لایو دونفره اینستاگرام اینستاگرام یک قابلیت بسیار عالی برای صحبت کردن با فالوورها است! با استفاده از این قابلیت می‌توانید به صورت زنده (Live) با کاربران ارتباط برقرار کنید و به سوالات آن‌ها پاسخ دهید. این قابلیت مدت زمان زیادی است که در اختیار کاربران قرار گرفته اما پس از مدتی اینستاگرام تغییراتی در این قابلیت ایجاد کرد! این قابلیت که اکنون به عنوان لایو دونفره اینستاگرام شناخته می‌شود، یک ابزار بسیار عالی برای مدیران کسب‌وکارها و افرادی که در زمینه بازاریابی اینرنتی فعالیت می‌کنند است. با استفاده از قابلیت لایو دونفره اینستاگرام می‌توانید به صورت زنده با افراد دیگر مصاحبه کنید یا سوالات خود را در زمینه‌های مختلف به صورت کاملاً آنلاین از آن‌ها بپرسید. یکی از ویژگی‌های لایو دونفره اینستاگرام (که البته در لایو یک نفره هم فعال است)، قابلیت کامنت گذاشتن کاربران در هنگام برگزاری لایو است؛ مثلاً اگر کاربران در زمینه لایو شما سوالاتی داشته باشند، آن‌ها را می‌پرسند و می‌توانید به سوالات آن‌ها پاسخ دهید. جالب است بدانید بسیاری از کسب‌وکارها از همین قابلیت در زمینه پرسش به سوالات کاربران استفاده می‌کنند و به سوالاتی که کاربران در هنگام لایو می‌پرسند، پاسخ می‌دهند. در این مقاله قصد داریم به بررسی لایو دونفره اینستاگرام بپردازیم و بگوییم که چگونه این ابزار می‌تواند به شما در زمینه توسعه، برندسازی و افزایش فروش کسب‌وکارتان کمک کند. اگر موافق هستید، در ادامه این مقاله به بررسی لایو دونفره اینستاگرام بپردازیم.

لایو دونفره اینستاگرام و هر چیزی که باید بدانید!

برگزاری لایو دونفره اینستاگرام؛ به صورت زنده با کرابران ارتباط برقرار کنید!

اگر قصد استفاده از لایو دونفره اینستاگرام را دارید، مرحله اول برگزاری آن است. برای این کار ابتدا وارد اینستاگرام خود شوید؛ حتماً تاکنون از استوری اینستاگرام استفاده کرده‌اید و می‌دانید که این قابلیت چقدر ارزشمند است. برای برگزاری لایو اینستاگرام هم باید وارد بخش استوری شوید! برای این کار در صفحه اصلی اینستاگرام خود، بر روی آیکن استوری کلیک کنید تا وارد این بخش شوید. اگر به پایین این قسمت دقت کنید، چندین گزینه در دسترس شما است که به صورت پیش‌فرض بر روی Normal (استوری معمولی) قرار گرفته است. آن را با حرکت دادن انگشت خود به سمت راست، بر روی Live قرار دهید.

در این بخش گزینه‌ای به نام Start live video می‌بینید که با کلیک بر روی آن، لایو اینستاگرام شما شروع می‌شود. در این مرحله ممکن است کمی منتظر اتصال بمانید که بستگی به سرعت اینرتنتی شما دارد! اگر سرعت اینترنت شما بالا است، در کمتر از 5 ثانیه لایو شما برگزار می‌شود اما اگر سرعت اینترنت پایین‌تر باشد، ممکن است این زمان تا 30 ثانیه هم طول بکشید؛ توجه داشته باشید که اگر سرعت اینترنت شما خیلی پایین باشد، ممکن است لایو اینستاگرام شما برقرار نشود که در این صورت باید دوباره وارد لایو شوید.

منتظر باشید تا کاربران وارد لایو شما شوند!

پس از آن که لایو خود را برگزار کردید، باید کمی منتظر باشید تا فالوورهای شما وارد لایو شوند! در برخی مواقع تعداد بیشتری از کاربران شما آنلاین هستند و تعداد بازدید (View) لایو شما بیشتر است اما برخی مواقع (مانند ساعت 4 صبح) تعداد بسیار کمی از فالوورهای شما آنلاین هستند و تعداد بازدید لایو بسیار کمتر خواهد بود. بنابراین اگر لایو شما مهم است و آن را برای کسب‌وکارتان برگزار می‌کنید، باید در ساعت‌هایی که کاربران زیادی آنلاین هستند، لایو خود را برگزار کنید! مثلاً در ساعات 9 تا 11 اکثر کاربران از اینستاگرام استفاده می‌کنند و بهترین زمان برای برگزاری لایو است. پس از آن که تعداد بازدید لایو به حد مطلوبی رسید، موضوع لایو خود را معرفی کنید. برای این کار کافی است یک پیام در لایو خود بگذارید و عنوان لایو خود را بگویید.

اکنون با کلیک بر روی آن پیام و انتخاب گزینه PIN می‌توانید آن را در دید تمام کاربران قرار دهید و ارائه محتوای لایو خود را آغاز کنید. این کار به کاربران کمک می‌کند تا از موضوع لایو شما سر در بیاورند و متوجه شوند که قرار است به بررسی چه موضوعی بپردازید. بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی به آموزش حوزه کاری خود می‌پردازند و این کار را به کمک لایو انجام می‌دهند؛ این کار به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بتوانند مخاطبان بیشتری جذب کنند؛ جالب است بدانید کسب‌وکارها وجود دارند که به صورت روزانه یا هفتگی لایو برگزار می‌کنند و به سوالات کاربران پاسخ می‌دهند یا به بررسی موضوعات مختلف می‌پردازند. به همین دلیل هنگامی که شما موضوع لایو خود را پین کنید، کاربران با دیدن لایو شما موضوع لایو را متوجه می‌شوند و بهتر می‌توانند از لایو شما استفاده کنند.

همچنین اگر قصد برگزاری لایو دونفره اینستاگرام را دارید، می‌توانید در یک پیام به کاربران بگویید که در این لایو قرار است با فرد دیگری صحبت کنید و این ممکن است برای کاربران جذابیت زیادی داشته باشد.

فرد دوم را به شرکت در لایو دونفره اینستاگرام دعوت کنید!

اکنون زمان آن رسیده است که فرد موردنظر را به گفتگوی دونفره در لایو خود دعوت کنید؛ توجه داشته باشید تنها کسانی که در لایو شما هستند، می‌توانند مهمان لایو شما شوند و اگر فردی در اینستاگرام آفلاین باشد یا در لایو شما حضور نداشته باشد، این شبکه اجتماعی به شما اجازه برگزاری لایو دونفره در اینستاگرام با آن فرد را نخواهد داد.

در پایین صفحه لایو شما یک آیکن با دو چهره (پایین و سمت راست تصویر بالا) قرار دارد که با کلیک بر روی آن، می‌توانید لیست افرادی که در لایو شما حضور دارند را ببینید.

با انتخاب هر یک از این افراد آن‌ها وارد لایو دونفره اینستاگرام می‌شوند و به راحتی می‌تواند با آن‌ها صحبت کنید. در آپدیت‌های اخیر اینستاگرام تنظیماتی برای حریم شخصی کاربران در نظر گرفته شده است؛ این قابلیت در هنگام پیاده‌سازی برای برخی کاربران غیرفعال بود اما اکنون تمام کاربران اینستاگرام به این قابلیت دسترسی دارند. در این لیست نام کاربری آن فرد وجود دارد و با انتخاب آن می‌توانید چندین گزینه در اختیار شما قرار می‌گیرد:

Pin Comment: با استفاده از این گزینه می‌توانید کامنت کاربر موردنظر را در لایو خود پین کنید.

Go live: با استفاده از این گزینه می‌توانید وارد لایو دونفره اینستاگرام با کاربر موردنظر خود شوید.

Report Comment: اگر کاربر موردنظر شما کامنتی درج کرده است که فکر می‌کنید خلاف قوانین بوده یا به شما بی احترامی کرده است، کافی است این گزینه را انتخاب کنید تا پیام آن کاربر را اینستاگرام گزارش دهید. گزارش شما توسط اینستاگرام بررسی می‌شود و اگر درست باشد، اینستاگرام حساب کاربری آن فرد را محدود می‌کند.

Hide Live: با استفاده از این گزینه می‌توانید لایو اینستاگرام خود را از آن کاربر پنهان (Hide) کنید؛ در واقع آن کاربر دیگر نمی‌توانید لایو‌های شما را مشاهده کند که این محدودیت را در زمانی دیگر می‌توانید برای آن کاربر لغو کنید.

برای برگزاری لایو دونفره در اینستاگرام کافی است بر روی Go Live With کلیک کنید تا آن کاربر وارد لایو شود. در حال حاضر تنها می‌توانید با یکی از بینندگان لایو خود صحبت کنید و اگر بخواهید با 3 نفر یا بیشتر صحبت کنید، باید با فرد قبلی ارتباط لایو خود را قطع کنید و به فرد سوم درخواست لایو بدهید.

با مهمان خود صحبت کنید!

اگر مراحل قبل را به درستی انجام داده باشید، اکنون وارد لایو دونفره اینستاگرام شده‌اید و می‌توانید به کاربر موردنظر صحبت کنید. لایو اینستاگرام هنگامی که به صورت یک نفره باشد، تمام صفحه موبایل کاربر را در بر می‌گیرد و کاربر شما را در یک کادر عمودی مشاهده می‌کند. هنگامی که شما اقدام به برگزاری یک لایو دونفره می‌کنید، این صفحه عمودی به دو صفحه تقسیم می‌شود و کاربران شما و کاربر دیگر را می‌بینند.

یک نکته! توجه داشته باشید که هنگامی که با یک کاربر دیگر وارد لایو می‌شوید، کاربرانی که وارد لایو می‌شوند و همچنین کامنت‌هایی که از طرف فالوورهای آن کاربر برایش ارسال می‌شوند، در لایو شما هم قابل مشاهده است! در واقع هنگامی که کاربران برای لایو آن کاربر کامنتی ارسال می‌کنند، در لایو شما هم نمایش داده می‌شوند. به عبارت ساده‌تر هنگام برگزاری لایو دونفره اینستاگرام، هر دوی شما در یک لایو هستید و ورود کاربران و کامنت‌ها به صورت مشترک نمایش داده می‌شود.

حذف کاربر مهمان از لایو دونفره اینستاگرام

اگر صحبت‌های شما با کاربر موردنظر به پایان رسیده است و می‌خواهید آن کاربر را از لایو دونفره اینستاگرام خود حذف کنید کافی است بر روی علامت ضربدر در بالا و سمت راست تصویر آن کاربر کلیک کنید. در این حالت آن کاربر از لایو دونفره اینستاگرام حذف می‌شود اما به صورت بیننده در لایو شما حضور خواهد داشت! اکنون لایو شما به حالت اول برمی‌گردد و کاربران شما را در یک کادر کامل و به صورت عمودی مشاهده می‌کنند.

چگونه از لایو دونفره اینستاگرام در بازاریابی اینترنتی استفاده کنیم؟

اگر مدیریت یک کسب‌وکار اینترنتی را برعهده دارید، حتماً می‌دانید که بازاریابی اینترنتی یکی از مهم‌ترین بخش‌های کسب‌وکارتان را تشکیل می‌دهد! در واقع کسب‌وکارها اینترنتی محصولات یا خدماتی برای ارائه دارند و بازاریابی اینترنتی به آن‌ها کمک می‌کنند تا مشتریان خود را افزایش دهند. جالب است بدانید از لایو دونفره اینستاگرام در زمینه بازاریابی اینترنتی کسب‌وکارها استفاده می‌شود! در این بخش قصد داریم به بررسی 5 عامل مهم و کاربردی بپردازیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از لایو دونفره اینستاگرام در بخش بازاریابی اینترنتی کسب‌وکارتان استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که اگر از لایو دونفره اینستاگرام بدون داشتن هدف استفاده کنید، تنها باعث آزار کاربران و فالوورهای خود می‌شوید و این مسئله نه تنها کمکی به شما نمی‌کند، بلکه باعث لطمه زدن به برندتان خواهد شد. اما اگر هدفی برای برگزاری لایو دونفره اینستاگرام داشته باشید، نه تنها به توسعه و افزایش فروش کسب‌وکارتان کمک می‌کنید، بلکه کاربران همیشه منتظر لایو بعدی شما هستند و به راحتی می‌توانید به افزایش مخاطبان و فالوورهای اینستاگرام خود نیز کمک کنید. اگر نمی‌دانید چه اهدافی می‌تواند به شما کمک کند، 5 مورد زیر را کامل بخوانید! آماده‌اید؟ در ادامه همراه ما باشید.

الف) محتوای موردنظر را به کمک همکار خود انتقال دهید!

بسیاری از کسب‌وکارها اینترنتی به دنبال افزایش رضایت کاربران هستند و هر چقدر مشارکت همکاران کسب‌وکارتان بیشتر باشد، رضایت مشتریان هم بیشتر است. با استفاده از لایو دونفره اینستاگرام می‌توانید به همراه همکار خود یک لایو بگیرید و ارائه نصف محتوای لایو را برعهده همکار خود بگذارید! واقعیت این است که ارائه حجم زیادی از مطالب در مقابل کاربران کار بسیار سختی است و نیاز به تمرکز و مهارت بالایی دارد؛ اما اگر همکارتان شما را در زمینه انتقال مطالب یاری کند، به راحتی می‌توانید در میان مطالب تمرکز خود را بیشتر کنید و لایو بسیار تاثیرگذار و قدرتمندی در اختیار کاربران بگذارید. البته در این زمینه باید از قبل با همکار خود هماهنگی لازم را داشته باشید و برنامه‌ریزی کنید تا در ارائه محتوای موردنظر دچار مشکل نشوید.

ب) به سوالات مشتریان و فالوورهای خود پاسخ دهید!

کاربران هر کسب‌وکاری همیشه سوالاتی در زمینه خدمات، محصولات یا حتی محتوای ارائه‌شده دارند و انتظار دارند از شما پاسخی دریافت کنند! روش‌های پاسخ‌گویی به سوالات آن‌ها زیاد است؛ مثلاً می‌توانند از طریق ایمیل یا دایرکت اینستاگرام با شما ارتباط برقرار کنند! اما همیشه ارتباط تصویری و زنده تاثیر بسیار بیشتری بر روی کاربران دارد و انتقال پیام به صورت زنده بسیار تاثیرگذار است. لایو اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا بتوانید به سوالات کاربران پاسخ دهید؛ مثلاً می‌توانید از آن‌ها بخواهید سوالات خود را در بخش کامنت بپرسند و شما به آن‌ها پاسخ دهید. البته گاهی کاربران سوالاتی می‌پرسند که ممکن است جوابی برای آن نداشته باشید که در این صورت باید بیشتر تحقیق کنید؛ می‌توانید سوال کاربر را یادداشت کنید و در بخش استوری یا لایو بعدی به آن پاسخ دهید.

به کمک لایو دونفره اینستاگرام می‌توانید از کاربران بخواهید سوالات خود را به صورت لایو از شما بپرسند و شما هم به سوالات آن‌ها پاسخ دهید. این مسئله رضایت کاربران را از عملکرد شما تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد و به راحتی می‌توانید بر روی برندسازی خود از طریق جلب رضایت مشتریان تمرکز کنید. بهترین راه‌کار این است که سوالات کاربران را از طریق استیکر Question در بخش استوری بپرسید و به کمک قابلیت جدید اینستاگرام، سوالات آن‌ها را در لایو نمایش دهید و به آن پاسخ دهید.

ج) از کاربران بازخوردهای مربوط به محصولات یا خدمات خود را دریافت کنید!

بسیاری از کاربران می‌خواهند در مورد محصول یا خدمات کسب‌وکارهای مختلف نظر بدهند و جالب است بدانید در بسیاری از مواقع این نظرات (به خصوص انتقادات) سازنده هستند. اگر مدیریت یک کسب‌وکار اینترنتی را برعهده دارید و محصولات یا خدماتی را به کاربران ارائه می‌کنید، با استفاده از لایو اینستاگرام به راحتی می‌توانید با کاربران خود گفتگو کنید و فیدبک‌های مربوط به محصول یا خدمات خود را دریافت کنید. این فیدبک‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید محصول یا خدمات خود را بهبود ببخشید و رضایت کاربران را بیشتر کنید. این فیدبک‌ها اگر به صورت منطقی و صادقانه پاسخ داده شوند، کمک زیادی به توسعه کسب‌وکارتان می‌کند و کاربران می‌دانند که با یک کسب‌وکار حرفه‌ای روبرو هستند.

د) به کاربران و فالوورهای خود آموزش رایگان ارائه کنید!

یکی از کاربردهای لایو دونفره اینستاگرام، قابلیت ارائه آموزش‌های رایگان به کاربران است. بسیاری از کسب‌وکارها، به خصوص کسب‌وکارهایی که محصولی برای ارائه دارند، آموزش‌های بسیار خوبی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در واقع کاربران برای استفاده از این محصولات یا خدمات نیاز به آموزش دارند که در بسیاری از مواقع آموزش آن را دریافت نمی‌کنند! مثلاً فرض کنید یک برند محصولی در زمینه نگه‌داری از حیوانات خانگی عرضه می‌کند اما آموزشی در مورد استفاده صحیح از آن ندارد! به کمک لایو اینستاگرام به راحتی می‌تواند آموزش استفاده از آن محصول را در اختیار کاربران قرار دهد و رضایت مخاطبان خود را افزایش دهد. همچنین در بسیاری از مواقع کاربران می‌توانند گزینه بسیار خوبی برای آموزش دادن به سایر کاربران باشند؛ برای این کار کافی است یک نفر از کاربران خود را که از محصول شما رضایت کافی دارند، به لایو خود دعوت کنید و از او بخواهید علاوه بر دادن فیدبک مثبت در مورد محصول، آموزش استفاده از آن را به صورت عملی در اختیار کاربران قرار دهد. این کار به شما نه تنها در زمینه برندسازی و جلب رضایت مشتریان دیگر کمک می‌کند، بلکه سبب می‌شود تا کاربران جدید هم ترغیب به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما شوند.

ه) تعامل بیشتری با کاربران خود داشته باشید!

در بسیاری از کسب‌وکارها، مخاطبان به صورت یک طرفه شما را دنبال می‌کنند اما شما با آن‌ها تعامل خوبی ندارد! این مسئله ممکن است بستگی به موارد مختلفی نظیر زمان باشد اما گاهی برقراری ارتباط با کاربران تاثیر بسیار خوبی بر روی کسب‌وکارتان دارد. از طرفی شما نمی‌توانید به تمام کاربران تعامل برقرار کنید! کافی است در زمان‌های مختلف یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و لایو دونفره اینستاگرام برگزار کنید. این کار باعث می‌شود تا با یک کاربر به صورت مستقیم تعامل داشته باشید و به سایر کاربران بگویید که برایشان ارزش زیادی قائل هستید. در این صورت روابط شما بسیار مستحکم‌تر می‌شود و می‌توانید نظرات واقعی کاربران را درباره ارتباط کسب‌وکارتان با مشتری بدانید.

نتیجه‌گیری

لایو دونفره اینستاگرام کمک زیادی به کسب‌وکارهای اینترنتی می‌کند تا بتوانند با مشتریان و فالوورهای اینستاگرام ارتباط نزدیک‌تری داشته باشند. در این مقاله به آموزش برگزاری لایو دونفره اینستاگرام پرداختیم و برخی راه‌کارها که می‌تواند در زمینه بازاریابی اینترنتی به شما کمک کند را بررسی کردیم.

اکنون شما بگویید! اگر از اینستاگرام برای بازاریابی خدمات یا محصولات کسب‌وکارتان استفاده می‌کنید، چه اهدافی برای برگزاری لایو دونفره اینستاگرام دارید؟ در بخش نظرات از تجربیات خود برای ما و سایر کاربران بگویید.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر