استفاده از شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای افزایش فروش کسب‌وکار، می‌تواند درآمد شما را چندین برابر کند! از طرف دیگر در کسب‌وکارهای اینترنتی علاوه بر درآمد، تعداد مشتریان و میزان رضایت آن‌ها اهمیت زیادی دارد. یوتیوب به عنوان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در میان کاربران به شما کمک می‌کند تا بتوانید محصولات و خدمات خود را به کاربران معرفی کنید؛ هر چقدر تعداد کاربران شما در شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد، به راحتی می‌توانید محصولات یا خدمات خود را به آن‌ها معرفی کنید و با تبدیل کاربران به مشتری، به افزایش مشتریان کسب‌وکار اینترنتی خود کمک کنید. اگر از شبکه اشتراک ویدئوی یوتیوب برای اشتراک‌گذاری ویدئوهای مربوط به کسب‌وکار خود استفاده می‌کنید، روش‌هایی برای افزایش مشتریان وجود دارد! برای بررسی روش‌های افزایش مشتری با استفاده از یوتیوب آماده‌اید؟ در ادامه همراه ما باشید.

  1. افزایش ترافیک سایت با استفاده از کارت‌های یوتیوب (YouTube Cards)

کارت یوتیوب یکی از قابلیت‌های یوتیوب است که با استفاده از آن می‌توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید! با استفاده از کارت یوتیوب می‌دانید در پایان هر ویدئو لینک سایت خود را قرار دهید و از کاربران بخواهید وارد سایت شما شوند؛ مثلاً می‌توانید به آن‌ها بگویید برای دریافت یک هدیه آموزشی وارد سایت شما شوند و هدیه خود را دریافت کنند. همچنین می‌توانید ویدئوی خود را به ویدئوهای دیگر متصل کنید و مدت زمان بازدید از ویدئوهای یوتیوب را افزایش دهید. استفاده از کارت‌های یوتیوب به شما در زمینه افزایش تعامل کاربران کمک زیادی می‌کند و می‌توانید کاربران را به جایی که می‌خواهید، هدایت کنید. این قابلیت بر روی موبایل‌ها نیز به صورت کامل دیده می‌شود و کاربران موبایل هم می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند. باتوجه به این‌که تعداد زیادی از کاربران یوتیوب با استفاده از موبایل ویدئو می‌بینند، بنابراین ریسپانسیو بودن این قابلیت می‌توانید به افزایش ترافیک سایت و کسب‌وکار اینترنتی شما کمک کند.

افزایش مشتری کسب‌وکار اینترنتی با استفاده از یوتیوب

هنگام استفاده از ویدئوها در کارت‌های یوتیوب، یک تیزر کوتاه 5 ثانیه از همان ویدئو به کاربران نمایش داده می‌شود و در صورت کلیک کاربران، وارد صفحه همان ویدئو می‌شوند. برای اضافه کردن کارت یوتیوب به ویدئوهای خود، کافی است وارد تنظیمات همان ویدئو شوید و کارت موردنظر را ایجاد کنید! اگر به دنبال افزودن کارت یوتیوب به ویدئوهای خود هستید، در مقاله “چگونه با استفاده از کارت یوتیوب تعامل کاربران را افزایش دهیم؟” به آموزش ایجاد کارت ویدئو در یوتیوب پرداخته‌ایم.

  1. قرار دادن لینک صفحه فرود کسب‌وکار اینترنتی در پایان ویدئوهای یوتیوب

صفحه پایان ویدئو (End screens) یک صفحه بسیار ارزشمند و قدرتمند است که با استفاده از آن می‌توانید لینک صفحه فرود خود را با قابلیت کلیک کردن، قرار دهید. در واقع با استفاده از صفحه پایان ویدئوی خود می‌توانید ویدئوهای دیگر کانال خود را با دیگران با اشتراک بگذارید یا لینک صفحه فرود خود را در آن قرار دهید. همچنین می‌توانید کاربران را تشویق به اشتراک‌گذاری ویدئو یا لینک صفحه فرود خود کنید تا به افزایش مشتری کسب‌وکار اینترنتی شما کمک کنند. توجه داشته باشید که صفحه پایان ویدئوی شما در 5 تا 25 ثانیه آخر ویدئو نمایش داده می‌شود؛ بنابراین ویدئوی شما حداقل باید 25 ثانیه باشد تا بتوانید صفحه پایان خود را نمایش دهید. برای استفاده از قابلیت نمایش پایان ویدئو وارد تنظیمات ویدئوی خود شوید؛ سپس در بخش Video، گزینه Edit را بزنید و وارد تنظیمات End Screen & Annotations شوید. سپس در تب End Screen، تنظیمات مربوط به نمایش پایان ویدئوی خود را انجام دهید. برای ایجاد صفحه نمایش پایان 3 انتخاب در مقابل قرار قرار دارد:

انتخاب اول! انتخاب اول استفاده از قالب‌های پیش‌فرض یوتیوب است و به راحتی می‌توانید صفحه پایان را ایجاد کنید. در تصویر زیر یک نمونه از آن را می‌بینید:

برای استفاده از قالب‌های پیش‌فرض ابتدا از طریق بخش Template یک قالب را برای سفارشی‌سازی انتخاب کنید.

انتخاب دوم! راه‌کار دوم این است که شما از ابتدا یک قالب برای صفحه پایان نمایش خود طراحی کنید! در این روش شما می‌توانید عناصر موردنظر خود را انتخاب کنید و آن را در صفحه موردنظر قرار دهید؛ البته توجه داشته باشید که تنها 4 عنصر می‌تواند در این صفحه قرار بگیرد! بنابراین تنها از عناصر تاثیرگذار که نظر کاربران را جلب کند، استفاده کنید. برای ایجاد قالب موردنظر خود روی Add Element کلیک کنید و عناصر موردنظر خود را انتخاب کنید. سپس با کلیک بر روی Create Element می‌توانید آن را به صفحه پایان نمایش خود اضافه کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که یکی از عناصر باید یک ویدئو یا پلی‌لیست دیگر باشد و 3 بخش دیگر می‌تواند جای عناصر دیگری در پایان نمایش ویدئوی شما باشند. برای ویدئوی خود باید یک تصویر سفارشی در سایز 300 در 300 طراحی کنید و آن را در این بخش قرار دهید.

انتخاب سوم! در این روش شما می‌توانید از صفحه پایان یک ویدئوی دیگر استفاده کنید که در گذشته سفارشی‌سازی کرده‌اید؛ برای این کار کافی است روی import کلیک کنید و صفحه پایان ویدئوی خود را انتخاب کنید.

  1. افزایش بازدید ویدئوها از طریق بهینه‌سازی ویدئو برای بخش جستجو

یکی از مهم‌ترین مواردی که به بهینه‌سازی ویدئوها در یوتیوب می‌کند، بخش توضیحات است! برای بهینه‌سازی ویدئوهای یوتیوب، باید بخش توضیحات شما کامل، جذاب و البته شفاف باشد تا کاربران با خواندن آن ترغیب به دیدن ویدئو شوند. همچنین لازم است بدانید این توضیحات، در صورت استفاده از کلمات کلیدی پرجستجو، کمک زیادی به افزایش رتبه ویدئوی شما در موتورهای جستجو می‌کند و به افزایش رتبه شما در نتایج جستجوی یوتیوب هم کمک زیادی می‌کند.

اگر بتوانید با استفاده از بخش توضیحات رتبه ویدئوی خود را در نتایج جستجوی ویدئو افزایش دهید، ترافیک ویدئوهای شما افزایش پیدا می‌کند. پیشنهاد می‌کنم توجه زیادی به کلمات کلیدی داشته باشید و از کلمات کلیدی پرجستجو استفاده کنید تا بتوانید ترافیک خوبی برای ویدئوهای خود جذب کنید. این موضوع برای کلمات کلیدی کوتاه یا بلند وجود دارد و کلمات کلیدی تاثیر زیادی در رتبه‌بندی ویدئوهای شما دارد. همچنین می‌توانید برای افزایش ترافیک ویدئوهای خود، علاوه بر کلمات کلیدی اصلی از کلمات کلیدی مرتبط هم استفاده کنید؛ این کار باعث می‌شود تا اگر کاربران یوتیوب کلمات کلیدی مرتبط را جستجو کنند، به ویدئوی شما دسترسی داشته باشند. در بخش توضیحات لینک سایت خود را قرار دهید؛ این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید کاربران کانال یوتیوب خود را به سایت هدایت کنید! پس از ورود کاربران به سایت می‌توانند محصولات و خدمات شما را ببینند و با خرید از شما، به مشتری شما تبدیل شوند. همین موارد بسیار ساده به افزایش مشتری کسب‌وکار اینترنتی شما کمک زیادی می‌کند و می‌توانید درآمد بیشتری کسب کنید.

در بخش توضیحات باید متن خود را به چندین پاراگراف تقسیم کنید تا کاربران از خواندن متن خسته نشوند! هر چقدر جملات بخش توضیحات شما کوتاه‌تر باشد، کاربران لذت بیشتری از خواندن محتوای متنی شما لذت می‌برند و نرخ تبدیل شما زیاد می‌شود؛ افزایش نرخ تبدیل به معنای تبدیل کاربر به مشتری و در نهایت افزایش مشتری کسب‌وکارتان است.

بهینه‌سازی توضیحات ویدئو در یوتیوب

اگر در یوتیوب فعالیت دارید و ویدئوهای مورد علاقه خود را از طریق آن می‌بینید، حتماً می‌دانید که اگر توضیحات طولانی باشد، بخشی از آن نمایش داده می‌شود و اگر کاربر بخواهد، با کلیک بر روی Show More ادامه متن را هم می‌بیند!

بخش اول همان مقدمه است که به همه کاربران نمایش داده می‌شود؛ این بخش باید شامل کلمات کلیدی شود تا بتوانید در رتبه‌های اول صفحه نتایج جستجو دیده شود. همچنین این بخش که معمولاً شامل 3 خط می‌شود، باید آن‌قدر جذاب و حرفه‌ای نوشته شود که کاربر را به خواندن ادامه متن ترغیب کند. اگر متن شما جذاب باشد، نه تنها کاربران ادامه آن را می‌خوانند، بلکه به دیدن کامل ویدئو هم ترغیب می‌شوند و مدت زمان مشاهده ویدئو در کانال شما افزایش پیدا می‌کند. همان‌طور که گفتیم باید در بخش توضیحات لینک خود را قرار دهید تا کاربران وارد سایت شما شوند؛ اما توجه داشته باشید که لینک شما باید پس از چندین جمله که شامل کلمات کلیدی مهم می‌شوند باشد! در این صورت ویدئوهای شما رتبه خوبی می‌گیرند و به افزایش ترافیک سایت شما هم کمک زیادی می‌کنند.

دو نکته مهم برای درج لینک در بخش توضیحات یوتیوب

برای قرار دادن لینک در توضیحات یوتیوب دو نکته بسیار مهم وجود دارد که رعایت آن‌ها به رشد سایت کسب‌وکارتان کمک زیادی می‌کند:

الف) لینک‌های خود را با استفاده از UTM قرار دهید!

ابزار UTM، ابزاری هستند که لینک‌های شما را به سرویس گوگل آنالیز متصل می‌کند؛ این عمل به شما کمک می‌کند تا بدانید لینک موردنظر شما چقدر ترافیک دارید و این ترافیک از چه منابعی به سایت شما هدایت شده‌اند! بنابراین لینک موردنظر خود را با استفاده از UTM در بخش ترافیک یوتیوب قرار دهید تا بدانید کدام ویدئوها ترافیک بهتری برای شما جذب می‌کنند و به افزایش مشتری کسب‌وکار اینترنتی خود کمک کنید.

ب) لینک خود را با استفاده از پروتکل قرار دهید!

برای وبسایت‌ها دو نوع پروتکل http و https وجود دارد که باید لینک‌های خود را با این پروتکل در یوتیوب قرار دهید! این پروتکل‌ها باعث می‌شوند تا اگر کاربر بر روی لینک شما کلیک کند، مستقیم وارد سایت شما شود اما اگر پروتکل قرار نداشته باشد، کاربر وارد یک صفحه اشتباه از یوتیوب خواهد شد. بنابراین دقت کنید تا همیشه لینک خود را با http:// یا https:// قرار دهید! با هر کدام از پروتکل‌ها که سایت شما در گوگل ثبت شده است، لینک خود را قرار دهید تا از تاثیر این لینک‌ها در گوگل هم بهره‌مند شوید.

نتیجه‌گیری

با وجود آن‌که فعالیت در یوتیوب کمک زیادی به کسب‌وکارهای اینترنتی می‌کند و منجر به افزایش مشتری کسب‌وکارها می‌شود، بیش از 90 درصد شرکت‌های دنیا از آن استفاده نمی‌کنند! در واقع این شرکت‌ها یکی از بزرگ‌ترین ابزارهای افزایش مشتری را غیر ضروری می‌دانند و این در حالی است که 10 درصد دیگر از کسب‌وکارهای اینترنتی ویدئو مارکتینگ و افزایش فروش بسیار موفقی با استفاده از یوتیوب دارند. در این مقاله به بررسی 3 راه‌کار بسیار عالی برای افزایش فروش کسب‌وکار اینترنتی پرداختیم تا بتوانید درآمد خود را تا چندین برابر افزایش دهید.

اکنون شما بگویید!

به عنوان فردی که مدیریت یک کسب‌وکار اینترنتی را برعهده دارید، از چه روش‌هایی برای افزایش مشتری در یوتیوب استفاده می‌کنید؟ در بخش نظرات تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر