حرف‌ها، مثل تیری هستند که از کمان رها می‌شوند؛ به همین دلیل همیشه باید پیش از اینکه حرفی را بگوییم، فکر کنیم و تاثیر واژه‌هایمان را بسنجیم. این روزها، اعلب حرف‌های ما در فضای دیجیتال رد و بدل می‌شوند، سریع، کوتاه و موثر! اگرچه پیام‌های نوشتاری، تا حدودی خطاهای کلامی را کاهش می‌دهند، اما همیشه احتمال بیان حرف‌هایی که بعدا از گفتن آن‌ها پشیمان شویم، وجود دارد. امکانات پیامرسان‌ها، همواره در راستای حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران توسعه می‌یابند. قابلیت حذف پیام دایرکت اینستاگرام، یکی از این امکانات است که به شما کمک می‌کند هر لحظه، پیام‌هایی که دلخواهتان نیستند را برای خود و حتی برای طرف مقابل پاک کنید.

با حذف پیام‌ها، می‌توانید از حریم خصوصی خود بهتر محافظت کنید. در اینستاگرام این امکان را دارید که پیام‌های دایرکت را به صورت یک طرفه یا دوطرفه پاک کنید. در حذف یک طرفه، امکان حذف به صورت یکجا وجود دارد و در حذف دو طرفه، باید به صورت تکی پیام‌هایی که ارسال کرده‌اید را حذف کنید. همچنین با کمک روش‌های خاصی می‌توانید پیام‌ها را به صورت خودکار پاک کنید. برای آشنایی با این روش‌ها، تا پایان این مقاله از دیدوگرام با ما همراه باشید.

حذف پیام دایرکت اینستاگرام در گوشی

شما می‌توانید در دایرکت اینستاگرام برای دیگران پیامی‌هایی از جمله متن، صوت، عکس یا فیلم بفرستید. پس از ارسال پیام‌ها، ممکن است به هر دلیلی از ارسال آن پشیمان شوید؛ مثلا احتمال دارد که پیامی را برای شخص اشتباه ارسال کرده باشید یا پیش از آن که مخاطب پیام شما را ببیند، از ارسال آن پشیمان شوید. برای اینکه با استفاده از اپ اینستاگرام بتوانید پیام‌هایی که در دایرکت ارسال کرده‌اید را حذف کنید، باید طبق روش‌های زیر عمل کنید:

1- حذف به صورت تکی

یکی از روش‌های پاک کردن دایرکت اینستاگرام، این است که تنها پیام‌هایی را حذف کنید که به مشاهده مجدد آن‌ها نیاز یا تمایلی ندارید. در این روش می‌توانید پیام‌ها را به صورت یک طرفه یا دو طرفه پاک کنید.

۱- پاک کردن پیام‌ها به صورت یک طرفه

در روش پاکسازی یک طرفه پیام‌ها، می‌توانید پیام‌هایی که دیگران برای شما ارسال کرده‌اند را در دایرکت خود حذف کنید. با این کار پیام‌ها تنها برای خود شما حذف می‌شوند و طرف مقابل همچنان به آن‌ها دسترسی دارد. نکته مهم در این راستا این است که نمی‌توانید پیام‌های خودتان را به صورت یک طرفه و تکی پاک کنید. برای پاکسازی پیام‌هایی که در دایرکت دریافت کرده‌اید، مراحل زیر را طی کنید:

۱- وارد اکانت خود در اینستاگرام شوید و روی صفحه Home بروید.
۲- از نوار بالایی صفحه وارد قسمت Direct خود شوید.
۳- روی چت موردنظرتان بزنید تا پیام‌های آن را مشاهده کنید.
۴- انگشت خود را روی پیامی که می‌خواهید حذف کنید نگه دارید تا گزینه‌های پیام را ببینید.


۵- از بین گزینه‌ها، گزینه Report را انتخاب کنید تا گزارش پیام را برای اینستاگرام ارسال کنید.
۶- در مرحله بعدی، دلیل حذف پیام را مشخص کنید؛ در صورتی که دلیل خاصی برای این کار ندارید، روی گزینه I just don’t like it بزنید.


۷- با زدن گزینه مورد نظر، باید کاربر را بلاک یا آنفالو کنید تا پیام برایتان حذف شود؛ اگر دوست ندارید این کار را انجام دهید، بهتر است از روش پاک کردن یکجا برای حذف پیام دایرکت طرف مقابل استفاده کنید.

۲- پاک کردن پیام‌ها به صورت دو طرفه

روش حذف پیام‌های دایرکت اینستاگرام به صورت دو طرفه، تنها برای پیام‌هایی طراحی شده است که شما برای دیگران ارسال کرده‌اید. با این کار پیام شما در دایرکت خودتان و طرف مقابل دیگر نمایش داده نمی‌شود. برای استفاده از این روش، طبق مراحل زیر عمل کنید:

۱- وارد اکانت خود در اینستاگرام شوید و روی صفحه Home بروید.
۲- از نوار بالایی صفحه وارد قسمت Direct خود شوید.
۳- روی چت موردنظرتان بزنید تا پیام‌های آن را مشاهده کنید.
۴- انگشت خود را روی پیامی که ارسال کرده‌اید و می‌خواهید حذف کنید نگه دارید.


۵- از بین گزینه‌ها، گزینه Unsend را انتخاب کنید تا پیام برای هر دو طرف چت پاک شود.
۶- توجه داشته باشید که انجام این کار تنها در حالتی ممکن است که پیام به صورت کامل ارسال شده باشد. همچنین بهتر است بدانید که لغو ارسال پیام دایرکت، محدودیت زمانی ندارد و هر زمان که بخواهید می‌توانید این کار را انجام دهید.

نکته: در پاکسازی دوطرفه پیام، این امکان وجود دارد که طرف مقابل پیام شما را در قسمت Notification یا هشدارهای پیام در گوشی همراه خود مشاهده کند. با این حال، اگر بخواهد پیام را باز کند، آن را در چت دایرکت خود نمی‌بیند.

۲- حذف به صورت یکجا

گاهی اوقات ممکن است تمایل داشته باشید که تمام مکالمه خود با یک نفر را در دایرکت پاکسازی کنید. حذف پیام دایرکت به صورت یکجا تنها به شکل یک طرفه امکان‌پذیر است. توجه داشته باشید که امکان بازگردانی چت در این روش وجود ندارد، پس در انتخاب و حذف مکالمه‌ها دقت داشته باشید. روش انجام این کار به صورت زیر است:

۱- وارد اکانت خود در اینستاگرام شوید و روی صفحه Home بروید.
۲- از نوار بالایی صفحه وارد قسمت Direct خود شوید.
۳- انگشت خود را روی چتی که می‌خواهید حذف کنید نگه دارید تا گزینه‌های آن را ببینید.


۵- از بین گزینه‌ها، گزینه Delete را انتخاب کنید.


۶- در نسخه‌های IOS، می‌توانید با کشیدن انگشت از راست به چپ روی چت گزینه حذف را مشاهده کنید و پیام‌ها را حذف نمایید.

حذف پیام دایرکت اینستاگرام در نسخه وب

برخی کاربران ترجیح می‌دهند که به جای نصب برنامه‌های مختلف روی گوشی همراه خود، از نسخه وب استفاده کنند. همچنین ممکن است برای دسترسی به اکانت از طریق دستگاه‌های دیگر نیز از این نسخه اینستاگرام استفاده شود. با جستجوی آدرس www.Instagram.com در مرورگرهای مختلف، می‌توانید وارد وب-اپ این پلتفرم شوید. در نسخه وب اینستاگرام، امکانات محدودتری نسبت به نسخه موبایلی دارید، با این حال می‌توانید برخی کارها، مانند حذف پیام دایرکت را با استفاده از این نسخه هم انجام دهید. حذف پیام‌های دایرکت در نسخه وب، به صورت یکجا، تکی و دوطرفه امکان‌پذیر است.

1- حذف به صورت تکی

در حذف پیام دایرکت اینستاگرام با نسخه وب، می‌توانید پیام‌ها را تک تک، به صورت یک طرفه یا دو طرفه حذف کنید. پاکسازی یک طرفه، تنها برای پیام‌های دریافت شده و پاکسازی دو طرفه، تنها برای پیام‌های ارسال شده امکان‌پذیر است. برای انجام این کار، وارد آدرس www.Instagram.com شوید. در صفحه‌ای که می‌بینید، اطلاعات کاربری مانند ایمیل، شماره همراه یا نام کاربری و رمز خود را وارد کنید. پس از زدن دکمه Login وارد صفحه کاربری خود در اینستاگرام خواهید شد.

از قسمت بالای صفحه به دایرکت خود بروید و روی چتی که می‌خواهید پیام‌های آن را حذف کنید بزنید. برای حذف پیام‌های خود به صورت دوطرفه به شکل زیر عمل کنید:

۱- روی پیام، کلیک چپ کنید تا گزینه‌های مربوط به آن را ببینید.
۲- از منوی باز شده، گزینه Unsend را انتخاب کنید.
۳- با انتخاب این گزینه، پیام برای طرف مقابل هم حذف خواهدشد. انجام این کار تنها در حالتی ممکن است که پیام به صورت کامل ارسال شده باشد.

برای حذف پیام‌های طرف مقابل به صورت یک‌طرفه برای خودتان، باید از گزینه‌های پیام، Report را انتخاب کنید و طبق مراحل حذف یک طرفه در نسخه‌های گوشی عمل کنید.

توجه داشته باشید که با انجام این کار، باید طرف مقابل را بلاک یا آنفالو کنید. پس اگر تمایلی به این کار ندارید، از روش حذف یکجا استفاده نمایید.

2- حذف به صورت یکجا

اگر بخواهید تمامی پیام‌ها را به صورت یکجا پاک کنید، تنها می‌توانید به صورت یک طرفه این کار را انجام دهید. در واقع وقتی یک چت را به صورت کامل از دایرکت خود پاک می‌کنید، طرف مقابل همچنان به محتوای آن دسترسی خواهد داشت. در صورتی که برای حذف دایرکت به صورت یکجا از نسخه وب اینستاگرام استفاده می‌کنید، طبق مراحل زیر عمل کنید:

۱- وارد بخش دایرکت خود شوید تا لیست چت‌ها را مشاهده کنید.
۲- روی چت موردنظر، بزنید و وارد آن شوید.


۳- از گوشه صفحه، روی آیکون Information که به شکل i نوشته شده است بزنید.
۴- در صفحه باز شده، گزینه Delete chat را انتخاب کنید تا پیام‌ها به صورت کامل برایتان حذف شود.

حذف پیام‌های گروه‌ها در دایرکت اینستاگرام

یکی از انواع چت در اینستاگرام، چت‌های گروهی است که در آن، چند نفر حضور دارند و می‌توانند پیام ارسال کنند. این گروه‌ها، امکان ایجاد تماس تصویری را هم برای اعضای گروه فراهم می‌کنند.

ممکن است بخواهید پیام‌های یک گروه در دایرکت خود را حذف کنید. برای این کار، تنها می‌توانید از روش پاکسازی تکی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم استفاده کنید.  البته امکان انجام این کار به صورت یکجا هم وجود دارد، اما در این روش، شما به طور کامل از گروه خارج می‌شوید و دیگر نمی‌توانید پیامی در آن ارسال کنید. در واقع حذف پیام در چت گروهی دایرکت به صورت یکجا، برابر با ترک کردن گروه است؛ بنابراین اگر قصد ندارید از یک گروه خارج شوید، پیام‌ها را به صورت تکی برای خود یا دیگران حذف کنید. در این نوع چت‌ها می‌توانید از سه حالت استفاده کنید:

  • حذف تکی پیام‌های ارسالی برای خود و دیگران به صورت دوطرفه با روش Unsend
  • پاک کردن تکی پیام‌های دریافتی به صورت یک طرفه با روش Report
  • حذف یکجای پیام‌های چت و خروج از گروه
  • پاکسازی پیام‌ها به صورت خودکار با استفاده از اپلیکیشن‌ها

تمامی این روش‌ها، مشابه روش‌هایی هستند که بالاتر برای چت‌های دونفره توضیح دادیم. تنها در مورد سوم، باید علاوه بین گزینه‌های حذف، گزینه Delete and leave group را انتخاب کنید تا علاوه بر پاک شدن پیام‌ها، از گروه هم خارج شوید.

حذف پیام‌های بخش Request message

شاید اگر بخواهیم نوعی از پیام دایرکتی را که اغلب کاربران تمایل به حذف آن دارند نام ببریم، پیام‌های بخش Request message، بهترین گزینه ممکن باشند! این پیام‌ها، اغلب از سوی کاربرانی ارسال می‌شوند که شما آن‌ها را دنبال نمی‌کنید یا حتی آن‌ها نیز جزو دنبال‌کنندگان شما نیستند. این نوع چت‌ها، در صفحه اصلی دایرکت نمایش داده نمی‌شوند و به بخش Request، که لینک ورود به آن در گوشه صفحه اصلی دایرکت قرار دارد، می‌روند. اگرچه همه پیام‌های این بخش هم محتوای مزاحمی ندارند، با این حال کاربران زیادی دوست دارند همیشه این بخش را خالی نگه دارند. برای پاکسازی پیام‌های این بخش، طبق روش زیر پیش بروید:

۱- وارد صفحه home شوید و به قسمت دایرکت خود بروید.
۲- روی قسمت Requests بزنید تا پیام‌های موجود در این قسمت را ببینید.
۳- وارد چت شوید و گزینه Block را بزنید تا کاربر دیگر نتواند برای شما پیام ارسال کند.

نکته: با انجام مراحل بالا، نه تنها چت برایتان حذف می‌شود، بلکه کاربر دیگر نمی‌تواند صفحه پروفایل شما را ببیند و برایتان پیام ارسال کند. اگر تنها قصد پاکسازی چت موجود را دارید و نمی‌خواهید کاربر را محدود کنید، بدون ورود به چت، در لیست پیام‌ها، انگشتتان را روی چتی که می‌خواهید آن را حذف کنید نگه دارید. پس از نمایش گزینه‌های چت، روی گزینه Delete بزنید تا پیام‌های آن به صورت یکجا برایتان پاکسازی شوند. با انجام این کار، تنها پیام‌ها را پاک خواهید کرد و دیگر کاربر را محدود نمی‌کنید.

حذف خودکار پیام دایرکت اینستاگرام

تا اینجای کار، یاد گرفتیم که چگونه می‌توان پیام‌های دایرکت در اینستاگرام را به صورت یکطرفه، دوطرفه، تکی و یکجا پاکسازی کرد. با این حال، تمام این روش‌ها نیاز به صرف وقت دارند. ابزارهایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند پیام‌ها را به صورت خودکار پاکسازی کنید. مزیت استفاده از این روش این است که می‌توان به کمک آن پیام‌ها را به صورت یکجا و دوطرفه پاکسازی کرد! این روش با استفاده از نصب اپلیکیشن‌های کاربردی می‌توانید پیام‌ها را به صورت گروهی برای خودتان و طرف مقابل حذف کنید. برنامه‌ای که برای این کار استفاده می‌شود، اپلیکیشن رایگان اینبو است.

با استفاده از این ابزار، می‌توانید پیام‌های دایرکت را به صورت خودکار و دوطرفه پاک کنید. این کار، بسیار سریع انجام می‌شود و وقت زیادی از شما نخواهد گرفت. کافی است برنامه را از این لینک دریافت کنید و از امکانات آن بهره‌مند شوید. محیط این برنامه فارسی و استفاده از امکانات آن نظیر دانلود تصویر پروفایل دیگران، حذف پیام دایرکت به صورت یکجا و دوطرفه، فالو و آنفالو و اطلاع از فعالیت کاربران کاملا رایگان است. این برنامه سرعت مدیریت دایرکت را بالا می‌برد و به شما در حذف سریع پیام‌ها بسیار کمک خواهد کرد. همچنین در صورتی که تمایل دارید از برنامه‌های خارجی و غیررایگان برای این کار استفاده کنید، برنامه DMpro انتخاب مناسبی خواهد بود.

مشکل حذف نشدن پیام در دایرکت

یکی از مشکلاتی که کاربران اینستاگرام با آن مواجه می‌شوند، این است که نمی‌توانند برخی پیام‌ها را از دایرکت خود پاک کنند. این مشکل در حالت‌های مختلفی ممکن است ایجاد شود و راهکارهای متفاوتی برای حل آن وجود دارد. به طور کلی، در سه حالت نمی‌توانید پیام‌های دایرکت را از روش‌های معمول حذف کنید. این حالت‌ها، شامل موارد زیر هستند:

۱- مشکل حذف پیام متنی در دایرکت

اولین مسئله، این است که پیام‌های متنی، پست‌ها و استوری‌هایی که با دیگران به اشتراک گذاشته‌ایم، پاک نمی‌شوند. این موضوع از آن‌جایی مشخص می‌شود که پس از زدن روی پیام، گزینه Unsend را نمی‌بینیم. در این حالت، پیام هنوز برای طرف مقابل ارسال نشده است، اما لغو ارسال آن هم ممکن نیست.

در این حالت تنها کاری که می‌توانید بکنید، این است که برنامه را به طور کامل از روی دستگاه حذف کنید و آن را دوباره نصب کرده و وارد اکانت خود شوید. با این کار، پیام‌های درحال ارسال یا پاک می‌شوند یا به حالت ارسال شده تغییر حالت می‌دهند. این مشکل بیشتر در زمانی ایجاد می‌شود که اینترنت ضعیف باشد و پیام‌ها به صورت دقیق و به روز بارگذاری نشوند. در برخی موارد، با تازه‌سازی یا همان رفرش(Refresh) کردن صفحه هم می‌توانید این مشکل را حل کنید.

۲- حذف نشدن فیلم در دایرکت

یکی دیگر از مشکلات رایج در حذف پیام دایرکت اینستاگرام، این است که پیام‌های ویدیویی در حالت «درحال ارسال» گیر می‌کنند و نمی‌توان آن‌ها را حذف کرد. برای حل این مشکل هم مانند مورد قبل، می‌توانید ابتدا صفحه را رفرش کنید. اگر با این کار مشکل حل نشد، باید برنامه را به صورت کامل پاک کنید و سپس آن را دوباره نصب کنید. هنگام انجام این کار، دقت کنید که حتما نام کاربری و رمز را به یاد داشته باشید تا هنگام ورود مجدد به اکانت دچار مشکل نشوید.

۳- مشکل پاکسازی تاریخچه تماس صوتی و تصویری

یکی از انواع پیام‌ها که به هیچ وجه نمی‌شود آن را از دایرکت اینستاگرام حذف کرد، پیامی است که تاریخچه تماس صوتی یا تصویری در دایرکت را به شما نشان می‌دهد. امکان حذف این نوع پیام نه به صورت یک طرفه نه دو طرفه، از طریق خود اینستاگرام وجود ندارد، پس چکار باید کرد؟ برای این کار باید از اپلیکیشن‌هایی مانند Inbo یا DMpro استفاده کنید. این برنامه‌ها نه تنها برای حذف خودکار پیام‌ دایرکت مناسب هستند، بلکه در حذف پیام‌های غیرقابل حذف مانند تاریخچه تماس هم به ما کمک خواهند کرد.

نتیجه‌گیری

حذف پیام در دایرکت اینستاگرام، به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. شما می‌توانید پیام‌هایی که برای دیگران ارسال کرده‌اید را به صورت دوطرفه برای خود و دریافت‌کنندگان پیام پاک کنید. همچنین این امکان را خواهید داشت که پیام‌های دریافت شده را به صورت یک‌طرفه برای خود حذف کنید. در صورتی که بخواهید کل پیام‌های موجود در یک چت را پاک کنید، امکان حذف یکجا هم وجود خواهد داشت، با این حال این کار به شکل حذف یک طرفه انجام می‌شود. در صورتی که بخواهید پیام‌ها را به صورت یکجا و دوطرفه پاک کنید، باید از اپلیکیشن‌های خاصی استفاده کنید که دو مورد از آن‌ها را در متن معرفی کردیم. حذف کردن پیام‌های دایرکت، علاوه بر سبک‌سازی بخش دریافت پیام، به حفظ حریم خصوصی شما هم بسیار کمک خواهد کرد. امیدواریم این متن، راهکارهای لازم و کافی را به شما ارائه کرده باشد.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر