افزایش فروش یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش میزان موفقیت کسب‌وکارهای اینترنتی است! ویدئو مارکتینگ یکی از مهم‌ترین شاخه‌های بازاریابی است که به کمک آن می‌توانید محصولات یا خدمات کسب‌وکار خود را معرفی کنید؛ اما مسئله مهم در بازاریابی ویدئویی، آنالیز و تحلیل آن است تا بتوانید بخشی از ترافیک سایت خود را که از طریق ویدئو مارکتینگ بدست می‌آید را اندازه‌گیری کنید. یوتیوب یک شبکه بسیار عالی برای ویدئو مارکتینگ است که به کمک آن می‌توانید ویدئوهای خود را به تعداد زیادی از کاربران نمایش دهید و ترافیک خوبی برای سایت خود جذب کنید. در این مقاله قصد داریم به آموزش اتصال یوتیوب به گوگل آنالیتیکس بپردازیم تا بتوانید تعداد کاربرانی که از یوتیوب به سایت شما هدایت‌ شده‌اند را آنالیز کنید.

تحلیل ویدئو مارکتینگ به کمک سرویس گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

مسئله مهم در مدیریت کانال‌ها یوتیوب، تحلیل و آنالیز آن است؛ آنالیز کانال یوتیوب یعنی بدانید کانال شما چقدر ترافیک دارید و ترافیک دریافتی از طریق کانال یوتیوب برای سایت مربوط به کسب‌وکارتان چقدر است! باتوجه به این که یوتیوب یکی از زیرمجموعه‌های گوگل است، متخصصان گوگل قابلیتی را فراهم کرده‌اند تا به راحتی بتوانید یوتیوب را به کمک گوگل آنالیز، تحلیل کنید. در این مقاله قصد داریم به آموزش آنالیز ویدئو مارکتینگ در یوتیوب بپردازیم تا بتوانید تاثیر تولید محتوای یوتیوب را بر روی کسب‌وکار خود آنالیز کنید. در ادامه به بررسی آموزش اتصال یوتیوب به گوگل آنالیتیکس می‌پردازیم تا بتوانید میزان رشد کانال خود را بررسی کنید. این آموزش شامل 4 مرحله است که اگر به بادقت آن را اجرا کنید، در پایان آموزش می‌توانید به ترافیک زنده کانال یوتیوب خود را به کمک اتصال یوتیوب به گوگل آنالیتیکس دسترسی داشته باشید.

  1. تنظیم و اتصال یوتیوب به گوگل آنالیتیکس

اگر از شبکه یوتیوب برای بخش ویدئو مارکتینگ کسب‌وکارتان استفاده می‌کنید، باید از ترافیک کانال یوتیوب خود اطلاع داشته باشید! این کار با آنالیز و تحلیل کانال بدست می‌آید که در این زمینه گوگل آنالیتیکس کمک زیادی به شما می‌کند. مرحله اول برای آنالیز بازاریابی ویدئویی، اتصال یوتیوب به گوگل آنالیتیکس است تا بتوانید به آمار کانال خود دسترسی داشته باشید.

آنالیز ویدئو مارکتینگ با اتصال یوتیوب به گوگل آنالیتیکس

برای این کار ابتدا سایت خود را به گوگل آنالیتیکس اضافه کنید؛ برای اضافه کردن کانال یوتیوب خود کافی است وارد بخش Property و بر روی create a new property کلیک کنید! در این بخش دو گزینه در اختیار شما است که گزینه Website برای آنالیز سایت و گزینه Mobile app برای آنالیز اپلیکیشن موبایل است. برای اضافه کردن کانال یوتیوب، Website را انتخاب کرده و سپس آدرس کانال یوتیوب خود را وارد کنید.

تحلیل ویدئو مارکتینگ به کمک سرویس گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

همچنین توجه داشته باشید که لینک کانال خود را بر روی پروتکل https قرار دهید تا دسترسی گوگل آنالیتیکس به ترافیک کانال شما به درستی انجام شود. برای اتصال یوتیوب به گوگل آنالیز،پس از اضافه کردن کانال به گوگل آنالیتیکس آی‌دی (Tracking ID) آن را به کانال یوتیوب خود اضافه کنید.

برای این کار کافی است وارد تنظیمات کانال یوتیوب خود شوید و از طریق بخش Advanced Settings، کد گوگل آنالیتیکس را در بخش Google Analytics tracking ID وارد کنید.

اکنون به ترافیک زنده کانال خود دسترسی دارید؛ مثلاً می‌دانید در لحظه چند نفر در حال بازدید از کانال شما هستند یا در یک روز خاص چند نفر از ویدئوهای شما بازدید کرده‌اند! این اطلاعات در بررسی نرخ تبدیل ارزش زیادی دارند. همچنین باید بدانید اطلاعات این ابزار کامل و البته کافی است و برای آنالیز کانال یوتیوب خود نیاز به هیچ ابزار دیگری نخواهید داشت. با اتصال یوتیوب به گوگل آنالیز، به راحتی می‌توانید رفتار کاربران را هم بررسی کنید! با ورود به بخش Behavior > All Pages report می‌توانید متوجه شوید که کاربران پس از دیدن صفحه شما، به کدام سایت یا صفحه از یوتیوب هدایت شده‌اند.

همچنین برای آن که متوجه شوید چه تعداد از کاربران در روز از کانال یوتیوب شما بازدید کرده‌اند، وارد بخش Acquisitions > All Traffic > Source / Medium report شوید تا به آمار زنده کانال یوتیوب خود دسترسی داشته باشید.

اگر کسب‌وکار شما در شهر خاصی فعالیت می‌کند و می‌خواهید ویدئو مارکتینگ خود را بر روی کاربران آن شهر متمرکز کنید، باید آنالیز دقیقی از موقعیت مکانی کاربران داشته باشید! قابلیت‌های گوگل آنالیتیکس بسیار عالی است و تمام این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ برای بررسی موقعیت جغرافیایی کاربران کافی است وارد Audience > Geo > Location report شوید. در واقع با این کار شما ممکن است محل فعالیت خود را شهری که بیشترین کاربران را از آن دارید، تغییر دهید.

مثلاً فرض کنید به عنوان یک شرکت برنامه‌نویسی، بخواهید آموزش‌های برنامه‌نویسی به صورت حضوری برگزار کنید؛ اگر در حال حاضر محل فعالیت شما مشهد است اما تعداد زیادی از کاربران شما از شهر شیراز هستند، می‌توانید برای افزایش مخاطبان و درآمد خود، محل فعالیت خود را از مشهد به شیراز تغییر دهید.

  1. بررسی ترافیکی که از طریق کلیک بر روی لینک پروفایل بدست آمده است!

یکی از قابلیت‌های بسیار عالی یوتیوب که کمک زیادی به بازاریابی کسب‌وکارهای اینترنتی می‌کند، قابلیت درج لینک در پروفایل است! با استفاده از این قابلیت به راحتی می‌توانید ترافیک قابل توجهی را به سایت خود منتقل کنید و ویدئو مارکتینگ بسیار موفقی داشته باشید؛ مثلاً فرض کنید در یوتیوب ویدئو مارکتینگ موفقی را با تولید ویدئوهای ارزشمند داشته‌اید و اکنون 100,000 دنبال‌کننده دارید! اگر روزانه تنها 1,000 نفر از آن‌ها از طریق لینک پروفایل وارد سایت شما شوند و بتوانید تنها 10 نفر را راضی به خرید محصولات خود کنید هر ماه بیش از 300 خرید انجام می‌شود که در کنار فروش اصلی، درآمد بسیار خوبی را نصیب شما می‌کند.

گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا بتوانید ترافیکی که از طریق یوتیوب به سایت شما هدایت می‌شوند را آنالیز کنید. لینک پروفایل هم شامل آن می‌شود که می‌توانید متوجه شوید که کدام یک از بخش‌هایی که لینک خود را در آن درج کرده‌اید، ترافیک بهتری برای شما ایجاد می‌کنند. البته این اطلاعات به کمک لینک‌های UTM انجام می‌شود؛ یعنی شما به کمک سرویس گوگل آنالیتیکس سایت خود، لینک‌های UTM ایجاد می‌کنید و آن را در صفحات مربوط به ویدئوهای خود در یوتیوب قرار می‌دهد! اکنون به راحتی می‌توانید صفحاتی که کاربران از طریق آن وارد سایت شما می‌شوند را شناسایی کنید و بر روی صفحاتی که بیشترین ورودی را برای شما ایجاد کرده‌اند، بیشتر تمرکز کنید. مثلاً در تصویر زیر ما به جای استفاده از لینک معمولی سایت، از لینک UTM که به کمک گوگل آنالیتیکس مربوط به سایت ایجاد شده است استفاده کرده‌ایم:

آدرس کامل لینک موجود در تصویر بالا به صورت زیر است:

http://site.com/?utm_source=youtube.com&utm_medium=referral&utm_campaign=website&utm_content=profile+link

پارامترهای مهم لینک UTM به 4 دسته تقسیم می‌شوند:

utm_source=youtube.com: این دسته به گوگل آنالیتیکس نشان می‌دهد که ترافیک دریافتی از طریق یوتیوب ارجاع داده شده است.

utm_medium=referral: این دسته به گوگل آنالیتیکس نشان می‌دهد که این لینک، لینکی است که در سایت‌های دیگر قرار داده شده و کاربران از طریق آن سایت‌ها به سایت شما هدایت شده‌اند.

utm_campaign=website: این دسته مربوط به نمایش نام کمپین شما است! مثلاً اگر می‌خواهید ترافیک‌های دریافتی از یوتیوب را آنالیز کنید، به جای website می‌توانید کلمه Youtube را درج کنید.

utm_content=profile+link: این دسته به گوگل آنالیتیکس می‌گوید که ترافیک بدست آمده از طریق لینک‌های پروفایل است! مثلاً اگر بخواهید ترافیک دریافتی از لینک پروفایل یوتیوب خود را آنالیز کنید‌، می‌توانید از این دسته استفاده کنید.

  1. میزان ترافیک دریافتی سایت از طریق هر ویدئو در یوتیوب

یکی دیگر از اصول آنالیز ویدئو مارکتینگ این است که بتوانید میزان ترافیک دریافتی سایت از هر ویدئو را آنالیز کنید! زیرا برخی ویدئوها در یوتیوب ترافیک بسیار بالایی را برای شما جذب می‌کنند و دلیل آن، محتوای جذاب و تعامل بیشتر کاربران با شما است اما برخی ویدئوها ترافیک بسیار کمی به سایت شما هدایت می‌کنند؛ با شناسایی ویدئوهای پرطرفدار که ترافیک بیشتری به سایت شما ارجاع می‌دهند، می‌توانید بر روی آن دسته از ویدئوها که کاربران علاقه بیشتری به آن دارند تمرکز کنید و ترافیک سایت خود را در حد مطلوبی افزایش دهید.

برای آن که بدانید هر ویدئو چقدر ترافیک به سایت شما ارجاع می‌دهد، باید از لینک‌های UTM استفاده کنید؛ همان‌طور که در مورد 2 گفتیم، کافی است لینک UTM مربوط به سایت خود را ایجاد کنید و هر جا نیاز به درج لینک سایت خود داشتید، از لینک دارای تگ UTM استفاده کنید! با این کار به راحتی می‌توانید به آنالیز میزان ترافیک ورودی سایت از طریق کانال یوتیوب خود بپردازید.

یک نکته! با توجه به این که لینک UTM کمی طولانی است، می‌توانید از سرویس‌های کوتاه کننده لینک استفاده کنید. یکی از سرویس‌های خدمات‌دهنده در زمان کوتاه کردن لینک، سایت Bit.ly است که به کمک آن می‌توانید لینک بلند UTMدار خود را به لینکی کوتاه تبدیل کنید و در دسترس کاربران قرار دهید.

برای استفاده از این سرویس کافی است وارد سایت Bit.ly شوید و لینک موردنظر خود را در بخش زیر درج کنید:

با این کار می‌توانید لینک موردنظر را کوتاه کنید و لینکی مشابه تصویر زیر ببینید:

یک پیشنهاد! با توجه به این که بدون عضویت در این سرویس نمی‌توانید به آنالیز تعداد کلیک‌های صورت گرفته بر روی لینک دسترسی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنم از اکانت رایگان این سایت استفاده کنید؛ اکانت رایگان این سایت به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید ماهانه 1,000 لینک را به صورت کاملاً رایگان کوتاه کرده و در کانال یوتیوب خود استفاده کنید. همچنین با عضویت در این سایت می‌توانید لینک‌ کوتاه‌شده را شخصی‌سازی کنید و از کلمات دلخواه خود برای تولید لینک کوتاه استفاده کنید! البته مهم‌ترین قابلیت این سیستم آنالیز آن است که این سرویس از طریق گوگل آنالیتیکس انجام می‌شود اما باز هم آنالیز سایت Bit.yl کمک بسیار زیادی به کسب‌وکارتان می‌کند.

اکنون که لینک UTMدار خود را کوتاه کرده‌اید، کافی است در بخش توضیحات ویدئوها یا حتی لینک پروفایل، از لینک کوتاه استفاده کنید تا علاوه بر زیباتر شدن لینک، به افزایش نرخ تبدیل آن هم کمک کنید.

استفاده از لینک کوتاه دو مزیت عالی برای کسب‌وکارتان دارد:

الف) اولین مزیت این است که لینک‌های کوتاه نظر کاربران بیشتری را به خود جلب می‌کند و تعداد کلیک آن افزایش پیدا می‌کند. اما اگر از لینک بلند استفاده کنید، کاربران نسبت به آن بی‌توجه هستند و نرخ کلیک لینک قرار گرفته تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند. دلیل آن هم کاملاً واضح است؛ لینک‌های کوتاه نسبت به لینک‌های کامل UTM بسیار کوتاه‌تر هستند و اگر این لینک‌ها غیرقابل کلیک باشند، کاربران در بیشتر مواقع روی آن کلیک نمی‌کنند اما اگر همین لینک کوتاه باشد، کاربران به راحتی به آن لینک هدایت می‌شوند.

ب) دومین مزیت لینک‌های کوتاه این است که حتی اگر کاربران نتوانند به صورت مستقیم بر روی لینک درج شده کلیک کنند، با کپی آن در مرورگر خود به راحتی می‌توانند وارد سایت شما شوند! این کار در آنالیز دقیق‌تر گوگل آنالیتیکس تاثیر بسیار زیادی دارد و به راحتی می‌توانید تمام منابعی که کاربران از طریق آن روی لینک شما کلیک کرده‌اند را شناسایی کنید.

بنابراین همیشه سعی کنید از لینک‌های کوتاه استفاده کنید تا بتوانید علاوه بر آنالیز لینک‌های کوتاه و کلیک کاربران بر روی آن، بتوانید از آنالیزهای دقیق گوگل آنالیتیکس هم استفاده کنید.

  1. بررسی ترافیک کلی کانال‌ یوتیوب به کمک گوگل آنالیتیکس

یکی دیگر از مزیت‌های اتصال یوتیوب به گوگل آنالیتیکس این است که می‌توانید به گزارش‌ها ترافیک کلی کانال یوتیوب خود دسترسی داشته باشید! این مسئله به این معنی است که به راحتی می‌توانید متوجه شوید که در ماه چقدر بازدید و بازدیدکننده داشته‌اید تا بتوانید رشد کانال خود را نسبت به ماه‌ها یا سال‌های پیش بسنجید. پس از آن که اتصال یوتیوب به گوگل آنالیتیکس را انجام داید و از لینک‌های UTM استفاده کردید، کافی است تا محتوای جذاب و ارزشمند برای کاربران تولید کنید و ترافیک کانال یوتیوب خود را آنالیز کنید. برای افرادی که به کسب درآمد از یوتیوب فکر می‌کنند یا از ویدئو مارکتینگ به کمک یوتیوب برای افزایش فروش کسب‌وکارشان استفاده می‌کنند، آنالیز ترافیک یوتیوب اهمیت زیادی دارد تا بتوانند استراتژی خود را بر اساس تغییرات و میزان رشد ترافیک تدوین کنند.

برای دسترسی به ترافیک کلی کانال خود کافی است وارد Acquisition > All Traffic > Source / Medium report شوید و ترافیک کانال خود را ببینید. با استفاده از منوی Secondary Dimension در این بخش، می‌توانید اطلاعات دیگری را هم مشاهده کنید؛ مثلاً با کلیک بر روی Ad Content می‌توانید ترافیک ورودی از کانال‌ها یا سایت‌های دیگر را هم ببینید:

با این کار به راحتی می‌توانید ارزشمندترین لینک‌های خود را پیدا کنید و بر روی آن‌ها تمرکز بیشتری داشته باشید. برای مثال تصویر زیر را مشاهده کنید:

در این تصویر مشخص است که دو نفر از کاربران از طریق لینک موجود در حاشیه یک ویدئو (مانند کارت یوتیوب)، یک نفر از طریق کلیک بر روی لینک پروفایل، یک نفر از طریق کلیک بر روی لینک موجود در توضیحات ویدئو و یک نفر از طریق تایپ لینک موجود در توضیات ویدئو در مرورگر وارد سایت شده‌اند! مورد آخر تنها در صورتی که از لینک کوتاه استفاده کرده باشید، در اختیار شما قرار می‌گیرد که البته اهمیت زیادی هم دارد.

البته این بخش اطلاعات بسیار مهم دیگری را هم در اختیار شما قرار می‌دهد که مهم‌ترین آن نرخ کلیک، تعداد کلیک، میزان فروش، هدایت کاربران و… است! تمام این اطلاعات برای کسب‌وکارهای مختلف اهمیت زیادی دارند و در گزارش‌های مربوط به آنالیز ویدئو مارکتینگ باید مورد توجه قرار بگیرند.

با استفاده از تگ utm_content در لینک UTM، می‌توانید میزان ترافیک دریافتی از هر ویدئو را شناسایی کنید که این کار برای با انتخاب یک نام برای ویدئوی خود امکان‌پذیر است. بنابراین اتصال یوتیوب به گوگل آنالیتیکس اطلاعات بسیار ارزشمندی از کانال یوتیوب را در اختیار شما قرار می‌دهد و به راحتی می‌توانید ترافیک کانال خود را اندازه‌گیری و تحلیل کنید.

نتیجه‌گیری

استفاده از ابزار تحلیل گوگل و اتصال یوتیوب به گوگل آنالیتیکس یکی از مهم‌ترین اقدام‌های مدیریت کانال یوتیوب است! در واقع شما هر چقدر در یوتیوب فعالیت کنید اما نتوانید آمار دقیقی (غیر از تعداد بازدید که یوتیوب در اختیار شما قرار می‌دهد) از کانال خود داشته باشید، نمی‌توانید برای آینده کانال خود استراتژی تدوین کنید. مهم‌ترین اقدام برای ویدئو مارکتینگ کسب‌وکارهای مختلف، آنالیز آن است؛ باتوجه به این که بسیاری از کاربران از یوتیوب برای ویدئو مارکتینگ خود استفاده می‌کنند، باید توجه داشته باشید که از اتصال یوتیوب به گوگل آنالیتیکس غافل نشوید! در این مقاله به بررسی آموزش اتصال یوتیوب به گوگل آنالیتیکس پرداختیم تا با استفاده از آن بتوانید کانال خود را آنالیز کنید.

اکنون شما بگویید!

اگر در یوتیوب فعالیت می‌کنید، چگونه کانال خود را آنالیز می‌کنید؟

همچنین اگر تنها به عنوان کاربر در یوتیوب فعالیت می‌کنید، به نظر شما مهم‌ترین معیار برای آنالیز یوتیوب چیست؟ در بخش نظرات تجریبات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر