در حال حاضر اگر بخواهید یک محصول خریداری کنید، به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟ این اطلاعات را از کجا به دست می‌آورید؟! یکی از ساده‌ترین راه‌ها، جستجو در گوگل و سایر شبکه‌های اجتماعی است! شما با این کار می‌توانید با انواع و اقسام محصولات مشابه و ویژگی آن‌ها آشنا شده و آن‌ها را با هم مقایسه کنید؛ اما این تمام ماجرا نیست!

جالب اینجا است که در همان لحظاتی که مشغول جمع‌آوری اطلاعات در مورد یک محصول هستید، مورد شناسایی قرار می‌گیرید! اما چه کسانی شما را شناسایی می‌کنند؟! پاسخ ساده است! کسانی که قصد دارند محصول خود را به شما معرفی کرده و سپس بفروشند! در حقیقت، شرکت‌های مختلف برای انجام تبلیغات به دنبال سرنخ و یا Lead هستند که بتوانند محصولات و یا خدمات خود را به افرادی معرفی کنند که احتمال خریدشان بیشتر است! و این یعنی تولید Lead!

شبکه اجتماعی لینکدین روش‌های متنوع و جذابی را برای تولید Lead در بازاریابی‌ها طراحی کرده است. یکی از راه‌های تولید Lead و سرنخ مشتریان، استفاده از ابزارهای تبلیغات لینکدین است. به همین دلیل، در این مقاله می‌خواهیم راجع به مفهوم لید و نحوه‌ی تولید Lead در لینکدین با شما صحبت کنیم. اگر موافقید، همراه ما باشید.

 

آشنایی با مفهوم تولید Lead

معنای Lead در دیکشنری یعنی سرنخ! بنابراین، تولید Lead یعنی تولید سرنخ! اما اگر بخواهیم معنای لید را در بازاریابی و تجارت بیان کنیم، باید بگوییم که Lead به معنای مشتریانی است که از روش‌های مختلف با محصولات شما آشنایی پیدا کرده و به احتمال خیلی زیاد از شما خرید خواهند کرد!

واضح است که هرچه میزان لیدها بیشتر باشد، میزان فروش و احتمال موفقیت نیز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین باید به دنبال راه‌هایی باشیم تا تولید Lead را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم. تولید لید یعنی این‌که اطلاعات تماس و ویژگی‌های این مشتریان را جمع‌آوری کنیم. اما جالب است بدانید که هنوز هم بسیاری از شرکت‌ها به جای به دست آوردن Lead، آن‌ها را از افراد مختلف خریداری می‌کنند! در حالی روش‌های متنوعی برای تولید Lead و پیدا کردن سرنخ‌ از مشتریان بالقوه وجود دارد؛ که از بین آن‌ها می‌توان به تنظیم پیام‌های CTA یا Call To Action ، برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌ها، ارائه‌ی کوپن‌های تخفیف به مشتریان و بسیاری دیگر از روش‌های مختلف اشاره کرد.

شاید برایتان سوال باشد که با این روش‌ها چگونه می‌توان اطلاعات مشتریان را دریافت کرد؟! در پاسخ باید گفت: کسانی که به محصولات شما علاقه‌مند شده‌اند، احتمالا حاضرند شماره تماس و یا آدرس ایمیل خود را به شما بدهند! علاوه بر آن، می‌توان کوپن‌های تخفیف را فقط به کسانی داد که مشخصات خود را در فرم تولید Lead وارد می‌کنند. یا اینکه در برابر استفاده از یک سرویس رایگان، از مشتری بخواهیم تا فرم مشخصات را پر کند. در این صورت، مخاطبان زیادی حاضرند با شما ارتباط برقرار کرده و فرم تولید Lead را پر کنند.

اهمیت تولید Lead در تبلیغات لینکدین

همان‌طور که می‌دانید، شبکه اجتماعی لینکدین یک شبکه‌ی حرفه‌ای است که کاربران آن معمولا با کاربران اینستاگرام متفاوت‌اند. لینکدین طوری طراحی شده است که بازاریابی و تبلیغات در آن بیشترین بازدهی را داشته باشد.

یکی از دلایلی که تبلیغات در لینکدین تاثیر بسیار زیادی روی موفقیت کسب و کارها دارد، وجود روش‌های مختلفی برای هدف‌گیری مخاطب و تولید Lead باکیفیت است. در حقیقت، پیدا کردن سرنخ از مشتریانی که تمایل به خرید محصول را دارند، باعث می‌شود که کمپین‌های تبلیغاتی به شکل هدفمند عمل کنند.

حال تصور کنید که می‌خواهید یک کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کنید؛ برای این کمپین، میزان مشخصی بودجه تعیین خواهید کرد. بنابراین، برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی دچار محدودیت هستید! در این شرایط، کدام مخاطبان در اولویت قرار دارند؟ مخاطبانی برای‌تان اهمیت دارند که اصطلاحا جزء Lead های شما باشند! چراکه این لیدها قبلا با محصولات و سرویس‌های شما آشنایی پیدا کرده و تمایل خود را برای خرید اعلام کرده‌اند! پس باید تا قبل از آن‌که مشتریان بالقوه و لیدها به شرکت‌های دیگر مراجعه کنند، آن‌ها برای خرید کردن قانع کنیم.

تولید Lead از طریق تبلیغات CTA

یکی از روش‌های اصلی تولید Lead در لینکدین، استفاده از تبلیغات Call To Action است. با استفاده از این روش می‌توانید مخاطبان را تشویق کنید تا فرم مربوط به اطلاعات خود را پر کرده و برای شما ارسال نمایند.

مهم‌ترین چیزی که برای تولید Lead از روش CTA باید به آن توجه داشته باشید، بحث ترغیب مخاطب برای کلیک روی تبلیغات CTA و سپس پر کردن فرم است. برای این کار، باید بدانید کاربران به چیزهایی بیشتر علاقه دارند؟ دنبال چه مطالبی هستند؟ چه چیزی نظر آن‌ها را جلب می‌کند؟ در صورتی که پاسخ این سوال‌ها را پیدا کنید، می‌توانید یک CTA جذاب طراحی کرده و با استفاده از آن‌ها مخاطب را برای پر کردن فرم Lead ترغیب کنید. همچنین قرار دادن فایل‌های رایگان، راهنماها و مقالات مختلف نیز می‌تواند کاربران را برای کلیک روی دکمه فراخوان CTA تشویق نماید؛ پس استفاده از آن‌ها را فراموش نکنید!

پس از اینکه کاربر روی CTA کلیک کرد، وارد یک صفحه فرود و یا لندینگ پیج خواهد شد که فرم جمع‌آوری اطلاعات در آن قرار دارد. کاربر نیز با پر کردن این فرم، به یک لید تبدیل می‌شود که در کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانید از مشخصات او استفاده کنید. در بخش بعدی مقاله می‌خواهیم نحوه‌ی تولید Lead در لینکدین را با هم مرور کنیم؛ پس همچنان همراه ما باشید.

 

مراحل تولید Lead در لینکدین

پس از آشنایی با مفهوم لید و اهمیت آن در بازاریابی اینترنتی، باید با مراحل تولید Lead آشنا شویم. تولید Lead یکی از مهم‌ترین بخش‌های تبلیغات در لینکدین است که باعث کاهش هزینه‌های تبلیغات و تاثیرگذاری بیشتر روی مخاطبان می‌شود. شاید بپرسید که منظور از تولید Lead چیست؟! در پاسخ باید بگوییم که تولید Lead یعنی مشتاق کردن افراد عادی به محصولات و خدمات شما!

لیدسازی یا تولید لید در واقع، به معنای جمع‌آوری اطلاعات نیز هست؛ این اطلاعات می‌تواند مشخصات مشتریان بالقوه‌ی شما باشد که از طریق روش‌های مختلفی مانند پرکردن فرم‌ها به صورت اینترنتی به دست می‌آید. در لینکدین نیز می‌توان با استفاده از تبلیغات مختلف، به تولید Lead پرداخت و از آن‌ها برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی استفاده کرد. برای آشنایی با نحوه‌ی تولید Lead در لینکدین چهار مرحله طراحی کرده‌ایم که به طور مختصر و مفید به شما یاد می‌دهد چگونه لیدسازی در لینکدین را انجام دهید. این مراحل عبارتند از:

مرحله اول: کمپین تبلیغاتی لینکدین را راه‌اندازی کنید!

برای شروع کار باید یک کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کرده و فرم تولید Lead را در آن بسازید. پس مراحل زیر را قدم به قدم دنبال کنید:

  • 1- وارد صفحه اصلی خود در لینکدین شوید؛ سپس روی گزینه‌ی Work کلیک کرده و از پنجره‌ی باز شده، روی Advertise کلیک کنید.
  • 2- یک صفحه‌ی جدید باز می‌شود. در مرکز صفحه یک لینک با نام Create Ad وجود دارد. روی آن کلیک کنید.
  • 3- در صفحه جدید روی Create a Campaign کلیک کنید.
  • 4- در این بخش، انواع روش‌های تبلیغات در لینکدین را مشاهده می‌کنید. روی اولین گزینه یعنی Sponsored Content یا محتوای اسپانسری کلیک کنید.
  • 5- پس از آن، یک صفحه جدید باز می‌شود. روی گزینه‌ی Collect Leads Using Linkedin کلیک کنید.
  • 6- در این قسمت باید نوع فرمت تبلیغاتی را از بین عکس، لینک و ویدئو انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که این انتخاب را باید بر اساس نوع محصول و همچنین نوع مخاطب هدف انجام دهید.
  • 7- در اخرین بخش باید محتوای تبلیغاتی خود را قرار دهید. برای این کار می‌توانید از محتواهایی که قبلا تولید کرده‌اید نیز استفاده کنید.

 

مرحله دوم: فرم تولید Lead را بسازید!

پس از این‌که محتوای تبلیغاتی خود را مشخص کردید، باید فرم تولید Lead را بر اساس دکمه فراخوانی عمل یا CTA بسازید. در این مرحله باید اطلاعاتی را از مخاطبان بگیرید که بیشتر به درد شما می‌خورد! بنابراین سعی نکنید در مورد مسائل غیرمرتبط از کاربران سوال بپرسید. مهم‌ترین سوالات می‌تواند نام، آدرس ایمیل و شماره تلفن باشد. هر چه تعداد این سوالات کمتر باشد، کاربران با دقت بیشتری به آن‌ها پاسخ خواهند داد. برای ساخت فرم تولید Lead مراحل زیر را دنبال کنید:

  • 1- در قسمت Call to Action کلیک کرده و در منوی باز شده گزینه‌ی Sign Up را انتخاب کنید.
  • 2- در بخش بالایی صفحه روی گزینه‌ی Create new form template کلیک کنید.
  • 3- در صفحه‌ی باز شده، نام و مشخصات فرم را وارد کرده و نوع محتوای ارائه شده را مشخص کنید. سپس روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.
  • 4- در این بخش باید مشخص کنید که کاربران به کدام سوالات پاسخ دهند. به عنوان مثال، می‌توانید نام خانوادگی، آدرس ایمیل و منطقه محل سکونت را انتخاب کنید.
  • 5- با پایین آوردن صفحه، یک کادر مشاهده می‌کنید که برای وارد کردن سوال است. پس از این‌کار روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.
  • 6- در آخرین قسمت، باید یک پیام تشکر بنویسید. این پیام برای کاربرانی که فرم را پر کرده‌اند نمایش داده می‌شود. بنابراین برای نوشتن آن نهایت دقت را داشته باشید.

مرحله سوم: مخاطب هدف، میزان بودجه و زمان‌بندی را مشخص کنید!

پس از ایجاد کمپین تبلیغاتی و ساخت فرم تولید Lead باید مخاطبان هدف را مشخص کنید تا فقط افراد مورد نظر شما بتوانند فرم لید را کامل کنند. تجربه نشان داده است که استفاده از مخاطبان هدف خاص و کنترل شده برای پر کردن فرم‌ها نتیجه‌ی بهتری خواهد داد.

پس از تعیین مخاطبان هدف، باید میزان بودجه‌ی خود برای انجام تبلیغات در لینکدین را مشخص کنید. این بودجه بر اساس تعداد پیام‌ها و حجم کمپین تبلیغاتی مشخص خواهد شد. سپس، زمان‌بندی انجام تبلیغات را باید مشخص کنید؛ تا کاربران تنها تا زمان مشخصی بتوانند فرم‌ها را کامل کنند.

مرحله چهارم: لیدهای به دست آمده را تجزیه و تحلیل کنید!

خب! به آخرین مرحله از تولید Lead در لینکدین رسیدیم. در این مرحله باید به صورت روزانه، اطلاعات به دست آمده از کمپین تبلیغاتی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. همچنین می‌توانید لیدهای تولید شده را به صورت فایل CSV دانلود نمایید. برای این کار باید وارد بخش مدیریت کمپین شده و روی Account Assets کلیک کنید. سپس از منوی باز شده، گزینه‌ی Lead Gen Forms را انتخاب کنید. حال در صفحه‌ی جدید، فرم‌های لید را پیدا کرده و روی گزینه‌ی Download Leads کلیک کنید. به همین سادگی!

 

حرف آخر …

پس از آشنایی با Lead و مفهوم آن در بازاریابی، فهمیدیم که این لیدها تاثیر بسیار زیادی روی موفقیت یک کمپین تبلیغاتی در لینکدین دارند. بنابراین بهتر است که روش‌های مختلف تولید Lead را بشناسیم. به همین دلیل، در این مقاله با نحوه‌ی لیدسازی و پیدا کردن مشتریان بالقوه به صورت مرحله به مرحله آشنا شدیم و فهمیدیم که چگونه می‌توان از این لیدهای به دست آمده برای کمپین‌های تبلیغاتی استفاده نمود.

اگر بتوانیم تولید Lead را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم، مشتریان بهتری پیدا خواهیم کرد و در نتیجه کسب و کار ما رونق بیشتری خواهد گرفت. نظر شما چیست؟ آیا تولید Lead از طریق تبلیغات در لینکدین می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد؟ آیا تا به حال برای انجام تبلیغات از این لیدها استفاده کرده‌اید؟ در بخش نظرات می‌توانید تجربه‌های ارزشمند خود را با سایر دوستان خود در میان بگذارید و اگر سوالی دارید از کارشناسان ما بپرسید؛ پس منتظر شما هستیم.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر