اشخاصی که مایل نیستید استوری شما را ببینند انتخاب کنید.

این روش زمانی کاربردیست که تعداد دنبال کننده های شما زیاد نباشند و مخفی کردنشان امکان پذیر باشد. با استفاده از قابلیت کلوز فرندز می توان لیستی از اشخاص خصوصی ساخت. در زمان به اشتراک گذاری محتوا برای این لیست، استوری با دایره سبز رنگ دور آن، فقط برای اشخاصی که در لیست کلوز فرندز هستند قابل مشاهده است.

روش ساخت کلوز فرندز (Close Friends)

  1. وارد پروفایل خود شوید.
  2. از قسمت سه خط بالای صفحه گزینه Close Friends را انتخاب کنید.
  3. از دنبال کننده های خود، اشخاصی که می خواهید در این لیست قرار دهید را انتخاب (می توانید از جستجوی آیدی هم استفاده کنید) و گزینه Done (انجام شد) را بزنید.

لیست کلوز فرندز آماده است و فقط در زمان اشتراک گذاری کافی است از قسمت پایین استوری Close friends را انتخاب کنید. البته روش دوم برای ساخت کلوز فرندز استوری در زمان به اشتراک گذاری استوری است. در قسمت تنظیمات استوری، گزینه Story راانتخاب کنید، در قسمت People از بخش Close friends، شخص یا اشخاص مورد نظر را انتخاب کنید. هر زمان که بخواهید با ورود به همین قسمت می توانید شخصی را به این لیست اضافه و یا از آن حذف نمایید.

چند نکته در مورد کلوز فرندز

  • هیچ کسی به جز شما قادر به دیدن لیست کلوز فرندز شما نیست.
  • اگر کسی شما را از لیست کلوز فرندز خود حذف کرده باشد، هیچ اعلانی از طرف اینستاگرام ارسال نمی شود.
  • اگر پیچ شما یک پیج عمومی است و فالوورهای زیادی دارید، هاید کردن تعداد زیادی از افراد از کنترل شما خارج است. شما با ساخت کلوز فرندز در مدت زمان کوتاه و راحت تر می توانید این شخصی سازی را انجام دهید.

روش­‌های جذاب تر کردن استوری

  • روی استوری خود شکل، فلش و یا قاب اضافه کنید. بعد از طراحی استوری، روی گزینه استیکر بالای صفحه ضربه بزنید، از لیست استیکرها گزینه اضافه کردن عکس جدید را انتخاب کنید و عکس یا عکس‌­هایی که دانلود کردید را با این روش به استوری خود اضافه نمایید. با لمس دو انگشت جایگاه و اندازه آن را تعیین کنید.
  • در زمان اشتراک‌گذاری عکس یا ویدیو آن را داخل قابی مثل قاب موبایل قرار دهید. برای اینکار باید قاب دلخواه‌تان را دانلود کنید و با روش گفته شده در گزینه 1 آن را به استوری خود اضافه کنید.
  • قرار دادن فیلتر­های مختلف در استوری. وارد صفحه استوری شوید. در زیر صفحه فیلترهایی موجود است که با انتخاب آنها روی عکس اعمال می­‌شوند و با حرکت دادن صفحه به سمت چپ رنگ‌بندی آن تغییر می­‌کند. اگر فیلتر مورد نظر شما در این قالب‌­های آماده وجود ندارد با انتخاب گزینه جستجو می‌­توانید قالب مورد نظرتان را پیدا کنید.
  • استیکر استوری، ابزارهای گرافیکی که با اضافه کردن مدل های ساده یا متحرک آن روی استوری، جذابیت استوری خود را بیشتر آن می‌کنید. استیکر استوری‌ها انواع مختلفی دارند؛ متحرک، قابل کلیک و استیکرهای تعاملی که به کاربران اجازه می دهند مستقیما با استوری ارتباط برقرار کنند. استیکرها استوری‌ را سرگرم‌کننده‌تر می کنند. استیکرهای هشتگ، منشن یا افزودن آیدی شخص دیگری در استوری، مکان‌یابی و شکلک‌های مختلفی وجود دارند. اگر شما به دنبال استیکر دیگری هستید با بالا بردن صفحه و جستجوی دقیق استیکر مورد نظر آن را به استوری خود اضافه کنید. این ابزارها باعث نزدیکی هرچه بیشتر مخاطبین به شما می‌شوند.
  • در استوری اینستاگرام با انتخاب استیکر منشن و یا نوشتن آیدی اینستاگرام شخص مورد نظر بعد از کاراکتر@ امکان تگ کردن شخص وجود دارد.
  • با استفاده از استیکر لینک در استوری‌های خود لینک اضافه کنید.
  • نوشتن متن رنگین کمانی. متن مورد نظر را وارد کنید. با نگه داشتن انگشت خود روی نوشته آنرا select all نمایید. حالا همزمان با یک انگشت بین رنگ‌های پایین صفحه حرکت کنید و با انگشت دیگر قسمت انتخاب شده متن را کم کنید.
  • نوشته با افکت سایه. دو کلمه یا جمله با رنگ‌های متفاوت بنویسید و آن‌ها را طوری کنار هم، با فاصله خیلی کم قرار دهید که متن سایه دار به نظر برسد.
  • وقتی در استوری شخصی منشن می‌شوید، نوتیفیکیش دریافت می‌کنید. در دایرکت شما بالای نوتیفیکیشن گزینه‌ای به نام Add this to your story را مشاهده می‌کنید. با فشردن این گزینه، می‌توانید استوری آن شخص را در صفحه خود به اشتراک بگذارید.
  • استوری خود را با یک رنگ ساده شفاف بپوشانید. عکس مورد نظر خود را انتخاب کنید. از قسمت Draw ابزار قلم سر کج را انتخاب کنید. از رنگ‌های پایین رنگی باب میل‌تان پیدا کنید. انگشت خود را به مدت 3 ثانیه روی تصویر نگهدارید. به این ترتیب لایه‌ای از رنگ نیمه شفاف روی عکس را می‌پوشاند.
  • با استفاده از استیکر music به استوری خود موزیک اضافه کنید.

جمع بندی

اینستاگرام همیشه هرچند وقت یک‌ بار بروزرسانی می‌شود و قابلیت‌های جدیدی به پلتفرم خود اضافه می کند. استوری اینستاگرام بخش بسیار چشمگیری در این پلتفرم بوده و محبوبیت زیادی بین کاربران آن دارد. ما در این مقاله تلاش کردیم که شما را با تمام امکانات و تنظیمات این بخش دوست داشتنی آشنا کنیم. با استفاده از این امکانات می توانید فالوور و نرخ تعامل پیج تان را افزایش دهید.

بهترین روش جذب فالوور و بازدید کننده، استوری است. بلاگرها برای گسترش کسب و کار اینستاگرامی خود و بالا بردن نرخ تعامل و ارتباط با مخاطبان‌شان بیشتر از استوری استفاده می‌کنند. هر چند بار که بخواهید می‌توانید یک استوری را مشاهده کنید، مگر این که مدت زمان استوری به اتمام رسیده و یا صاحب استوری آن را حذف کرده باشد. امیدواریم این مقاله برای­‌تان مفید بوده باشد.

از نظر شما یک استوری جذاب چه ویژگی‌هایی دارد؟

نظر خود را برایمان بنویسید.

 

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر