حتماً برای شما هم پیش آمده است که فردی به شما اطلاعات ارزشمند بدهد و پس از آن، به آن فرد اعتماد زیادی پیدا کرده باشید! در واقع در ابتدا، آن فرد برای شما ارزشی نداشته اما پس از آن توانسته‌اید به او اعتماد کنید. چه اتفاقی افتاده است؟ قطعاً بخاطر اطلاعاتی که آن فرد در اختیار شما قرار داده است، به او اعتماد کرده‌اید. در بازاریابی آنلاین هم دقیقاً همان اتفاق می‌افتد! هنگامی که شما در یک سایت محتوای ارزشمندی می‌خوانید که در واقع بازاریابی محتوا است و نیاز شما را برطرف می‌کند، به مرور زمان به آن سایت اعتماد زیادی پیدا می‌کنید.

به عنوان مثال فرض کنید به دنبال محتوایی در مورد بازاریابی اینستاگرام هستید و جستجوی ساده‌ای انجام می‌دهید! در هنگام جستجو با دو سایت روبرو می‌شوید که در سایت اول و در صفحه محصول مربوط به بازاریابی اینستاگرام، اطلاعات ارزشمندی نمی‌بینید اما در سایت دوم اطلاعات بسیار مفید و ارزشمند می‌بینید. از کدام سایت خرید می‌کنید؟ قطعاً سایتی که اطلاعات ارزشمندی به شما ارائه می‌دهد و سپس محصول خود را به شما معرفی می‌کند. دلیل این مسئله چیست؟ دلیل آن اعتمادی است که نسبت به این سایت پیدا کرده‌اید. همین مسائل باعث شده تا بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ، به نام بازاریابی محتوا (Content Marketing) ارزش زیادی پیدا کند و کسب‌وکارهای زیادی از آن استفاده کنند. اما بازاریابی محتوا چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل بازاریابی محتوا، اهمیت، بخش‌های مختلف و در نهایت، ابزارهای کاربردی آن بپردازیم. اگر به دنبال جلب اعتماد کاربران و افزایش فروش کسب‌وکارتان هستید، در این مقاله با آموزش بازاریابی محتوا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یکی از بخش‌های بسیار مهم دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود که به شما کمک می‌کند تا بتوانید در قالب محتوا، اطلاعات ارزشمندی را به کاربران ارائه کنید. در هر کسب‌وکاری اولین مسئله حائز اهمیت، حفظ کاربران قدیمی کسب‌وکار است و در مرحله بعد، جذب کاربران جدید اهمیت دارد! در واقع یک کسب‌وکار برای آن که بتواند خدمات و محصولات خود را به خوبی ارائه کند، نیاز به مشتری دارد و مشتریان شما، بخشی از کاربران کسب‌وکارتان هستند. برای آن که بتوانید کاربران کسب‌وکار خود را به مشتری تبدیل کنید، نیاز به جلب اعتماد آن‌ها دارد و بهترین روش برای جلب اعتماد کاربران، ارائه محتوای ارزشمند است. ارائه محتوای ارزشمند در قالب بازاریابی محتوا انجام می‌شود و بدون داشتن بازاریابی محتوا، نمی‌توانید محتوایی تولید کنید و در نهایت، اعتماد کاربران را جلب نخواهید کرد.

بازاریابی محتوا شامل فرآیند تولید محتوا، توزیع محتوا و آنالیز محتوا است. در این فرآیند شما ابتدا محتوای مناسب را بر اساس نیاز و علاقه کاربران تولید، سپس به کمک روش‌های مختلف آن را توزیع و منتشر و در نهایت بازخوردهای آن را آنالیز می‌کنید! این کارها باید بر اساس مخاطبان کسب‌وکار، نیاز آن‌ها و کانال‌هایی که مخاطبان در آن حضور دارند انجام می‌شود. برای این کار ابتدا باید یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم داشته باشید. این برنامه که همان استراتژی محتوای شما است، بر اساس پاسخ به سوالات زیر انجام می‌شود:

  • برای چه کسانی محتوا تولید می‌کنید؟

برای داشتن یک برنامه منظم، ابتدا باید بدانید که محتوا برای چه کسانی تولید می‌شود! در واقع باید ویژگی‌های مخاطب کسب‌وکار خود را بدانید. مثلاً باید بدانید که گروه سنی مخاطبان شما چگونه است و بر اساس میزان درک آن‌ها، محتوا تولید کنید.

  • کاربران چه نیازی دارند و محتوای شما چگونه می‌تواند مشکل آن‌ها را برطرف کند؟

مهم‌ترین مسئله در تولید محتوا، نیاز کاربر است! در واقع شما محتوا تولید می‌کنید که نیاز کاربران را رفع کنید. مثلاً اگر کاربر سوالی دارد و شما قصد تولید محتوا در این زمینه را دارید، محتوای شما باید به نحوی تولید شود که بتواند نیاز کاربر را رفع کند. اگر کاربر در انتهای مقاله توانسته باشد به مشکل یا نیاز خود پاسخ دهد، محتوای شما ارزشمند است و به شما اعتماد می‌کند.

  • محتوای شما چه ویژگی‌ منحصر به فردی دارد؟

برای هر موردی که در گوگل سرچ کنید، ده‌ها مقاله در آن زمینه وجود دارد! در حالی که ممکن است بیشتر آن‌ها بتوانند نیاز یا سوال کاربر را پاسخ دهند. محتوای شما چه ویژگی‌ منحصر به فردی دارد که بتواند نظر کاربر را جلب کند؟ معمولاً سایت‌ها محتوای متنی و عکس منتشر می‌کنند و اگر شما بتوانید یک ویدئوی مفید تولید کنید، یک ویژگی منحصر به فرد در محتوای شما وجود دارد که نظر کاربر را جلب می‌کند.

  • فرمت تولید محتوای شما چیست؟

برای تولید محتوا، فرمت‌های مختلف در اختیار شما قرار دارد؛ مانند متن، عکس، فیلم، پادکست و…! فرمت‌های ویدئویی و پادکست زحمت زیادی برای تولید دارند اما بازخوردهای آن، چندین برابر محتوای متنی و عکس است. در بخش بعدی این مقاله به بررسی انواع فرمت‌ها در بازاریابی محتوا می‌پردازیم.

  • برای توزیع محتوا از چه کانال‌هایی استفاده می‌کنید؟

مهم‌ترین بخش بازاریابی محتوا، توزیع و انتشار آن است! در واقع هر چقدر هم که محتوای شما ارزشمند و با کیفیت باشد اما نتوانید به خوبی آن را به مخاطبان خود برسانید، بازاریابی محتوای موفقی نداشته‌اید. در واقع شما باید بدانید که مخاطبان شما در چه کانال‌هایی حضور دارند؛ مخاطبان برخی کسب‌وکارها در اینستاگرام و مخاطبان برخی دیگر در لینکدین حضور دارند! البته انتظار نداشته باشید که از همان ابتدا بتوانید کانال‌های مناسب برای توزیع محتوا را شناسایی کنید اما با توجه به آنالیزها و بازخوردهایی که از توزیع محتوا می‌گیرید، باید بتوانید بهترین کانال‌های توزیع محتوا را شناسایی کنید. بخشی از بودجه بازاریابی محتوا برای توزیع محتوا است و اگر بتوانید کانال‌های مناسبی برای آن پیدا کنید، بازاریابی محتوای بسیار پرسودی خواهید داشت.

  • مدیریت تولید و انتشار محتوا

هر کسب‌وکاری برای بازاریابی محتوا، از یک تیم استفاده می‌کند و مسئله مهم این است که چگونه باید این تیم را مدیریت کرد؟ حتی اگر کسب‌وکار شما کوچک باشد و تنها یک نفر مسئولیت بازاریابی محتوای شما را بر عهده داشته باشد، باز هم باید مدیریت صورت بگیرد. در واقع متخصص بازاریابی محتوا تخصصش تولید و توزیع محتوا است اما از اهداف کسب‌وکارتان اطلاع خوبی ندارد! شما باید متناسب با نیازها و اهداف خود از بازاریابی محتوا، تیم محتوای خود را مدیریت کنید تا به اهداف‌تان محقق شود. همچنین ابزارهای مدیریت تیم محتوا و انتشار محتوا کمک زیادی به شما می‌کند که در بخش‌ پایانی این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

انواع فرمت‌ها در بازاریابی محتوا

اگر قصد بازاریابی محتوا را دارید، ابتدا باید فرمت‌های مختلف آن را بشناسید! هر فرمت محتوایی مزایا و معایب خود را دارد و شما باید متناسب با نیاز، بودجه و تخصص کسب‌وکارتان یک یا چند مورد از آن‌ها را استفاده کنید. فرمت‌های محتوایی عبارتند از:

  • محتوای متنی: بخش اصلی سایت‌ها را شامل می‌شود و برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد.
  • محتوای تصویری: هر عکسی که تولید یا استفاده می‌کنید، نوعی محتوای تصویری است.
  • محتوای ویدئویی: ویدئوهایی که به کمک موبایل یا دوربین فیلم‌برداری گرفته‌اید و پس از ویرایش، در سایت یا کانال‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنید، محتوای ویدئویی است.
  • محتوای صوتی یا پادکست: به محتوایی که به کمک صدا به کاربر چیزی را آموزش می‌دهید، محتوای صوتی می‌گویند! پادکست‌ها نوعی محتوای صوتی هستند که ارزش زیادی برای کاربران دارند.
  • اینفوگرافیک‌ها: به محتوای تصویری که در کنار تصاویر گرافیکی، از متن استفاده می‌شود و معمولاً محتوای جامعی در مورد یک موضوع خاص را دربر می‌گیرد، گفته می‌شود.
  • موشن گرافیک: نوعی ویدئوی گرافیکی است که به جای ضبط، طراحی می‌شود! این نوع محتوا به کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری ساخته می‌شود و هیچ ارتباطی با دوربین فیلم‌برداری ندارد.

اگر می‌خواهید محتوای شما به خوبی پاسخگوی نیاز کاربر باشد، باید بدانید که مخاطب شما با کدام نوع محتوا ارتباط بهتری برقرار می‌کند! البته محدودیت بودجه هم مسئله‌ای است که گاهی کسب‌وکارها از پس تولید محتوای ویدئویی یا موشن ‌گرافیک برنمی‌آیند. بنابراین می‌توانید برای موضوعات معمولی از محتوای متنی و برای موضوعات مهم خود، از موشن گرافیک یا محتوای ویدئویی استفاده کنید. مثلاً تولید موشن گرافیک یا ویدئو برای معرفی محصولات یا خدمات کسب‌وکار یک کار ارزشمند است و نرخ فروش شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد!

هدف از بازاریابی محتوا چیست؟

شاید فکر کنید که هدف کسب‌وکارها از بازاریابی محتوا یا هر روش بازاریابی دیگری، تنها افزایش فروش محصولات یا خدمات است! اما جالب است بدانید هر شرکتی با توجه به شرایط خود، هدف خاصی در استفاده از روش‌های بازاریابی دارد. برخی از این اهداف عبارتند از:

هدف از بازاریابی محتوا چیست؟

هدف اول) برندسازی و افزایش آگاهی از برند یک کسب‌وکار

هنگامی که یک کسب‌وکار فعالیت خود را شروع می‌کند، کاربران اطلاعی از آن ندارند! بنابراین از همان ابتدای فعالیت کسب‌وکارها باید به فکر ایجاد آگاهی از وجود خود در کاربران باشند. بهترین کار تبلیغات گسترده است اما بودجه بسیار زیادی می‌خواهد! پس از تبلیغات، بازاریابی محتوا بهترین راه‌کار برای برندسازی است؛ زیرا این روش بودجه بسیار کمی می‌خواهد و نسبت به سایر روش‌ها، نرخ آگاهی بالاتری به شما ارائه می‌کند. البته منظور ما محتوای ارزشمند و باکیفیت است که بتواند نیاز کاربران را رفع کند. هر چقدر یک محتوا کیفیت بیشتری داشته باشد، رتبه بهتری در موتورهای جستجو می‌گیرد و کاربران بیشتر را جذب می‌کند! از طرفی هنگامی که کاربر بتواند نیاز خود را با استفاده از محتوای شما رفع کند، برند شما برای همیشه در ذهن کاربر می‌ماند و پس از مدتی، به مشتری وفادار کسب‌وکارتان تبدیل می‌شود.

هدف دوم) افزایش آگاهی کاربران از محصولات یا خدمات کسب‌وکار

اگر کسب‌وکار شما شناخته‌شده باشد، اما باز هم با انتشار محصولات یا خدمات جدید کاربران اطلاعی از آن ندارند! بنابراین باید کاربران از وجود چنین محصولی مطلع کنید. کم‌هزینه‌ترین راه و تاثیرگذارترین راه، بازاریابی محتوا است. به کمک بازاریابی محتوا می‌توانید محصول خود را معرفی کنید، ویژگی‌های آن را به کاربران بگویید و در نهایت آن‌ها از این مسئله که محصول شما می‌تواند چه نیاز یا مشکلی از آن‌ها را برطرف کند، اطلاع پیدا کند. البته روش‌های دیگری نظیر ایمیل مارکتینگ هم بسیار عالی هستند اما برای جذب مشتریان جدید برای آگاهی از محصولات یا خدمات جدیدتان، بازاریابی محتوا بسیار عالی است. توجه داشته باشید اگر چنین هدفی دارید، حتماً برای روی مهم‌ترین و منحصر به فردترین ویژگی محصول یا خدمات خود تمرکز کنید! زیرا محصول شما ممکن است صدها رقیب دیگر داشته باشد و شما باید با استفاده از ویژگی‌های منحصر به فرد محصول خود، کاربر را تشویق به خرید از کسب‌وکارتان کنید.

هدف سوم) افزایش وفاداری کاربران

یکی دیگر از اهداف مهم کسب‌وکارها، ایجاد وفاداری در مشتریان و کاربران است. هر چقدر محتوای شما ارزش و کیفیت بیشتر داشته باشد، میزان ایجاد وفاداری آن در کاربر بیشتر است! در واقع اگر محتوای شما بتواند نیازهای کاربران را به خوبی رفع کند، کاربران به شما اعتماد می‌کنند و میزان وفاداری آن‌ها نسبت به کسب‌وکارتان افزایش پیدا می‌کند! اما این افزایش وفاداری کاربران چه مزیتی دارد؟ آن‌ها نسبت به خرید محصولات یا خدمات شما بیشتر ترغیب می‌شوند و درآمد کسب‌وکارتان تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

هدف چهارم) افزایش مخاطبان و مشترکان کسب‌وکار

یکی دیگر از اهداف بسیار مهم کسب‌وکارها افزایش مخاطبان است! در حال حاضر کسب‌وکارها به خوبی می‌دانند که افزایش مشتریان کاملاً وابسته به افزایش مخاطبان و دنبال‌کنندگان است. به عنوان مثال یک صفحه اینستاگرام مربوط به کسب‌وکار را درنظر بگیرید! اگر این صفحه محتوای جذاب و منحصر به فرد تولید نکند، می‌تواند فالوور جدید بگیرد؟ قطعاً خیر! بنابراین یکی از اهداف بسیار مهم بازاریابی محتوا و تولید آن جذب فالوور و مخاطبان جدید است.

هدف پنجم) افزایش فروش محصولات و خدمات

4 هدف قبلی مهم هستند، اما چیزی که هر کسب‌وکاری برای پایدار ماندن به دنبالش است، افزایش فروش محصولات و خدمات است. حتماً تا اینجا متوجه شده‌اید که افزایش فروش وابسته به جلب اعتماد کاربران است و این مسئله با ارائه محتوای ارزشمند به کاربران امکان‌پذیر است. کاربران هم به دنبال محتوایی هستند که بتواند نیاز آن‌ها را برطرف کند، برای آن‌ها جذاب باشد و در نهایت یک دلیل برای دنبال کردن آن صفحه داشته باشد. اگر صفحه شما چنین دلیلی دارد، می‌توانید انتظار افزایش کاربران و در نهایت افزایش فروش محصولات و خدمات خود را داشته باشید اما اگر صفحه شما چنین ویژگی‌ای ندارد، قطعاً باید به دنبال تغییر استراتژی بازاریابی محتوای کسب‌وکارتان باشید. مثلاً ممکن است با تغییر طراحی پست‌های اینستاگرام خود، بتوانید نرخ تعامل بهتری دریافت کنید و محصول خود را به کاربران بیشتری نشان دهید!

چرا بازاریابی محتوا اهمیت و مزایای زیادی دارد؟

بازاریابی محتوا برای کسب‌وکارها اهمیت زیادی دارد! در واقع بازاریابی محتوا از همان ابتدای ظهور خط برای انسان‌ها وجود داشته اما منظور ما از بازاریابی محتوا، بازاریابی محتوا برای کسب‌وکارهای اینترنتی است. احتمالاً برای شما هم این سوال پیش می‌آید که چرا بازاریابی محتوا اهمیت زیادی دارد؟ این سوال از آن‌جا نشأت می‌گیرد که با وجود هزینه‌های زیادی برای تولید و توزیع محتوا چرا کسب‌وکارها هنوز هم از آن استفاده می‌کنند؟ اهمیت بازاریابی محتوا در 10 مزیت آن خلاصه می‌شود:

مزیت اول) افزایش اعتماد مخاطبان و بازدیدکنندگان سایت

مخاطبان همیشه به دنبال اطلاعات ارزشمند و مفید هستند! اطلاعات ارزشمند، اطلاعاتی هستند که بتواند نیاز کاربران را، هر چقدر کوچک، حل کند. یک کتاب چند صفحه‌ای اما ارزشمند را درنظر بگیرید! هنگامی که کاربر این کتاب را می‌خواند، اطلاعات ارزشمندی از آن می‌گیرد و می‌توان از آن برای کار، زندگی استفاده کند. به عنوان مثال اگر کاربر یک کتاب 20 صفحه‌ای در مورد مدیریت زمان بخواند و این کتاب بتواند در مدیریت زمان به او کمک کند، وضع زندگی آن فرد بهبود پیدا می‌کند. در این صورت است که به نویسنده و ناشر آن کتاب اعتماد زیادی پیدا می‌کند.

در بازاریابی محتوا هم شما به کاربران اطلاعات مفید و ارزشمند ارائه می‌کنید؛ هر چقدر این اطلاعات ارزش بیشتری داشته باشند، کاربران اعتماد بیشتری به شما پیدا می‌کنند. برای یک کسب‌وکار هیچ‌ چیزی به اندازه اعتماد کاربران اهمیت ندارد؛ زیرا هر کسب‌وکاری محصول یا خدماتی برای فروش دارد و تا زمانی که کاربران به آن کسب‌وکار اعتماد نداشته باشند، نمی‌توانند آن را خریداری کنند. با استفاده از بازاریابی محتوا می‌توانید اطلاعات مفید به کاربر ارائه کنید و اعتمادش را جلب کنید. اگر یک کاربر از طریق گوگل شما را پیدا کند، قطعاً به محتوای شما نیاز دارد. هر چقدر بهتر بتوانید نیاز کاربر را رفع کنید، بیشتر به شما اعتماد می‌کند و راحت‌تر می‌توانید محصولات خود را به آن‌ها بفروشید.

مزیت دوم) برندسازی کسب‌وکار

یکی از مسائل بسیار مهم در مدیریت یک کسب‌وکار، برندسازی است! برندسازی به این معنا است که بتوانید نام برند خود را در ذهن کاربران ماندگار کنید. هنگامی که محتوا تولید می‌کنید و آن را در میان کاربران توزیع می‌کنید، آن محتوا با نام برند شما در میان کاربران نمایش داده می‌شود. هر چقدر محتوای شما ارزشمند‌تر باشد، کاربر بیشتر دوست دارد که بداند این محتوا را چه کسی نوشته است! بنابراین باید سعی کنید نام لوگوی خود را در بخشی از سایت که مطمئن هستید در دید کاربر قرار دارد، درج کنید. مثلاً اگر محتوای شما عکس دارد (که البته باید داشته باشد)، می‌توانید لوگوی خود را به عنوان واترمارک بر روی تصاویر قرار دهید تا هنگامی که کاربر آن عکس را می‌بیند، نام برند شما را هم ببیند. البته تنها به دیدن آن توجه نکنید! سعی کنید انگیزه‌ای به آن‌ها بدهید که با شما تعامل برقرار کنند! مثلاً در پایان مقالات خود از آن‌ها بخواهید که برای شما نظر بفرستند و سوالات خود را بپرسند؛ پس از پاسخ دادن به سوالات آن‌ها، دید نسبتاً خوبی نسبت به شما پیدا می‌کنند و احساس می‌کنند که برای شما ارزش زیادی دارند.

برای برندسازی بهتر می‌توانید انواع محتوا را در صفحات سایت خود استفاده کنید؛ ویدئوهای سرگرم‌کننده و جذاب     کتاب‌های الکترونیک، وبینارها و در نهایت اینفوگرافیک‌ محتوای جذابی هستند که می‌تواند نظر مخاطبان محتوای شما را جلب کنند. اگر در شبکه‌های اجتماعی هم به تولید و بازاریابی محتوا می‌پردازید که عالی است، اما اگر هنوز برای آن استراتژی نچیده‌اید، همین الان بهترین زمان است که دست به کار شوید. برندسازی از طریق شبکه‌های اجتماعی بسیار ارزشمند است! زیرا کاربران روزانه زمانی زیادی را در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام صرف می‌کنند اما شاید ماهی یک‌بار به سایت شما سر بزنند. سعی کنید مخاطبان سایت خود را به شبکه‌های اجتماعی هدایت کنید تا با تولید محتوای منظم و مداوم، برندسازی مستمر برای کسب‌وکارتان داشته باشید. برای این کار می‌توانید یک تقویم محتوا برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنید تا بدانید که در کدام روز، قرار است کدام محتوا و توسط چه کسی تولید شود.

مزیت سوم) بهبود کیفیت سئوی سایت

به‌نظر شما پادشاه سئو چیست؟ حتماً پیش از این، این مسئله را شنیده‌اید که می‌گویند محتوا پادشاه سئو است! اما چرا؟ چون کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند، به دنبال محتوای ارزشمند هستند. اگر قصد ندارید از گوگل که بزرگ‌ترین منبع هدایت ترافیک برای سایت شما است بازدید داشته باشید، نیازی به محتوا ندارید! اما اگر واقعاً تصمیم گرفته‌اید تا مخاطبان خود را از بزرگ‌ترین منبع هدایت ترافیک (یعنی گوگل) وارد سایت خود کنید، بازاریابی محتوا را فراموش نکنید. هیچ کاربری وجود ندارد که فقط برای برند شما به سایت بیاید؛ در واقع تا زمانی که محتوای مناسب در سایت نداشته باشید، کاربر حاضر نیست زمان زیادی را در سایت بگذراند! حتی اگر محتوایی داشته باشید اما بی‌کیفیت باشد، بازهم کاربر در سایت نمی‌ماند و آن را ترک می‌کند.

مدت زمانی که کاربر در سایت می‌ماند، یکی از فاکتورهای اساسی سئو است! هر چقدر کاربر بیشتر در سایت بماند، گوگل متوجه می‌شود که سایت شما محتوای بسیار خوبی دارد و به همین دلیل، رتبه سایت شما را بهبود می‌بخشد. بنابراین بازاریابی محتوا نه تنها در ارائه اطلاعات ارزشمند به کاربران مفید است، بلکه رتبه شما را در موتورهای جستجو بهبود می‌بخشید. هیچ‌گاه نمی‌توان سئوی سایت و محتوا را جدا از هم دانست؛ این دو مورد به هم اعتبار می‌بخشید و آینده کسب‌وکارتان را تضمین می‌کند. البته سئو تنها محتوا نیست اما اگر محتوای باکیفیت و بهینه‌ داشته باشید، کارهای دیگر به راحتی انجام می‌شود. لینک‌سازی، سئوی داخلی، سئوی خارجی و… از مهم‌ترین مواردی هستند که برای بهبود سئو، باید آن‌ها را در نظر داشته باشید.

مزیت چهارم) ایجاد سرنخ بازاریابی در کسب‌وکار

یکی از مهم‌ترین اهداف کسب‌وکارها در استراتژی محتوا، تبدیل بازدیدکننده به خریدار است! در واقع اگر کسب‌وکاری در استراتژی محتوا به دنبال ارائه محتوا و اطلاعات ارزشمند به مشتریان است، هدفش کسب درآمد از طریق مشتریان است؛ مثلاً اگر محصول یا خدماتی داشته باشند، هدف فروش آن است. این کار با روش‌های مختلفی انجام‌پذیر است! یکی از بهترین راه‌ها ارائه محتوای ارزشمند به کاربران است که در نهایت بتوانید اطلاعاتشان را دریافت کنید. ایجاد سرنخ بازاریابی به این معنی است که بتوانید کاربران را از طریق کانال‌های مختلف (نظیر گوگل، شبکه‌های اجتماعی و…) کاربران را به سایت خود هدایت کنید، برای آن‌ها ارزشی (نظیر محتوای ارزشمند و کاربردی) ایجاد کنید و در نهایت آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید.

برای ارائه محتوای ارزشمند و تبدیل کاربران به مشتری چندین راه‌کار وجود دارد:

تولید کتاب‌های الکترونیک: کتاب‌های الکترونیک معمولاً حجم یک کتاب فیزیکی را ندارند، اما ارزش بسیار زیادی برای کاربر دارد! در این کتاب‌ها اطلاعات به صورت خلاصه و مفید در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. به راحتی می‌توانید از کاربر ایمیل و نامش را دریافت کنید تا کتاب را برای او ارسال کنید! همچنین می‌توانید محصول خود را در بخشی از سایت مانند فروشگاه قرار دهید و از کاربر بخواهید برای دانلود، در سایت شما عضو شود. در این صورت علاوه بر نام و ایمیل، اطلاعات دیگری نظیر شماره تماس، شهر و… را از کاربر بگیرید تا در آینده از آن استفاده کنید. هر چقدر اطلاعات بیشتری از کاربر بگیرید، در بازاریابی شما تاثیر بسیار خوبی دارد و می‌توانید کاربران را به مشتری خود تبدیل کنید.

ارائه مطالعات و گزارش‌های مختلف در حوزه کسب‌وکار: یکی از اطلاعاتی که ارزش بسیار زیادی برای کاربران دارد، ارائه خلاصه مطالعات و گزارش‌های ارزشمند در حوزه کاری‌تان است. مثلاً اگر در حوزه بازاریابی فعالیت می‌کنید، ارائه گزارش‌هایی از آمار فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی است! معمولاً کاربران اطلاعاتی که در آن آمار و ارقام دارد، بسیار دوست دارند و می‌توانید با ارائه چنین اطلاعات ارزشمندی، اطلاعات آن‌ها را دریافت کنید.

برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان برای دریافت اطلاعات مشتری: کاربران یادگیری را دوست دارند! حال اگر این یادگیری در قالب ویدئو باشد، نه تنها کاربران بیشتری از آن استفاده می‌کنند بلکه تاثیر بیشتری بر روی نرخ تبدیل دارد. همچنین می‌توانید از بخش‌های مختلف این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی خود استفاده و اعتماد کاربران را جلب کنید.

مزیت پنجم) جذب مخاطبان از طریق موتوهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی

موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی دو منبع بسیار عالی برای جذب مخاطب هستند! کاربران برای رفع نیازهای خود در گوگل جستجو می‌کنند و به دنبال سایتی می‌گردند که بتواند نیاز آن‌ها را رفع کند. معمولاً کاربر سایتی را که قبلاً توانسته باشد نیازش را رفع کند، بیشتر از سایت‌های دیگر کلیک می‌کند! به همین دلیل باید محتوای ارزشمند تولید کنید تا اگر کاربری وارد سایت شما شود، نیازش رفع شود. با بازاریابی محتوای دقیق، می‌توانید کاربران وفادار ایجاد کنید که همیشه از سایت شما برای دریافت اطلاعاتی که به آن نیاز دارند، استفاده کنند.

همچنین شبکه‌های اجتماعی یکی از مواردی هستند که افراد به صورت روزانه، چندین ساعت را در آن فعالیت می‌کنند. باید بتوانید با تولید و بازاریابی محتوای حرفه‌ای آن‌ها را جذب کنید و با دادن اطلاعات ارزشمند، اعتماد آن‌ها را نسبت به خود بدست آورید. هر چقدر اعتماد بیشتری از کاربران جلب کنید، راحت‌تر می‌توانید اطلاعات آن‌ها را در سایت خود دریافت کنید. پیشنهاد ما این است که برای محتوای منتشرشده در سایت خود، محتوایی در اینستاگرام منتشر کنید و برای خواندن متن کامل، از کاربر دعوت کنید که وارد سایت شما شود.

مزیت ششم) تبدیل بازدیدکنندگان هدفمند به مشتریان

یکی از چالش‌های کسب‌وکارهای مختلف، جذب مخاطبان هدفمند است! اشتباهی که بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی در بخش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند، این است که با استفاده از محتوای جذاب اما غیرمرتبط با کسب‌وکار، مخاطب جذب می‌کنند. حال فرض کنید در یک کسب‌وکار مربوط به حوزه زیبایی، مخاطبی که به واسطه یک پست سرگرمی شما را دنبال کرده است اصلاً نیازی به خدمات شما دارد؟ به همین دلیل است که نرخ تبدیل بسیاری از کسب‌وکارها پایین است. شما باید سعی کنید مخاطبانی را جذب کنید که احمال نیاز آن‌ها به خدمات و محصولات شما زیاد است.

مزیت بازاریابی محتوا نسبت به سایر روش‌های بازاریابی این است که شما دقیقاً محتوای مربوط به کسب‌وکارتان را در سایت قرار می‌دهید! مخاطبی که از طریق گوگل و به واسطه جستجوی عنوان محتوای شما وارد سایت می‌شود، احتمال آن که به محصولات یا خدمات شما نیاز داشته باشد بسیار زیاد است. بنابراین می‌توانید در محتوای خود یک کال تو اکشن (CTA) ایجاد کنید و در آن، اطلاعات مشتری را بگیرید. همچنین می‌توانید محصول مرتبط با آن محتوا را به صورت مستقیم در اختیار کاربران قرار دهید تا آن را خریداری کنند. بنابراین شما تنها می‌توانید مخاطبان هدفمند کسب‌وکارتان را به مشتری تبدیل کنید و تمام سود شما، حاصل از مخاطبان هدفمند خواهد بود. البته منظور ما از سود، تنها جنبه مادی نیست؛ ارزش‌هایی که مخاطبان برای شما ایجاد می‌کنند هم می‌تواند جزء سود شما محسوب شوند.

سه بخش مهم برای تبدیل بازدیدکننده هدفمند به مشتری عبارتند از:

  • مرحله آگاه شدن کاربر: در این مرحله کاربر به محتوای شما نیاز دارد! از گوگل جستجو یا شبکه‌های اجتماعی به سایت شما می‌رسد و نیاز خود را برطرف می‌کند. شما می‌توانید محصول یا خدمات خود را به کاربر معرفی کنید تا کاربر از ارائه آن‌ها توسط شما اطلاع پیدا کند.
  • مرحله ارزیابی کاربر: در این مرحله کاربر خدمات یا محصولات شما را ارزیابی می‌کند! او می‌خواهد بداند که آیا محصول شما می‌تواند نیازش را رفع کند یا خیر. همچنین به دنبال این است که مزایا و معایب محصول شما را نسبت به محصول رقیبان بررسی کند.
  • مرحله تصمیم‌گیری کاربر: پس از ارزیابی، مرحله تصمیم‌گیری کاربر است! حالا کاربر تصمیم می‌گیرد که محصول یا خدمات شما را خریداری کند یا خیر. اگر در بخش بازاریابی محتوای محصول خود موفق عمل کرده باشید و کاربر واقعاً به محصول یا خدمات شما نیاز داشته باشد، آن را خریداری می‌کند و در این مرحله تبدیل بازدیدکننده هدفمند به مشتری اتفاق می‌افتد. هرچقدر نرخ تبدیل بالاتر باشد، فروش در نهایت درآمد شما هم بیشتر است!

مزیت هفتم) اشتراک‌گذاری محتوا توسط کاربران

یکی از مفاهیم اساسی در کسب‌وکارهای اینترنتی که هر فردی باید بداند، این است که کاربران اعتماد بیشتری به هم، نسبت به کسب‌وکار، دارند. این مسئله باعث به وجود آمدن بخش‌های مختلفی از بازاریابی نظیر بازاریابی دهان به دهان و البته موفقیت زیاد آن شده است. یکی از مواردی که در حوزه بازاریابی محتوا اهمیت زیادی دارد، اشتراک‌گذاری محتوا است! هنگامی که شما یک محتوا در شبکه‌های اجتماعی یا سایت تولید می‌کنید، نیاز دارید تا در میان کاربران به اشتراک‌ گذاشته شود! چه کسی می‌تواند بهتر از شما محتوا را به اشتراک‌ بگذارد؟ قطعاً کاربر. کاربران می‌توانند محتوای شما را برای دوستان خود ارسال کنند و با توجه به این که دوستان آن کاربر به او اعتماد دارند، از محتوای شما استفاده می‌کنند. این مسئله نه تنها اعتبار زیادی برای شما ایجاد می‌کند، بلکه شانس افزایش نرخ تبدیل هم وجود دارد.

راه‌کارهای دیگری هم برای به اشتراک‌گذاری محتوا وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • اشتراک‌گذاری محتوای تولیدشده از طریق شبکه‌های اجتماعی
  • دعوت از فالوورهای اینستاگرام برای دیدن محتوای سایت
  • استفاده از سیستم ایمیل مارکتینگ برای ارسال محتوای جذاب به کاربران (نظیر معرفی محصولات جدید)
  • استفاده از روش‌های مختلف بازاریابی
  • و…

با استفاده از این روش‌ها می‌توانید محتوای خود را در میان مخاطبان هدف خود به اشتراک بگذارید. توجه داشته باشید که بهترین راه اشتراک‌گذاری محتوا، اشتراک‌گذاری با افرادی است که خودشان اطلاعاتی در اختیار شما قرار داده‌اند! مثلاً اگر کاربری در سایت شما ثبت‌نام کرده است، قطعاً مخاطب هدف محتوای شما است و می‌توانید شانس زیادی در دیده شدن بیشتر محتوای خود داشته باشید.

مزیت هشتم) ارائه دلیل بسیار قانع‌کننده برای بازگشت افراد به سایت

معمولاً افراد بازدیدکننده از سایت، پس از یک بار بازدید از سایت دلیلی برای مراجعه مجدد به آن ندارند. مثلاً کاربری را فرض کنید که یک بار برایش در مورد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی سوال پیش می‌آید و پس از جست‌وجو در گوگل به سایت شما می‌رسد. در این صورت پاسخ سوالش را پیدا می‌کند و دیگر به سایت شما نیاز ندارد! اما شما به خوبی می‌دانید که اگر به دنبال سوالی در مورد سوشال مارکتینگ است، احتمال آن که به محصول شما در این زمینه نیاز داشته باشد هم زیاد است.

بنابراین شما می‌توانید ایمیل او را برای ارسال کد تخفیف یا یک محصول رایگان بگیرید و در آینده ایمیلی برای معرفی محصول خود ارسال کنید. تعداد زیادی از کاربران به این صورت هستند و پتانسیل بالایی برای خرید محصول شما دارند. جالب است بدانید افراد معمولاً به سایت‌هایی برمی‌گردند که به آن اعتماد دارند و می‌شناسند. برای شناخت سایت شما توسط کاربران، کافی است ایمیل آن‌ها را بگیرید و برای آن‌ها ارزشی ایجاد کنید! هر چقدر ارزش ایجاد شده در کاربران قوی‌تر باشد، احتمال بازگشت آن‌ها به سایت هم بیشتر است. یکی از راه‌های ایجاد ارزش، تولید مستمر و مداوم محصول است! برای تولید محتوا، به یک تقویم محتوا نیاز دارید. با این کار شما می‌دانید که در یک بازه زمانی مشخص (مثلاً الان تا یک ماه آینده) قرار است چه محتوایی در سایت قرار بگیرد و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنید. این یک دلیل عالی برای آن است که کاربر بداند هر روز محتوای عالی در سایت شما قرار می‌گیرد و به سایت شما بازمی‌گردد.

مزیت نهم) راه‌کاری هماهنگ با سایر استراتژی‌های بازاریابی

استراتژی‌های مختلفی برای انواع بازاریابی وجود دارد اما جالب است بدانید اکثر آن‌ها نیاز به بازاریابی محتوا دارند! به عنوان مثال بازاریابی از طریق سئو یکی از بهترین روش‌های بازاریابی است؛ زیرا موتورهای جست‌وجو ترافیک بسیار عالی برای کسب‌وکارتان ایجاد می‌کند. اما بدون بازاریابی محتوا نمی‌توان بازاریابی سئوی موفقی داشت! زیرا سئو کاملاً وابسته به محتوا است و هرچقدر محتوای شما برای کاربر قوی‌تر و ارزشمندتر باشد، بازاریابی سئوی شما هم موفق خواهد بود.

شبکه‌های اجتماعی هم در بخش بازاریابی کسب‌وکارها اهمیت زیادی دارند! خودتان را جای کاربر بگذارید که وارد صفحه اجتماعی مربوط به یک کسب‌وکار می‌شوید؛ انتظارتان از این صفحه چیست؟ انتظارتان این است که محتوای عالی در اختیار شما قرار دهد. کاربران هم به همین صورت عمل می‌کنند. هنگامی که وارد صفحه اینستاگرام شما می‌شوند، نیاز به محتوای عالی دارند تا شما را دنبال کنند. بنابراین نیاز به بازاریابی محتوا دارید تا بتوانید یک صفحه عالی داشته باشید! در واقع بازاریابی محتوا، بخشی از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را شامل می‌شود.

اگر از ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از روش‌های بازاریابی استفاده می‌کنید، باید بدانید که در ایمیل مارکتینگ هم نیاز به بازاریابی محتوا دارید! در ایمیل برای کاربران چه چیزی ارسال می‌کنید؟ متن، عکس، فیلم و اینفوگرافیک! این موارد به کمک چه بخشی از بازاریابی تهیه و تولید می‌شوند؟ به کمک بازاریابی محتوا!

بنابراین در هر بخشی از بازاریابی نیاز به بازاریابی محتوا دارید. به همین دلیل است که بازاریابی محتوا کاملاً با سایر استراتژی‌های بازاریابی هماهنگ است و لازم است تا از آن استفاده کنید.

مزیت دهم) بیشترین نرخ بازگشت سرمایه در میان روش‌های مختلف بازاریابی

نظرتان در مورد یک روش بازاریابی که هزینه آن کمتر از نصف هزینه سایر روش‌های بازاریابی است اما تاثیرگذاری آن تا 3 برابر بیشتر است، چیست؟ بازاریابی محتوا 62 درصد کمتر از سایر روش‌های بازاریابی هزینه داشته اما بیش از 3 برابر، تاثیرگذاری بیشتری دارد. بازاریابی محتوا تنها نیاز به صرف زمان دارد اما هزینه زیادی نیاز ندارد! این یعنی شما با صرف زمان، می‌توانید محتوای عالی تولید کنید، نرخ تبدیل بیشتری بگیرید و در نهایت کسب‌وکار خود را تنها به کمک بازاریابی محتوا توسعه دهید.

نرخ بازگشت در بازاریابی محتوا

البته بازاریابی محتوا یک استراتژی درازمدت است و نمی‌توان در مدت زمان کوتاه از آن انتظار سود زیادی داشت! اما مزیت آن نسبت به سایر روش‌های بازاریابی نظیر تبلیغات آنلاین، است که تا زمانی که آن محتوا در سایت باشد برای شما سودآوری خواهد داشت. در واقع هنگامی که یک مطلب روی سایت قرار می‌گیرد، اگر روی سئوی آن کار کنید برای همیشه در دسترس کاربران است و ترافیک خوبی از موتورهای جستجو می‌گیرد! کافی است یک کال تو اکشن عالی در آن صفحه قرار دهید و کاربران را ترغیب به خرید محصولات یا خدمات خود کنید.

در این صورت است که بازاریابی محتوا به بهترین استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکارتان تبدیل می‌شود و علاقه زیادی به آن پیدا می‌کنید. از بازاریابی محتوا می‌توانید در سایت و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید! مزیت بازاریابی محتوا برای سایت نسبت به شبکه‌های اجتماعی این است که محتوای سایت برای همیشه بازدید می‌گیرد اما محتوای شبکه‌های اجتماعی تنها در زمان انتشار آن مفید است و پس از مدتی بازدید آن تقریباً به صفر می‌رسد! اما در همان مدت کوتاه آن قدر تاثیرگذار است که بخش بزرگی از استراتژی بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است.

یک نکته! منظور ما از این که بازاریابی محتوا بهترین استراتژی بازاریابی است، این نیست که نباید از سایر روش‌های بازاریابی استفاده کنید! بلکه بازاریابی محتوا پایه و اساس استراتژی بازاریابی شما است و می‌توانید برای توسعه آن از سایر استراتژی‌های بازاریابی نظیر بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، سئو، ایمیل مارکتینگ و… هم استفاده کنید.

چگونه یک استراتژی موفق برای بازاریابی محتوا ایجاد کنیم؟

بازاریابی محتوا نیز مانند هر روش بازاریابی، چیزی بیشتر از جستجوی مطالب، تولید و انتشار آن است! بخش مهمی از بازاریابی محتوا را توزیع و ارتقاء محتوا شامل می‌شود که می‌توانید آن را با روش‌های مختلف به بهترین شکل ممکن انجام دهید! در حالت کلی استراتژی محتوا شامل 10 مرحله مهم و اساسی است:

استراتژی در بازاریابی محتوا

مرحله اول) تعیین اهداف برای برنامه‌ریزی بازاریابی محتوا

پیش از آن که بخواهید بازاریابی محتوا را شروع کنید، باید ببینید که هدف شما از تولید محتوا چیست! بازاریابی محتوا می‌تواند برای رسیدن به اهداف مختلفی نظیر برندسازی، افزایش مخاطبان، افزایش فروش و… باشد. برای تعیین استراتژی محتوا باید هدف خود را بدانید؛ زیرا نقشه راه برای رسیدن به هر یک از اهداف متفاوت است! مثلاً اگر هدف شما برندسازی و افزایش مخاطب است، باید محتوای ارزشمند و کاربردی تولید کنید اما اگر هدف فروش محصول است، باید محتوایی مرتبط با محصول ایجاد کنید و در آن، محصول خود را تبلیغ کنید. اگر مرحله اول را به خوبی می‌شناسید، به سراغ مراحل بعدی بروید.

مرحله دوم) تعیین مخاطبین هدف در بازاریابی محتوا

شما باید بدانید که مخاطب محتوای شما چه کسی است! به عبارت ساده‌تر، باید بدانید که چه کسی قرار است محتوای شما را بخواند و از آن استفاده کنید. در تعیین استراتژی محتوا راه‌های مختلفی برای رساندن محتوا به کاربر وجود دارد اما تا زمانی که ندانید مخاطب شما واقعاً چه کسی است، نمی‌توانید به خوبی محتوا را توزیع کنید. برای شناسایی مخاطبان می‌توانید از اطلاعات رقیبان استفاده کنید اما اگر این اطلاعات در دسترس نیست، می‌توانید اطلاعات کاربران خود را جمع‌آوری کنید. برخی از اطلاعات مشخص هستند!مثلاً کاربری که در سایت مربوط به حوزه دکوراسیون حضور دارد، مشخصاً در این حوزه فعالیت می‌کند. اما برخی از اطلاعات نظیر شهر کاربر را تا زمانی که اطلاعات او را نگیرید، مشخص نمی‌شود.

برای این کار، می‌توانید بخش ثبت‌نام سایت خود را فعال کنید و کاربران را ترغیب به ثبت‌نام در سایت کنید! مثلاً می‌توانید اعتبار هدیه در ازای عضویت در سایت به او بدهید و در ازای تکمیل اطلاعات کاربری، امتیاز دیگری برای او قائل شوید. این موارد به آینده کسب‌وکار و همچنین استراتژی بازاریابی محتوا کمک زیادی می‌کند.

مرحله سوم) بررسی موضوعات مرتبط با کسب‌وکارتان

هر سایتی در یک حوزه فعالیتی خاص (البته به غیر از سایت‌های عمومی نظیر بیتوته) فعالیت می‌کند؛ مثلاً سایتی در زمینه فروش محصولات کشاورزی فعالیت می‌کند. بنابراین هر سایت یک حوزه کاری مشخص دارد و در هر حوزه، موضوعات تخصصی و مشخصی وجود دارند. برای بازاریابی محتوا باید این موضوعات کلی را مشخص کنید و در دسته‌بندی تولید محتوای خود قرار دهید! بر اساس اهمیت هر دسته، در نقشه محتوا مشخص کنید که برای هر دسته، چه تعداد محتوا باید تولید شود. البته تمام دسته‌بندی‌ها اهمیت دارند و هیچ دسته‌ای را نباید بدون محتوا قرار دهید؛ زیرا برخی کاربران به آموزش در آن حوزه نیاز دارند اما برخی دیگر مشاوره می‌خواهند تا پاسخ سوالات خود را پیدا کنند. به تمام کاربران اهمیت بدهید و برای هر موضوع، محتوای جذاب و کاربردی تولید کنید.

مرحله چهارم) بررسی محتوای پرجستجو و موردعلاقه کاربران

در هر حوزه محتوایی وجود دارد اما برخی از محتواها، جستجوی بسیار بیشتری در گوگل دارند! این یعنی برخی از سوالات و نیازها برای کاربران بیشتر است و نیاز دارند تا پاسخ آن را پیدا کنند. اگر کمی با ابزارهای مختلف نظیر گوگل‌ترند آشنا باشید، به راحتی می‌توانید سوالات و محتوای پرجستجو را پیدا کنید و برای آن محتوا تولید کنید. توجه داشته باشید که شما برای کاربران محتوا تولید می‌کنید و نیاز است که علاقه آن‌ها را مورد توجه قرار دهید! هر چقدر محتوای تولیدشده توسط شما پرجستجوتر باشد، یعنی کاربران به آن علاقه دارند و تاثیرگذاری آن محتوا تا حد زیادی بیشتر است.

مرحله پنجم) ایده‌پردازی برای تولید محتوا

یکی از موارد مهمی که در بازاریابی و تولید محتوا اهمیت دارد، ایده‌پردازی است! گاهی اوقات ایده‌های خاصی در ذهن تولیدکننده محتوا وجود ندارد اما ابزارهای خوبی در این زمینه وجود دارند که به شما ایده بدهد. برخی از این ابزارها عبارتند از:

  • HubSpot’s Website Grader: یکی از ابزارهایی است که به رتبه‌بندی بخش‌های مهم وبلاگ یا شبکه‌ اجتماعی می‌پردازد و یک گزارش کامل به شما تحویل می‌دهد. با استفاده از این ابزار می‌توانید در مورد محتوا و سئوی سایت خود تصمیم بگیرید! همچنین به شما راه‌کارهایی برای بهبود وضعیت محتوا و سئوی محتوا ارائه می‌کند که با انجام آن‌ها، می‌توانید رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید.
  • Blog idea generator: اگر در سایت خود یک وبلاگ داشته باشید، حتماً برای انتخاب عنوان با مشکل مواجه می‌شوید! عنوانی که جذاب باشد و در عین حال، برای سئو مناسب باشد. این ابزار به شما کمک می‌کند تا بتوانید ایده‌های خوبی برای نوشتن پست‌های سایت خود بگیرید.
  • Feedly: این ابزار موضوعات مرتبط با حوزه کسب‌وکارتان را بررسی می‌کند و با توجه به آن‌ها، ایده‌های مختلف ارائه می‌کند! اگر تولیدکننده محتوا هستید یا می‌خواهید برای بازاریابی محتوایی کسب‌وکارتان ایده بگیرید، این ابزار عالی را به شما پیشنهاد می‌کنم.
  • BuzzSumo: این ابزار بر اساس تعامل کاربران با محتوای مختلف شبکه‌های اجتماعی، بهترین محتوا را انتخاب می‌کند! معیار اصلی این ابزار تعداد اشتراک‌گذاری محتوا با سایر کاربران است. با توجه به این که هدف کسب‌وکارها کاربران هستند، این ابزار عالی است و می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در کسب‌وکار شما بگذارد.
  • Blog Post Headline Analyzer: اگر به دنبال ابزاری برای آنالیز عنوان‌ها و سرفصل‌ها هستید یا فکر می‌کنید ممکن است محتوای شما مشکلات نگارشی داشته باشد، یا اگر نیاز به بررسی تعداد جستجوی کلمات کلیدی دارید این یک ابزار بسیار کاربردی و عالی است. کافی است تعداد سرفصل را انتخاب کنید و این ابزار به شما بهترین آن‌ را پیشنهاد کند.

مرحله ششم) تولید محتوا و انتخاب نیروی مناسب

برای تولید محتوا نیاز به یک تیم تولید محتوا دارید! این تیم می‌تواند یک نفر در کنار سایر افراد بازاریابی محتوا باشد یا چندین نفر که کار تولید محتوای شما را انجام می‌دهند. بستگی به میزان بازاریابی محتوای شما و حجم کار، تعداد نفرات این تیم متغیر است. اما مسئله اصلی این است که این تیم بتواند به خوبی نیاز شما را بشناسد و با تولید محتوا بر اساس اهداف شما، نیاز شما را برطرف کند. البته به راحتی می‌توانید این کار را برون‌سپاری کنید! مثلاً ما در دیدوگرام خدمات مدیریت شبکه‌های اجتماعی به صورت تخصصی ارائه می‌کنیم که می‌توانید نیاز خود را بدون استخدام تیم تولید محتوا رفع کنید.

مرحله هفتم) ایجاد تقویم محتوا

یکی از بخش‌های بسیار مهم در بازاریابی محتوا، ایجاد تقویم محتوا است! شما باید بدانید که چه نوع محتوایی قرار است تولید کنید، چه کسی قرار است این محتوا را تولید کند، محتوا در چه زمانی باید منتشر شود و در نهایت، کانال‌های توزیع محتوا کدام موارد هستند. بدون دانستن این موارد نمی‌توانید بازاریابی محتوایی موفقی داشته باشید. پیشنهاد می‌کنم مقاله “چگونه یک تقویم محتوا برای شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنیم؟” را بخوانید.

تدوین استراتژی محتوای شبکه‌های اجتماعی

مرحله هشتم) انتشار و توزیع محتوا

اکنون که تیم محتوای شما مشخص‌ شده است و تقویم محتوای خود را ایجاد کرده‌اید، زمان انتشار و توزیع محتوا است. برای آن که بتوانید محتوا را در زمان مناسب منتشر کنید، باید آنالیز دقیقی روی سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود داشته باشید و ساعتی که کاربران بیشتری در آن آنلاین هستند را بدانید. همچنین در هنگام انتشار محتوا ی سایت باید بررسی کنید که محتوا از نظر سئو عالی باشد! تگ‌های H را رعایت کنید، عنوان مناسب انتخاب کنید، چگالی کلمات کلیدی را چک کنید و در نهایت، آن را در سایت منتشر کنید.

مرحله نهم) بازاریابی برای افزایش ترافیک محتوا

پس از آن که محتوای شما منتشر شد، باید از طریق کانال‌های مختلف به دنبال افزایش ترافیک محتوا باشید! درست است که کار شما در بخش انتشار محتوا تمام شده است، اما فرآیند بازاریابی محتوا ادامه دارد. از شبکه‌های اجتماعی برای هدایت کاربران به سایت استفاده کنید و از آن‌ها بخواهید برای خواندن محتوای جذاب شما، وارد سایت شوند. همچنین استفاده از ایمیل مارکتینگ، تبلیغات آنلاین و… را برای افزایش بازدید محتوا فراموش نکنید!

مرحله دهم) آنالیز و تحلیل ترافیک محتوا

برای آن که بدانید محتوای شما چقدر موفق بوده است، باید آن را آنالیز کنید. مهم‌ترین فاکتورهای آنالیز محتوا عبارتند از:

  • ترافیک دریافتی برای آن محتوا نسبت به میانگین بازدید محتوای سایت
  • تعداد کاربرانی که از طریق موتورهای جستجو نظیر گوگل وارد آن صفحه محتوا شده‌اند.
  • مدت زمانی که کاربران در صفحه شما می‌مانند نسبت به مدت زمان موردنیاز برای خواندن کامل محتوا

با دانستن این 3 مورد به راحتی می‌توانید محتوای سایت خود را آنالیز کنید و میزان موفقیت آن را بسنجید.

ابزارهای لازم برای بازاریابی محتوا

برای بازاریابی محتوا، دقیقاً مانند هر نوع بازاریابی دیگر، نیازمند برخی ابزار هستید؛ ابزارها به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

ابزارهای ضروری: این نوع ابزارها برای بازاریابی محتوا ضروری هستند! مثلاً شما به سیستم مدیریت محتوا نیاز دارید تا بتوانید محتوای خود را منتشر کنید.

  • سیستم مدیریت محتوا: سیستم‌های مدیریت محتوا ابزاری برای راه‌اندازی سایت و وبلاگ هستند! به کمک این ابزار می‌توانید محتوای سایت خود را در سایت بارگذاری کنید و آن را به کمک ابزار متن، بهینه‌سازی کنید. مثلاً وردپرس بهترین CMS رایگان در زمینه راه‌اندازی سایت است که قابلیت‌های زیادی را برای بازاریابی محتوا در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • ابزار آنالیز بازاریابی محتوا: همان‌طور که در بالاتر به آن اشاره کردیم، آنالیز وتحلیل بخش مهمی از بازاریابی محتوا است! یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که باید به آن دسترسی داشته باشید، ابزارهای آنالیز محتوا هستند. به‌منظور ارزیابی عملکرد بازاریابی محتوا، به ابزارهای آنالیتیکس نظیر گوگل آنالیتیکس نیاز دارید تا بتوانید میزان ترافیک جذب‌شده را تحلیل کنید.

ابزارهای اضافی: این نوع ابزارها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید بازاریابی محتوای موفق‌تری داشته باشید اما وجود آن‌ها ضروری نیست.

  • نرم‌افزار مدیریت پروژه: یکی دیگر از ابزارهایی که برای بازاریابی محتوا به آن نیاز دارید، ابزارهای مدیریت پروژه هستند. در این ابزارها می‌توانید کارهایی که هر یک از اعضای تیم باید انجام دهند را مشخص کنید! مثلاً می‌توانید مشخص کنید که کدام یک از افراد، بر روی کدام پست کار کنند، آن را در چه زمانی منتشر کنند و در نهایت، فایل‌های مربوطه را در همان قسمت قرار دهند. از بهترین ابزارهای مدیریت پروژه می‌توان به Trello اشاره کرد!
  • نرم‌افزارهای طراحی: یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی محتوا، بخش آماده‌سازی و طراحی تصاویر گرافیکی است. از تصاویر گرافیکی نه تنها در شبکه‌های اجتماعی، بلکه در سایت هم استفاده می‌شود! ابزارهای طراحی گرافیک برای کامپیوتر و موبایل وجود دارند و اکثر آن‌ها قابلیت‌های بسیار خوبی را در اختیارتان قرار می‌دهند. از بهترین ابزارهای طراحی در کامپیوتر می‌توان به فتوشاپ اشاره کرد. در پست اپلیکیشن‌های کاربردی اینستاگرام به بررسی بهترین‌های این ابزارها برای موبایل پرداخته‌ایم. همچنین، ابزارهای دیگری برای تولید محتوای بصری وجود دارد. Canva، یکی از ابزارهای رایگان طراحی است که محتوای بصری باکیفیت تولید می‌کند.

با استفاده از این ابزارها بازاریابی محتوای خود را بهبود ببخشید و کسب‌وکارتان را توسعه دهید.

نتیجه‌گیری

بازاریابی محتوا یکی از بخش‌های مهم بازاریابی کسب‌وکار را شامل می‌شود و بدون آن موفقیت در کسب‌وکار ممکن نیست! اگر به بررسی رقیبان خود بپردازید، متوجه می‌شوید که اکثر آن‌ها در زمینه تولید و بازاریابی محتوا فعالیت می‌کنند؛ این مسئله را می‌توان در سایت و صفحه اینستاگرام آن‌ها مشاهده کرد. سایت و شبکه‌های اجتماعی دو بخش جدانشدنی از هم هستند و برای بازاریابی محتوا، باید بر روی هر دوی آن‌ها حساب کنید! در این مقاله به بررسی کامل بازاریابی محتوا، استراتژی بازاریابی محتوا و ابزارهای لازم برای آن پرداختیم. اگر قصد دارید به بازاریابی محتوا برای کسب‌وکارتان بپردازید، مواردی که در این مقاله بررسی کردیم برایتان لازم و البته کافی است. امیدواریم این مقاله توانسته باشد به شما کمک کند تا از همین الان، روی استراتژی بازاریابی محتوا کسب‌وکارتان کار کنید!

اکنون شما بگویید! اگر تا پایان این مقاله همراه ما بوده باشید، متوجه شده‌اید که بازاریابی محتوا چقدر اهمیت دارد. البته شاید تاکنون هم بر روی آن کار می‌کردید اما با اسم آن آشنا نبوده باشید. اکنون که کاملاً بازاریابی محتوا را می‌شناسید، در بخش نظرات تجربیات خود را (هر چند فعالیت کوچک در این زمینه) را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید! همچنین اگر سوالی در این زمینه دارید، آماده پاسخ‌گویی به شما هستیم.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر