هنگام گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، احتمالا بازاریابی‌های موفقی را دیده‌اید که فروش بسیار خوبی دارند. اما این بازاریابی‌ها چگونه توانسته‌اند در رقابت با دیگران پیروز باشند؟! این کسب و کارها چه اصولی را رعایت می‌کنند؟ به نظر می‌رسد آن‌ها روش‌های مدیریت مشتری در لینکدین را به خوبی بلدند!

مدیریت مشتری یا مدیریت ارتباط با مشتری یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که تاثیر بسیار زیادی روی کارآمدی دیجیتال مارکتینگ دارد. در واقع، هر کسی که می‌خواهد یک کسب و کار موفق در لینکدین داشته باشد، باید با ترفندهای مدیریت مشتری در لینکدین آشنا باشد.

اما مدیریت مشتری در لینکدین به چه معناست؟ چگونه می‌توان مشتریان احتمالی و سرنخ‌های فروش را طوری مدیریت کرد که میزان ارتباط آن‌ها با محصولات شرکت بیشتر شود؟ در این مقاله، می‌خواهیم به همه‌ی این سوالات پاسخ دهیم؛ پس همراه ما باشید…

 

مفهوم مدیریت مشتری در لینکدین

با انجام تبلیغات در لینکدین می‌توانیم مخاطبان فراوانی را به صفحه شرکتی خود جذب کنیم؛ این مخاطبان همه‌ی سرمایه‌ی یک بازاریابی اینترنتی هستند! پس باید همواره در کنارشان بود و با آن‌ها طوری ارتباط برقرار کرد که از یک مخاطب به یک مشتری واقعی تبدیل شوند!

یک مخاطب ساده در ابتدا به یک سرنخ فروش یا Lead و سپس به یک مشتری احتمالی یا Prospect تبدیل می‌شود و در نهایت نیز یک مشتری واقعی خواهیم داشت. در تمام این مراحل باید پابه‌پای مخاطب حرکت کرد و همه‌ی سوالات و ابهامات او را برطرف نمود؛ اینجاست که اهمیت تعامل با مشتریان احتمالی در لینکدین مشخص می‌شود!

حال به نظر شما چگونه می‌توان با مشتریان خود در لینکدین ارتباط بهتری داشت و رفتار آن‌ها را مدیریت کرد؟ جالب است بدانید که مدیریت ارتباط با مشتری یک علم است که به آن CRM گفته می‌شود. اگر می‌خواهید در مورد این علم بیشتر بدانید، ادامه‌ی مقاله را از دست ندهید:

 

مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM

Customer Relationship Manaagement یا همان مدیریت ارتباط با مشتری مهارتی است که به ما کمک می‌کند تا رفتار مشتریان خود را تجزیه و تحلیل کنیم. این کار باعث می‌شود که ارتباط صمیمانه‌تری بین کارفرما و مشتری ایجاد شود؛ در نتیجه مشتری حس بهتری از خرید خود خواهد داشت.

ما با رعایت اصول CRM می‌توانیم سرنخ‌های فروش یا Leadهای بیشتری جذب کرده و مشتریان واقعی را از خود راضی نگه داریم؛ چراکه سیستم مدیریت مشتری در لینکدین به ما می‌گوید که مخاطب به چیزهایی بیشتر علاقه دارد و چگونه می‌توان او را برای خریدهای بیشتر قانع کرد.

حال می‌خواهیم شما را برخی از ترفندهای کاربردی برای مدیریت مشتری در لینکدین آشنا کنیم؛ همچنان ما را همراهی کنید..

ترفندهای مدیریت مشتری در لینکدین

شبکه اجتماعی لینکدین طوری طراحی شده است که بازاریابی و فروش در آن راحت باشد! این مسئله را می‌توان از امکانات بی‌شمار و جذاب آن در قسمت‌های مختلف به آسانی فهمید. یکی از کارهایی که لینکدین به خوبی از عهده‌ی آن بر آمده، نحوه‌ی مدیریت مشتری است! با استفاده از این ویژگی‌ها می‌توان با مشتریان احتمالی و مخاطبان ارتباط بهتری داشت؛ حال اگر موافقید با چند ترفند مهم برای مدیریت مشتری در لینکدین آشنا شویم. این ترفندها عبارتند از:

1- استفاده از ProFinder برای مدیریت مشتری

اولین ترفندی که برای مدیریت مشتری در لینکدین کاربرد بسیار زیادی دارد، استفاده‌ی درست از ProFinder است؛ البته این قابلیت بیشتر به درد کسانی می‌خورد که فعالیت بسیار زیادی از طریق فضای مجازی انجام می‌دهند؛ این افراد را اصطلاحا فریلنسر می‌نامند.

فریلنسرها با استفاده از قابلیت ProFinder می‌توانند توانایی‌های خود را به مدیران مختلف نشان داده و سفارش‌های کاری دریافت نمایند. اما شاید بپرسید ” ProFinder اصلا چی هست؟” نگران نباشید، به این سوال هم پاسخ می‌دهیم:

بطور خلاصه، ProFinder یک سرویس است! سرویسی که روی خود لینکدین قرار دارد و برای استفاده از آن نیازی به نصب برنامه‌ی خاص ندارید. با کمک این سرویس می‌توانید اشخاصی که کار خاصی انجام می‌دهند را شناسایی کرده و پروژه‌ی خود را به آن‌ها بسپارید. یا اگر خودتان تخصصی مانند طراحی، نویسندگی، سردبیری، حسابداری، بازاریابی، توسعه دهنده وب و غیره دارید، پروژهای مختلف بگیرید و به مدیریت مشتری بپردازید.

از ProFinder چگونه استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم، ProFinder یک سرویس است که بر روی لینکدین قرار دارد؛ با این حال، جالب است که بسیاری از افراد نمی‌دانند که این سرویس چه کاربردی دارد و چه کاری انجام می‌دهد!

برای دسترسی به این سرویس باید در قسمت نوار بالایی لینکدین به دنبال گزینه‌ی Interests باشید؛ با کلیک روی آن، یک منو باز می‌شود که آیکون ProFinder در آن مشخص است. حال با انتخاب آن وارد فضای ProFinder خواهید شد. اما در این فضا چه خبر است؟!

پس از ورود به ProFinder، اگر یک کسب و کار دارید و به دنبال کسی هستید که کاری را به او بسپارید، باید به چند سوال پاسخ دهید. این سوال‌ها اغلب در مورد نوع پروژه، مدت زمان انجام و بودجه‌ی تعیین شده است. پس از اینکه، تمامی اطلاعات خواسته شده را وارد کردید، لینکدین جستجوی خود را آغاز می‌کند؛ سپس لیستی از بهترین افراد و متخصصان مرتبط را به شما ارائه خواهد کرد که می‌توانند پروژه‌ی شما را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

حال اگر خودتان یک فریلنسر باشید، پس از ورود به ProFinder باید ثبت نام کرده و به طور کامل مشخص کنید که چه توانایی‌ها و تخصصی دارید. برای این کار، وارد صفحه SignUp ProFinder شده و فرایند ثبت نام را انجام دهید.

مهم‌ترین نکته‌ای که برای مدیریت مشتری از طریق ProFinder باید به آن توجه کنید، صفحه لینکدین شما است! در واقع، کارفرما با مشاهده‌ی خلاصه مشخصات و تعداد توصیه‌هایی که سایر افراد برای شما نوشته‌اند و نوع پروژه‌های شما می‌تواند تصمیم‌گیری کند. پس بروزرسانی پروفایل لینکدین را فراموش نکنید!

2- استفاده از نرم‌افزار برای مدیریت مشتری

خب! تا اینجا با ProFinder آشنا شدیم که یک قابلیت کاربردی لینکدین بود. اما نرم‌افزارهای جداگانه‌ای نیز وجود دارند که برای مدیریت مشتری در لینکدین می‌توان از آن‌ها نیز استفاده کرد.

این نرم‌افزارها تاثیر شگفت‌انگیزی روی CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری خواهند داشت. همچنین، میزان فروش شما را نیز کنترل کرده و به شما این امکان را می‌دهند تا برنامه‌ریزی دقیقی روی مارکتینگ خود داشته باشید. علاوه بر آن، با استفاده از این نرم‌افزارها، انتخاب یک استراتژی برای فروش نیز راحت‌تر خواهد بود.

حال که با اهمیت نرم‌افزارها برای مدیریت مشتری آشنا شدید، می‌خواهیم چندتا از آن‌ها را به شما معرفی کنیم:

الف) نرم‌افزار Dux-Soup

از این برنامه می‌توانید برای یادداشت برداری و ذخیره‌ی تماس‌ها و ارتباطات خود در لینکدین استفاده کنید. همچنین، دنبال کردن و پی‌گیری پروفایل‌های لینکدین توسط این برنامه به آسانی آب خوردن خواهد بود!

البته توجه داشته باشید که این برنامه هم نسخه‌ی رایگان دارد و هم نسخه‌ی پولی. پس قاعدتا اگر بخواهید از همه‌ی امکانات آن استفاده کنید، باید پولش را بپردازید!

ب) نرم‌افزار Nimble

اگر اغراق نکرده باشیم، نرم‌افزار Nimble بهترین چیز برای مدیریت مشتری در لینکدین است! اصلا این نرم‌افزار برای افزایش تعامل با مشتریان احتمالی و مخاطبان صفحه شرکتی و صفحات ویترین طراحی شده است!

ویژگی مهم Nimble این است که به راحتی با شبکه اجتماعی لینکدین هماهنگ شده و کار کردن با آن راحت است؛ به طوری که حتی افزونه‌های مرورگر کروم و فایرفاکس هم دارد که به راحتی می‌توانید آن‌ها را دانلود نمایید. علاوه بر آن، استفاده از این نرم افزار به مدت 14 روز رایگان بوده و پس از با پرداخت ماهانه یک دلار امکان‌پذیر است.

3- ایجاد روابط دوستانه با مشتری

تجربه نشان داده است که هرچه رابطه‌ با مشتری دوستانه‌تر باشد، میزان اعتماد او نیز بیشتر خواهد شد. در این شرایط، مشتری احساس بهتری نسبت به کسب و کار شما خواهد داشت.

علاوه بر آن، میزان آگاهی او از نوع کاری که انجام می‌دهید نیز افزایش پیدا می‌کند چراکه در سوال پرسیدن و گفتن مشکلاتش، آسوده‌تر عمل می‌کند. حال به نظر شما چگونه می‌توان ارتباط دوستانه‌تری با مشتری برقرار کرد؟

الف) یکی از کارهایی باعث افزایش تعامل با مشتری می‌شود، ارسال پیام‌های تبریک است. در لینکدین این قابلیت وجود دارد که تاریخ‌های خاص مخاطبان را به شما گوشزد می‌کند. شما هم بهتر است از زبان خود یک پیام صمیمانه برای تبریک به مشتریان استفاده کنید.

ب) اگر حساب ویژه‌ی لینکدین را داشته باشید، می‌توانید ارتباط بهتری با مخاطبان داشته باشید. در این حالت، در صفحه‌ی چت با مخاطب، یک آیکون لامپ وجود دارد که با کلیک روی آن، ایده‌های جالبی برای شروع گفتگو به شما پیشنهاد می‌شود؛ پس از این ویژگی جالب نهایت استفاده را ببرید!

ج) برای مدیریت مشتری باید مشکلات او را بشناسید! در این صورت اعتماد محکمی بین او و کسب و کار شما ایجاد خواهد شد. در حقیقت، برای موفقیت در این راه باید قبل از اینکه حلال مشکلات مخاطب باشید، مشکلات آینده  او را پیش‌بینی کرده و برای حل آن‌ها کاری کنید!

4- استفاده از اطلاعات لینکدین برای مدیریت مشتری

بسیاری از کسانی که در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ کار می‌کنند، کسب و کار خود را به طور همزمان در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و لینکدین گسترش می‌دهند. اما می‌توان از اطلاعات مشتری در لینکدین برای سایر شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده کرد!

تصور کنید که چندین سال در لینکدین فعالیت کرده‌اید و کلی مشتری و مخاطب دارید؛ بسیاری از افراد هستند که شما و کسب و کارتان را می‌شناسند! حال اگر بتوانیم از این ارتباطات در اینستاگرام و فیسبوک هم استفاده کنیم چه تاثیری روی بازاریابی ما خواهد داشت؟ قطعا کارها با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت! بنابراین با ذخیره کردن دیتاهای خود از روی لینکدین، از آن‌ها در جاهای مختلف بهره ببرید. ما برای انجام این کار چند مرحله طراحی کرده‌ایم که شامل موارد زیر است:

  • 1- وارد حساب کاربری لینکدین خود شوید.
  • 2- بر روی عکس پروفایل که در گوشه‌ی بالای سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  • 3- در منوی باز شده، گزینه‌ی Privacy & Settings را انتخاب نمایید.
  • 4- روی بخش Getting an archive of your data کلیک کنید.
  • 5- در صفحه‌ی باز شده، گزینه‌ی Request archive را انتخاب کنید.
  • 6- پس از انتخاب لینک دانلود، روی گزینه‌ی Download کلیک کنید.
  • 7- اکنون یک فایل CSV در اختیار دارید؛ و تمام!

حرف آخر …

مدیریت مشتری در لینکدین یکی از مهم‌ترین مباحث در دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی فروش است. به همین دلیل، در این مقاله، تلاش کردیم شما را با مدیریت مشتری و نحوه‌ی افزایش ارتباط و تعامل با مخاطبان آشنا کنیم.

در ادامه، با چند نرم افزار مفید و کاربردی برای مدیریت مشتری در لینکدین آشنا شدیم که استفاده از آن‌ها قطعا تاثیر مثبتی روی کسب و کار شما خواهد داشت.

حال اگر بتوانیم با مشتریان خود ارتباط دوستانه‌تری برقرار کنیم، مدیریت آن‌ها نیز راحت‌تر خواهد بود؛ شما چه فکر می‌کنید؟ آیا تجربه‌ی مدیریت مشتری در شبکه‌های اجتماعی را داشته‌اید؟ به نظر شما کدام راه برای ایجاد تعامل با مخاطبان بهتر عمل می‌کند؟ در بخش نظرات منتظر شما هستیم…

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر