شاید برای شما بارها پیش آمده که بازدهی مناسبی در بازاریابی نداشته‌اید؛ یعنی تبلیغات شما آنچنان که باید، دیده نشده است. به نظر شما دلیل این اتفاق چیست؟ تجربه نشان داده است که یکی از مهم‌ترین دلایل شکست تبلیغات در بازاریابی‌های اینترنتی، عدم شناخت درست از مخاطبان است. در حقیقت، با هدف‌گیری مخاطب می‌توان بازده تبلیغات را به طور چشمگیری افزایش داد. اما منظور از هدف‌گیری مخاطب چیست؟

هدف‌گیری مخاطب یعنی پیدا کردن مخاطب هدف، پیدا کردن مشتری واقعی! هر چه این هدف‌گیری دقیق‌تر انجام شود، مخاطبان واقعی‌تری پیدا خواهید کرد و این به معنای گسترش کسب و کار و بازاریابی خواهد بود.

شبکه اجتماعی لینکدین نیز برای بازاریابی یک قابلیت منحصربفرد دارد و آن هدف‌گیری مخاطب است! پس اگر می‌خواهید با این ویژگی و نحوه‌ی استفاده از آن برای موفقیت در بازاریابی آشنا شوید، در ادامه‌ی مقاله همراه ما باشید.

هدف‌گیری مخاطب و تاثیر آن روی بازاریابی

بسیاری از ما صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب و چک کردن گوشی موبایل یا ایمیل خود، با انبوهی از پیامک‌ و ایمیل‌های تبلیغاتی روبرو می‌شویم. پیامک‌هایی مثل مهاجرت به کشورهای مختلف، اخذ ویزا، دندانپزشکی، رستوران‌های مختلف، خرید ملک و صدها نوع دیگر به صورت شبانه‌روزی برای ما ارسال می‌شود. اما این تبلیغات به چه دردی می‌خورند؟! آیا تا به حال از آن‌ها استفاده کرده‌اید؟ اصلا چرا باید برای شما که قصد مهاجرت ندارید، هر روز پیامک موسسه‌های مختلف مهاجرتی ارسال شود؟! یا ارسال تبلیغات خرید سشوار برای یک فرد کچل خنده دار نیست؟!

این قضیه نشان می‌دهد که هدف‌گیری مخاطب در بازاریابی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در واقع، تبلیغات اینترنتی در صورتی موثر هستند که توسط افراد مرتبط دیده شوند! در این صورت احتمال جذب مشتری نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

اهمیت شناسایی مخاطب هدف آنقدر بالاست که لینکدین هم برای آن برنامه‌ریزی کرده است. شما با استفاده از ویژگی Matched Audiences در لینکدین می‌توانید مخاطبان خود را بر اساس معیارهای مختلف دسته‌بندی کنید. اما این دسته‌بندی چه کاربردی دارد؟

فرض کنید شرکت شما محصولات و خدمات متنوعی را در صفحه شرکتی و صفحه ویترین تبلیغ می‌کند؛ بنابراین برای هر کدام از این محصولات یک استراتژی فروش منحصربفرد خواهد داشت. در این صورت، با استفاده از ویژگی Matched Audiences یا هدف‌گیری مخاطب می‌توان مخاطبان را دسته‌بندی کرد و برای هر دسته‌بندی فقط تبلیغاتی را نمایش داد که علاقه بیشتری به آن‌ها دارند.

هدف‌گیری مخاطب

چرا لینکدین برای تبلیغات مناسب است؟

حتما می‌دانید که شبکه‌های اجتماعی گزینه‌ی مناسبی برای تبلیغات و بازاریابی هستند. زیرا در طول روز میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند. این خودش بزرگ‌ترین ظرفیت برای تبلیغات است! پس چرا از آن استفاده نکنیم؟

خب؛ به نظر شما در بین شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، گوگل پلاس و لینکدین کدامیک برای بازاریابی و تبلیغ محصول بهتر است؟ قطعا سوال سختی است! زیرا تنوع محصولات و خدمات بسیار بالاست؛ اما پیشنهاد ما این است که برای تبلیغات از پلتفرمی استفاده کنید که قابلیت هدف‌گیری مخاطب را داشته باشد که در بین شبکه‌های اجتماعی، در حاضر لینکدین این قابلیت را دارد.

‌جالب است بدانید که هدف‌گیری مخاطب در لینکدین باعث کاهش هزینه‌های تبلیغات نیز می‌شود. زیرا دیگر نیاز نیست حجم انبوهی از تبلیغات را برای مخاطبان گسترده ارسال کنید. فقط کافی است مخاطب هدف خود را شناسایی کرده و پیام‌های تبلیغاتی را فقط برای همان مخاطبان ارسال کنید. اگر موافق باشید در ادامه‌ی مقاله با روش‌های هدف‌گیری مخاطب در لینکدین بیشتر آشنا شویم.

بازاریابی در لینکدین

روش‌های هدف‌گیری مخاطب در لینکدین

در لینکدین می‌توانید به راحتی مخاطبان را بر اساس نوع فعالیت، مهارت‌ها، عنوان و غیره هدف‌گیری کرده و محتوای مربوط به آن‌ها را ارسال کنید. اما لینکدین چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ قابلیت Matched Audiences یا هدف‌گیری مخاطب، این کار را از سه روش بازدیدکنندگان وبسایت، حساب کاربری و لیست مخاطبان انجام می‌دهد که در ادامه‌ی مقاله بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

1- هدف‌گیری مخاطب از طریق وبسایت

یکی از راه‌های پیدا کردن مخاطب هدف این است که ببینیم از کدام صفحات وبسایت بیشتر بازدید می‌کند. در این صورت سلیقه و نیاز مخاطب شناسایی شده و می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد. به عنوان مثال اگر شما بخواهید یک موبایل بخرید، معمولا از سایت‌های مربوط به خرید و فروش موبایل بازدید خواهید کرد. در این شرایط است که به دام افتاده و تبلیغات خرید موبایل برای شما ارسال خواهد شد! البته این به نفع شما هم خواهد بود چراکه ممکن است همان تبلیغ به راحتی نیاز شما را برآورده کند!

برای شناسایی مخاطب از این روش، سه مرحله را طراحی کرده‌ایم که عبارتند از:

  • مرحله اول: تنظیمات لینکدین

اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان وبسایت را شناسایی کنید باید ابتدا وارد Campaign Manager یا مدیریت کمپین شده و روی بخش Use a matched audience کلیک کنید. در صفحه‌ی باز شده نیز روی Create an audience to retarget کلیک کنید تا وارد صفحه‌ی جدید شوید. در این بخش باید عبارت مورد نظر خود و همچنین آدرس سایت را وارد کنید. در صورتی که بخواهید سایت‌های بیشتری را مورد شناسایی قرار دهید باید روی Add Another URL کلیک کرده و دوباره مراحل را تکرار کنید. در آخر نیز، از طریق آیکون Save باید اطلاعات را ذخیره کنید.

  • مرحله دوم: قرار دادن تگ لینکدین در وبسایت

از این به بعد باید وارد سایت‌ها شوید و تگ insight مربوطه را روی آن‌ها قرار دهید. این تگ یک کد جاوا اسکریپت است که اطلاعات خواسته شده از وبسایت را ردیابی می‌کند و اگر آن را روی وبسایت قرار ندهید، هدف‌گیری مخاطب انجام نخواهد شد. اگر قبلا این تگ را در وبسایت خود قرار داده‌اید، می‌توانید از این مرحله صرف نظر کنید. اما به خاطر داشته باشید که هر وبسایت تنها می‌تواند یک تگ insight از لینکدین داشته باشد پس آن را کپی کرده و برای خود ارسال کنید.

  • مرحله سوم: هدف‌گیری

اکنون نوبت شناسایی مخاطبان هدف است! برای اینکه بفهمید چقدر کارتان را درست انجام داده‌اید باید وارد بخش Tools شده و روی گزینه‌ی Matched Audiences کلیک کنید. در صفحه‌ی باز شده، همه‌ی اطلاعات راجع به بازدید کنندگان از وبسایت‌های هدف نشان داده شده است.

اگر سایتی تگ insight را نداشته باشد، در جلوی آن عبارت Unverified به معنای تایید نشده نشان داده می‌شود. اما هنگامی که سایت‌های شما تایید شده باشند، یعنی حداقل 300 مخاطب را شناسایی کرده و روز به روز تعداد آن‌ها زیادتر خواهد شد. به خاطر داشته باشید که تایید یک سایت حداقل 48 ساعت زمان می‌برد.

با اضافه کردن مخاطبان هدف به کمپین‌های تبلیغاتی خود می‌توانید بازدهی کمپین را افزایش داده و مخاطبان خود را راضی نگه دارید. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های شناسایی مخاطب از این روش عبارتند از:

  •  شناسایی مخاطبانی که از سایت بازدید کرده‌اند
  • تولید و ارسال محتوا بر اساس سلیقه‌ی مخاطب هدف
  • راهنمایی مخاطب هدف برای خرید بهتر

 

2- هدف‌گیری مخاطب از طریق حساب کاربری

یکی دیگر از روش‌های شناسایی مخاطب هدف برای تبلیغات، استفاده از حساب‌های کاربری است. این روش برای کسانی مناسب است که استراتژی تبلیغاتی آن‌ها بر اساس حساب‌های کاربری شکل گرفته است یا اصطلاحا از کمپین‌های account-based marketing استفاده می‌کنند.

در این روش ابتدا باید منطقه جغرافیایی خود را مشخص کنید؛ اگر می‌خواهید هدف‌گیری مخاطب را در مقیاس جهانی انجام دهید باید روی global campaign کلیک کنید. در غیر این صورت نام کشور مورد نظر خود را باید انتخاب کنید.

لینکدین در این روش به شما اجازه می‌دهد که هدف‌گیری مخاطب را بر اساس نام شرکت و یا کارکنان شرکت انجام دهید. به همین منظور، نام بیش از 100 شرکت مختلف را می‌توانید وارد کنید. برای این کار در بخش آپلود لیست شرکت‌ها روی گزینه‌ی Create an audience کلیک کرده و فایل CSV را آپلود کنید. به خاطر داشته باشید که هر چه تعداد شرکت‌ها بیشتر باشند، فرایند شناسایی نیز بیشتر طول خواهد کشید اما زمان انتظار نهایتا 48 ساعت خواهد بود. پس از پایان مراحل نیز باید روی آیکون Save کلیک کنید.

هدف‌گیری مخاطب از طریق حساب کاربری

اگر می‌خواهید مخاطبان هدف‌گیری شده را مشاهده کنید باید روی تب Tools کلیک کرده و گزینه‌ی Matched Audiences را انتخاب کنید. پس از آن لیستی از مخاطبان را مشاهده خواهید کرد که می‌توانید آن‌ها را به آسانی به کمپین تبلیغاتی خود اضافه کنید.

جالب است بدانید که در پایین صفحه، گزینه‌های دیگری برای شناسایی مخاطب وجود دارد که استفاده از آن‌ها نیز می‌تواند نتیجه‌ی خوبی برای شما داشته باشد. از جمله ویژگی‌های مثبت استفاده از این روش هدف‌گیری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی بر اساس حساب کاربری لینکدین
  • پیدا کردن مخاطبان مهم از طریق آمارگیری حرفه‌ای
  • توجه بیشتر به مخاطبان و مشتریان مهم شرکت‌ها

 

3- هدف‌گیری از طریق لیست مخاطبان

سومین روش هدف‌گیری مخاطب در لینکدین، استفاده از لیست مخاطبان است. این لیست توسط خود شما تهیه شده و در لینکدین آپلود می‌شود. شاید بپرسید این لیست را چگونه باید تهیه کرد؟ برای این کار می‌توانید از لیست آدرس‌های ایمیل یا لیست سایر مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده کرده و یک لیست سفارشی بسازید.

برای آپلود لیست مخاطبان پس از ورود و کلیک روی Tools وارد بخش Matched Audiences شده و از آنجا در قسمت Uploaded List Audiences روی آیکون Upload a list کلیک کنید. حال باید یک فایل CSV شامل لیست مخاطبان مورد نظر را آپلود کنید. برای آماده کردن این فایل بهتر است نهایت دقت را داشته باشید تا آدرس‌ها به صورت صحیح نوشته شده باشند. در غیر این صورت، هدف‌گیری مخاطب به خوبی انجام نخواهد شد.

تعداد مخاطبانی که اجازه‌ی آپلود آن‌ها را دارید، حداقل 300 مخاطب است اما می‌توانید تا 300 هزار مخاطب را نیز آپلود کرده و مورد شناسایی قرار دهید. به خاطر داشته باشید هر چه تعداد این مخاطبان بیشتر باشد، نتیجه‌ی بهتری می‌گیرید.

 

حرف آخر …

قابلیت هدف‌گیری مخاطب در لینکدین در حقیقت، هدف‌گیری آینده‌ی شماست! اگر مخاطبان خود را بتوانید به درستی شناسایی کنید، بازده‌ی تبلیغات شما بیشتر خواهد شد و بازاریابی موفق‌تری خواهید داشت. بنابراین در این مقاله، با ویژگی‌ هدف‌گیری مخاطب در لینکدین بیشتر آشنا شدیم؛ به این امید که در آینده‌ی بازاریابی شما نقش داشته باشیم!

اکنون که روش‌های پیدا کردن مخاطب هدف در لینکدین را می‌دانید، چه دیدگاهی نسبت به آن دارید؟ آیا این روش‌ها کافی به نظر می‌رسند؟ پیشنهاد شما چیست؟ در بخش نظرات می‌توانید ایده‌های خود را با ما و دوستانتان مطرح کنید…

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر