اگر یک کسب و کار اینترنتی در لینکدین داشته باشید و از شما سوال کنند که نقاط ضعف و قوت آن چیست؟ چه پاسخی می‌دهید؟! احتمالا میزان موفقیت خود را بدون انجام آنالیز بازاریابی و فقط با میزان درآمد یا فروش مقایسه می‌کنید؛ در صورتی‌که این کار کاملا اشتباه است!

میزان فروش بالا همیشه نشانه‌ی موفقیت در بازاریابی نیست؛ چراکه ممکن است این افزایش فروش به صورت مقطعی باشد! یا اینکه دلایل دیگری داشته باشد! حال به نظر شما برای اینکه میزان موفقیت خود در بازاریابی لینکدین را بدانیم، چه کاری باید انجام دهیم؟!

شبکه اجتماعی لینکدین کار شما را راحت کرده است! تنها با استفاده از چند روش ساده و کاربردی می‌توانید به آنالیز بازاریابی پرداخته و از نقص‌های احتمالی خود در تجارت‌های اینترنتی آگاه شوید.

احتمالا شما هم کنجکاو شدید تا با روش‌های آنالیز بازاریابی در لینکدین آشنا شده و از آن‌ها برای تجزیه و تحلیل کسب و کار خود استفاده کنید. پس، ادامه‌ی مقاله را از دست نداده و همراه ما باشید.

 

آنالیز بازاریابی در لینکدین چه اهمیتی دارد؟

بسیاری از افراد برای انجام بازاریابی‌های اینترنتی، شبکه اجتماعی لینکدین را انتخاب می‌کنند. زیرا در لینکدین، امکانات منحصربفردی برای توسعه‌ی این کسب و کارها وجود دارد.

برای شروع بازاریابی در لینکدین، معمولا پس از ساخت صفحه شرکتی و صفحات ویترین، بهتر است پروفایل خود بهینه‌سازی کرد تا بهتر دیده شود. پس از آن، با یک برنامه ریزی دقیق باید استراتژی بازاریابی خود را مشخص نمود و از روش‌های تبلیغات در لینکدین برای معرفی محصولات و خدمات خود استفاده کرد.

شاید تصور کنید که با انجام دقیق این مراحل، کار تمام است! و دیگر باید منتظر نتایج بازاریابی بمانید؛ در حالی‌که این‌طور نیست! با انجام این مراحل، تازه کار اصلی شما شروع می‌شود!

کار اصلی شما این است که ببینید آیا بازاریابی که انجام می‌دهید، موفقیت آمیز هست یا نه! آیا این همه وقت و هزینه‌ای که برای انجام تبلیغات در لینکدین صرف کرده‌اید، فروش شما را بیشتر کرده است یا نه!

اگر آنالیز بازاریابی در لینکدین را با دقت انجام داده باشید، می‌توانید با نقاط مثبت و منفی کسب و کار خود آشنایی پیدا کنید؛ در نتیجه، استراتژی بهتری برای تبلیغات در نظر بگیرید.

در شبکه اجتماعی لینکدین، انجام آنالیز بازاریابی بسیار راحت‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید! ما در ادامه‌ی این مقاله، به شما کمک می‌کنیم تا آنالیز بازاریابی خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

در آنالیز بازاریابی به چه چیزهایی باید توجه کنیم؟

در آنالیز بازاریابی می‌خواهیم بدانیم که آیا استراتژی ما برای تبلیغات، جذب مخاطب و فروش محصول، درست عمل می‌کند یا نه؟! و اینکه چگونه می‌توان بازدهی فروش و رضایت مشتریان را افزایش داد؟!

برای پاسخ به این سوالات باید ابتدا با فاکتورهای مهم در آنالیز بازاریابی آشنا شویم. در بازاریابی‌های اینترنتی، مخاطب از سه مرحله عبور می‌کند تا به یک مشتری تبدیل شود؛ این سه مرحله عبارتند از:

  • 1- آگاهی یا Awareness : اولین مرحله در جذب مخاطب، آگاهی دادن به اوست؛ در این مرحله، با انجام تبلیغات صحیح باید مخاطب را نسبت به محصولات و یا سرویس‌های شرکت آگاه نمود.
  • 2- جلب توجه یا Consideration : پس از آگاهی بخشی به مخاطب، باید نظر او را جلب کرد. هرچه نوع تبلیغات و نحوه‌ی ارائه‌ی آن، حرفه‌ای‌تر باشد، جذابیت بیشتری برای مخاطب خواهد داشت.
  • 3- تصمیم گیری نهایی یا Decision-Making : در این مرحله، مشتری با توجه اطلاعاتی که از طریق تبلیغات کسب کرده است، اقدام به خرید از شرکت می‌کند. پس در این مرحله، او از یک مخاطب به یک مشتری تبدیل شده است.

برای موفقیت در یک تجارت آنلاین، باید در همه‌ی این مراحل، پا به پای مخاطب حرکت کرد و از او یک مشتری بالقوه ساخت. اگر در هر کدام از این مراحل، مشکلی یا نقصی وجود داشته باشد، بازاریابی ما دچار آسیب خواهد شد و بازدهی آن کاهش پیدا می‌کند.

در آنالیز بازاریابی، اطلاعات مورد نیاز از همه‌ی این مراحل جمع آوری شده و یادداشت می‌شود؛ در پایان نیز، با تجزیه و تحلیل داده‌های موجود می‌توان مشکلات احتمالی را شناسایی کرده و برای حل آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.

آنالیز بازاریابی در لینکدین چگونه انجام می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم، انجام آنالیز بازاریابی در لینکدین کار خیلی سختی نیست! فقط کافی است چند مرحله را با دقت انجام داد و نتایج را به درستی تحلیل کرد. در ادامه‌ی مقاله، با این مراحل بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

مرحله اول: آنالیز میزان آگاهی یا Awareness

اولین کاری که در آنالیز بازاریابی باید انجام دهیم، آنالیز میزان آگاهی است. در این مرحله باید بدانیم که مخاطبان ما تا چه میزان از محصولات‌مان آگاهی پیدا کرده‌اند! برای این کار می‌توانیم از فاکتورهای مختلفی استفاده کنیم که عبارتند از:

 

1- تعداد مخاطبان یا Connection ها

هرچه تعداد مخاطبان شما بیشتر باشد، میزان آگاهی یا دیده شدن تبلیغات نیز بیشتر است. بنابراین بهتر است به صورت مستمر تعداد مخاطبان خود را یادداشت کنید تا از نحوه‌ی کاهش یا افزایش آن‌ها باخبر شوید. برای این کار می‌توانید روی آیکون My Network در نوار بالایی پروفایل لینکدین کلیک کرده و تعداد مخاطبان را مشاهده کنید.

2- تعداد لایک‌ها و اشتراک گذاری‌ها

یکی از روش‌های بازاریابی در لینکدین، ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی است. هر چه این کمپین‌ها بیشتر دیده شود، میزان موفقیت کسب و کار نیز افزایش پیدا می‌کند. لایک کردن و به اشتراک گذاشتن محتوا نیز یکی از ملاک‌های مهم برای دیده شدن است. پس، باید محتواهای تبلیغاتی را طوری طراحی کرد که لایک بیشتری از مخاطب بگیرد.

در آنالیز بازاریابی نیز باید به میزان لایک‌ها و اشتراک گذاری‌ها توجه کرد. در این‌صورت، محتواهایی که اصطلاحا ” لایک خور” باشند، به راحتی شناسایی می‌شوند. بنابراین می‌توان در سایر کمپین‌های تبلیغاتی نیز از همین محتواها و مطالب برای معرفی محصول استفاده کرد.

یکی از امکانات جالب لینکدین برای آنالیز بازاریابی، قابلیت تجزیه و تحلیل محتواهاست. این به این معنی است که شما به آسانی می‌توانید تعداد بازدیدکنندگان و درصد مشارکت آنان در لایک کردن و به اشتراک گذاشتن مطلب را مشاهده کنید. پس، شما هم استفاده از این ویژگی کاربردی را فراموش نکنید!

مرحله دوم: آنالیز میزان جلب توجه یا Consideration

در این بخش از آنالیز بازاریابی به دنبال بررسی میزان جلب توجه مخاطب به تبلیغات انجام شده در لینکدین، خواهیم بود. برای سنجش میزان جلب توجه روش مختلفی وجود دارد اما معمولا از دو روش مهم برای این کار استفاده می‌کنند؛ این دو روش عبارتند از:

 

1- میزان ترافیک ارسالی از لینکدین به وب‌سایت

تجربه نشان داده است که مخاطبان اینترنتی، به کسب و کارهایی که دارای وب‌سایت معتبر و استاندارد هستند، اعتماد بیشتری دارند. به همین دلیل، بهتر است هنگام قرار دادن محتوا در لینکدین، مخاطب را برای بازدید از وب‌سایت نیز تشویق کرد.

برای این کار، می‌توانید با طراحی یک دکمه‌ی فراخوان یا Call to action، لینک وب‌سایت خود را در پست‌های لینکدین قرار دهید.

اگر هم بخواهید تعداد افرادی که از لینکدین وارد وب‌سایت شده‌اند را مشاهده کنید، باید از ابزار گوگل آنالیتیک استفاده کنید. پس از ورود به Google Analytics روی گزینه‌ی Acquisition کلیک کرده و در منوی باز شده گزینه‌ی All Traffic و سپس Referrals را بزنید. حال می‌توانید لیستی از ترافیک ارسال شده به وب‌سایت خود را ببینید.

2- میزان مشارکت در وب‌سایت

اگر یک مشتری بخواهد محصولی از شما خریداری کند، این کار را معمولا در وب‌سایت شما انجام خواهد داد. بنابراین، نوع طراحی و محتوای قرار داده شده روی سایت نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

اگر بخواهید با میزان مشارکت مخاطب در وب‌سایت خود آشنا شوید، ابزار Google Analytics در کنار شما خواهد بود. برای استفاده از این ویژگی، روی گزینه‌ی Acquisition کلیک کرده و وارد بخش Social شوید. در این بخش، روی گزینه User Flow کلیک کنید تا بفهمید مخاطبان شما چه فعالیتی در وب‌سایت انجام می‌دهند.

مرحله سوم: آنالیز میزان فروش

آخرین مرحله از آنالیز بازاریابی، آنالیز میزان فروش محصول است. در واقع، ما هدف نهایی یک کسب و کار یعنی فروش را در این بخش مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهیم.

گاهی اوقات ممکن است که تعداد مخاطبان بسیار زیادی داشته باشید اما میزان فروش شما کم باشد! در این حالت، باید مشکل را شناسایی کنید. احتمالا شما نتوانسته‌اید مخاطبان هدف را به مشتری تبدیل کنید.

پیشنهاد ما این است که میزان تعامل خود با مخاطبان هدف و مشتریان بالقوه را افزایش دهید. حتی می‌توانید از پیام‌های مستقیم هم استفاده کنید! چه اشکالی دارد؟! سعی کنید مخاطبان هدف را برای خریدن محصولات قانع کنید؛ البته زیاده روی در این کار نیز ممکن است نتیجه‌ی عکس داشته باشد!

 

حرف آخر …

رقابت در بازاریابی‌های اینترنتی آنقدر سخت و نفس‌گیر شده است که برای موفقیت در این کسب و کارها باید روش‌های هوشمندانه‌ای را به کار گرفت؛ یکی از این روش‌‌ها، آنالیز بازاریابی در لینکدین است که با کمک آن می‌توان با نقاط مثبت و منفی یک دیجیتال مارکتینگ آشنا شد.

در این مقاله، نحوه‌ی انجام آنالیز بازاریابی در شبکه اجتماعی لینکدین را با هم مرور کرده و از اهمیت آن در کسب و کارهای آنلاین آگاه شدیم. امیدواریم که این آنالیز بتواند تاثیر مثبتی روی بازاریابی شما در لینکدین داشته باشد.

حال به نظر شما آنالیز بازاریابی را هر چند وقت یک‌بار باید انجام داد؟ آیا تجربه‌ی استفاده از این آنالیزها را داشته‌اید؟ چه نتیجه‌ای گرفته‌اید؟ در بخش نظرات می‌توانید سوالات و دیدگاه‌های ارزشمند خود را در برای ما و سایر دوستانتان بنویسید…

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر