قبل از محبوب شدن پلتفرم اینستاگرام، کلمه اینفلوئنسر در زبان انگلیسی تنها به معنی فردی معروف بود و در زبان فارسی کاربرد چندانی نداشت. با گذشت زمان و افزایش محبوبیت اینستاگرام اینفلوئسر تبدیل به یک واژه پرکاربرد شد. حالا  دیگر افراد زیادی به‌عنوان اینفلوئنسر اینستاگرام شناخته می‌شوند. با استقبال مردم از این حرفه، اینفلوئنسرها نیز شامل طبقه‌بندی شدند. حداقل 4 نوع از پرکاربردترین اینفلوئنسرها با عنوان‌های زیر شناخته می‌شوند.

  • مگا اینفلونسر (Mega): افرادی با بیش از 1 میلیون فالوور
  • ماکرو اینفلونسر(Macro): افرادی با 100.000 تا 1 میلیون فالوور
  • میکرو اینفلونسر(Micro): افرادی با 10.000 تا 100.000 فالوور
  • نانو اینفلونسر(Nano): افرادی با 10.000 یا کمتر فالوور

هرکدام از انواع اینفلوئنسر تعریف خود را دارند. تعریف انواع اینفلوئنسرها و اهمیت آن‌ها برای برندها، فقط وابسته به تعداد فالوورشان نیست. انتخاب هرکدام از نوع اینفلوئنسر می‌تواند تاثیر مثبت، منفی یا حتی مخربی بر روی برند شما داشته باشد؛ بسیاری از برندهایی که در حال پیشرفت بودند؛ تنها به دلیل انتخاب نامناسب اینفلوئنسر، برند خود را نابود کرده‌اند. اگر به دنبال یک اینفلوئنسر خوب برای تبلیغ هستید؛ در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به اشتباه، زمان، هزینه و اعتبار خود را به خطر نیندازید.

 مگا اینفلونسر

مگا اینفلونسرها افرادی هستند که بیش از 1 میلیون فالوور داشته باشند؛ حالا ممکن است یک سلبریتی‌ باشد یا فردی که در اینترنت معروف شده است. اگر قصد معرفی برند خود به تعداد زیادی از افراد را دارید؛ احتمالاً باید به سراغ مگااینفلوئنسرها بروید. معمولاً افرادی که بیشتر از 1 میلیون فالوور در اینستاگرام دارند؛ در زندگی واقعی هم شناخته شده هستند. در صورت سپردن تبلیغات برند خود به این افراد، نه‌تنها در پلتفرم اینستاگرام؛ بلکه در زندگی واقعی و سایر پلتفرم‌ها نیز شناخته می‌شوید.

مگا اینفلوئنسرها با فالووران خود روابط نزدیک و صمیمی ندارند، در نتیجه اعتماد مردم به این افراد کمتر از اینفلوئنسرهایی است که فالوور کمتر ولی تعامل بیشتری دارند. نکته منفی دیگر این است که کارهای مگا اینفلونسرها زیر ذره‌بین است. اگر این افراد حرکتی منفی انجام داده و روی تصویر خود در اجتماع تاثیر منفی بگذارند؛ این تصویر بد، برای برند شما گران تمام می‌شود.

یکی از نمونه‌های شکست تبلیغات با استفاده از یک مگا اینفلونسر، قرارداد بین یک کارخانه چرم و یکی از بازیگران زن ایرانی است. این بازیگر بدون اطلاع از نحوه ساخت چرم، در جواب این که چرا از این کار غیرانسانی حمایت و آن را تبلیغ می‌کند گفت: ((اتفاقاً خیلی برای محیط‌زیست خوب است که آن پشم و پوست حیوانی که برای مصارف گوشتی، کشته شده را استفاده کنیم تا روی زمین باقی نماند)) حرف این سلبریتی ضرری بزرگ به وجه خود او و کارخانه چرمی که با او قرارداد بسته بود زد. چنین اشتباهات کوچکی، می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری به برند شما بزند. به همین دلیل باید در انتخاب یک مگا اینفلونسر بیشترین دقت را به خرج دهید.

مگا اینفلوئنسر

مزایا و معایب کار با یک مگا اینفلونسر

با وجود میلیون‌ها فالوور، احتمالاً فکر می‌کنید، همکاری با مگااینفلوئنسرها خیلی عالی است. اما در کنار مزایای بسیار، همکاری با یک مگا اینفلونسر معایب خود را نیز دارد. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مزایا

  • چون تعداد فالوور مگا اینفلوئنسرها خیلی بالاست، تبلیغتان به گوش افراد زیادی می‌رسد.
  • این افراد چون در زندگی واقعی نیز شناخته شده هستند، می‌توانید حتی خارج از پلتفرم اینستاگرام و فضای مجازی نیز تبلیغات خود را گسترش دهید.
  • خیالتان راحت است که مگا اینفلونسرها حرفه‌ای هستند. چون در گذشته با سایر برندها همکاری داشته‌اند و دیگر نیازی به نگرانی و صرف وقت برای آموزش آن‌ها نخواهید داشت.
  • تایید شدن توسط یک فرد معروف به افزایش اعتبار برند شما کمک می‌کند.

معایب

  • کارهای مگا اینفلونسرها به‌شدت زیر ذره‌بین است. یک اشتباه کوچک از سمت آن‌ها می‌تواند ضرری جبران ناپذیر به برند شما بزند.
  • تعامل کم آن‌ها با مردم، می‌‎تواند منجر به عدم اعتماد کامل افراد به آن‌ها شود.
  • قیمت تبلیغ مگا اینفلونسرها بسیار بالا است.
  • چون زیاد درخواست تبلیغ دارند، ممکن است تا ماه‌ها بعد وقت برای تبلیغ شما نداشته باشند. بنابراین باید از خیلی قبل‌تر به دنبال عقد قرارداد با این افراد باشید.
  • برخی از این افراد با وجود داشتن فالوورهای زیاد، تصویر منفوری بین مردم دارند. مطمئن شوید که یک مگا اینفلونسر خوش آوازه و مناسب را برای برند خود انتخاب می‌کنید.

ماکرو اینفلونسر

تا اینجا فهمیدیم که مگا اینفلونسرها معمولاً افراد مشهوری هستند که به‌خاطر شهرتشان در دنیای واقعی، فالوور جذب کرده‌اند. برخلاف مگا اینفلونسرها، فالوورهای ماکرو اینفلونسرها کاملاً از طریق اینترنت جذب شده‌اند. به بیان دیگر، این افراد در اینترنت معروف شده‌اند و در زندگی واقعی یا بازیگری در تلویزیون به شهرت نرسیده‌اند.

کار با این افراد معمولاً به نفع برند شما چون معمولاٌ با مخاطبین خود ارتباط نزدیک‌تری دارند. نیازها و علایق آن‌ها را طی ماه‌ها و حتی سال‌ها شناخته‌اند و می‌توانند بگویند که آیا برند شما برای مخاطبان آن‌ها جذاب خواهد بود یا خیر.

همانطور که می‌دانید؛ انتخاب مخاطب مناسب، اولین شرط یک تبلیغ موفق است. شما اگر تمامی فاکتورها را رعایت کنید ولی برند خود را به مخاطبان درستی ارائه ندهید؛ با شکست مواجه خواهید شد. فرض کنید برای تبلیغ لوازم‌آرایشی و بهداشتی بانوان، به یک ماکرو اینفلونسر با مخاطبین آقا مراجعه کرده‌اید. هم اینفلونسر مناسبی دارید و هم تبلیغ مناسب، اما استراتژی شما با شکست مواجه می‌شود. ماکرو اینفلونسرها نیاز و علایق مخاطبان خود را در اختیار شما قرار می‌دهند و شما می‌توانید بیشترین سود را از این همکاری ببرید.

مزایا و معایب کار با یک ماکرو اینفلونسر

کار با ماکرو اینفلوسرها مانند دیگر انواع اینفلوئنسر، مزایا و معایب خود را دارد. در ادامه برخی از این مزایا و معایب را بررسی خواهیم کرد.

مزایا

  • مخاطبان این نوع از انواع اینفلوئنسر، علایق مشترک زیادی دارند و معمولاً از یک دسته هستند. برندها می‌توانند بسته به شیوه کاری خود، بهترین مخاطب را برای ارائه تبلیغاتشان انتخاب کنند.
  • ارتباط یک ماکرو اینفلونسر با مخاطبان خود بسیار بیشتر و صمیمی‌تر از مگا اینفلونسرها است.
  • این نوع اینفلونسرها با روش‌های جذب مخاطب و ایجاد اعتماد آشنایی دارند. چرا که تمامی فالوورهای خود را از طریق اینترنت جذب کرده‌اند.
  • این نوع از انواع اینفلوئنسر، معمولا تجربه کار با برندهای مختلف را در طول زندگی حرفه‌ای خود به دست آورده‌اند. کار با آن‌ها ساده بوده و می‌توانید به آن‌ها برای تولید یک محتوای باکیفیت به آن ها اعتماد کنید.

معایب

  • امکان دارد تا ماکرو اینفلونسرها اعتبار کمتری نسبت به مگا اینفلونسرها داشته باشند.
  • ممکن است تازه به رده ماکرو اینفلونسر رسیده باشند و تجربه لازم را نداشته باشند.
  • تعامل این دسته از اینفلونسرها که فالوور آن‌ها نزدیک به یک میلیون است با مخاطبان خود بسیار کمتر از سایر آن‌ها است.
  • قیمت تبلیغاتشان کمتر از مگا اینفلونسرها است اما باز هم می‌توان گفت که قیمت قرارداد با آن‌ها بسیار بالا است. اگر بودجه شما محدود است، بهتر است به سراغ دسته بعدی اینفلونسرها بروید.

میکرو اینفلونسر

بیشترین تنوع را در اینفلوئنسرهای اینستاگرام، میکرو اینفلونسرها دارند. این افراد بین 10.000 تا 100.000 فالوور دارند. با وجود این که میکرو اینفلونسرها فالووری کمتری دارند، اما مخاطبان آن‌ها بسیار تخصصی‌تر هستند.

به طور مثال، یک پیج معرفی کتاب را در نظر بگیرید که به معرفی کتاب‌های گوناگون می‌پردازد. با وجود این که فالوورهای نسبتاً کمی دارد؛ اما می‌توان حدس زد که تمامی فالوورهای او به کتاب و موضوعات فرهنگی علاقه دارند. اگر برند شما مرتبط با یک موضوع فرهنگی باشد و یا اگر قصد تبلیغ کتاب خود را دارید، می‌توانید از این میکرو اینفلونسر بهره ببرید.

در این صورت هم هزینه کمتری می‌پردازید و هم مطمئنید که همه مخاطبان به محصول شما علاقه‌مند هستند. به بیان دیگر می‌توان گفت که به‌جای گرفتن 100 مشتری از بین 100.000 نفر، توانسته‌اید 100 مشتری از بین 10.000 نفر به دست بیاورید که خود آمار بسیار بالاتری محسوب می‌شود. این مساله برای انواع دیگر برندها نیز صدق می‎‌کند. کافی است تا تنها با کمی جست‌وجو، یک میکرو اینفلونسر مرتبط با برند خود را پیدا کنید.

ارتباط میکرو اینفلونسرها با مخاطبان خود بسیار بالاتر از ارتباط ماکرو اینفلونسر و مگا اینفلونسرها است. آن‌ها با لحن دوستانه‌تری با افراد صحبت کرده و آن‌ها را متقاعد به استفاده از برند شما می‌کنند. اگر یک میکرو اینفلونسر مناسب با برند خود پیدا کنید؛ احتمالا بیشتر از همکاری با مگا اینفلونسرها و یا ماکرو اینفلونسرها سود خواهید کرد.

مزایا و معایب کار با یک میکرو اینفلونسر

با وجود این که مخاطبان این نوع از انواع اینفلوئنسر بسیار تخصصی‌تر و متمرکزتر هستند، اما بازهم بستن قرارداد با یک میکرو اینفلونسر به معنی برد صددرصدی برند شما نیست! کار با میکرو اینفلونسرها نیز مزایا و معایب خود را دارد که به شرح زیر است

مزایا

  • این افراد مخاطبان متمرکز و تخصصی‌تری دارند که یک امتیاز برای شماست، چرا که تنها با یک تبلیغ و یک‌بار هزینه می‌توانید برند خود را به افراد مرتبط بیشتری نشان دهید.
  • میکرو اینفلونسرها هزینه بسیار کمتری نسبت به مگا اینفلونسرها و ماکرو اینفلونسرها می‌گیرند.
  • به دلیل مناسب بودن هزینه کار با میکرو اینفلونسرها، می‌توانید با تعداد بیشتری از آن‌ها همکاری داشته باشند.
  • چون تعدادشان زیاد است دست شما برای انتخاب باز است
  • معمولاْ وقت خالی بیشتری از بقیه دارند؛ چون هم تعداشان زیاد است و هم بخاطر تخصصی بودن برندهای زیادی با آن‌ها قرارداد نمی‌بندند.

معایب

  • اکثر میکرو اینفلونسرها، شغلی جدا از اینفلونسر بودن دارند. برنامه کاری خارج از اینستاگرام آن‌ها ممکن است شلوغ باشد و زمان و انرژی کافی برای تولید یک محتوای باکیفیت برای شما نداشته باشند.
  • کمبود تجربه ممکن است در کیفیت محتوای تولید شده برای شما تاثیر منفی بگذارد.
  • افراد کمتری آن‌ها را می‌شناسند، اگر قصد شما شناخته شدن برند و گسترش آن است؛ بهتر است که به فکر کار با یک مگا و یا ماکرو اینفلونسر باشید.
  • میکرو اینفلونسرها تجربه کمتری در تبلیغات دارند و معمولا محتوای خود را آزادانه و به‌دلخواه خود می‌سازند. اگر به آن‌ها دستور عمل‌های زیادی بدهید، ممکن است محتوای تولید شده طبیعی نباشد و یا کیفیت همیشگی محتوای خودشان را نداشته باشد. بهتر است که برای کار با یک میکرو اینفلونسر، دست آن‌ها را در ‌ایجاد خلاقیت و ساخت یک محتوای خوب باز بگذارید.

نانو اینفلوئنسر

نانو اینفلونسرها تازه‌کارهای عرصه اینفلونسری هستند. افرادی که کمتر از 10.000 یا k10 فالوور دارند. این نوع از انواع اینفلوئنسرها، افرادی هستند که در بین جامعه کوچکی از افراد معروف شده‌اند. و معمولاً فالوورهایشان را با گذاشتن محتوایی ساده مثل نقاشی، عکاسی و یا کلیپ‌های طنز ساخته شده در خانه به دست آورده‌اند.

با وجود این که افراد کمتری این نوع از اینفلونسرها را دنبال می‌کنند؛ اما تاثیر آن‌ها بر روی فالوورهای خود بسیار بالا است. تعامل این افراد با بیشتر مخاطبانشان بالا بوده و جوی صمیمی در پیج خود ایجاد کرده‌اند. به طور مثال فکر کنید دوست شما برای سفر یک هتل پیشنهاد بدهد، آیا به هتل پیشنهادی او می‌روید یا هتل پیشنهادی یک سلبریتی؟

مزایا و معایب کار با یک نانو اینفلونسر

نانو اینفلونسرها شاید به نظر انتخاب مناسبی برای تبلیغات برند شما به نظر نیایند. اما باید بدانید که درست مانند سه نوع دیگر از اینفلونسرها، این دسته نیز مزایای خاص خود را دارند. موارد زیر مزایا و معایب کار با یک نانو اینفلونسر است.

مزایا

  • نانو اینفلونسرها بیشترین تعامل را با مخاطبان خود دارند.
  • اعتماد افراد به این نوع از اینفلونسرها بسیار بیشتر از افراد معروف است.
  • اکثر مخاطبین این اینفلونسرها، با آن‌ها آشنایی دارند. همین امر باعث افزایش اعتماد به برند شما می‌شود.
  • این دسته از افراد معمولا تصویر خاصی در بین مخاطبان خود ندارند. احتمال خدشه‌دار شدن تصویر برند شما به دلیل وجه بد این افراد تقریبا صفر است.
  • مخاطبان نانو اینفلونسرها اکثرا از یک شهر یا استان هستند. درصورتی‌که خدمات و یا محصولات شما مختص به یک شهر یا استان است؛ بهتر است که با این دسته از اینفلونسرها همکاری داشته باشید.
  • هزینه دریافتی توسط نانو اینفلونسرها بسیار پایین است. درصورتی‌که برند شما نوپا است و بودجه زیادی ندارید؛ نانو اینفلونسرها بهترین گزینه برای شروع تبلیغات هستند.

معایب

  • اگر به دنبال دیده‌شدن برند خود هستید؛ کار با نانو اینفلونسرها را به‌کلی فراموش کنید. چرا که تعداد مخاطبان آن‌ها بسیار محدود است.
  • نانو اینفلونسرها تجربه بسیار کمی در زمینه تبلیغات دارند. بسیار از آن‌ها با شیوه‌های تولید محتوا، کپشن‌نویسی مناسب، هشتگ‌گذاری و تعامل مفید آشنا نیستند. این موضوع بر روی کیفیت تبلیغات شما و میزان گسترش آن در بین افراد تاثیر منفی می‌گذارد.
  • به علت تجربه کم، باید تمامی مراحل کار را موبه‌مو برای او توضیح داده و کنترل مستقیم بر روی محتوای تولید شده داشته باشید. این کار پروسه‌ای طولانی و وقت‌گیر دارد. اگر زمان کافی برای رسیدگی به محتوای تولید شده توسط یک نانو اینفلونسر را ندارید، بهتر است به سراغ میکرو اینفلونسرها بروید.

انتخاب کدام اینفلوئنسر برای شما بهترین گزینه است؟

انتخاب یک اینفلونسر مناسب به اهداف و بودجه‌ شما بستگی دارد. اگر به دنبال شناخته شدن برند خود هستید، بهتر است که به سراغ مگا اینفلونسرها بروید. به واسطه همکاری با یک مگا اینفلونسر نه تنها در اینستاگرام، بلکه در سایر پلتفرم‌ها و حتی در زندگی واقعی شناخته خواهید شد.

اگر می‌خواهید در کنار شناخته شدن، تبلیغات خود را به مخاطبان متمرکزتر و مرتبط‌‌‌‌تری ارائه بدهید؛ ماکرو اینفلونسرها گزینه مناسبی برای شما هستند. با همکاری با میکرو اینفلونسرها می‌توانید هزینه‌های خود را کاهش داده و محتوای خود را به مخاطبان مرتبط به برند خود ارائه دهید. در نظر داشته باشید که اگر به دنبال شناخته شدن باشید؛ با استفاده از میکرو اینفلونسرها دیرتر به این هدف خواهید رسید.

در آخر لیست، نانو اینفلونسرهای تازه‌کار را دارید. درصورتی‌که بودجه کافی برای برند خود نداشته باشید و یا هدف شما تنها جذب تعدادی مشتری محدود اما وفادار است؛ نانو اینفلونسرها به کمک شما می‌آیند. این دسته از اینفلونسرها برای معرفی خدمات متمرکز در یک شهر یا استان گزینه بسیار مناسبی هستند.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر