‌مهم‌ترین هدف کانال‌های یوتیوب، افزایش تعداد بازدید ویدئوها است که با استفاده از آن بتوانند به فروش کسب‌وکار اینترنتی خود کمک کنند! روش‌های مختلفی برای افزایش بازدید ویدئو در یوتیوب وجود دارد که برخی از آن نیاز به زمان بیشتری دارند. اگر به دنبال روشی هستید که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانید تعداد بازدید ویدئوهای خود را افزایش دهید، راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در یوتیوب یک راه‌کار عالی است که در زمانی کوتاه بازدهی عالی خواهد داشت. کمپین‌های تبلیغاتی یوتیوب به شما کمک می‌کنند تا در ازای پرداخت هزینه، تبلیغات کانال خود را به کاربران نمایش داده و تعداد بازدید ویدئوها و مشترکین کانال خود را افزایش دهید. در این مقاله قصد داریم به بررسی راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در یوتیوب بپردازیم که با استفاده از آن می‌توانید به فروش کسب‌وکار اینترنتی خود کمک کنید.

  1. فهرست مطالب

    تنظیم تبلیغات یوتیوب، اولین قدم برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی یوتیوب

سرویس‌های آنلاین نظیر موتور جستجوی گوگل و شبکه اجتماعی فیسبوک یک سرویس بسیار کاربردی به نام کمپین‌های تبلیغاتی در اختیار کاربران قرار می‌دهند! اگر تا کنون از ابزار گوگل ادز (ابزار تبلیغات گوگل) یا ابزار تبلیغات فیسبوک استفاده کرده‌اید، ابزار تبلیغات یوتیوب هم برای شما بسیار آشنا است؛ زیرا بسیاری از ویژگی‌های تبلیغات یوتیوب با تبلیغات گوگل یکسان است و درک درستی از این ابزار خواهید داشت. در ادامه به بررسی مراحل اجرا و راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در یوتیوب می‌پردازیم تا بتوانید کمپین‌های تبلیغاتی خود را اجرا کنید.

اولین قدم برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی، قرار دادن لینک یوتیوب در بخش تبلیغات گوگل است. برای این کار وارد حساب مدیریت تبلیغات گوگل شوید و با کلیک بر روی Tools، روی گزینه Liked Accounts کلیک کنید.

اگر ایمیل مربوط به اکانت یوتیوب شما با حساب گوگل یکسان باشد، به صورت خودکار لینک کانال شما در این بخش درج می‌شود اما اگر ایمیل‌های شما متفاوت است، باید ایمیل فرد موردنظر خود را وارد کنید و از آن فرد درخواست دسترسی کنید. همچنین اگر نیاز به آنالیز لینک موردنظرخود دارید، کافی است همین مراحل را در سرویس گوگل‌آنالیز طی کنید و کلیک‌های صورت گرفته بر روی لینک کانال یوتیوب خود را آنالیز کنید.

برای استفاده از کمپین تبلیغاتی یوتیوب ابتدا باید ویدئوی موردنظر خود را در کانال آپلود کنید. کیفیت و محتوای ویدئوی شما تاثیر بسیار زیادی بر روی جذب مخاطبان دارد و هر چقدر محتوای ویدئو جذاب‌تر باشد، نرخ کلیک بیشتری خواهید داشت. توجه داشته باشید که 5 ثانیه اول ویدئوی شما باعث می‌شود تا کاربران برای مشاهده ادامه ویدئو تصمیم بگیرند! پس به 5 ثانیه اول ویدئوی تبلیغاتی خود اهمیت زیادی بدهید و آن را به جذاب‌ترین شکل ممکن تولید کنید.

  1. برای کمپین تبلیغاتی خود هدف تعیین کنید!

مهم‌ترین مسئله برای سنجش میزان موفقیت یک کمپین، هدف‌گذاری است! مثلاً می‌توانید هدف خود را افزایش مشترکین تا 5,000 عدد است و هر چقدر میزان افزایش مخاطبان شما بیشتر باشد، به معنای موفقیت بیشتر کمپین تبلیغاتی است. برای ایجاد کمپین تبلیغاتی ابتدا وارد گوگل اذز شوید و روی تب campaign کلیک کنید. سپس روی + کلیک کنید و با استفاده از گزینه New campaign، کمپین خود را ایجاد کنید.

یوتیوب گزینه‌های مختلفی را به شما نمایش می‌دهد و بستگی به اهداف شما، چندین نوع تبلیغات در اختیار شما قرار می‌دهد؛ در تبلیغات یوتیوب می‌توانید مکان‌های مختلفی برای نمایش نشان دهید و نوع آگهی‌ خود را مشخص کنید! در میان گزینه‌هایی که پیش روی شما قرار دارد، بر اساس هدف خود یک یا چند نوع از آن را انتخاب کنید و وارد مراحل بعدی شوید:

  • Leads and Website Traffic: این گزینه، بهترین انتخاب برای جذب ترافیک و تبدیل کاربران به مخاطب است.
  • Product and Brand Consideration: این گزینه‌ به شما کمک می‌کند تا بتوانید برند خود را در میان کاربران ترویج دهید و محصولات یا خدمات خود را به کاربران معرفی کنید.
  • Brand Awareness and Reach: این گزینه هم برای برندسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنظیمات زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

پس از انتخاب یکی از این 3 اهداف، وارد بخش بعدی می‌شوید و انواع کمپین‌های انتخابی را مشاهده خواهید کرد؛ گزینه ویدئو را به عنوان کمپین تبلیغاتی خود انتخاب کنید و سپس بر روی Continue کلیک کنید.

اگر قصد پیگیری نرخ تبدیل دارید، می‌توانید از امکانات گوگل ادز استفاده کنید و میزان تبدیل کاربر به مخاطبان خود را اندازه‌گیری کنید. البته بستگی به هدف شما نوع اندازه‌گیری هم متفاوت است اما این قابلیت تعداد کلیک انجام‌شده را به شما نمایش می‌دهد.

  1. انتخاب فرمت تبلیغات یوتیوب

مرحله بعدی برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در یوتیوب، انتخاب فرمت تبلیغات است که بر اساس هدف و طول ویدئوی تبلیغاتی شما تعیین می‌شود؛ در این بخش به بررسی برخی از فرمت‌های پرطرفدار تبلیغات خواهیم پرداخت.

 

الف) تبلیغات TrueView

اگر قصد برندسازی یا معرفی محصولات کسب‌وکارتان را دارید، تبلیغاتی TrueView بهترین روش است. این نوع تبلیغات در 5 ثانیه اول ویدئوهای یوتیوب نمایش داده می‌شود و پس از 5 ثانیه کاربران می‌توانند با استفاده از گزینه Skip آن را رد کنند. تبلیغات فیسبوک هزینه بسیار کمتری برای شما خواهد داشت اما بازدهی آن هم بسیار کمتر از تبلیغات یوتیوب است! با استفاده از تبلیغات یوتیوب شما تنها در صورتی که کاربران 30 ثانیه از ویدئو را ببینند هزینه پرداخت می‎‌کنید. شاید کاربران تبلیغات شما را رد کنند، اما در همان 5 ثانیه نام کسب‌وکارتان را می‌بینند و همین مسئله منجر به برندسازی خواهد شد.

مزیت تبلیغات TrueView نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی این است که ویدئوی تبلیغاتی شما در صفحه نتایج جستجو یوتیوب، در بخش ویدئوهای مرتبط و حتی صفحه اصلی اپلیکیشن موبایل نمایش داده می‌شود. هر بار که کاربران بر روی ویدئوی شما کلیک می‌کند، بدون در نظر گرفتن مدت زمانی که ویدئوی تبلیغاتی شما را مشاهده می‌کنند، برندسازی کسب‌وکار شما در حال انجام است. سایر روش‌های تبلیغاتی شما را در نوشتن عنوان محدود می‌کنند اما روش TrueView به شما اجازه می‌دهد تا 100 کاراکتر در ویدئوی خود درج کنید. این روش تبلیغاتی برای تبلیغ محصول مناسب است؛ زیرا کاربران به راحتی می‌توانند بر روی تبلیغات کلیک کنند و وارد صفحه محصول شوند! در واقع کاربران با CTA مستقیم همراه هستند و به راحتی می‌توانید روی آن کلیک کنید.

ب) تبلیغات غیرقابل رد کردن (Non-Skippable)

یکی دیگر از انواع تبلیغات یوتیوب، تبلیغات غیر ردن نکردنی هستند که کاربران قادر به رد کردن آن نیستند. در این تبلیغ‌ها می‌توانید ویدئوهای تبلیغاتی خود را از 6 تا 15 ثانیه قرار دهید؛ بنابراین اگر بخواهید ویدئوهای بالای 15 ثانیه خود را آپلود کنید، با خطای یوتیوب مواجه خواهید شد. تبلیغات TrueView را یادتان هست؟ تبلیغات Non-Skippable هم مانند تبلیغات TrueView است و ویدئوی تبلیغاتی شما در اول یا آخر ویدئو نمایش داده می‌شود. این تبلیغات یک مزیت دارد؛ مزیت تبلیغات Non-Skippable این است که کاربر محتوای تبلیغاتی شما را به صورت کامل مشاهده می‌کند و این مسئله تاثیر زیادی روی بازدهی تبلیغات شما خواهد داشت.

البته توجه داشته باشید که اگر محتوای شما خسته‌کننده باشد، کاربران نسبت به تبلیغات شما دید منفی پیدا می‌کنند. هزینه این تبلیغات تا حد زیادی بیشتر است؛ زیرا در این نوع تبلیغات شما بابت هر بار بازدید هزینه می‌دهید و تعامل آن ممکن است پایین باشد! البته اگر محتوای تبلیغاتی شما خوب باشد، تعامل کاربران هم بیشتر است و به راحتی می‌توانید فروش کسب‌وکار خود را افزایش دهید.

یک نکته‌! در تبلیغات یوتیوب که یکی از انواع تبلیغات اینترنتی به شمار می‌روند، پس از پایان کمپین حتماً هزینه نهایی کل، هزینه نهایی هر بازدید، بازدهی و… را آنالیز کنید.

ج) تبلیغات بامپر (Bumper Ads)

یکی دیگر از انواع تبلیغات که محبوبیت زیادی در میان کاربران دارد، Bumper Ads است. این نوع تبلیغاتی برای ویدئوهای تبلیغاتی کمتر از 6 ثانیه مناسب است. در تبلیغات غیرقابل رد کردن و تبلیغات TrueView تعداد نمایش کاملاً متفاوت است؛ زیرا در این دو نوع تبلیغ، هزینه تبلیغات شما بر اساس تعداد دیده شدن ویدئو توسط کاربران محاسبه می‌شود. Bumper Ads با این دو تبلیغ متفاوت است و هزینه آن بر اساس تعداد نمایش به کاربران محاسبه می‌شود! یعنی یوتیوب از شما هزینه 1,000 نمایش را دریافت می‌کند و تعداد کلیک آن به محتوای ویدئو بستگی دارد! ممکن است از هر 1,000 نمایش 100 کلیک دریافت کنید یا حتی هیچ کلیکی دریافت نکنید! بنابراین در این تبلیغات باید محتوای بسیار خوبی داشته باشید و توجه کاربران را جلب کند.

نکته مهم! هنگامی که شما ویدئوی خود را برای تبلیغات بامپر و تبلیغات غیر قابل رد کردن آپلود می‌کنید، یوتیوب زمان آن را به سمت بالا گرد می‌کند! یعنی اگر ویدئوی 6.1 ثانیه باشد، یوتیوب ویدئوی شما را 7 ثانیه‌ای در نظر می‌گیرد و هزینه تبلیغات شما بیشتر می‌شود! بنابراین برای یک ویدئوی 6 ثانیه، آن را به 5.9 ثانیه برسانید تا یوتیوب تبلیغات شما را 6 ثانیه‌ای حساب کند.

  1. تعیین بودجه، زمان نمایش و استراتژی مناسب برای نمایش تبلیغات یوتیوب

پس از آن‌ که فرمت تبلیغات موردنظر خود را انتخاب کردید، باید یک نام برای تبلیغات ویدئویی خود در یوتیوب در نظر بگیرید.  در مرحله بعد باید میزان بودجه خود را به همراه نوع ارز (دلار، یورو و…) مشخص کنید؛ در مرحله پایانی هم لازم است تا زمان شروع و پایان نمایش تبلیغات را تعیین کنید.

هزینه تبلیغات در یوتیوب بسیار کمتری از چیزی است که شما فکر کنید؛ مثلاً گاهی هزینه نمایش ویدئو تنها 0.02 دلار هزینه دارد اما باید توجه داشته باشید که استراتژی خوبی داشته باشید تا بازدهی مناسبی برای شما داشته باشد. در حالت کلی پیشنهادات و استراتژی‌های مختلفی برای تبلیغات ویدئویی وجود دارند که در این بخش دو استراتژی عالی که کمپین شما را به حداکثر بازده می‌رساند را با هم بررسی می‌کنیم:

  • تعیین حداکثر هزینه برای نمایش (Maximum CPV)

یکی از بهترین استراتژی‌ها و مهم‌ترین فاکتور برای تبلیغات ویدئویی، تعیین حداکثر هزینه برای نمایش است! این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید میزان هدف‌مندی تبلیغات خود را مشخص کنید؛ هر چقدر هزینه در نظر گرفته‌شده برای نمایش بیشتر باشد، تبلیغات شما به مخاطبان موردنظر نمایش داده می‌شود و تبلیغات هدفمندتر خواهد بود! یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهمی که در بازدهی تبلیغات یوتیوب شما تاثیر زیادی دارد، محل نمایش تبلیغات است که بر روی هزینه نمایش ویدئوی تبلیغاتی تاثیرگذار است.

  • میانگین هزینه روزانه برای نمایش تبلیغات (Target CPV)

یکی دیگر از مسائلی که در میزان نمایش ویدئو تاثیرگذار است، میانگین هزینه‌ای است که می‌خواهید روزانه برای نمایش تبلیغات صرف کنید. هر چقدر بودجه روزانه شما بیشتر باشد، بازدهی تبلیغات بیشتر است! همچنین باید توجه داشته باشید که ممکن است تعداد نمایش ویدئو در یک روز کمتر یا بیشتر از میانگین انتخاب‌شده باشد اما تفاوت زیادی با آن ندارد؛ بنابراین تعداد نمایش روزانه بسیار مهم است و باید به آن توجه زیادی داشته باشید.

در برخی از کمپین‌های تبلیغاتی گزینه‌ای به نام Maximize Conversions دیده می‌شود که حداکثر نمایش را برای شما فراهم می‌کند؛ با انتخاب این گزینه مدیریت کمتری روی تبلیغات یوتیوب خود خواهید داشت اما بازدهی خوبی برای شما فراهم می‌کند.

  1. مدیریت جایگاه نمایش تبلیغات در سایت یوتیوب

یکی از قابلیت‌های تبلیغات یوتیوب که آن را از سایر شبکه‌های اجتماعی متمایز می‌کند، قابلیت انتخاب جایگاه نمایش تبلیغات در یوتیوب است. با استفاده از این شبکه می‌توانید ویدئوی تبلیغاتی خود را در جایگاه موردنظر خود نمایش دهید و به افزایش بازدهی آن کمک کنید. برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در یوتیوب، از طریق تنظیمات تبلیغات یوتیوب خود می‌توانید جایگاه‌های زیر را انتخاب کنید:

  • نتایج جستجوی یوتیوب: یکی از جایگاه‌های نمایش تبلیغات در یوتیوب، نمایش در بخش نتایج جستجو یوتیوب است. با استفاده از این بخش می‌توانید تبلیغات discovery ads خود را نمایش دهید! البته توجه داشته باشید که این نوع تبلیغات فقط برای discovery ads قابل استفاده است و برای انواع دیگر تبلیغات نمی‌توانید از آن استفاده کنید.
  • تبلیغات نمایش ویدئوها: نمایش ویدئوی تبلیغاتی در ابتدای ویدئوهای یوتیوب یکی از تاثیرگذارترین و بهترین نوع تبلیغات است! این نوع تبلیغات بهترین نوع تبلیغات است که تعادل خوبی میان هزینه و کیفیت دارد. اگر به دنبال یک روش با بازدهی بالا هستید، بهترین روش استفاده از تبلیغات در ابتدای ویدئوهای یوتیوب است و تاثیر زیادی دارد.
  • نمایش تبلیغات در سایت‌های مختلف: یوتیوب یک سیستم همکاری در تبلیغات برای افرادی که مدیریت یک سایت را برعهده دارند هم دارد! با استفاده از این سیستم می‌توانید هزینه نمایش تبلیغات در سایت‌های دیگر را به یوتیوب بپردازید و یوتیوب ویدئوی تبلیغاتی شما را در میلیون‌ها سایت نمایش دهد. این روش تبلیغاتی هزینه بسیار کمتری دارد اما باید توجه داشته باشید که بازدهی آن هم تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

 

در بخش تنظیمات تبلیغات یوتیوب می‌توانید ویدئوی خود را تنها برای کاربرانی با یک زبان خاص مشخص کنید؛ مثلاً می‌توانید مشخص کنید که ویدئوی تبلیغاتی شما تنها به کاربران فارسی زبان نمایش داده شود.

 

تنظیم نوع موجودی تبلیغات

یکی از دغدغه‌های افراد برای استفاده از سیستم تبلیغات یوتیوب، نمایش تبلیغات در کنار محتوای بی‌کیفیت است! محتوای بی‌کیفیت معمولاً کاربران کمتری را ترغیب به دیدن می‌کند و در نهایت تبلیغات موجود در آن صفحه هم برای کاربران بی‌ارزش می‌شوند! به همین دلیل یوتیوب در بخش راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در یوتیوب، روش‌های مختلفی برای تنظیم نوع موجودی در اختیار شما قرار داده است که با استفاده از آن می‌توانید روشی مناسب را انتخاب کنید تا از نمایش تبلیغات در کنار محتوای با کیفیت هم اطمینان حاصل کنید.

Expanded Inventory: استفاده از این روش به شما کمک می‌کند تا بتوانید نمایش تبلیغات خود را به حداکثر برسانید اما تنها در صورت داشتن محتوای جذاب این روش بازدهی خوبی دارد! بنابراین اگر محتوای تبلیغات شما نمی‌تواند نظر کاربران را جلب کند، از این روش استفاده نکنید! زیرا در این روش به ازای نمایش تبلیغات هزینه پرداخت می‌کنید و اگر کاربران بر روی آن کلیک نکنند، بازدهی آن بسیار کمتر می‌شود.

Standard Inventory: این روش یک روش بسیار عالی و استاندارد است که برای همۀ برند‌ها کاربرد دارد اما مشکلی برای این روش وجود دارد! مشکل این است که شاید نتوانید در زبان موردنظر خود از این روش استفاده کنید و در نمایش آن با مشکل روبرو شوید اما اگر زبان موردنظر شما در این روش وجود داشته باشد، تاثیر بسیار خوبی روی برند شما خواهد داشت.

Limited Inventory: اگر محتوای تبلیغاتی شما با محتوای کانال یوتیوب یکی باشد، این روش بازدهی بسیار بالایی دارد و به راحتی می‌توانید تعداد مشترکین و بازدید کانال خود را افزایش دهید.

Excluded Content؛ تبلیغات یوتیوب را در بخش‌های موردنظر نمایش ندهید!

یکی از قابلیت‌های بخش راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در یوتیوب که در اختیار کاربران قرار دارد، قابلیت عدم نمایش تبلیغات در بخش‌های موردنظر است! مثلاً شما می‌توانید محتوای تبلیغات خود را در بخش ویدئوهای درام یا جنگی نمایش ندهید و در بقیه بخش‌ها نمایش دهید. با این کار به راحتی می‌توانید میزان بازدهی تبلیغات یوتیوب خود را افزایش دهید و به برندسازی یا افزایش فروش کسب‌وکار خود کمک کنید.

جلوگیری از نمایش تبلیغات در انواع ویدئوها

یوتیوب به کاربران امکان انتشار انواع ویدئو را می‌دهد! مثلاً می‌توانید برای کاربران ویدئوهای زنده (Live) برگزار کنید. مشکلی که در ویدئوهای زنده و بدون ویرایش وجود دارد، ممکن است صحبت‌هایی به میان بیاید که مشکلاتی برای برند تجاری شما ایجاد کند. بنابراین می‌توانید تبلیغات یوتیوب خود را در بخشی از ویدئوها نظیر ویدئوهای زنده نمایش ندهید و در بقیه بخش‌ها نمایش دهید.

یک پیشنهاد! در تبلیغات یوتیوب ممکن است در هر مرحله بازدهی خوبی نبینید و نیاز به تغییرات تنظیمات داشته باشید؛ مثلاً قبل از پایان تبلیغات یوتیوب بخواهید میزان بودجه روزانه را بیشتر کنید. در این صورت باید توجه داشته باشید که بازدهی و میزان هزینه کلی تبلیغات را اندازه‌گیری تا برای کسب‌وکار شما مشکلی بوجود نیاید.

  1. تعیین مخاطبان هدف برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در یوتیوب

مرحله بعدی راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در یوتیوب، تعیین مخاطبان هدف است؛ با استفاده از این گزینه می‌توانید مشخص کنید تبلیغات ویدئویی شما به چه کسانی نمایش داده شود! گزینه مخاطبان هدف در یوتیوب بسیار قدرتمند است و اطلاعات یوتیوب با اطلاعات بخش جستجوی گوگل تکمیل می‌شود که به هدف‌گیری جامعه مخاطبان کمک زیادی می‌کند. شاید بتوان مهم‌ترین مزیت تبلیغات یوتیوب را بخش تعیین مخاطبان هدف دانست که اهمیت بسیار زیادی دارد. توجه داشته باشید که هر یک از تنظیماتی که در این بخش انجام می‌دهید، یک فیلتر است و هر چقدر فیلترهای شما بیشتر باشد، تبلیغات شما هدف‌مندتر خواهد بود! البته باید توجه داشته باشید که هر چقدر فیلترهای شما بیشتر باشند، هزینه نمایش تبلیغات یوتیوب هم بیشتر است و البته بازدهی بسیار بیشتری خواهد داشت. اگر تنها از تبلیغات یوتیوب استفاده می‌کنید، از فیلترهای کمتری استفاده کنید! زیرا هر چقدر فیلترهای شما بیشتر باشد، هزینه بیشتری خواهد داشت و ممکن است ویدئوها به تعداد بسیار کمی از کاربران نمایش داده شود؛ این مسئله کاملاً بستگی به میزان بودجه شما دارد و باید بر اساس بودجه خود آن را تعیین کنید! مثلاً اگر محدودیت بودجه ندارید، هرچقدر فیلترهای بیشتری داشته باشید تعداد مشترکین هدف شما بیشتر می‌شوند و این مسئله در مدیریت کسب‌وکارها اهمیت زیادی دارد. همچنین اگر قصد فروش محصول یا خدماتی را دارید، کافی است مراحل سفارش محصول یا خدمات را بهینه و ساده طراحی کنید تا کاربران به راحتی بتوانند خرید خود را انجام دهند؛ با این کار نیمی از راه را برای افزایش فروش خود طی کرده‌اید! زیرا بسیاری از کاربران در هنگام سفارش محصول به دلیل سخت بودن فرآیند سفارش؛ از این کار صرف نظر می‌کنند.

اگر تنها از یوتیوب استفاده می‌کنید، کافی است فیلترهای اصلی را فعال کنید و به جای استفاده از فیلترهای فرعی، محتوای تبلیغاتی جذاب تولید کنید. برای گروه‌بندی مخاطبان خود چندین روش مختلف وجود دارد که بر اساس نوع کسب‌وکار خود می‌توانید یک یا چند مورد از این معیارها را انتخاب کنید. در ادامه به بررسی چند مورد از این معیارها می‌پردازیم:

الف) دسته‌بندی کاربران یوتیوب بر اساس ویژگی‌های کاربران

یگی از مهم‌ترین معیارهای یوتیوب برای دسته‌بندی افراد، استفاده از ویژگی‌های کاربران ممختلف است که با استفاده از آن می‌توانید به افزایش بازدهی ویدئوهای خود کمک کنید. مثلاً می‌توانید کاربران خود را بر اساس سن، جنس، درآمد و وضعیت تاهل دسته‌بندی کنید! البته یوتیوب اطلاعات افرادی را که با حساب کاربری سایر شبکه‌های اجتماعی وارد سایت می‌شوند، نمی‌داند و به همین دلیل این افراد را در بخش دسته‌بندی نشده قرار می‌دهند. توجه داشته باشید که اگر در هنگام انتخاب مخاطبان هدف را علامت بزنید، ممکن است 65 درصد از بودجه خود را از دست بدهید! بنابراین تنها زمانی که مخاطبان هدف شما تمامی مخاطبان (معمولاً 14 تا 44 سال) هستند، گزینه دسته‌بندی نشده را انتخاب کنید.

همچنین یوتیوب برای هدفمندتر کردن تبلیغات شما گزینه‌های بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ مثلاً می‌توانید جامعه هدف خود را تنها به کاربرانی که ازدواج کرده‌اند و صاحب‌خانه هستند، محدود کنید.

 

ب) هدف قرار دادن علایق و سرگرمی‌های افراد

گوگل دسته‌بندی مشخصی برای علاقه و سرگرمی افراد در اختیار کاربران یوتیوب قرار داده است که می‌توانند جامعه هدف خود را بر اساس آن تنظیم کنند؛ مثلاً می‌توانند کاربرانی را که به دسته زیبایی و مد علاقۀ دارند، در دسته هدف خود قرار دهند و تبلیغات خود را به این دسته از کاربران نمایش دهند. البته فیسبوک هم این قابلیت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد اما با توجه به اینکه یوتیوب اطلاعاتش را به کمک گوگل تکمیل می‌کند، داده‌های بسیار قوی‌تر و گسترده‌تری در اختیار کاربران دارد.

ج) استفاده از ویژگی‌های دلخواه برای دسته‌بندی مخاطبان هدف

یک قابلیت بسیار عالی تبلیغات یوتیوب این است که می‌توانید دسته مشخصی از کاربران را انتخاب کنید؛ مثلاً می‌توانید کاربرانی را که از یک سایت مشخص بازدید کرده‌اند را در یک دسته قرار دهید! لازم است بدانید این اطلاعات توسط گوگل تکمیل شده‌اند و بسیار دقیق هستند.

اگر مدیریت یک کسب‌وکار را برعهده دارید و می‌خواهید تعداد مخاطبان سایت خود را افزایش دهید، کافی است آدرس سایت رقیبان خود را در این بخش وارد کنید تا بخش عظیمی از کاربران این کسب‌وکارها را به مشتریان کسب‌وکار خود تبدیل کنید! برای این کار کافی است وارد بخش Custom Affinity Audience شوید و جزئیات موردنظر خود را وارد کنید.

د) هدف‌گذاری بر اساس بازار یا رویدادهای مرتبط با کسب‌وکارتان

تفاوت مهمی که بین کاربران یوتیوب و مشتریان کسب‌وکارها وجود دارد، این است که مشتریان کسب‌وکارها به شما اعتماد کرده‌اند اما در یوتیوب لازم است تا اعتماد کاربران را جلب کنید.

مثلاً در تصویر بالا افرادی که به دنیای مدرن خانه علاقۀ دارند، مورد هدف قرار گرفته‌اند و می‌توانید تبلیغات خود را به این کاربران نمایش دهید. همچنین برای اضافه کردن دسته خاص که در این موارد وجود ندارد، کافی است وارد بخش New Custom Intent Audience شوید و کلیدواژه‌های مربوط به آن حوزه را وارد کنید. هدف‌گذاری سفارشی یکی از مواردی است که تاثیر بسیار زیادی بر روی میزان فروش شما خواهد داشت و مشتریان شما را افزایش می‌دهد.

ه) بازاریابی و هدف‌گذاری مخاطبان مشابه

یکی دیگر از قابلیت‌های یوتیوب، بازبینی مخاطبان هدف شما در فیسبوک و گوگل است! یوتیوب با بررسی این دسته مخاطبان، جامعه هدف شما را مشخص می‌کند و تبلیغات شما را به این دسته از کاربران نمایش می‌دهد. اگر به این قابلیت نیاز دارید، کافی است وارد Tools > Audience Manager شوید؛ سپس به تنظیمات گوگل آنالیز متصل شوید تا یوتیوب مخاطبان هدف را بر اساس معیارهای بسیار دقیق، شناسایی کند. در این بخش برخی دسته‌ها به صورت خودکار تولید می‌شوند اما برخی دسته‌ها باید به صورت دستی از طریق بخش Audience Manager ایجاد شوند. برای ایجاد مخاطبان بازاریابی خود نیز کافی است یکی از موارد زیر را انتخاب کنید؛ مثلاً می‌توانید انتخاب کنید افرادی که در یک کانال (مانند کانال رقیبان شما) عضو شده‌اند، مورد هدف قرار بگیرند.

یک نکته! اگر تازه شروع به کار کرده‌اید، استفاده از دسته‌بندی‌های عمومی برای افزایش مخاطبان بهتر است؛ زیرا این کار برای برندسازی انجام می‌شود اما پس از مدتی می‌توانید تعداد کاربران خود را به صورت هدفمند افزایش دهید و تعداد مشتریان خود را افزایش دهید! برای افزایش مشتریان خود نیز می‌توانید افرادی که در کانال رقیبان شما عضو شده‌اند را مورد هدف قرار دهید.

اگر اهداف شما بزرگ است و محدودیت بودجه ندارید، شاید بخواهید همه افرادی که بخش گوگل آنالیز فعالیت وجود دارند را جزء مخاطبان هدف تبلیغات یوتیوب قرار دهید! برای این کار کافی است گزینه تمام بازدیدکنندگان را انتخاب کنید.

  1. نمایش آگهی‌های خود را برای کلیدواژه‌ها، بخش‌ها و تاپیک‌های خاص محدود کنید!

پس از انتخاب مخاطبان خود، 3 راه‌کار برای دریافت بازدید وجود دارد که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌‍پردازیم:

الف) انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با محتوای تبلیغات

چقدر از اهمیت کلمات کلیدی با خبر هستید؟ کلمات کلیدی اهمیت زیادی در افزایش بازدهی تبلیغات دارند! هر آن‌چه که در مورد کلمات کلیدی می‌دانید، در هنگام تبلیغات یوتیوب استفاده کنید. در عنوان تبلیغات خود از کلمات کلیدی پرجستجو استفاده کنید تا کاربران آن را مشاهده کنند. گوگل کلمات کلیدی را بر اساس آمار برچسب‌ها، عنوان‌ها و توضیحات آنالیز می‌کند و هرچقدر یک کلمه کلیدی بیشتر جستجو شده باشد، آن کلمه در میان کاربران از محبوبیت بیشتری برخوردار است و هر چقدر محبوبیت یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، تعداد جستجو آن هم بیشتر است. هنگامی که از کلمات کلیدی استفاده می‌کنید، یوتیوب تبلیغات شما را به کاربرانی که آن کلیدواژه‌ها را جستجو می‌کنند نمایش می‌دهد؛ این کار به افزایش مخاطبان شما کمک زیادی می‌کند و تاثیر مثبت روی کسب‌وکارتان خواهد داشت.

برای دریافت کلمات کلیدی کافی است در این بخش آدرس یا لینک کانال موردنظر را قرار دهید تا کلمات کلیدی آن را دریافت کنید؛ این کلمات محبوب‌ترین کلماتی هستند که یوتیوب بر اساس آنالیزهای خود به شما نشان می‌دهد.

ب) انتخاب تاپیک‌های مرتبط با محتوای تبلیغات

یکی دیگر از روش‌های نمایش تبلیغات به کاربران، نمایش تبلیغات در تاپیک‌های مرتبط با محتوای تبلیغاتی شما است! مثلاً اگر تبلیغات شما در زمینه بازاریابی است، می‌توانید با استفاده از این بخش مشخص کنید که تبلیغات شما تنها در تاپیک‌های بازاریابی نمایش داده شود. البته باید توجه داشته باشید که تاپیک‌ها کمتر از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند و بیشتر برای تبلیغات گسترده مناسب هستند.

ج) نمایش ویدئو تنها در نوع خاصی از محتوا

یوتیوب یک شبکه اجتماعی بسیار قدرتمند است که بخش تبلیغات آن به شما امکان هدف‌گذاری بسیار دقیق و حرفه‌ای را می‌دهد. یکی دیگر از انتخاب‌های پیش‌روی شما، قابلیت انتخاب محل نمایش تبلیغات است. مثلاً شما می‌توانید یک کانال یا حتی یک ویدئو را برای نمایش تبلیغات در صفحه آن انتخاب کنید و تبلیغات شما تنها در این صفحات نمایش داده شوند. همچنین اگر یک کانال مربوط به رقیب شما است که می‌خواهید مخاطبان آن را به طور گسترده به سمت کسب‌وکار خود هدایت کنید، می‌توانید تبلیغات خود را تنها در همان کانال نمایش دهید و این مسئله تا حد زیادی به افزایش مخاطبان شما کمک می‌کند. از طرفی اگر قصد دارید در صفحه محبوب‌ترین ویدئوی یوتیوب که مرتبط با کسب‌وکار شما است، ویدئوی تبلیغاتی نمایش دهید به راحتی می‌توانید مخاطبان هدف را تا حد زیادی افزایش دهید. همچنین این کار به کاهش هزینه CPV (پرداخت به ازای نمایش) کمک زیادی می‌کند و در نهایت هزینه تبلیغات شما را کاهش می‌دهد؛ همچنین اگر بخواهید بودجه خود را کاهش ندهید، تعداد بیشتری از مخاطبان را به سمت کسب‌وکارتان هدایت می‌کند.

یک پیشنهاد! اگر از طریق کانال خود در حال کسب‌ درآمد هستید، می‌توانید از نمایش تبلیغات مرتبط با کانال در ویدئوهای کانال خود جلوگیری کنید. برای این کار وارد Advanced channel settings شوید و Disable Interest-Based Ads  را انتخاب کنید! با این گزینه به راحتی می‌توانید از نمایش تبلیغات مرتبط با کانال خود در ویدئوهایتان جلوگیری کنید.

  1. به بودجه کل تبلیغات و ارزش آن اهیمت بدهید!

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌هایی که در تبلیغات یوتیوب وجود دارد، توجه به بودجه تبلیغات است! بودجه تبلیغات مبلغی است که شما برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در یوتیوب در نظر گرفته‌اید؛ هر چقدر این مبلغ بیشتر باشد، تعداد بیشتری از کاربران آن را خواهند دید و مشتریان شما بیشتر می‌شود. همچنین باید توجه داشته باشید که مقدار کل بودجه را بر اساس تعرفه انتخابی برای هر نمایش یا کلیک انتخاب کنید؛ اگر هزینه هر نمایش را روی حداکثر قیمت آن تنظیم کرده‌اید، نباید بودجه شما کم باشد؛ زیرا این در این صورت تبلیغات تقریباً غیر ممکن است و به تعداد بسیاری کمی از کاربران نمایش داده می‌شود. برای تخمین حداکثر هزینه هر کلیک کافی است میانگین هزینه کلیک را بدانید و بر اساس تعداد کلیک موردنیاز آن را محاسبه کنید! توجه داشته باشید که بودجه خود را به اندازه‌ای درنظر بگیرید که کمپین شما کامل انجام شود.

یک نکته مهم! برای آن که بتوانید در کمپین‌های تبلیغاتی خود بیشتری بازدهی را تجربه کنید، میزان PVC را بیشتر 3 تا 5 برابر کنید! این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید جامعه هدف بسیار دقیقی داشته باشید. در مورد استراتژی هزینه پرداخت نگران نباشید؛ زیرا سرویس تبلیغاتی گوگل به مرور زمان آن را بهینه‌سازی می‌کند و بهترین حالت را برای شما ایجاد می‌کند! با این وجود پس از مدتی اکثر کاربرانی که تبلیغات شما را مشاهده می‌کنند، وارد سایت یا کانال شما می‌شوند و پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل شدن به مشتری کسب‌وکارتان را دارند.

  1. گام نهایی؛ ویدئوی موردنظرتان را جهت نمایش در تبلیغات یوتیوب انتخاب کنید!

هشت مرحله قبل را انجام داده‌اید؟ بسیار عالی! اکنون زمان انجام مرحله آخر است. در مرحله آخر کافی است ویدئوی خود را که در یوتیوب آپلود کرده‌اید، در بخش تنظیمات کمپین تبلیغاتی یوتیوب قرار دهید! برای این کار کافی است لینک یوتیوب خود را در مرحله نهایی وارد کنید و ویدئوی خود را جستجو کنید. توجه داشته باشید که ممکن است چندین عنوان مانند عنوان ویدئوی شما داشته باشند و با جستجو عنوان باید زمان بیشتری بگذارید؛ اما اگر لینک ویدئو خود را درج کنید، کمپین تبلیغاتی شما خیلی سریع ویدئوی موردنظر را پیدا می‌کند و می‌توانید آن را به عنوان ویدئوی تبلیغاتی خود انتخاب کنید:

دریافت تعامل بیشتر کاربران در کمپین‌های تبلیغاتی یوتیوب

تعامل کاربران یکی از مسائل بسیار مهمی است که در راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در یوتیوب اهمیت زیادی دارد؛ مثلاً اگر کاربران تنها تبلیغات شما را ببینند اما روی آن کلیک نکنند، تعامل کاربران تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند! یوتیوب قابلیت‌های زیادی برای افزایش مشتریان و تعامل کاربران با کسب‌وکار شما دارد و در این بخش قصد داریم به بررسی این موارد بپردازیم:

الف) آگهی‌های خود را به صورت مرحله‌ای به کاربران نمایش دهید!

اگر قصد دارید یک کمپین بسیار بزرگ تبلیغاتی راه‌اندازی کنید، پیشنهاد می‌کنم آن را به صورت مرحله‌ای انجام دهید! مثلاً اگر قرار است تبلیغ محصولات کسب‌وکارتان را انجام دهید و محصولات مختلفی دارید، می‌توانید تبلیغات هر محصول را به مخاطبان هدف همان محصول نمایش دهید و با این‌ کار به بازدهی تبلیغات خود بیفزایید. این روش تبلیغاتی به کاربران محتوای تبلیغاتی را به صورت دنبال‌دار نمایش می‌دهد! یعنی اگر کاربر تبلیغ اول شما را دیده باشد، پس از مدتی تبلیغ دوم را مشاهده می‌کند و به همین صورت تمام تبلیغات را خواهد دید. شما می‌توانید تبلیغات دنباله‌دار خود را طی مدت 30 روز به کاربران نمایش دهید و شاهد افزایش مخاطبان کسب‌وکارتان باشید. پس از انتخاب تبلیغات متوالی، می‌توانید برای هر تبلیغ نرخ کلیک و موارد دیگری را مشخص کنید که این موارد روی نرخ تبدیل تاثیر زیادی دارد.

 

دو ایده که به تبلیغات متوالی شما کمک زیادی می‌کند:

  • از بخشی از ویدئوهای خود برای نمایش به کاربران استفاده کنید و آن‌ها را برای دیدن ویدئوی کامل به کانال خود دعوت کنید.
  • با استفاده از قیف بازاریابی میزان ورودی خود را مشخص کنید! در واقع شما می‌توانید یک تبلیغ گسترده ایجاد کنید و بر اساس ورودی‌های مختلف، ورودی‌های خود را آنالیز کنید. با استفاده از CTA (دکمه‌های فراخوان برای کلیک کاربران) می‌توانید ورودی هر بخش را آنالیز کنید و میزان بازدهی تبلیغات یوتیوب خود را بسنجید.

ب) کارت‌ها و دکمه‌های فراخوان پایان هر ویدئو

استفاده از کارت‌ها و دکمه‌های فراخوان هر ویدئو به شما کمک می‌کند تا بتوانید تعامل کاربران خود را تا حد زیادی افزایش دهید! البته این مسئله بستگی به نوع و فرمت تبلیغات شما دارد اما اگر از نمایش تبلیغات در بخش ویدئوی یوتیوب استفاده می‌کنید، استفاده از کارت‌ها و دکمه‌های CTA کمک زیادی به شما می‌کند. در تبلیغات یوتیوب دو مورد دیده می‌شود:

نمایش تبلیغ در پایان یوتیوب: یوتیوب بر اساس استراتژی تبلیغات خود، ویدئوهای تبلیغاتی در پایان ویدئوها به کاربران نمایش می‌دهد. اگر یک کانال یوتیوب فعال دارید، می‌توانید بدون هیچ هزینه‌ای لینک یا ویدئوهای کسب‌وکار خود را قرار دهید و علاوه بر تعامل کاربران، فروش خود را هم افزایش دهید. همچنین در پایان ویدئوهای خود می‌توانید یک تبلیغ بسیار عالی قرار دهید و محصولات یا خدمات خود را معرفی کنید.

استفاده از CTAهای یوتیوب: دکمه‌های فراخوان یوتیوب به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک عنوان بسیار عالی انتخاب کنید و لینک موردنظر خود را در آن قرار دهید. این موارد به افزایش تعامل و رشد کسب‌وکار شما کمک بسیار زیادی می‌کند.

نتیجه‌گیری

یوتیوب یک شبکه اشتراک‌گذاری ویدئو است که پتانسیل بسیار خوبی برای برندسازی و افزایش فروش کسب‌وهای اینترنتی دارد. اگر مدیریت یک کسب‌وکار اینترنتی را برعهده دارید، می‌توانید به راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در یوتیوب فکر کنید و در هزینه‌های تبلیغات خود صرفه‌جویی کنید. در این مقاله به بررسی برخی از موارد که به شما کمک می‌کند تا یک استراتژی مناسبی برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در یوتیوب تدوین کنید و مخاطبان خود را افزایش دهید.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر