حتماً تاکنون کانال‌هایی را در ویدئو دیده‌اید که بازدیدهای چندین میلیونی دارند و اگر یک کانال یوتیوب دارید، حتماً تعداد بازدید مقایسه کرده‌اید! شاید به دنبال راه‌کارهایی رفته‌اید تا به افزایش ترافیک ویدئوهای یوتیوب خود کمک کنید اما بسیاری از راه‌کارها عملی نیستند. البته گاهی هم شنیده می‌شود کانال‌هایی با چندین میلیون بازدید، کانال‌هایی با زبان انگلیسی هستند اما اگر در میان کانال‌های فارسی هم بگردید، ویدئوهای با بازدیدهای چند میلیونی کم نیستند! با شنیدن این موارد باید بدانید که کانال شما هم پتانسیل رسیدن به بازدیدهای چند میلیونی دارد اما راه‌کار آن را نمی‌دانید؛ در این مقاله قصد داریم به بررسی 5 راه‌کار ساده و البته کاربردی بپردازیم که با استفاده از آن می‌توانید به افزایش ترافیک ویدئوهای یوتیوب خود کمک کنید.

  1. بررسی مخاطبان هدف برای اشتراک‌گذاری ویدئوهایی که آن‌ها نیاز دارند!

کانال یوتیوب شما از چه کاربرانی تشکیل شده‌اند؟ مثلاً اگر یک صفحه در رابطه با عکاسی داشته باشید، مخاطبان هدف افرادی هستند عکاس هستند یا علاقۀ زیادی به عکاسی دارند. به کاربران هر هدف، مخاطب هدف گفته می‌شود که هرچقدر مخاطبان هدف موضوع فعالیت شما، در کانال بیشتر باشند، تعداد بازدید ویدئوهای یوتیوب شما افزایش پیدا می‌کند. در واقع با جمع‌آوری مخاطبان هدف می‌توانید به افزایش ترافیک ویدئوهای یوتیوب و ویدئوی خود کمک کنید. اگر مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده‌اید، اکنون زمان تولید ویدئو برای کاربران هدف است! به دنبال ویدئوهایی باشید که بتواند نیاز، مشکلات و سوالات کاربران را پاسخ‌گو باشد. مثلاً اگر در کانال عکاسی خود در رابطه با تکنیک‌های عکاسی ویدئو منتشر کنید، تعداد بازدیدهای ویدئو افزایش پیدا می‌کنند اما اگر در این صفحه یک ویدئو در رابطه با موبایل‌های پرچم‌دار منتشر کنید، تعداد بازدیدهای ویدئو به شدت کاهش پیدا می‌کند. مخاطبان هدف کاملاً با موضوع کانال مرتبط هستند؛ مثلاً در کانالی با موضوع مد و لباس، مخاطبان هدف افرادی هستند که به صنعت مد و لباس علاقۀ دارند.

برای داشتن یک کانال موفق و افزایش ترافیک ویدئوهای یوتیوب باید درک درستی از مخاطبان خود داشته باشید؛ یکی از راه‌های افزایش مخاطبان، پیدا کردن کلمات کلیدی پرجستجو است. با بکارگیری کلمات کلیدی در بخش عنوان، توضیحات و برچسب‌های ویدئوی خود می‌توانید تعداد مخاطبان هدف خود را افزایش دهید. اگر اطلاعات خوبی از کلمات کلیدی خود ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “چگونه به افزایش مدت زمان مشاهده ویدئو در یوتیوب کمک کنیم؟” که در بخشی از آن به بررسی روش‌های پیدا کردن کلمات کلیدی پرجستجو پرداختیم را مطالعه کنید.

  1. ارتباط کامل موضوع با محتوای ویدئوی تولید شده

انتخاب موضوع ویدئو اولین قدم برای اشتراک‌گذاری است اما مسئله به انتخاب یک موضوع جذاب ختم نمی‌شود! ویدئویی که در یوتیوب منتشر می‌کنید باید ارتباط کاملی با عنوان انتخاب‌شده داشته باشد تا کاربری که با دیدن عنوان تشویق به دیدن ویدئو می‌شود، با دیدن ویدئو به هدف خود رسیده باشد. برای افزایش ترافیک ویدئوهای یوتیوب باید یک عنوان متناسب با محتوای ویدئو انتخاب کنید و محتوایی جذاب در اختیار کاربران قرار دهید.

کاربران کانال یوتیوب شما انتظار دارند ویدئوهای منحصربه‌فرد و باکیفیت ببینند؛ انتشار ویدئوها بدون تدوین نمی‌توانند نیاز و انتظار کاربران را برطرف کند. بنابراین اگر می‌خواهید یک ویدئوی باکیفیت برای کاربران منتشر کنید، با استفاده از نرم‌افزارهای تدوین ویدئو باید آن را تنظیم کنید! شاید استفاده از یک دوربین باکیفیت و حرفه‌ای بهتر از دوربین موبایل‌ها باشد اما در نهایت محتوای یک ویدئو برای کاربران اهمیت بیشتری دارد.

مدیر بازاریابی یوتیوب معتقد است ویدئوهای خوب در 5 ثانیه اول نظر کاربران را جلب می‌کند و اگر در 5 ثانیه اول نتوانید انتظار کاربران را برآورده کنید، ممکن است تعداد زیادی از مشاهدۀ‌کنندگان ویدئوی خود را از دست بدهید. همچنین اشاره می‌کند کسب‌وکار‌هایی که در ابتدای ویدئوی خود یک تیزر دربارۀ کسب‌وکار خود قرار می‌دهند، بازدهی بهتری دارند. همچنین باید آن‌چه را که قرار است کاربران پس از مشاهدۀ ویدئو یاد بگیرند، در عنوان به آن اشاره کرد. در پایان ویدئو هم به کاربران بگویید که باید چه کاری انجام دهند! مثلاً اگر ویدئوی شما در رابطه با خرید یک محصول است، به آن‌ها بگویید که برای خرید آن باید چه کاری انجام دهند یا یک راه ارتباطی برای آن‌ها قرار دهید. این موارد به افزایش ترافیک ویدئوهای یوتیوب کمک زیادی می‌کنند و منجر به افزایش کاربران کانال شما خواهد شد.

  1. از بینندگان بخواهید ویدئوی شما را به اشتراک بگذارند!

یکی دیگر از مواردی که منجر به افزایش ترافیک ویدئوهای یوتیوب می‌شوند، اشتراک‌گذاری ویدئو توسط کاربران است! هنگامی که کاربران ویدئوی شما را به اشتراک‌ می‌گذارند، دوستان و دنبال‌کنندگان آن‌ها هم ویدئوی شما را مشاهدۀ می‌کنند و در صورت باکیفیت بودن آن، آن را برای دوستان خود ارسال می‌کنند. برای این ‌کار می‌توانید از دکمه‌های فراخوان در کارت‌های یوتیوب استفاده کنید یا در پایان ویدئو از آن‌ها بخواهید ویدئوی شما را به اشتراک‌ بگذارند. در گذشته یوتیوب قابلیت اضافه کردن متن‌های اضافی در گوشه‌ای ویدئوپ پلیر خود در اختیار کاربران قرار داده بود اما در سال 2017 این قابلیت را غیرفعال کرد! به همین دلیل اکنون باید از راه‌های دیگری از کاربران بخواهید تا ویدئوهای شما را به اشتراک بگذارند. در حال حاضر بهترین راه‌کار استفاده از End Screen و کارت‌های ویدئو در یوتیوب است تا بتوانید درخواست اشتراک‌گذاری را با کاربران مطرح کنید.

برای این‌ کار کافی است وارد بخش تنظیمات ویدئو شوید و از طریق تب ویدئو End Screen & Annotations را انتخاب کنید. در این بخش به راحتی می‌توانید یک End Screen به ویدئوهای خود اضافه کنید:

  1. بهینه‌سازی کانال یوتیوب برای افزایش ترافیک ویدئوهای یوتیوب

یکی از موارد بسیار مهم برای افزایش ترافیک ویدئوهای یوتیوب بهینه‌سازی کانال برای موتورهای جستجو نظیر گوگل است! با بهینه‌سازی کانال یوتیوب هنگامی که کاربران در گوگل عنوانی را جستجو می‌کنند، کانال شما و ویدئوهای آن در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و به این صورت موجب افزایش ترافیک ویدئوهای یوتیوب می‌شود. برای بهینه‌سازی کانال و حساب یوتیوب خود ابتدا باید اکانت خود را به Partner Verified account ارتقاء دهید؛ این نوع حساب کاربری قابلیت‌هایی مانند بهینه‌سازی کانال برای گوگل، کسب درآمد از بازدید ویدئوها و استفاده از تصاویر کوچک در کنار عنوان ویدئو را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای ایجاد این نوع اکانت وارد حساب Creator Studio خود در یوتیوب شوید، سپس وارد بخش Channel > and then Status and Features شده و در تب Monetization بر روی Enable کلیک کنید. پس از تایید حساب کاربری خود می‌توانید ویدئو خود را به همراه تصاویر کوچک آپلود کنید؛ برای اضافه کردن تصاویر کوچک وارد صفحه ویدئوی خود شوید و از طریق بخش تنظیمات، تصویر موردنظر خود را آپلود کنید. همچنین می‌توانید یک عنوان بهینه که شامل کلمه کلیدی می‌شود، اضافه کنید. با داشتن اکانت Creator شما می‌توانید لینک‌هایی را در بخش توضیحات ویدئو قرار دهید تا کاربران را به سایت خود منتقل کنید. همچنین استفاده از برچسب‌ها تاثیر زیادی در بهینه‌سازی و افزایش بازدید ویدئو دارد! لازم است پس از اعمال تغییرات ویدئوهای خود، آن را ذخیره کنید.

 

یک قابلیت بسیار جالب در یوتیوب، قابلیت اضافه کردن زیرنویس به ویدئوها است! این موضوع که بتوانید ویدئوهای خود را آپلود کنید و زیرنویس مربوط به آن را در اختیار کاربران قرار دهید، بسیار جالب است! بنابراین اگر قصد دارید یک زیرنویس به ویدئوی خود اضافه کنید، لازم است تا زیرنویس خود را با پسوند txt آماده کنید. سپس از طریق تنظیمات وارد بخش Video Manager شوید:

سپس روی تب Subtitles/CC کلیک کنید؛ اکنون کافی است فایل زیرنویس موردنظر را آپلود و آن را ذخیره کنید.

وارد صفحه ویدئوی خود شوید تا از دیدن زیرنویس ویدئو لذت ببرید! اما این مورد در چه مواردی کاربرد دارد؟ فرض کنید می‌خواهید محتوای انگلیسی تولید کنید اما به فکر کاربران فارسی‌زبان هستید، اشکالی ندارد! کافی است فایل زیرنویس آن را تولید کرده و در هنگام انتشار ویدئو، بر روی آن قرار دهید.

همچنین می‌توانید یک متن با عنوانی برای درخواست اشتراک‌گذاری ویدئو توسط کاربران ایجاد کنید و در فایل txt قرار دهید. اکنون می‌توانید این عنوان را در تمام ویدئوهای خود قرار دهید و آن را به کاربران نمایش دهید.

  1. نمایش تبلیغات ویدئو به مخاطبان هدف برای افزایش ترافیک ویدئوهای یوتیوب

یوتیوب ابزار تبلیغاتی در اختیار کاربران و کانال‌های خود قرار داده است تا بتوانند به افزایش ترافیک ویدئوهای یوتیوب بپردازند. هنگامی که شما یک ویدئوی باکیفیت منتشر می‌کنید، قطعاً می‌خواهید توسط تعداد بیشتری از کاربران دیده شود؛ اگر مخاطبان هدف خود را می‌شناسید، استفاده از ابزار تبلیغات ویدئو به شما کمک زیادی می‌کند. با استفاده از ابزار Promote یوتیوب می‌توانید ویدئو خود را به کاربران موردنظر خود نمایش دهید. همچنین اگر به دنبال روش‌های بدون هزینه هستید، کافی است از طریق شبکه‌های اجتماعی دیگر ترافیک جذب کنید! مثلاً اگر در توییتر فعالیت می‌کنید و دنبال‌کنندگان زیادی دارید، کافی است لینک یوتیوب خود را در توییتر قرار دهید تا کاربران را به ویدئوی خود هدایت کنید. همچنین اگر یک سایت یا وبلاگ برای کسب‌وکار خود دارید، کافی است آن ویدئو را به کمک ابزار و کد در سایت خود منتشر کنید یا از کاربران بخواهید برای دیدن ویدئو، به یوتیوب مراجعه کنند. این موارد به افزایش ترافیک ویدئوهای یوتیوب کمک می‌کنند. همچنین با شناخت ساعت‌هایی که ویدئوها بیشترین بازدید را دارند، می‌توانید تعداد بازدید ویدئو خود را افزایش دهید.

نتیجه‌گیری

در یوتیوب اگر کاربران را تشویق به دیدن کامل ویدئو کنید، ویدئوهای شما در رتبه بالا‌تری قرار می‌گیرند. برای تشویق کاربران به دیدن کامل ویدئو موارد مختلفی حائز اهمیت هستند؛ مهم‌ترین آن‌ها عنوان و داشتن محتوای باکیفیت در چند ثانیۀ اول است! در واقع کاربران زیادی هستند که اگر ابتدای ویدئو بتواند نظر آن‌ها را جلب کند، آن را تا آخر مشاهده می‌کنند اما اگر چند ثانیۀ اول ویدئو نتواند نظر آن‌ها را جلب کند به سراغ ویدئوهای دیگر خواهند رفت.

شما به عنوان مدیر یک کانال یوتیوبی، از چه راه‌کارهایی برای افزایش ترافیک ویدئوهای یوتیوب استفاده می‌کنید؟ در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر