اگر در یوتیوب فعالیت داشته باشید، می‌دانید که مهم‌ترین محتوایی که در اختیار کاربران قرار دارد ویدئو است! در واقع یوتیوب شبکه‌ای برای اشتراک‌گذاری ویدئو به شمار می‌رود که در آن روزانه بیش از 5 میلیارد ویدئو توسط کاربران دیده می‌شود. مدیران کانال‌های یوتیوب به دنبال افزایش رتبه ویدئو در یوتیوب هستند که برای سنجش میزان موفقیت خود، نیاز به آنالیز ویدئو در یوتیوب دارند! در واقع مدیران کانال باید بدانند که ترافیک محتوای آن‌ها چقدر است و نسبت به قبل چقدر رشد کرده است! هر چقدر این اطلاعات دقیق‌تر باشد، استراتژی شما هم بهتر است و می‌توانید در مدت بسیار کمی رشد زیادی داشته باشید. در این مقاله قصد داریم به آموزش آنالیز ویدئو در یوتیوب بپردازیم تا با استفاده از آن بتوانید برای آینده کانال یوتیوب خود استراتژی خوبی تدوین کنید. آماده‌اید؟ اگر جوابتان مثبت است، با ما همراه باشید تا به بررسی 3 روش آنالیز ویدئو در یوتیوب بپردازیم.

  1. مدت زمان مشاهده ویدئو در یوتیوب را بررسی کنید!

با معیار مدت زمان مشاهده ویدئو در یوتیوب آشنا هستید؟ مدت زمان مشاهده ویدئو یک کانال، به مجموع مدت زمانی که کاربران یوتیوب به مشاهده ویدئوهای شما پرداخته‌اند گفته می‌شود و فاکتور بسیار مهمی در افزایش رتبه رتبه کانال در یوتیوب به شمار می‌آید. پیشنهاد می‌کنم حتماً مقاله “چگونه به افزایش مدت زمان مشاهده ویدئو در یوتیوب کمک کنیم؟” را مطالعه کنید تا بتوانید با اهمیت این موضوع بیشتر آشنا شوید. یکی از ابزارهایی که یوتیوب در اختیار مدیران کانال قرار می‌دهد، قابلیت آنالیز مدت زمان مشاهده ویدئو است! با استفاده از این ابزار می‌توانید مدت زمانی که کاربران ویدئوهای کانال شما را دیده‌اند را تحلیل کنید.

برای دسترسی به این ابزار وارد بخش Creator Studio شوید و از طریق بخش Analytics، روی Watch Time کلیک کنید. در این بخش گزارش‌های مربوط به مدت زمان مشاهده ویدئو در اختیار شما قرار می‌گیرد که نشان‌دهنده میزان علاقه کاربران به زمان ویدئوهایتان است؛ توجه داشته باشید که این گزارش بر اساس دقیقه است!

در این صفحه دو نمودار در اختیار شما قرار گرفته است:

اولین نمودار مربوط به مدت زمان مشاهده ویدئو است که هر چقدر بیشتر باشد، شانس شما برای افزایش رتبه کانال یوتیوب وجود دارد! اما هر چقدر مدت زمان مشاهده ویدئو در کانال شما کمتر باشد، کانال شما شانس کمتری برای حضور در رتبه‌های اول صفحه نتایج جستجو دارد. البته باید توجه داشته باشید که این مورد، یکی از ده‌ها فاکتور برای رتبه‌بندی ویدئوهای مربوط به کانال‌های مختلف است.

 

نمودار دوم (Views) مربوط به تعداد کل بازدیدهای یک کانال است؛ لازم است بدانید این مورد با تعداد کاربرانی که ویدئوهای شما را دیده‌اند فرق دارد! مثلاً اگر کاربری 10 ویدئو از کانال شما پلی کرده باشد، تعداد بازدید (Views) آن 10 است. بنابراین این مورد ممکن است خوشحال‌کننده باشد اما داشتن 10 بازدید به اندازه داشتن 10 بازدیدکننده موثر نیست و نباید این دو مورد را اشتباه بگیریم.

نمودار ماندگاری مخاطبان (Audience Retention)

یکی دیگر از مهم‌ترین نمودارهایی که شبکه یوتیوب در اختیار شما قرار می‌دهد، نمودار مربوط به ماندن کاربران در ویدئو است! در واقع کاربران به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • کاربرانی که تنها چند ثانیه اول را می‌بینند.
  • کاربرانی که نصف یا بیشتر از نصف یک ویدئو را می‌بینند.
  • کاربرانی که ویدئو را به صورت کامل می‌بینند.

هر چقدر کاربران بیشتر در صفحه بمانند، مدت زمان مشاهده ویدئو در یوتیوب هم افزایش پیدا می‌کند و هرچقدر کاربران کمتر بماند، Watch time آن کمتر می‌شود. نمودار این صفحه به شما میانگین ماندن کاربران در صفحه ویدئوهای مربوط به کانال شما را نشان می‌دهد که هرچقدر درصد مخاطبان که زمان بیشتری از ویدئو را دیده‌اند بیشتر باشد، مدت زمان مشاهده ویدئو افزایش پیدا می‌کند.

در بخش Relative Audience Retention هم می‌توانید ببینید که کاربران در ویدئوهای مشابه سایر کانال‌ها چقدر مانده‌اند و اگر بخواهید کانال خود را با کانال‌های مشابه مقایسه کنید، کافی است نمودار این تب را با نمودار تب قبلی مقایسه کنید. اگر نمودار قبلی نسبت به این نمودار در وضعیت بهتری قرار گرفته باشد، کانال شما نسبت به کانال رقیبان بهتر است اما اگر این وضعیت برعکس باشد، باید به دنبال تولید محتوای جذاب‌تر و ارزشمندتر باشید تا بتوانید نظر کاربران را جلب کنید و مدت زمان مشاهده ویدئو را افزایش دهید.

همچنین می‌توانید این نمودارها را بر اساس موارد مختلفی نظیر موقعیت جغرافیایی، تاریخ، محتوا و… فیلتر کنید تا به اطلاعات موردنظر خود دست یابید. اگر از فیلترها استفاده کنید، گزارش‌ها بر اساس سن، جنسیت و ویژگی‌های شخصی کاربران به شما نمایش داده می‌شوند که برای برخی کسب‌وکارها بسیار مهم است. در بخش آنالیز ویدئو در یوتیوب به راحتی می‌توانید به کمک نمودارها از فیلترهای دیگری نظیر فیلتر موقعیت جغرافیایی و محدود کردن نوع موبایل به اطلاعات ارزشمند دیگری هم دست پیدا کنید.

محل پخش ویدئوها (Playback Locations)

یکی دیگر از بخش‌های بسیار کاربردی یوتیوب، استفاده از بخش Playback Locations است! در این بخش شما می‌توانید به ورودی‌های کانال خود پی ببرید. در واقع می‌توانید بفهمید که ویدئوهای شما توسط چه دستگاه‌هایی پخش شده‌اند؛ مثلاً برخی کاربران از اپلیکیشن موبایل استفاده می‌کنند و برخی دیگر به صورت مستقیم وارد لینک ویدئوهای شما می‌شوند. اگر قصد آنالیز ویدئو در یوتیوب را دارید، با استفاده از اطلاعات این صفحه و بخش Playback Locations که در تصویر زیر قابل مشاهده است، می‌توانید ویدئوهای خود را تحلیل کنید:

منبع ترافیک دریافتی (Traffic Sources)

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در هنگام آنالیز ویدئو در یوتیوب، منبع ترافیک دریافتی است! این منبع می‌تواند بخش جستجو یوتیوب یا کارت یوتیوب در سایر ویدئو باشد؛ این مسئله که شما بدانید ویدئوهایتان از چه منبعی ترافیک می‌گیرند، اهمیت بسیار زیادی دارد. تصویر زیر اطلاعات کاملی از این بخش را به شما نمایش می‌دهد:

دستگاه‌ کاربران (Devices)

با استفاده از گزارش‌های این بخش می‌توانید دستگاهی که کاربران از آن استفاده می‌کنند را بدانید.

در این بخش می‌توانید متوجه شوید که کدام منابع بهترین ترافیک را به کانال شما هدایت کرد‌ه‌اند و بیشتر روی آن تمرکز کنید. معمولاً کانال‌هایی که از طریق بخش جستجوی یوتیوب ترافیک خوبی دارند، مدت زمان مشاهده ویدئوی آن‌ها هم بسیار بالا است و این مسئله نشان از محتوای ارزشمند و جذاب این کانال‌ها است. برای افزایش رتبه ویدئو در یوتیوب موارد زیادی مهم هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مدت زمان مشاهده ویدئو و بهینه‌سازی عنوان ویدئو در یوتیوب با تحقیق کلمات کلیدی اشاره کرد.

  1. بررسی نرخ تعامل کاربران یوتیوب

تعامل کاربران در شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت کسب‌وکارهای اینترنتی است! اگر کانال شما میلیون بازدید داشته باشد اما نرخ تعامل کاربران در آن کم باشد، فروشی برای شما حاصل نمی‌شود؛ به همین دلیل است که بررسی نرخ تعامل کاربران یکی از مهم‌ترین فاکتورهای آنالیز ویدئو در یوتیوب است. هرچقدر نرخ تعامل کاربران در یوتیوب بیشتر باشد، راحت‌تر می‌توانید افزایش فروش بیشتری را در کسب‌وکارتان تجربه کنید. در واقع هر چقدر کاربران بیشتر بتوانند به برند شما نزدیک‌تر باشند و کامنت‌های بیشتری در صفحه ویدئو بگذارند، به معنی نرخ تعامل بالاتر است که بررسی آن شامل چند مورد می‌شود:

الیف) مشترکین کانال یوتیوب (Subscribers)

مشترکین کانال یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای سنجش میزان موفقیت و نرخ تعامل کاربران در یوتیوب است! هر چقدر تعداد کاربران واقعی شما بیشتر باشند، تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها هم بیشتر است و برای داشتن چنین تعاملی باید محتوا بسیار جذاب و ارزشمند تولید کنید. در گزارش مربوط به Subscribers، میزان رشد کاربران شما مشخص است؛ توجه داشته باشید که ریزش مشترکین در این گزارش یک هشدار برای محتوای شما محسوب می‌شود که باید در فرآیند تولید محتوای خود تغییر رویه دهید! سعی کنید محتوایی تولید کنید که برای کاربران مفید باشد و محتوای همان ویدئو هم به صورت جذاب به کاربر منتقل شود.

ب) نظرات کاربران (Comments)

تعداد نظراتی که در صفحه ویدئوهای کانال خود دریافت می‌کنید، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند! هنگامی که کاربران نظر می‌گذراند، به این معنی است که آن‌ها می‌خواهند با شما ارتباط برقرار کنند و این مسئله یعنی کاربران در حال افزایش تعامل ویدئوهای شما هستند. در بخش Comments شما می‌توانید تعداد کامنت‌ها را ببینید اما مسئله مهم مثبت یا منفی بودن بازخورد کامنت است. اگر تعداد کامنت‌های مثبت شما بیشتر است، یعنی کاربران از محتوای کانال شما رضایت دارند اما اگر در بخش کامنت‌ها تعداد زیادی بازخورد منفی دریافت کرده باشید، این مسئله به معنای محتوای نامناسب است.

ج) اشتراک‌گذاری ویدئوها توسط کاربران (Sharing)

اشتراک‌گذاری ویدئوها یکی از قابلیت‌های بسیار عالی و جذاب یوتیوب است که به افزایش تعامل صفحه شما کمک زیادی می‌کند. هنگامی که کاربران ویدئوهای کانال شما را می‌بینند، اگر از آن لذت ببرند برای دوستان خود هم ارسال می‌کنند! با کمک قابلیت اشتراک‌گذاری کاربران می‌توانند با کلیک بر روی آیکن‌های اشتراک‌گذاری، لینک ویدئو را برای دوستان خود ارسال کنند؛ با ارسال ویدئو برای سایر افراد، تعداد بازدید و در نهایت تعامل صفحه شما افزایش زیادی پیدا می‌کند که این موارد در آنالیز ویدئو در یوتیوب مهم هستند.

  1. استفاده از ابزار گوگل آنالیز (Google Analytics) برای تحلیل ترافیک یوتیوب

مورد 1 و 2 شامل ابزارها و قابلیت‌هایی است که یوتیوب در اختیار شما قرار می‌دهد و البته کامل نیستند! استفاده از ابزارهای جانبی نظیر گوگل آنالیز به شما کمک می‌کند تا بتوانید تحلیل کاملی از ترافیک کانال یوتیوب خود داشته باشید. هنگامی که شما داده‌های مربوط به ترافیک کانال خود را در اختیار داشته باشید، بهتر می‌توانید بر روی استراتژی محتوای خود تمرکز کنید. جالب است بدانید یوتیوب قابلیت اتصال یوتیوب به گوگل آنالیز را در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید ترافیک خود را تحلیل کنید.

برای اتصال یوتیوب به گوگل آنالیز، کافی است وارد پنل گوگل آنالیز خود شوید؛ از طریق بخش مدیریت، بر روی Create New Property کلیک کنید. در این بخش باید اطلاعات مربوط به کانال یوتیوب خود را وارد کنید تا بتوانید کد اتصال یوتیوب به گوگل آنالیز را دریافت کنید! این اطلاعات عبارتند از:

Website name: در این بخش باید نام سایت یا کانال یوتیوب خود را وارد کنید؛ این نام جهت نمایش در پنل گوگل آنالیز است! بنابراین سعی کنید یک اسم کوتاه انتخاب کنید تا بتوانید راحت‌تر به آن دسترسی داشته باشید.

Website URL: در این بخش باید آدرس سایت یا کانال خود را وارد کنید؛ توجه داشته باشید که برای وارد کردن آدرس کانال یوتیوب خود از پروتکل https استفاده کنید تا بتوانید به آمار دقیق کانال خود دسترسی داشته باشید.

industry Category: در این بخش باید موضوع سایت یا کانال خود را انتخاب کنید؛ در این قسمت چندین موضوع در اختیار شما قرار دارند که باید متناسب با نوع کانال خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

Reporting time zone: در این بخش باید زمان ناحیه جغرافیایی محل زندگی خود را مشخص کنید؛ مثلاً اگر در ایران زندگی می‌کنید، کافی است گزینه +3:30 را انتخاخب کنید تا زمان دقیق محل زندگی خود را در پنل گوگل آنالیز خود مشاهده کنید.

پس از تکمیل اطلاعات این بخش، وارد مرحله بعدی شوید. در مرحله بعد به شما کد رهگیری (Tracking Code) ارائه می‌شود که باید از آن برای اتصال گوگل آنالیز جهت آنالیز ویدئو در یوتیوب استفاده کنید. پس از دریافت این کد، ابتدا وارد یوتیوب خود و سپس وارد تنظیمات پیشرفته (Advanced Settings) کانال شوید. سپس در بخش Google Analytics tracking ID کدی را که در مرحله قبل دریافت کرده‌اید را وارد کنید تا گوگل آنالیز به منظور آنالیز ویدئو در یوتیوب بتواند به ترافیک کانال شما دسترسی داشته باشید.

اکنون به راحتی می‌توانید ترافیک کانال خود را به کمک گوگل آنالیز تحلیل کنید و به کمک آنالیز ویدئو در یوتیوب استراتژی بهتری برای محتوای کانال خود تدوین کنید. به کمک گوگل آنالیز چند مورد مهم را می‌توانید آنالیز کنید که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

آنالیز ترافیک ورودی دریافتی از کانال یوتیوب

اگر مدیریت یک کسب‌وکار اینترنتی را برعهده دارید، حتماً یک سایت برای ارائه محصولات یا خدمات کسب‌وکارتان راه‌اندازی کرده‌اید! درج لینک‌های سایت در بخش پروفایل یوتیوب یا توضیحات ویدئوها به شما کمک می‌کند تا بتوانید ترافیک خوبی از یوتیوب جذاب کنید و فروش کسب‌وکارتان را افزایش دهید. به کمک گوگل آنالیز به راحتی می‌توانید ترافیک سایت خود را بررسی کنید و ترافیکی که از طریق یوتیوب دریافت کرده‌اید را مشاهده کنید. برای این کار کافی است وارد بخش Acquisition > All Traffic > Referrals شوید و ترافیک خود را به صورت کاملاً زنده مشاهده کنید!

اگر می‌خواهید به ترافیک دریافتی از یوتیوب اطلاع پیدا کنید، کافی است در بخش Referrals کلمه youtube.com را جستجو کنید تا گوگل آنالیز ترافیک دریافتی از طریق یوتیوب را به شما نمایش دهد؛ البته توجه داشته باشید که این مورد را باید در بخش گوگل آنالیز سایت خود مشاهده کنید. گوگل آنالیز اطلاعات مفید دیگری را هم به شما نمایش می‌دهد که مهم‌ترین آن، مدت زمانی است که کاربران در سایت شما می‌مانند. همچنین یک مورد بسیار مهم دیگر که در بخش ترافیک گوگل آنالیز در اختیار شما قرار می‌گیرد، کاربرانی است که پس از مدت کوتاهی سایت خارج می‌شوند که این مورد روی رتبه سایت در موتورهای جستجو هم تاثیر زیادی خواهد داشت.

نرخ تبدیل یکی دیگر از موارد بسیار مهم است تا بدانید چه تعداد از کاربرانی که لینک سایت شما را در یوتیوب مشاهده کرده‌اند، بر روی آن کلیک می‌کنند! در بخش Social > Conversions می‌توانید به اطلاعات این بخش دسترسی داشته باشید.

با ورود به این بخش لازم است تا فیلتر موردنظر خود را برای مشاهده نرخ تبدیل اعمال کنید؛ مثلاً می‌توانید نرخ تبدیل خود را بر اساس میزان عضویت در خبرنامه شناسایی کنید! این مسئله به این معنا است که از تعداد کاربرانی که لینک سایت را دیده‌اند و وارد سایت شما شده‌اند، چه تعداد از آن‌ها در خبرنامه سایت عضو شده‌اند. همچنین می‌توانید نرخ تبدیل خود را بر اساس تعداد خرید انجام شده از سایت کسب‌وکارتان بسنجید! بنابراین نوع فیلتر کاملاً به نوع کسب‌وکار مربوط می‌شود و نمی‌توان برای تمامی کسب‌وکارها از یک نوع فیلتر برای سنجش میزان موفقیت استفاده کرد.

نتیجه‌گیری

بسیاری از کاربران از اهمیت آنالیز کسب‌وکار یا حتی کانال یوتیوب اطلاع زیادی ندارند و بدون تحلیل ترافیک به سراغ تدوین استراتژی تولید ویدئو می‌روند! اما مسئله مهم در مدیریت یک کانال یوتیوب، آنالیز ویدئو در یوتیوب است تا بتوانید ویدئوهای پرمخاطب کانال خود را شناسایی کنید. پس از آن که بدانید کدام ویدئوها بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند، به راحتی می‌توانید ویدئوهایی مانند آن تولید کنید و ترافیک کانال خود را تا حد زیادی افزایش دهید! هر چقدر ترافیک کانال شما بیشتر باشد، کسب‌وکار شما موفق‌تر است و هر چقدر کسب‌وکارتان موفق‌تر باشد، درآمد بیشتری خواهید داشت. در این مقاله به بررسی آموزش آنالیز ویدئو در یوتیوب به 3 روش مختلف پرداختیم تا به راحتی بتوانید استراتژی خوبی برای تولید محتوای کانال یوتیوب خود داشته باشید.

اکنون شما بگویید! اگر مدیریت یک کانال یوتیوب را برعهده دارید یا از یوتیوب به عنوان سرویس ویدئو مارکتینگ کسب‌وکارتان استفاده می‌کنید، از چه روش‌هایی برای سنجش میزان موفقیت و ترافیک کانال یوتیوب خود استفاده می‌کنید؟ در بخش نظرات تجربه خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر