«قور قوری جون گل کاشتی، هر چی که خواستم داشتی!»

این شعر، شما را یاد چه محصولی می‌­اندازد؟ چه خاطره­‌ای برایتان تداعی می­‌شود؟ اگر از بچه‌­های دهه 70 باشید، حتماً به خاطر دارید که این شعار تبلیغاتی محصولات داروگر بود که در پایان هر تبلیغ از تلویزیون پخش می‌­شد.

با گسترش دنیای مجازی، تبلیغات از رادیو و تلویزیون به شبکه‌­هایی مانند اینستاگرام راه پیدا کرد. شاید باورتان ­نشود اما کسب‌­وکارهای بزرگ حاضرند برای یک ثانیه تبلیغ در پلتفرم­‌های پرمخاطبی مثل اینستاگرام، میلیونی هزینه کنند!

راستی از هزینه تبلیغات در اینستاگرام سلبریتی‌ها خبر دارید؟ 100 میلیون تومان برای استوری اینستاگرام، پول کمی نیست! حالا فرض کنید این‌همه هم هزینه کنید اما بازدهی نداشته باشید! من که می‌گویم حق­تان است! چرا؟

چون هر کاری را باید به کاردانش سپرد! کاردان یعنی ادمین حرفه‌ای تبلیغات اینستاگرام!

واقعاً چرا ادمین تبلیغات اینستاگرام؟

27 درصد از کاربران می­‌گویند که محصولات و مارک­‌های جدید را از طریق تبلیغات خودِ اینستاگرام پیدا می­‌کنند، در عین حال تبلیغات اینستاگرام می­‌تواند به بیش از 1.2 میلیارد نفر در جهان برسد.

لطفاً یک‌بار دیگر جمله بالا را بخوانید!

توجه داشته باشید که این آمار فقط متعلق به تبلیغات پلتفرم اینستاگرام است و شامل تبلیغات اینفلوئنسرها و … نمی‌شود؛ پس اگر کمی به این ارقام دقت کنید، کاملاً به اهمیت موضوع پی می‌برید، به‌خصوص اینکه اینستاگرام تنها شبکه‌ اجتماعی در ایران است که هنوز زیر تیغ فیلتر نرفته است.

از آنجایی که تبلیغات در اینستاگرام اصلاً کار ساده­‌ای نیست (شاید در ابتدا این‌طور به‌نظر برسد!) حضور کسی مثل ادمین تبلیغات که اصول مارکتینگ را به خوبی می‌داند برای هر بیزینسی کاملاً ضروری به حساب می‌آید، چراکه تبلیغات همانطور که می­‌تواند سود خوبی داشته باشد، ممکن است کسب‌وکارها را زمین هم بزند!

در ادامه این مطلب همه وظایفی را که باید ادمین تبلیغات اینستاگرام برای رشد کسب‌وکارها بلد باشد باهم مرور می‌کنیم. البته پیشنهاد می‌کنیم قبل از ادامه، ویدیوی کوتاه زیر را مشاهده کنید تا به صورت خیلی خلاصه با ادمین تبلیغات اینستاگرام آشنا شوید:

ادمین تبلیغات اینستاگرام چه وظایفی دارد؟

باز یک عده می‌آیند می­‌گویند مگر آماده کردن چند بنر تبلیغاتی و پست و استوری گذاشتن، کاری دارد؟ بله آماده‌­سازی بنر کار سختی نیست، البته اگر به نرم­افزار­های ادیت مثل فوتوشاپ و… مسلط باشید؛ اما اینکه کی و کجا این بنرها را منتشر کنید از همه‌چیز مهم‌تر است!

به‌طور کلی یک ادمین تبلیغات وظایف زیر را دارد:

  • برای بحث در مورد موضوعاتی مثل قراردادها، انتخاب رسانه‌­های تبلیغاتی یا محصولاتی که باید تبلیغ شوند با کارفرما صحبت کند،
  • اطلاعات لازم برای برنامه­‌ریزی کمپین‌­های تبلیغاتی را جمع­‌آوری و سازماندهی کند،
  • تعداد و تنوع تبلیغات را برنامه­ریزی کند،
  • برای قراردادهای تبلیغاتی مذاکره کند،
  • طرح‌های مختلف تبلیغاتی را بررسی کند،
  • در مورد نیاز بازار مطالعه کند و تجزیه و تحلیل‌های خود را با کارفرما در میان بگذارد،
  • در مورد توسعه استراتژی‌های قیمت‌گذاری برای محصولاتی که باید به بازار عرضه شوند تحقیق کند،
  • برای ارائه مشاوره بازاریابی یا فنی با مشتریان ملاقات داشته باشد،
  • طوری برای تبلیغات برنامه­ریزی کند که مخاطب برای خرید یا استفاده از آن خدمات تشویق شود،
  • کمپین تبلیغاتی متناسب با هدف بیزینس راه­اندازی و طراحی کند،
  • پوسترهای آنلاین را از نظر زیبایی بصری ارزیابی کند،
  • مطالعات تحقیقاتی برای درک بهتر رفتارهای مخاطب و فرصت‌­های بازار داشته باشد،
  • بهترین پیج برای تبلیغات در اینستاگرام را بشناسد،
  • و …وظایف ادمین تبلیغات

خب فکر کنم تا همین‌جا متوجه شدید که ادمین تبلیغات شدن، چندان کار ساده­ای هم نیست! اگر مهارت­های لازم را در ادامه برایتان بگویم، خیلی بیشتر هم مطمئن می­شوید 😀

البته حالا نیازی نیست استرس بگیرید! فراموش نکنید که هر مهارتی هم که لازم باشد با تمرین و ممارست آن را یاد می­گیرید و خیلی زود بر همه‌چیز مسلط می‌شوید.

مدیریت تبلیغات در اینستاگرام چه مهارت­‌هایی نیاز دارد؟

به نظرتان این حجم از وظایفی که برای یک ادمین تبلیغات تعریف کردیم، از عهده چه کسی برمی‌­آید؟ ادمین‌های تبلیغات باید چه مهارت‌های پایه‌ای داشته باشند؟

  • برای راه­‌های تبلیغات در اینستاگرام، خلاقیت خود را به کار بگیرد و نوآوری داشته باشند،
  • در لحظه و بر اساس شرایط بتواند تصمیمات مهم را بگیرد تا مبادا هزینه تبلیغات به هدر برود،
  • توانایی تجزیه و تحلیل آمار و ارقام پیج را از بخش insight و با استفاده از ابزارهای مختلف داشته باشد،
  • برای ارتباط با اینفلوئنسرها روابط عمومی بالایی داشته باشد،
  • توانایی مدیریت زمان و بودجه را داشته باشد،
  • محتوای خلاق و هدفمند را بشناسد،
  • و …

حالا که وظایف و مهارت‌ها را خواندید، به‌نظرتان آدم مناسبی برای این کار هستید؟ ادمین­‌های تبلیغات معمولاً شخصیت‌­های متمایزی دارند، اما کارفرما دوست دارد که آن‌ها افرادی مبتکر باشند، به این معنی که ماجراجویی، جاه­‌طلبی، قاطع بودن، برون­گرایی، پرانرژی بودن، اشتیاق به کار، اعتماد‌به‌نفس بالا و خوش­بین بودن و… جز خصلت‌­های آن‌ها باشد.

مهارت ادمین تبلیغات

اگر جدی هستید و اول راه، این راهنمای مسیر را بخوانید

اولین سوالی که یک کارفرما برای ادمین تبلیغات شدن از شما می‌­پرسد این است که «چگونه در اینستاگرام تبلیغ کنیم؟» شما اگر ادمین خوب و زرنگی باشید، باید پاسخ این سوال را بدانید (البته بعد از بررسی پیج و آمار و ارقام آن). ما فرض را بر این می­‌گذاریم که الان ابتدای راه هستید و جواب سوال بالا را نمی­‌دانید! پس بیایید قدم‌به‌قدم باهم پیش برویم:

  1. اصلاً هدف از تبلیغات برای این فروشگاه آنلاین چیست؟

اولین قدم این است که از کارفرما بپرسید هدف این کسب و کار چیست؟ مثلاً اینکه:

  • می‌خواهد ترافیک وب­سایت خودش را افزایش بدهد؟
  • بازدیدهای ویدیویی را برای یک محصول جدید بالا ببرد؟
  • در راستای افزایش آگاهی از برند کار کند؟
  • یا …

پس از مشخص کردن هدف، می­‌توانید برخی از قالب­‌های موجود را برای تبلیغات استفاده کنید. به‌عنوان مثال، تبلیغات Stories، IGTV و Reels برای افزایش بازدیدهای ویدیویی بهتر جواب می‌دهند.

  1. مخاطب هدف من کیست؟

جواب سوال بالا خیلی خیلی اهمیت دارد! یادم می‌­آید چند سال پیش، یکی از دوستانم کارگاه قالیشویی داشت و خب درآمد خوبی هم نداشت! راهکارهای مختلفی را برای افزایش درآمد مطرح کردم تا اینکه رسیدم به تبلیغات. فوری گفت:

_ «به هیچ وجه، قبلاً امتحان کردم، فایده‌­ای نداره!»

تعجب کردم! علت را پرسیدم و توضیح داد:

_ کلی هزینه خرج پیج‌های تبلیغاتی کردم، اما حتی ده نفر هم تماس نگرفتند!

با کمی سوال و جواب، فهمیدم که ایراد کار کجاست! این آقا، بدون اینکه مخاطب هدف خودش را شناسایی کند، دست به کار شده و در هر پیجی که فالوور بالایی داشت تبلیغ گذاشته بود، حتی پیج‌های گیمینگ! اینکه چطور باید پیج مناسب را برای تبلیغ مشخص کنید، برمی‌گردد به شناخت عادات و رفتار مخاطبان.

  1. چه نوع محتوایی بیشتر مورد پسند مخاطب شماست؟

خوشبختانه ورژن جدید اینستاگرام کار را برای ادمین تبلیغات راحت کرده تا بتواند خیلی سریع با مراجعه به insight متوجه آمار و ارقام بازدید پیج شود. بر همین اساس شما به مرور زمان می‌فهمید که چه محتوایی بیشتر دیده شده است و چه محتوایی را باید بیشتر تولید کنید.

خلاصه! از این دست سوالات باید زیاد از خودتان بپرسید، اما مهم­ترین­‌شان همین 3 مورد بودند که خدمت‌تان گفتم. لطفاً شب امتحانی نباشید و از قبل، درستان را بخوانید تا بتوانید جواب سوالات را پیدا کنید.

advertising admin

حالا برای ادمین تبلیغات شدن آماده‌اید؟

طبق آمار انتظار می‌رود که میزان استخدام ادمین تبلیغات تا سال 2026 حدود 10 درصد رشد کند. علاوه‌برآن، این حرفه می­‌تواند به یک شغل هیجان‌­انگیز و کامل هم تبدیل شود، چراکه به‌شکل تأثیرگذاری روی ناخودآگاه مخاطب و افزایش آگاهی از برند کار می‌کند و می‌تواند از این نظر حسابی چالش‌برانگیز باشد.

ناگفته نماند همان‌طور که رقابت در دنیای تبلیغات زیاد شده، رقابت بین ادمین‌­های تبلیغات هم زیاد شده است و کسی که دوره­­‌های تخصصی ادمین اینستاگرام را گذرانده باشد، ده – هیچ از بقیه جلوتر است.

با توجه به تقاضای بسیار بالای شغل ادمینی ما دیدوگرام این امکان را فراهم کرده‌ایم که ادمین‌ها به صورت حرفه‌ای آموزش ببینند و سپس وارد بازار کار شوند.

اگر می‌خواهید به یک ادمین حرفه‌ای اینستاگرام تبدیل شوید، پلتفرم دیدوگرام یک بسته تخصصی ادمین اینستاگرام برای شما آماده کرده است که می‌توانید آن را تهیه کنید. در این بسته، دو آموزش وجود دارد. آموزش اول، «دوره صفر تا صد اینستاگرام» است که در آن تمام نکات مربوط به اینستاگرام را به صورت کامل یاد می‌گیرید.

آموزش دوم هم «تولید محتوای حرفه‌ای با موبایل» است که در آن یاد می‌گیرید با استفاده از یک گوشی و اپلیکیشن‌ها، محتواهای جذابی تولید کنید. برای مشاهده سرفصل‌های کامل این دوره، اینجا کلیک کنید.

پس از شرکت در دوره و یادگیری کامل مهارت‌های ادمینی، می‌توانید خودتان را در این پلتفرم معرفی کنید و شانس بلایی برای کاریابی پیدا کنید. همچنین پس از پایان دوره می‌توانید با مراجعه به صفحه فرصت‌های شغلی، لیستی از آگهی‌های استخدام ادمینی را مشاهده کنید.

کارفرماهایی که نیاز به ادمین داشته باشند هم می‌توانند به بخش درج آگهی مراجعه کنند و درخواست خود را ثبت نمایند.

همه چیز فراهم است که شما به یک کارشناس کاربلد در اینستاگرام تبدیل شوید و مدیریت پیج‌های دیگر را به عهده بگیرید؛ آماده‌اید؟

 

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر