در یوتیوب کانال‌های زیادی وجود دارند که هر یک از آن‌ها محتوای ویدئویی در موضوعات خاصی را تولید می‌کنند؛ برخی از کانال‌ها موضوعات عمومی نظیر خبرهای روزانه و برخی دیگر خبرهای تخصصی نظیر تحلیل ارز را دنبال می‌کنند. مهم‌ترین مسئله در مدیریت کانال یوتیوب این است که هدفی در استفاده از یوتیوب وجود داشته باشد اما این مسئله که چگونه بفهمیم به هدف خود رسیده‌ایم یا نه، نیازمند آنالیز کانال یوتیوب است. آنالیز کانال یوتیوب به کمک ابزارهای مختلفی انجام می‌شود اما ابتدا باید معیارهای مهم در آنالیز کانال یوتیوب را بشناسید تا بدانید چقدر به هدف خود نزدیک شده‌اید! مثلاً شما باید بدانید محتوای شما چگونه بر روی کاربران تاثیر می‌گذارد و برای رسیدن به اهداف خود، چه استراتژی‌ و کارهایی می‌تواند به شما کمک کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی 7 معیار بسیار مهم در آنالیز کانال یوتیوب را بررسی کنیم تا بتوانید میزان موفقیت در رسیدن به اهداف کانال خود را بسنجید. آماده‌اید؟ اگر جوابتان مثبت است، به سراغ بررسی این 7 مورد می‌پردازیم.

آنالیز کانال یوتیوب چه اهمیتی دارد و چگونه انجام می‌شود؟

آنالیز کانال یوتیوب یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مدیریت کانال است! در واقع شما اگر هدفی داشته باشید اما ندانید چقدر به آن نزدیک هستید، نمی‌توانید استراتژی موفقی برای آینده خود داشته باشید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که تعداد مشترکین برای آنالیز کانال یوتیوب کافی است؛ برخی دیگر تعداد مشترکین و کامنت‌های ویدئوها را می‌بینند و برای کانال خود تصمیم می‌گیرند اما باید بدانید کانال‌های موفق در یوتیوب به بررسی عمیق‌تر می‌پردازند. بررسی عمیق‌تر به کمک قابلیت‌های یوتیوب امکان‌پذیر است اما مهم‌ترین ابزار برای آنالیز کانال یوتیوب، استفاده از قابلیت اتصال یوتیوب به گوگل آنالیز است. تحلیل دقیق و آنالیز کانال یوتیوب به شما کمک می‌کند تا بتوانید تصمیم‌گیری دقیقی برای استراتژی‌های خود داشته باشید.

اگر قصد دارید یک کانال موفق در یوتیوب داشته باشید، لازم است تا در تمام طول مدت فعالیت ترافیک کانال را آنالیز کنید. به کمک آنالیز کانال یوتیوب شما می‌توانید الگوهایی را برای افزایش یا کاهش ترافیک کانال یوتیوب خود پیدا کنید و با این کار برای آینده کانال خود تصمیم بهتری بگیرید. در ادامه به بررسی 7 فاکتور بسیار مهم برای آنالیز کانال یوتیوب می‌پردازیم که با استفاده از آن بتوانید به آنالیز کانال یوتیوب خود بپردازید.

  1. تعداد مشترکین فعال کانال یوتیوب

تعداد مشترکین کانال یوتیوب مهم بوده اما مهم‌تر از آن، تعداد مشترکین فعال است؛ تعداد مخاطبان فعال شامل تعداد مشترکینی است که ویدئوهای شما را مشاهده می‌کنند. برخی ویدئوها بازدید بیشتری دارند و بازدید برخی ویدئوها کمتر است! هر چقدر بازدید یک ویدئو بیشتر باشد، یعنی کاربران آن ویدئو را بیشتر دوست داشته‌اند و بهتر توانسته‌اند با آن تعامل برقرار کنند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند تنها چیزی که مهم است، تعداد مشترکین کانال است اما اگر کاربران با کانال شما تعامل نداشته باشند فایده‌ای برای شما نخواهد داشت.

اولیت اول برای مدیریت کانال این است که بتوانید محتوای ارزشمندی برای کاربران تولید کنید تا کاربران بتوانند با آن مشارکت داشته باشند. نسبت مشترکین فعال نسبت به تمام مشترکین نشان‌دهنده میزان رضایت کاربران از شما است که این مورد به کمک آنالیز کانال یوتیوب بدست می‌آید. بر اساس گزارش‌های ارائه شده، ویدئوهایی که در 48 ساعت اول بتوانند 20 درصد از کاربران را جذب کند، در آینده هم موفق است. برای دسترسی به نسبت تعداد مشترکین فعال کانال نسبت به تمام مشترکین کانال وارد بخش Creator Studio شوید و فیلتر آن را بر روی 28 روز قرار دهید؛ سپس تعداد بازدیدهای خود را با تعداد مشترکین خود مقایسه کنید تا بتوانید مشترکین فعال خود را شناسایی کنید.

  1. پیدا کردن محتوای پر تعامل در کانال یوتیوب

یکی دیگر از معیارهای مهم در آنالیز کانال یوتیوب، پیدا کردن محتوایی است که در میان کاربران از محبوبیت زیادی برخوردار است. با آنالیز کانال می‌توانید متوجه شوید که کدام ویدئوها بازدید بیشتری گرفته است و کدام ویدئوها توانسته‌اند موفق‌تر باشند! با شناسایی محتوای پرطرفدار می‌توانید استراتژی محتوایی خود را به گونه‌ای تدوین کنید که بیشتر وقت خود را برلای تولید محتوای پرطرفدار در میان کاربران صرف کنید. مهم‌ترین فاکتور مشارکت و تعامل کاربران این است که بدانید کدام ویدئوها توانسته‌اند بیشتر نظر کاربران را جلب کنند؛ این کار به کمک آنالیز کانال یوتیوب امکان‌پذیر است و هر چقدر تعداد لایک و کامنت یک ویدئو بیشتر باشد، یعنی کاربران با آن تعامل بیشتری داشته‌اند! این ویدئوها، ویدئوهایی هستند که کاربران با آن ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند و آن را برای دوستان خود ارسال می‌کنند!

اکنون که محتوای پرطرفدار خود را شناسایی کرده‌اید، تولید چنین محتوایی را در برنامه‌های آینده خود قرار دهید و تعامل کانال خود را افزایش دهید.

برای تعیین میزان تعامل خود کافی است وارد تب آنالیز در بخش Creator Studio شوید. در نهایت کافی است تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها، اشتراک‌گذاری و… را بدست آورید و به راحتی میزان تعامل کانال خود را تعیین کنید.

  1. بازدیدهای طبیعی از ویدئوها

بازدیدهای طبیعی ویدئو شامل بازدیدهایی است که از طریق مخاطبان شما بدست آمده و تبلیغات در افزایش بازدید نقشی نداشته است. اگر از روش‌های تبلیغاتی برای افزایش بازدید ویدئو در یوتیوب استفاده نمی‌کنید و به دنبال راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در یوتیوب نیستید، تعیین بازدیدهای طبیعی بسیار ساده است اما اگر از تبلیغات یوتیوب استفاده می‌کنید این کار کمی سخت است. این فاکتور در تعیین رتبه ویدئو در یوتیوب اهمیت زیادی دارد اما فاکتورهای دیگری هم در این زمینه وجود دارند که برخی از آن‌ها از اهمیت بیشتری برخوردارند.

اگر از تبلیغات استفاده می‌کنید، کافی است وارد بخش Creator Studio شوید و از طریق بخش Traffic Sources منبع ترافیک دریافتی خود را شناسایی کنید؛ به این طریق به راحتی میزان ترافیک طبیعی ویدئوهای یوتیوب قابل تعیین است و می‌توانید آن را در استراتژی خود قرار دهید.

در این بخش با برداشتن تیک گزینه تبلیغات یوتیوب در قسمت Traffic Source checkbox، ترافیک طبیعی خود را شناسایی کنید. همچنین لازم است بدانید می‌توانید تعداد بازدید هر منبع را به راحتی شناسایی کرده و در استراتژی محتوایی خود از آن استفاده کنید.

  1. بررسی مدت زمان مشاهده ویدئوهای کانال توسط کاربران

مدت زمان مشاهده ویدئو در یوتیوب یکی از فاکتورهای بسیار مهم در رتبه‌بندی کانال یوتیوب است! اگر مدت زمان مشاهده ویدئو در کانال شما زیاد است، به راحتی می‌توانید شانس حضور در نتایج اول جستجوی یوتیوب را داشته باشید. مدت زمان مشاهده ویدئو به کاربران می‌تواند میزان علاقه کاربران به ویدئوهای شما را اندازه‌گیری کند. برای مشاهده مدت زمان مشاهده ویدئو در یوتیوب که در آنالیز کانال یوتیوب اهمیت زیادی دارد، کافی است وارد بخش Analytics > Watch Time Reports > Watch Time شوید:

در این بخش می‌توانید نمودارهای مربوط مدت زمان مشاهده ویدئو توسط کاربران و مجموع آن را به صورت دقیقه مشاهده کنید. در این نمودار اگر روند رو به رشد دارید، یعنی محتوای خوبی در کانال شما وجود دارد اما اگر روند رشد شما رو به کاهش بوده و این کاهش قابل توجه است، باید در فرآیند تولید ویدئو برای کانال یوتیوب خود تغییراتی اعمال کنید.

  1. شناسایی میزان پیشنهاد ویدئوهای شما به سایر کاربران

اگر وارد صفحه یک ویدئو شوید، بخشی از صفحه را ویدئوهای پیشنهادی تشکیل می‌دهند! این موضوع اهمیت زیادی در آنالیز کانال یوتیوب دارد و باید بتوانید آن را به صورت دقیق بسنجید؛ زیرا هر چقدر میزان پیشنهاد ویدئوهای شما در صفحه سایر ویدئوها بیشتر باشد، یعنی ویدئوهای شما تعامل بالایی دارند و بسیار موفق هستند. برای شناسایی این موضوع که بدانید ویدئوهای شما چقدر به سایر کاربران پیشنهاد داده می‌شوند، کافی است وارد Analytics > Traffic Sources > Suggested Videos شوید و ترافیک ورودی را تحلیل کنید.

هرچقدر ترافیک ورودی شما بیشتر باشد، یعنی تعامل کاربران با ویدئوهای شما بیشتر است و به راحتی می‌توانید روند فعلی را برای افزایش رتبه کانال پیش بگیرید.

  1. پیدا کردن ویدئوهای با بیشترین میزان حفظ مخاطبان

یکی دیگر فاکتورهای بسیار مهم در آنالیز کانال یوتیوب، پیدا کردن ویدئوهای پرمخاطب است؛ یعنی بدانید کدام ویدئوها مخاطبان شما را بیشتر نگه می‌دارند و این مسئله اهمیت بسیار زیادی در افزایش مدت زمان مشاهده ویدئو دارد. هر چقدر تعداد مدت زمان نگه‌داری کاربران در یک ویدئو بیشتر باشد، اهمیت زیادی برای کانال یوتیوب دارد و به افزایش رتبه شما کمک زیادی می‌کند. این مورد مانند مدت زمان مشاهده ویدئو که در مورد 4 بررسی کردیم، در رتبه‌بندی ویدئوها تاثیرگذار است و در هنگام آنالیز کانال یوتیوب باید آن را در نظر بگیرید. برای دسترسی به این بخش وارد Analytics > Watch Time Reports > Audience Retention شوید:

در این بخش اگر نیاز به اعمال فیلترهای مختلف دارید، کافی است آن‌ها را اعمال کنید و آنالیز موردنظر خود را انجام دهید.

  1. تحلیل ترافیک ورودی از طریق بخش جستجوی یوتیوب

بخش جستجوی یوتیوب یکی از کاربردی‌ترین بخش‌ها است که کاربران به کمک آن به ویدئوهای مختلف دسترسی پیدا می‌کنند! جالب است بدانید یوتیوب پس از گوگل دومین موتور جستجو جهان است و کاربران روزانه چندین میلیارد جستجو در آن انجام می‌دهند؛ کلیدواژه‌های ویدئوهای شما تعیین‌کننده جایگاه شما در نتایج جستجو هستند که البته ده‌ها مورد دیگر هم بر روی رتبه‌بندی شما تاثیرگذار است. اگر بتوانید در رتبه‌های اول نتایج جستجوی یوتیوب قرار بگیرید، به راحتی می‌توانید ترافیک بسیار خوبی از طریق جستجوی یوتیوب جذب کنید اما این مسئله مهم این است که رسیدن به جایگاه‌های خوب در نتایج جستجو کار ساده‌ای نیست! در مقاله ” افزایش مخاطبان یوتیوب با یادگیری ۱۵ روش کاربردی!” به بررسی برخی روش‌های کاربردی پرداخته‌ایم که به راحتی می‌توانید آن‌ها را برای افزایش رتبه کانال خود استفاده کنید.

برای آنالیز کانال یوتیوب و ترافیک ورودی از طریق بخش جستجوی یوتیوب، کافی است وارد بخش Analytics > Traffic Sources > YouTube Search شوید و ترافیک ورودی خود را آنالیز کنید.

یک نکته! اگر چند ویدئوی شما در رتبه خوبی در میان نتایج جستجوی یوتیوب قرار دارد، احتمالاً یوتیوب قصد دارد به تمام ویدئوها و به صورت کلی، کانال شما رتبه خوبی بدهد! بنابراین سعی کنید در همان موضوعاتی که رتبه خوبی دارید، چندین ویدئوی ارزشمند دیگر تولید کنید و به افزایش رتبه کانال خود کمک کنید.

نتیجه‌گیری

مزایای داشتن کانال یوتیوب یکی از مهم‌ترین مواردی است که مدیران کسب‌وکارهای مختلف را تشویق به فعالیت در یوتیوب می‌کند! یوتیوب به شما کمک می‌کند تا بتوانید ویدئو مارکتینگ بسیار موفقی داشته باشید اما باید هدف خود را از فعالیت در یوتیوب شناسایی کنید! پس از آن که هدف خود را مشخص کردید، باید به دنبال آنالیز کانال یوتیوب خود باشید تا بتوانید میزان موفقیت خود را شناسایی کنید. در این مقاله به بررسی برخی از فاکتورهای مهم برای تحلیل کانال یوتیوب پرداختیم که با استفاده از آن بتوانید به تحلیل درست کانال خود بپردازید.

اکنون شما بگویید! اگر در یوتیوب فعالیت می‌کنید یا برای کسب‌وکارتان، مدیریت یک کانال یوتیوب را برعهده دارید، بنظرتان برای تحلیل و آنالیز کانال یوتیوب چه مواردی از اهمیت بیشتری برخوردارند؟ در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر