برای همه ما پیش آمده است که بخواهیم تجربه لذت‌بخش خود از چیزی را برای دوستان و آشنایان تعریف کنیم! به عنوان مثال اگر آخر هفته خودتان را در یک رستوران به شام دعوت کرده و از غذای آن رستوران لذت برده باشید، اگر در جمعی در مورد رستوران‌ها بحثی پیش بیاید، تجربه خود را برای دوستان تعریف می‌کند. این مسئله در هر جایی وجود دارد؛ در خانه، محل کار، دانشگاه و…! آیا تا کنون فکر کرده‌اید که این تعریف کردن نوعی بازاریابی برای آن رستوران یا کسب‌وکار است؟

بازاریابی دهان به دهان (Mouth Marketing) یکی از روش‌های بازاریابی است که در آن کاربران کسب‌وکارهای مختلف را به هم معرفی می‌کنند. اگر کسب‌وکاری دارید و می‌خواهید از این روش ارزشمند و تاثیرگذار استفاده کنید، در این مقاله ما را همراهی کنید.

فهرست مطالب

بازاریابی دهان به دهان  (Mouth Marketing)  چیست؟

بسیاری از کسب‌وکارها برای آن که بتوانند محصول خود را بفروشند، نیاز به جلب توجه مشتریان دارند! اگر کسب‌وکاری بزرگی باشد، حاضر است هزینه‌های میلیاردی کند تا نظر کاربران زیادی را جلب کند. حال اگر کسب‌وکار کوچکی باشد، سرمایه کمتری را صرف تبلیغات می‌کند اما با توجه به این که تبلیغات معمولاً نیازمند هزینه زیادی است، در نهایت اکثر کسب‌وکارهای کوچک شکست می‌خورند. شما چطور؟ برای جلب توجه کاربران سرمایه زیادی برای تبلیغات دارید یا شکست را می‌پذیرید؟

بازاریابی دهان به دهان

مسئله مهم این است که کسب‌وکارها قدرت بازاریابی مشتریان خود را نادیده می‌گیرند و از آن استفاده نمی‌کنند! بازاریابی دهان به دهان، نوعی بازاریابی است که پایه اصلی آن را مشتریان شما تشکیل می‌دهند. در این روش بازاریابی، مشتریان شما در مورد محصولی از کسب‌وکار شما با دوستان خود صحبت می‌کنند!

مثلاً اگر یک بوتیک خرید لباس دارید، مشتریان زیادی از شما خرید می‌کنند. اگر تجربه آن‌ها در خرید از شما مثبت و از خرید خود (از نظر قیمت، جنس لباس، پشتیبانی و…) راضی باشد، شما را به دوستان خود معرفی می‌کند. این کاربر اگر در جمع دوستانی قرار بگیرد که در میان آن‌ها بحث خرید لباس باشد، فروشگاه شما را به دوستان خود معرفی می‌کنند و دلایل رضایت را برای آن‌ها بیان می‌کند. با توجه به این که افراد معمولاً به دوستان خود اعتماد زیادی دارند، نسبت به خرید محصولات بوتیک شما ترغیب می‌شوند. این مسئله بیان‌گر بازاریابی دهان به دهان است که بسیاری از کسب‌وکارها از قدرت آن آگاه نیستند!

سوالی که در ابتدای همین بخش از شما پرسیدیم یادتان هست؟ با این تفاسیر، هنگامی که سرمایه کافی برای بازاریابی و تبلیغات ندارید، باید شکست را بپذیرید؟ قطعاً خیر! اگر محصول با کیفیتی دارید که مشتریان از آن راضی هستند، آن‌ها شما را به دوستان، همکاران و آشنایان خود معرفی می‌کنند؛ تنها لازم است که دلیل کافی این کار را برای آن‌ها بوجود بیاورید! به عنوان مثال می‌توانید مزایای مثبت محصول خود را برای آن‌ها برجسته کنید تا شما را به دوستان خود معرفی کنند.

در واقع، بازاریابی دهان به دهان نوعی بازاریابی است که در آن بر روی کاربر آن‌قدر تاثیر می‌گذارید که در جمع‌های مختلف درباره محصولات شما صحبت می‌کنند! مزایای محصول شما را به دوستان خود انتقال می‌دهند و در این روش، مشتریان بخش اصلی بازاریابی را تشکیل می‌دهند.

برای بازاریابی دهان به دهان چه کار باید کنیم؟

برای انجام بازاریابی دهان به دهان تنها باید دو مرحله را انجام دهید:

  • به مشتریان خود دلیل مناسبی ارائه کنید تا آن‌ها، شما را به دوستان خود معرفی کنند.
  • کاری کنید که این اتفاق سریع‌تر انجام شود!

به عبارت ساده‌تر شما باید یک دلیل مناسب برای بازاریابی دهان به دهان به کاربران ارائه کنید! تا زمانی که آن‌ها دلیل مناسب برای این کار نداشته باشند، حاضر نیستند چنین کاری را انجام دهند. زیرا آن‌ها از اعتبار خود پیش دوستان‌شان استفاده می‌کنند و باید آن‌قدر از کسب‌وکار شما مطمئن باشند که این کار را انجام دهند. بهترین کار ارائه محصولات باکیفیت و پشتیانی مناسب است! اگر محصول یا خدماتی دارید، بر روی کیفیت آن تمرکز کنید.

مثلاً اگر یک محصول آموزشی در مورد آموزش اینستاگرام دارید، می‌توانید بر روی کیفیت آن کاربر کنید تا کاربر از شما چیزی یاد بگیرد! از این پس اگر آن کاربر در جمعی قرار بگیرد که در مورد آموزش اینستاگرام صحبت می‌کنند، خیلی سریع محصول شما را با دلایل کافی به دوستان خود معرفی می‌کند. جالب است بدانید قدرت بازاریابی دهان به دهان، از هر نوع بازاریابی دیگر بیشتر است! زیرا کاربران به دوستان خود بیشتر از تبلیغات و روش‌های بازاریابی کسب‌وکار شما اعتماد دارند.

چرا بازاریابی دهان به دهان اهمیت زیادی دارد؟

تا این‌جا به خوبی با بازاریابی دهان به دهان آشنا شدید و الان زمان آن رسیده است که بدانید چرا این روش اهمیت زیادی دارد! برای این مسئله، ابتدا باید بدانیم که کاربران چرا از شما محصولی را می‌خرند یا از خدمات شما استفاده می‌کنند؟ مهم‌ترین دلیل آن اعتماد است!

چرا بازاریابی دهان به دهان اهمیت زیادی دارد؟

تا زمانی که کاربر به کسب‌وکار شما اعتماد نداشته باشد، نمی‌تواند محصول شما را خریداری کند. برای ایجاد اعتماد در کاربر راه‌های مختلفی وجود دارد! مثلاً می‌توانید محتوای ارزشمند به آن‌ها ارائه دهید اما این کار زمان زیادی را از شما می‌گیرد. اگر در سایت خود محتوای آموزشی مرتبط با کسب‌وکارتان دارید، تا زمانی که کاربر چند محتوای ارزشمند از شما نبیند نمی‌تواند اعتماد کند. کسب‌وکارها معمولاً به دنبال روش‌هایی هستند که در مدت زمان کوتاه، بازدهی عالی داشته باشد.

اگر شما هم به دنبال چنین چیزی هستید، بازاریابی دهان به دهان بهترین راه‌کار است! در این روش کاربران به‌خاطر تعریفی که دوستانشان از شما کرده‌اند، سریعاً به شما اعتماد می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، حدود 92 درصد کاربران به پیشنهادهای دوستان خود اعتماد دارند! از طرف دیگر این روش بازاریابی هزینه‌ زیادی برای شما ندارد و به راحتی می‌توانید آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل مارکتینگ اجرا کنید! اگر به دنبال یک روش بازاریابی بدون هزینه و تاثیرگذارید، منتظر چه هستید؟ همین الان بازاریابی دهان به دهان خود را شروع کنید. البته اجازه دهید ابتدا تا پایان این مقاله همراه هم باشیم و این روش را کامل و درست یاد بگیریم، سپس شروع کنید!

مزایا و معایب بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان هم مانند سایر روش‌های بازاریابی مزایای و معایبی دارد! اگر قصد استفاده از این روش را دارید، ابتدا باید مزایا و معایب آن را بدانید:

مزایای بازاریابی دهان به دهان

  • ایجاد اعتبار برای کسب‌وکارها: اعتبار هر کسب‌وکاری، از هر چیزی مهم‌تر است! اگر کسب‌وکاری اعتبار زیادی در میان کاربران نداشته باشد، پس از مدتی شکست می‌خورد. در بازاریابی دهان به دهان، با توجه به این که کاربران تعریف کسب‌وکارتان را از دوستان خود می‌شنوند، به آن اعتماد می‌کنند. اعتماد کاربران به معنای ایجاد اعتبار است که در نهایت منجر به استفاده از خدمات یا محصولات شما می‌شود!
  • هزینه بسیار کم نسبت به سایر روش‌های بازاریابی: در روش‌های مختلف بازاریابی شما نیاز به زیرساخت‌های مختلفی هستید و باید سرمایه زیادی را مصرف کنید! در این روش بازاریابی شما نیاز به هیچ زیرساختی ندارید و به کمک سایت، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ می‌توانید این کار را انجام دهید. بنابراین هزینه بازاریابی دهان به دهان نسبت به سایر روش‌های بازاریابی بسیار کم است!
  • افزایش خرید یا نصب اپلیکیشن: اهداف مختلفی برای استفاده از روش‌های بازاریابی وجود دارد که یکی از آن‌ها، افزایش تعداد نصب اپلیکیشن‌ها است! اگر بخواهید برای این کار تبلیغ کنید، به ازای هر نصب چندین هزار تومان باید هزینه کنید. با استفاده از بازاریابی دهان به دهان، می‌توانید بدون هزینه این کار را انجام دهید.

این 3 مورد از مهم‌ترین مزایای بازاریابی دهان به دهان است و برای استفاده از این روش، همین موارد کافی است.

معایب بازاریابی دهان به دهان

نظارتی بر روی آن ندارید: درست است که بازاریابی دهان به دهان هنگامی که کاربران تجربه مثبت خود را انتقال می‌دهند، عالی است اما اگر چند کاربر تجربه منفی در استفاده از اپلیکیشن شما نداشته باشند چطور؟ همان‌قدر که بازاریابی دهان به دهان تاثیر مثبت دارد، می‌تواند تاثیر منفی هم داشته باشد. فرض کنید چند کاربر که اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی هستند، از محصولات، خدمات یا اپلیکیشن شما استفاده کرده‌اند اما تجربه خوبی از آن ندارند. در این صورت کافی است یک استوری یا پست در مورد اپلیکیشن شما منتشر کرده و از آن بدگویی کنند؛ کاربران حرف او را باور می‌کنند و اعتماد خود را نسبت به شما از دست می‌دهند. از مهم‌ترین معایب بازاریابی دهان به دهان، این است که شما نظارتی بر روی محتوا و حرف‌هایی که بین کاربر مبادله می‌شود اطلاع و نظارت ندارید.

آنالیز آن بسیار مشکل است: همان‌طور که گفتیم بازاریابی دهان به دهان در هر جایی امکان‌پذیر است و حتماً نیاز به سیستم یا زیرساخت خاصی ندارد! بنابراین شما نمی‌توانید آن را به راحتی آنالیز کنید و همه‌چیز به حدس شما یا اطلاعاتی که از کاربر دریافت می‌کنید، برمی‌گردد. تنها راهی که برای آنالیز تاثیر این روش دارید، این است که در فرم ثبت‌نام یا سفارش سایت خود یک گزینه قرار دهید و از کاربران بپرسید که چگونه با شما آشنا شده‌اند! راه دیگری وجود ندارد؛ زیرا معمولاً این نوع بازاریابی در قالب گفتگو‌های روزمره اتفاق می‌افتد و هیچ راهی برای آنالیز این گفتگوها وجود ندارد.

قدرت بازاریابی دهان به دهان واقعاً چقدر است؟ جالب است بدانید اپلیکیشن اسنپ‌چت (SnapChat) در ابتدا تنها یک اپلیکیشن ساده و کوچک بود که کاربران آن را نمی‌شناختند. روزی یکی از دانش‌آموزان که از آن استفاده می‌کرد، آن را در مدرسه به دوستان خود معرفی کرده بود که پس از مدتی، کاربران زیادی از آن استفاده می‌کردند. در حال حاضر اسنپ‌چت یکی از بزرگ‌ترین و برترین اپلیکیشن‌های گوگل‌پلی به حساب می‌آید و این موفقیت را مدیون بازاریابی دهان به دهان است.

نگاهی به بازاریابی دهان به دهان از نظر کسب‌وکار اینترنتی

هر کسب‌وکاری به دنبال کاهش‌ هزینه‌های اضافی است. حال اگر کسب‌وکار شما کوچک باشد، سرمایه زیادی برای تبلیغات گسترده ندارد و بخش‌های ضروری دیگری وجود دارند که باید سرمایه خود را در آن‌جا مصرف کنید! برای بازاریابی چنین کسب‌وکارهایی چه راه‌کاری وجود دارد؟ شما باید از روش‌های کم‌هزینه یا بدون هزینه بازاریابی استفاده کنید. یکی از آن‌ها بازاریابی دهان به دهان است!

نگاهی به بازاریابی دهان به دهان از نظر کسب‌وکار اینترنتی

بازاریابی دهان به دهان هزینه‌ای ندارد اما بسیار تاثیرگذار است. با استفاده از بازاریابی دهان به دهان نه تنها می‌توانید درآمد حاصل از فروش محصولات یا خدمات خود را افزایش دهید، بلکه اعتبار کسب‌وکارتان را در میان کاربران افزایش می‌دهید. بنابراین بازاریابی دهان به دهان برای کسب‌وکارها (به‌خصوص کسب‌وکارهای کوچک) اهمیت زیادی دارد و باید استراتژی مناسبی برای استفاده از آن داشته باشید. استراتژی بازاریابی دهان به دهان را در بخش بعدی به صورت کامل توضیح می‌دهیم تا از آن استفاده کنید!

چند دلیل نهایت برای اعتماد به بازاریابی دهان به دهان

اگر با توجه به دلایل بالا هنوز هم قانع نشده‌اید، در این بخش چند دلیل نهایی را به شما ارائه می‌کنیم:

  • 74 درصد از کاربران، نظرات سایت کاربران و دوستان خود را در مورد محصول خاص یک کسب‌وکار جویا می‌شوند.
  • 92 درصد از کاربران، پیشنهادهای دوستان و آشنایان را بیشتر از هر نوع دیگری از تبلیغات قبول دارند.
  • کاربران جوان معتقدند که بازاریابی دهان به دهان بسیار تاثیرگذارتر از سایر روش‌های بازاریابی و تبلیغاتی است.
  • 68 درصد افراد دلیل خود را برای خرید آنلاین، نظر مثبت سایر کاربران در مورد آن محصول یا خدمات گفته‌اند.
  • 72 درصد کاربران نظرشان در مورد افزایش اعتمادشان نسبت به یک کسب‌وکار باتوجه به نظرات آن‌ها مثبت است.

با توجه به این آمار و ارقام هنوز هم به تاثیرگذاری این روش مطمئن نیستید؟ امیدواریم کاملاً قانع شده باشید و همین الان استفاده از این روش را در استراتژی خود قرار دهید.

استراتژی بازاریابی دهان به دهان در کسب‌وکار

استفاده از هر روش بازاریابی، نیازمند استراتژی مناسب است! بازاریابی دهان به دهان هم مانند هر نوع بازاریابی دیگر، نیازمند استراتژی مناسب است تا بتواند موفق باشد. تعداد کمی از افراد فکر می‌کنند که بازار!یابی دهان به دهان شانسی است؛ یعنی اگر کاربران در مورد شما خوب می‌گویند، خوش‌شانس هستید و اگر بدگویی می‌کنند، شما یک کسب‌وکار بدشانس هستید! این مسئله اصلاً درست نیست. هر چقدر بر روی استراتژی خود درست کار کنید و مراحل آن را به خوبی اجرا کنید، کاربران در مورد کسب‌وکار شما خوب می‌گویند و هر چقدر در بخش استراتژی و اجرای آن ضعیف باشید، کاربران در مورد شما بدگویی می‌کنند. برای شما کدام مسئله بهتر است؟ این‌که کاربران در مورد شما خوب بگویند یا بد؟ قطعاً هیچ کسب‌وکاری وجود ندارد که بخواهد اعتبارش را با بدگویی کاربران از دست بدهد. اگر شما هم این‌طورهستید که قطعاً هستید، به بخش دقت کنید.

مراحل اجرای استراتژی بازاریابی دهان به دهان

برای اجرای استراتژی بازاریابی دهان به دهان، شما باید 3 مرحله را طی کنید! این مراحل عبارتند از:

مرحله اول) اجتماعی باشید و در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید!

در زندگی، همیشه اجتماعی بودن خوب نیست اما معمولاً این‌طور است! اگر مدیریت یک کسب‌وکاری را بر عهده دارید، بی‌شک باید اجتماعی باشید. اجتماعی بودن یک کسب‌وکار، به معنای حضور فعال آن کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و توییتر است! همچنین یکی از راه‌هایی که کاربران می‌توانند شما را پیدا کنند، شبکه‌های اجتماعی است. زیرا اکثر کاربران ایرانی در این دو شبکه اجتماعی حضور فعالی دارند و بیشتر زمانی که از موبایل استفاده می‌کنند را در این دو شبکه وقت می‌گذرانند. البته تلگرام هم یک شبکه اجتماعی مناسب است که کاربران زمان زیادی را صرف آن می‌کنند اما جذب مخاطبان در آن مشکل است. معمولاً مخاطبانی که در اینستاگرام یک کسب‌وکار وجود دارند، از طریق اینستاگرام یا سایت در آن عضو شده‌اند و کسب‌وکارهای کمی وجود دارند که به صورت مستقیم به جذب مخاطبان اینستاگرام بپردازند.

مدیریت محتوای شبکه‌های اجتماعی

به نظر شما بهترین شبکه اجتماعی یا ابزارهای در دسترس برای بازاریابی دهان به دهان چیست؟ بدون شک شبکه‌های اجتماعی بهترین ابزار برای بازاریابی دهان به دهان است که با استفاده از آن می‌توانید کاربران را ترغیب کنید تا در مورد شما به سایر کاربران نظرات مثبت منتقل کنند. برای این کار باید به صورت مداوم و فعال در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید؛ حضور فعال و مداوم در شبکه‌های اجتماعی به این معنا است که به صورت منظم (مثلاً روزانه یک پست یا استوری) در آن‌ها فعالیت کنید. بسیاری از کسب‌وکارها به این موضوع توجه ندارند؛ همین مسئله باعث می‌شود تا یک روز 10 استوری منتشر کنند و پس از آن، به مدت دو هفته هیچ فعالیتی نداشته باشند. کاربران دوست دارند صفحاتی را دنبال کنند که به صورت منظم برای آن‌ها محتوای ارزشمند و جذاب منتشر می‌کند! دنبال کردن صفحاتی که برنامه منظمی برای انتشار محتوای جذاب ندارند، اصلاً لذت‌بخش نیست و کاربران شما را آن‌فالو می‌کنند.

جالب است بدانید شبکه‌های اجتماعی بر پایه بازاریابی دهان به دهان است! مثلاً اگر به اینستاگرام توجه کنید، در کنار هر پست یک ابزار برای اشتراک‌گذاری پست با سایر کاربران وجود دارد. کاربرد این ابزار زمانی است که شما از یک پست لذت برده باشید و بخواهید آن را برای کاربران دیگر هم ارسال کنید! حال اگر این پست، یک پست مربوط به محصول یا آموزش یک کسب‌وکار بوده و برای شما ارزشمند باشد، آن را برای دوستان خود ارسال می‌کنید و به این ترتیب برای آن صفحه (و در نهایت آن کسب‌وکار) اعتبار ایجاد می‌کنید. البته فقط اینستاگرام چنین ابزاری ندارد و هر شبکه اجتماعی از چنین ابزاری بهره‌مند است؛ مثلاً در توییتر شما می‌توانید توییت دلخواه خود را ری‌توییت کنید تا سایر کاربران هم از آن استفاده کنند.

برای آن که بتوانید بهترین بازخورد را در بازاریابی دهان به دهان بگیرید، باید بر روی محتوای صفحات اجتماعی خود کار کنید! هر چقدر محتوای شما کیفیت و ارزش بیشتری داشته باشد، کاربران آن را بیشتر به اشتراک می‌گذارند. در واقع میزان کیفیت و ارزش یک پست با بازخورد کاربران در بخش بازاریابی دهان به دهان ارتباط مستقیم دارد! البته اگر محصولی دارید، تنها اشتراک‌گذاری پست با دوستان کافی نیست و باید بتوانید آن‌ها را ترغیب کنید تا نظر خود را به صورت مستقیم بیان کنند. مثلاً اگر یک محصول خاص دارید، از آن‌ها بخواهید نظر خودشان را در قالب یک پست یا استوری بیان کنند! برای این کار باید آن‌ها را ترغیب کنید؛ یک راه‌کار ساده این است که شما یک جایزه برای آن‌ها تعیین کنید و از آن‌ها بخواهید که نظر خود را بیان کنند. در نهایت از میان کسانی که نظر خود را بیان کرده‌اند، یک لیست تهیه کنید و جایزه را به کمک قرعه‌کشی به یک یا چند نفر از آن‌ها هدیه دهید.

یک نکته! اگر می‌خواهید محتوای سایت شما توسط کاربران به اشتراک گذاشته شود، باید ابزاری برای این کار در هر صفحه سایت خود قرار دهید. تولید محتوای مداوم را فراموش نکنید! کاربران به دنبال این هستند که همیشه محتوای جذاب، آموزنده و ارزشمند در صفحه شما ببینند. یک تقویم محتوا تهیه کنید و بر اساس آن محتوا تولید کنید! در واقع برنامه راه شما باید در استراتژی محتوا مشخص باشد و تقویم محتوا بخش مهمی از آن است.

برخی راه‌های جذب مخاطبان از طریق بازاریابی دهان به دهان

برگزاری مسابقه اینستاگرامی: در این روش کاربران دوستان خود را به مسابقه اینستاگرامی دعوت می‌کنند و با استفاده از بازاریابی دهان به دهان علاوه بر جذب مخاطب، به برندسازی کسب‌وکار خود هم کمک می‌کند.

اینفلوئنسر مارکتینگ: یکی از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید محتوای خود را به کاربران زیادی نمایش دهید، اینفلوئنسر مارکتینگ است. اینفلوئنسرها از جنس خود کاربران هستند و کاربران اعتماد زیادی به آن‌ها دارند! هنگامی که آن‌ها شما را معرفی می‌کنند، کاربران بیشتری شما را دنبال می‌کنند و این یک روش بازاریابی دهان به دهان است. البته اینفلوئنسر مارکتینگ هم هزینه‌های خود را دارد اما با توجه به تاثیرگذاری زیادی آن، در مقابل سایر روش‌های جذب مخاطب معمولاً بسیار به صرفه‌ است.

ترکیب مسابقات اینستاگرام و اینفلوئنسر مارکتینگ: این دو روش به صورت مجزا هم بسیار تاثیرگذار هستند اما اگر بتوانید برگزاری مسابقه اینستاگرامی را از طریق اینفلوئنسرها به کاربران معرفی کنید، تاثیر آن تا چندین برابر افزایش پیدا می‌کند! زیرا مسابقات اینستاگرام انگیزه بسیار خوبی هستند تا کاربران شما را دنبال کنند؛ حال فرض کنید این مسابقه توسط اینفلوئنسرها که کاربران بیشترین اعتماد را نسبت به آن‌ها دارند، معرفی شود! در این صورت نه تنها تعداد زیادی از کاربران شما را دنبال می‌کنند، بلکه باعث می‌شود تا یک برندسازی عالی برای کسب‌وکار خود انجام دهید.

مرحله دوم) در مشتریان انگیزه ایجاد کنید!

برای دست‌یابی به بازاریابی دهان به دهان موفق، شبکه‌های اجتماعی بهترین راه‌کار هستند! اما گاهی باید برای مخاطب انگیزه ایجاد کنید تا این کار را انجام دهند. اگر یک اپلیکیشن یا بازی دارید و می‌خواهید کاربران خود را بیشتر کنید، می‌توانید به کاربران سکه یا امتیاز اضافی بدهید. برای این کار باید یک ابزار برای معرفی به سایر کاربران به ازای دریافت جایزه در اپلیکیشن خود قرار دهید! همچنین اگر شما می‌خواهید کاربران شما را در سایت یا شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند، می‌توانید یک محصول ارزشمند، جایزه نقدی یا کد تخفیف به کاربران ارائه کنید! مثلاً به آن‌ها بگویید که در ازای منشن کردن دوستان خود در کامنت‌های یک پست خاص، در قرعه‌کشی یک محصول رایگان شرکت کنید. این مورد را همۀ ما در پست‌های زیادی دیده‌ایم و می‌دانیم که تاثیر بسیار زیادی دارد! مثال ساده برای این مورد، اپلیکیشن‌های تاکسی نظیر اسنپ هستند که به شما می‌گویند ما را به دوستان خود معرفی کنید تا پس از عضویت کاربر، هم شما و هم آن کاربر از اعتبار رایگان بهره‌مند شوید. اگر از این مورد استفاده کرده‌اید یا جذب آن شده‌اید، باید بدانید که کسب‌وکار شما هم این پتانسیل را دارد که به ازای اعتبار رایگان یا کد تخفیف، کاربران زیادی را به کمک بازاریابی دهان به دهان جذب کنید.

مرحله سوم) بر روی کیفیت تمرکز کنید!

کیفیت مسئله مهمی در هر کسب‌وکاری است! فرقی هم ندارد که کسب‌وکار شما دوره‌های آموزش آنلاین ارائه می‌کند یا محصولاتی برای فروش دارد. مهم این است که محصول یا خدمات شما کیفیت خوبی داشته باشند. به عنوان مثال اگر برگزارکننده دوره‌های آنلاین آموزش گرافیک هستید، این دوره‌ها باید آن‌قدر کیفیت خوبی داشته باشند که کاربر از دیدن آن‌ها راضی باشد. حالا اگر دوستان آن کاربر در مورد یک دوره آموزش گرافیکی راهنمایی بخواهند، قطعاً شما را معرفی می‌کند.

تبلیغات درون برنامه‌ای

دلیل موفقیت بسیاری از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌دهنده‌های مختلف همین مورد است! شاید تعداد زیادی از کاربران فکر کنند که دلیل موفقیت اپلیکیشن اسنپ، اولین بودن آن است. اما دلیل اصلی آن کیفیت بالای سرویس‌دهی و هزینه‌های مناسب آن است! البته هر اپلیکیشنی مشکلات خود را دارد اما کاربران کیفیت هر اپلیکیشن را با اپلیکیشن‌های رقیبان مقایسه می‌کنند و سپس تصمیم می‌گیرند که از کدام اپلیکیشن استفاده کنند. بنابراین اگر می‌خواهید در بازاریابی دهان به دهان موفق باشید و نتایج خوبی بگیرید، فقط بر روی کیفیت تمرکز کنید تا کاربران خودشان شما را به سایر کاربران معرفی کنند. هیچ ارزشی بالاتر از این نیست که علاوه بر رفع نیاز مخاطبان، به صورت رایگان به سایر کاربران هم معرفی شوید و به همین ترتیب، کاربران و مشتریان کسب‌وکارتان را افزایش دهید.

با انجام 3 مرحله بالا به راحتی می‌توانید بازاریابی دهان به دهان موفقی را تجربه کنید! البته این موارد نیازمند زمان است و نباید عجله کنید؛ اگر بازاریابی دهان به دهان تا کنون برای شما موفقیت‌آمیز نبوده است، اصلاً نگران نباشید. کیفیت و فعالیت هدفمند خود را افزایش دهید تا در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد کسب‌وکارتان از طریق بازاریابی دهان به دهان باشید.

چگونه بازاریابی دهان به دهان موفقی داشته باشیم؟

بازاریابی دهان به دهان برای هر کسب‌وکاری کم و بیش اتفاق می‌افتد اما چه‌کار کنیم که در آن موفق شویم؟ برای بازاریابی دهان به دهان موفق 10 مورد وجود دارد که با انجام آن‌ها، موفقیت شما در بخش بازاریابی دهان به دهان تضمینی است:

مورد اول) کسب‌وکارتان را بشناسید!

پیش از این که کاری کنید، ابتدا باید کاملاً برند خود را بشناسید! باید بدانید که برند شما چرا ایجاد شده است، چه خدماتی ارائه می‌کند و در نهایت چه ارزش‌هایی ایجاد می‌کند. هر کسب‌وکاری محصولات یا خدماتی دارد و بیشتر درآمدش از همین راه است! شما باید بدانید که دقیقاً چه محصول یا خدماتی ارائه می‌کنید و این موارد، چه نیازی از کاربران را برطرف می‌کند؟ این موارد به شما کمک می‌کند تا بدانید محصول خود را چگونه و با توجه به چه نیازهایی تولید کنید.

مورد دوم) رقبایتان را بشناسید و در مورد آن‌ها تحقیق کنید!

برای شروع بازاریابی دهان به دهان ابتدا باید رقیبان خود را آنالیز کنید؛ در واقع باید بدانید که آن‌ها چه کاری انجام می‌دهند! مخاطبان شما تقریباً یکسان هستند و تفاوت مخاطبان کاملاً جزئی است؛ زیرا اگر شما یک محصول خاص را ارائه می‌کنید و مخاطب به آن نیاز دارد، مخاطب می‌تواند همان محصول را از سایت رقیب خریداری کند. بنابراین باید بدانید که رقیبان موفق شما چه خدمات و محصولاتی به کاربران ارائه می‌کنند که توانسته‌اند موفق باشند! به عبارت ساده‌تر نباید از آن‌ها عقب بیفتید و باید سعی کنید ضعف‌هایشان را بشناسید تا با بهبود آن‌ها، بتوانید نظر مخاطبان خود را جلب کنید. در این مورد، دو سوال را از خود بپرسید:

  • چگونه می‌توانید از رقیبان بهتر باشید؟
  • نقاط ضعف رقیبان چیست و چگونه می‌توان از آن‌ها به نفع خود استفاده کرد؟
  • حالا که تفاوت‌های رقیبان را شناخته‌اید، چگونه می‌توانید از آن برای بهبود کسب‌وکارتان و ایجاد ارزش استفاده کنید؟

با پاسخ به این 3 سوال به راحتی می‌توانید از رقیبان خود سبقت بگیرید و کاربران را ترغیب به بازاریابی دهان به دهان کنید.

مورد سوم) مخاطبان خود را مشخص کنید!

هر کسب‌وکاری مخاطبانی دارد! مثلاً کسب‌وکاری که در زمینه فروش لباس مردانه فعالیت می‌کند، مخاطبانش مردانی هستند که نیاز به لباس دارند و می‌خواهند خرید کنند. هدف ما شناسایی سلیقه مخاطبان است! پس از شناخت مخاطب، شما می‌دانید که آن‌ها به چه چیزی علاقه دارند و چه چیزی را دوست ندارند. با استفاده از این موارد در تهیه محصول یا خدمات می‌توانید فروش خود را تا حد زیادی افزایش دهید که این کار به دلیل بهبود بازاریابی دهان به دهان خواهد بود.

مورد چهارم) دسترسی کاربران را محدود کنید!

تا کنون چندبار برایتان پیش آمده که اشتیاق زیادی برای دیدن چیزی که محدود شده است داشته باشید؟ مثلاً هنگامی که یک پیج اینستاگرام خصوصی است، چقدر برای دیدن آن اشتیاق دارید؟ این در حالی است که شاید برای دیدن یک پیج عمومی به اندازه آن اشتیاق ندارید. شما هم می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید! به راحتی می‌توانید دسترسی کاربران را محدود کنید؛ مثلاً بخشی از سایت یا محصول را تنها برای یک دسته خاص از مشتریان در دسترس قرار دهید. همچنین اگر می‌خواهید بازاریابی دهان به دهان موفقی در شبکه‌های اجتماعی خود داشته باشید، می‌توانید صفحه خود را خصوصی کنید تا کاربران ترغیب به دنبال کردن شما شوند.

مورد پنجم) نقاط تمایز خود را نسبت به رقبا نمایش دهید!

کاربران منحصربه‌فرد بودن شما را دوست دارند! اگر شما هم دقیقاً مانند رقیبان هستید، کاربران انگیزه‌ای برای دنبال کردن شما ندارند. به عبارت ساده‌تر شما باید چیزی داشته باشید که از نظر کاربران منحصربه‌فرد به نظر برسید و شما را دنبال کنند! این نقطه تمایز همان چیزی است که کاربران را ترغیب حرف زدن در مورد شما می‌کند و این مسئله همان بازاریابی دهان به دهان است. اگر مثل بقیه باشید، اصلاً در ذهن مخاطب باقی نخواهید ماند چه برسد به آن که بخواهند در مورد مزایای محصولات یا خدمات شما صحبت کنند.

مورد ششم) مخاطبان خود را در یک صفحه اجتماعی جمع کنید!

مخاطبان هر کسب‌وکاری دوست دارند که با آن کسب‌وکار در تعامل باشند! از طرف دیگر تعامل با کاربران برای کسب‌وکارها ارزش زیادی دارد و باعث افزایش اعتماد کاربران، اعتبار کسب‌وکار و در نهایت افزایش فروش می‌شود. پیشنهاد می‌کنم ابتدا شبکه اجتماعی مناسب خود را پیدا کنید که در آن، به راحتی بتوانید با مخاطبان در ارتباط باشید. اگر کسب‌وکار شما ایرانی است، اینستاگرام بهترین گزینه است! زیرا مخاطبان هر نوع کسب‌وکاری در آن حضور دارند. همچنین اگر کسب‌وکار شما B2B است، لینکدین یک گزینه عالی برای شما خواهد بود. پس از شناسایی بهترین شبکه اجتماعی، آن را به کاربران معرفی کنید، از طریق آن مخاطبان هدفمند برای کسب‌وکار خود جذب کنید، محصولات خود را به مخاطبان معرفی کنید و در نهایت، بازاریابی دهان به دهان موفقی را تجربه کنید.

مورد هفتم) اینفلوئنسرهای حوزه فعالیت خود را بشناسید و با آن‌ها در ارتباط باشید!

اینفلوئنسرها تاثیر بسیار زیادی بر روی مخاطبان دارند و دلیل آن، اعتمادی است که مخاطبان به آن‌ها دارند. در بخش قبلی به بررسی این مورد پرداختیم اما در مورد مرتبط بودن حوزه کاری اینفلوئنسر با شما حرفی نزدیم! مسئله اصلی این است که باید مخاطبان اینفلوئنسر شما ارتباطی با صفحه اجتماعی شما داشته باشند؛ به عبارت دیگر، حوزه کاری شما تقریباً با آن اینفلوئنسر یکسان باشد. در این زمینه فعال باشید و اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه فعالیت خود را پیدا کنید!

اینفلئونسر-مارکتینگ

از آن مهم‌تر، با آن‌ها ارتباط بگیرید که اگر روزی از آن‌ها بخواهید برای این نوع بازاریابی کسب‌وکارتان را معرفی کنند، از آن‌ها نه نشنوید! هر چقدر اینفلوئنسر شما در میان افراد محبوب‌تر باشد، تاثیر آن بیشتر است. توجه داشته باشید که این روش هزینه‌هایی دارد و باید در انتخاب چنین افرادی تمام تلاش و دقت خود را به کار بگیرید.

مورد هشتم) شخصیت برند خود را برای مخاطبان ایجاد کنید!

هر کاربر شخصیتی از کسب‌وکارها را در ذهن خود دارد؛ مثلاً اگر مخاطب پر و پا قرص یک رستورانی ایتالیایی هستید، حتماً آن رستوران را با پیتزاهای خوشمزه در ذهن دارید. این نوعی شخصیت برند است که اهمیت زیادی هم دارد! همچنین اگر می‌خواهید بازاریابی دهان به دهان موفقی داشته باشید، سعی کنید شخصیت شما آن قدر سنگین و رسمی نباشد که کاربران نتوانند با شما ارتباط صمیمی برقرار کنند! زیرا در این صورت باید قید این نوع بازاریابی را بزنید. البته شخصیت شما باید دوست داشتنی و محترم باشد تا کاربران ترغیب شوند بازاریابی انجام دهند اما مسئله مهم این است که نباید آن‌قدر رسمی باشید که کاربر انگیزه‌ای برای این مسئله نداشته باشد. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در این زمینه انجام دهید، این است که از پشت‌صحنه کسب‌وکار خود ویدئوهایی منتشر کنید! معمولاً این کار باعث می‌شود تا کاربر حس صمیمیت با شما داشته باشد و تاثیر بسیار خوبی بر روی این نوع بازاریابی دارد.

مورد نهم) بازخورد مشتریان را دریافت کنید و آن را بهبود ببخشید!

هدف اصلی هر کسب‌وکاری جلب رضایت مشتریان و کاربران است! اگر نتوانید نظر آن‌ها را جلب کنید، پس از مدتی شما را ترک می‌کنند؛ به خصوص اگر این مسئله در مورد محصولات یا خدمات شما باشد. اگر قرار است محصولات ی خدمات بی‌کیفیت ارائه کنید و پس از دریافت بازخوردهای مشتریان، آن را بهبود نبخشید بهتر است اصلاً محصول خود را به کاربران عرضه نکنید. مهم نیست که محصول شما در ابتدا چقدر خوب یا بد است، بلکه مهم این است که کاربران بازخوردهایی برای شما ارسال می‌کنند و شما باید سعی کنید از این بازخوردها به بهترین شکل ممکن برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات خود استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا مخاطب احساس ارزش کند و دوستان خود را هم به چنین حسی که تنها با استفاده از محصولات یا خدمات شما نصیبش می‌شود، دعوت کند. این روش همان بازاریابی دهان به دهان است و با این کار، به این نوع از بازاریابی کسب‌وکار خود جانی دوباره می‌بخشید.

مورد دهم) مشتریان شما بسیار با ارزش هستند؛ برای آن‌ها احترام قائل باشید و به آن‌ها انگیزه بدهید!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به سراغ یک مغازه یا کسب‌وکار اینترنتی بروید و قصد خرید چیزی را داشته باشید! در این صورت اگر صاحب مغازه یا کارشناس فروشگاه اینترنتی با شما خوب حرف نزند و به خوبی در مورد نیازتان پاسخگو نباشد، احساس بی‌ارزشی می‌کند. اگر کسب‌وکار دارید، شما هم مشتریان خود را دارید و نباید بگذارید که آن‌ها احساسی بی‌ارزش بودن برای شما کنند. برای آن‌ها احترام قائل باشید؛ زیرا این مشتریان و مخاطبان کسب‌وکارتان هستند که به شما ارزش می‌دهند! اگر آن‌ها وجود نداشته باشند، نه تنها ارزش‌های زیادی را از دست می‌دهید، بلکه درآمد شما هم تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. احترام گذاشتن به مخاطب انگیزه‌ای برای آن‌ها است تا شما را به دوستان خود هم معرفی کنند! هر چقدر بیشتر به مخاطبان خود احترام بگذارید، آن‌ها هم بیشتر به معرفی شما به دوستان خود ترغیب می‌شوند و در این بین، یک بازاریابی دهان به دهان بسیار موفق در حال شکل‌گیری است.

نتیجه‌گیری

کسب‌وکارهای اینترنتی با روش‌های مختلف بازاریابی روبرو هستند که هریک از آن‌ها مزایا و معایب خود را دارند! یکی از بهترین روش‌های بازاریابی که بسیاری از کسب‌وکارها آن را نادیده می‌گیرند، این نوع بازاریابی است. در این روش کاربران شما را به دوستان خود معرفی می‌کنند و با توجه به این که کاربران به دوستان خود اعتماد بیشتری دارد، برای کسب‌وکار شما اعتبار بیشتری ایجاد می‌شود. در این مقاله به بررسی کامل بازاریابی دهان به دهان، مزایا و معایب آن، استراتژی مناسب و روش‌های بهبود این روش پرداختیم.

اکنون شما بگویید! شاید تا کنون از بازاریابی دهان به دهان استفاده کرده بودید اما از آن اطلاع نداشتید! با توجه به این مقاله که کاملاً با بازاریابی دهان به دهان آشنا شدید، در چه بخش‌هایی از کسب‌وکارتان از این روش بسیار عالی استفاده کرده‌اید؟ در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر