حتماً می‌دانید که تعداد کاربران اینترنت در سال‌های اخیر چقدر رشد داشته است! اینترنت می‌تواند بیشتر نیازهای کاربران را رفع کند و همین مسئله باعث شده تا کسب‌وکارها، خدمات خود را در فضای آنلاین عرضه کنند. یکی از مفاهیمی که به خاطر افزایش کسب‌وکارهای اینترنتی و خرید بیشتر کاربران از اینترنت بوجود آمده، مفهوم دیجیتال مارکتینگ است! تاکنون نام دیجیتال مارکتینگ را دیده یا شنیده‌اید؟ دیجیتال مارکتینگ همان چیزی است که به افزایش مشتریان و ایجاد پرسونای مخاطب کمک می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل دیجیتال مارکتینگ، کانال‌های مختلف آن، استراتژی و در نهایت هر آن چیزی که باید از دیجیتال مارکتینگ را بدانید، بپردازیم.

پیش از آن که بخواهیم به بررسی مفهوم دیجیتال مارکتینگ بپردازیم، بهتر است آماری را به شما ارائه کنیم. در 3 سال اخیر، کاربران اینترنت حدود 5 درصد افزایش پیدا کرده‌اند؛ 5 درصد از جمعیت دنیا عدد بسیار قابل توجهی است! همچنین نحوه خرید محصولات موردنیاز مردم از حالت سنتی به خرید اینترنتی تبدیل شده است. به همین دلیل است که بازاریابی سنتی خیلی پاسخگو نیست و کسب‌وکارها نیاز به نوعی بازاریابی دارند که همیشه و همه‌جا به کاربران دسترسی داشته باشند؛ یعنی بازاریابی دیجیتال! در ساده‌ترین تعریف می‌توان بازاریابی دیجیتال را هر نوع بازاریابی‌ای دانست که به صورت دیجیتال و آنلاین است.

فهرست مطالب

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به معنای بازاریابی خدمات یا محصولات یک کسب‌وکار در فضای اینترنت است. این در حالی است که بازاریابی سنتی شامل بازاریابی تلفنی، تبلیغات چاپی و بازاریابی حضوری می‌شود و هیچ ارتباطی با فضای آنلاین ندارد. مزیت دیجیتال مارکتینگ این است که کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، با هر مقدار بودجه می‌توانند از آن استفاده کنند! در بازاریابی سنتی شما باید حداقل بودجه‌ای برای شروع داشته باشید اما در دیجیتال مارکتینگ با کمترین بودجه هم می‌توان یک کمپین بازاریابی راه‌اندازی کرد. طبیعتاً هرچقدر بودجه شما بیشتر باشد، نتیجه کمپین هم بهتر خواهد بود اما اگر بتوانید برای بودجه کم خود هم برنامه‌ریزی کنید، از آن بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی اینترنتی شامل ابزارهای دیگری نظیر تبلیغ پیامکی و بیلیبوردهای دیجیتالی هم می‌شود. تفاوت اصلی دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی، این است که شما در دیجیتال مارکتینگ تنها از ابزارهای دیجیتال (اینترنت، تلویزیون، موبایل و…) استفاده می‌کنید که این امر به شما کمک می‌کند تا بتوانید کمپین‌های خود را به صورت دقیق و کامل آنالیز کنید. همچنین برای اجرای کمپین خود می‌توانید از داده‌های کمپین‌های قبلی استفاده کنید و یک استراتژی بسیار دقیق داشته باشید.

دیجیتال مارکتینگ به دنبال ایجاد ارتباط با مخاطبان هدف در جایی که آن‌ها بیشترین وقت خود را می‌گذرانند، است. بهترین بازاریابان دیجیتال افرادی هستند که اهداف یک کسب‌وکار را به خوبی درک می‌کنند، ابزارهای مختلف این حوزه را می‌شناسند، تجربه کافی در استفاده از همه ابزار دیجیتال مارکتینگ را دارند و در نهایت با توجه به این موارد، استراتژی مناسبی برای هر کسب‌وکاری می‌چینند تا آن کسب‌وکار را به اهدافش برساند. شاید فکر کنید از دیجیتال مارکتینگ تنها برای افزایش فروش کسب‌وکار استفاده می‌شود اما باید بگوییم که می‌توانید در تمامی بخش‌های کسب‌وکار خود نظیر برندسازی، افزایش ترافیک سایت، افزایش فروش و… از آن استفاده کنید.

کانال‌ها و ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد دیجیتال مارکتینگ این است که شما کانال‌های مختلفی برای بازاریابی کسب‌وکارتان در دست دارید. در حالت کلی دیجیتال مارکتینگ را می‌توان شامل بازاریابی آنلاین و بازاریابی آفلاین دانست! ابزارهای بازاریابی آنلاین با اینترنت سر و کار دارند اما ابزارهای بازاریابی آفلاین می‌تواند بدون اتصال به اینترنت باشد.

کانال‌ها و ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای بازاریابی آنلاین:

  • وب‌سایت مارکتینگ
  • سئو و بهینه‌سازی
  • تبلیغات اینترنتی
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • همکاری در فروش
  • بازاریابی درون‌گرا
  • موبایل مارکتینگ
  • ویدئو مارکتینگ

ابزارهای بازاریابی آفلاین:

  • تلوزیون مارکتینگ
  • SMS مارکتینگ
  • رادیو مارکتینگ
  • تبلیغات بیلیبورد

در ادامه به بررسی کامل هر یک از این ابزارهای می‌پردازیم تا بهترین راه‌کارهای بازاریابی کسب‌وکارتان را بشناسید!

  1. وبسایت مارکتینگ

برای یک کسب‌وکار آنلاین، راه‌اندازی سایت اولین قدم برای ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ است! سایت یک کانال بسیار قدرتمند در دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود و برای اجرای کمپین‌های سایر کانال‌های دیجیتال مارکتینگ به آن نیاز خواهید داشت. در واقع یک سایت نماینده برند، محصولات و خدمات شما است و هیچ کسب‌وکاری بدون مدیریت این موارد نمی‌تواند موفق شود. پس از راه‌اندازی سایت، باید با استفاده از سایر کانال‌های بازاریابی ترافیک سایت را افزایش دهید و از میان کاربران جذب شده، مشتریان جدید جذب کنید. البته فرآیند طراحی سایت هم پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و برای داشتن یک سایت عالی، باید فرآیند پیچیده‌ای را طی کنید.

  1. سئو و بهینه‌سازی

تا کنون دقت کرده‌اید که هنگام جستجوی یک کلمه کلیدی در گوگل، برخی سایت‌ها بالاتر از سایت‌های دیگر هستند؟ این امر اتفاقی نیست و بخاطر بهینه‌سازی سایت و سئوی آن است! سئو (Seo) به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است! هدف اصلی موتورهای جستجو کمک به سایت‌ها به افزایش ترافیک و جذب کاربران است. برای افزایش ترافیک از طریق موتورهای جستجو، سایت شما باید استانداردهای لازم موتورهای جستجو (نظیر گوگل و یاهو) را داشته باشد.

سئو شامل 3 بخش می‌شود:

  • سئوی فنی
  • سئوی داخلی
  • سئوی خارجی

هر یک از بخش‌های سئو شامل فرآیندهای خاص خود است که تمام آن‌ها در بهینه‌سازی‌ سایت برای موتورهای جستجو اهمیت خاص خود را دارد که خلاصه‌ آن‌ها عبارت است از:

سئوی داخلی: این نوع مربوط به محتوای داخل سایت است! بدون سئوی داخلی هرگز نمی‌توانید بر روی سئوی خارجی به درستی کار کنید. در این مرحله شما با تحقیق کلمات کلیدی می‌توانید ارزش و میزان جستجوی هر کلمه کلیدی را پیدا کنید و سپس برای آن کلمه کلیدی، در سایت خود محتوا ایجاد کنید.

سئوی خارجی: این نوع بر روی بهینه‌سازی سایت بدون آن که بخواهد به سایت کاری داشته باشد، تمرکز می‌کند. با توجه به رقابت بالا در برخی کلمات کلیدی ممکن است با سئوی داخلی نتوانید رتبه محتوای خود را افزایش دهید! بنابراین نیاز به سئوی خارجی دارید. به عنوان مثال اگر از سایت‌های دیگر برای سایت یا صفحات مختلف سایت خود بک‌لینک بگیرید، سئوی خارجی انجام داده‌اید. تاثیر بک‌لینک زمانی خوب است که شما از صفحات مرتبط با محتوا، به صفحه محتوای خود لینک داده باشید و هر چقدر قدرت آن صفحه (پیج اتوریتی) بالاتر باشد، رتبه صفحه سایت شما بهتر می‌شود. برای دریافت بک‌لینک تاثیرگذار می‌توانید محتوا باکیفیت تولید کنید و آن را در سایت‌های دیگر به عنوان پست مهمان منتشر کنید؛ سپس در همان صفحه، به صفحات سایت خود لینک بدهید. توجه داشته باشید که در این صفحه نباید تعداد زیادی لینک وجود داشته باشد! هر چقدر تعداد لینک‌های یک صفحه بیشتر باشد، تاثیر آن لینک بر روی سایت شما کمتر خواهد بود.

سئوی فنی: این نوع سئو به کدنویسی و میزان بهینه بودن آن مربوط می‌شود؛ هر چقدر کدهای سایت شما بهینه‌تر باشند، سرعت سایت افزایش پیدا می‌کند. یکی از فاکتورهای بسیار مهم در سئو سرعت لود است که هرچقدر بیشتر باشد، تاثیر خوبی روی افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو دارد. به عنوان مثال اگر بتوانید کدهای CSS و تصاویر سایت خود را بهینه‌سازی کنید، سرعت بارگذاری سایت افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید به جایگاه بهتر در موتورهای جستجو فکر کنید.

  1. تبلیغات اینترنتی

یکی از دیگر از کانال‌های دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات اینترنتی است. در تبلیغات اینترنتی شما با پرداخت هزینه تبلیغ خود را به میلیون‌ها کاربر نمایش می‌دهید و می‌توانید محصولات یا خدمات خود را به کاربران بفروشید. البته در تبلیغات اینترنتی هدف فقط فروش نیست و ممکن است بخواهید برای برندسازی کسب‌وکارتان تبلیغ کنید. با پیشرفت حوزه تبلیغات اینترنتی، شما می‌توانید یک کمپین تبلیغاتی هدفمند داشته باشید! به عنوان مثال هنگام تبلیغ در اینترنت می‌توانید تبلیغ خود را به کاربران یک شهر خاص که بین 20 تا 25 سال سن دارند، نمایش دهید. همچنین می‌توانید به آنالیز کمپین تبلیغاتی خود بپردازید تا میزان موفقیت کمپین خود را آنالیز کنید. بنظر شماف در تبلیغات آفلاین (مانند بیلیبورد یا تراکت تبلیغاتی) امکاناتی مانند نمایش به افراد خاص یا آنالیز موفقیت آن در دسترس‌تان است؟ قطعاً خیر! تمام این موارد از ویژگی‌ها و مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ است.

یکی از روش‌های تبلیغ که بازدهی خوبی دارد، پرداخت به ازای کلیک (PPC) است که به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ هزینه آن را پرداخت می‌کنید. در حال حاضر بهترین سیستم PPC گوگل ادز است که علاوه بر تبلیغ هدفمند، می‌توانید کمپین تبلیغات کلیکی خود را هم آنالیز کنید. برخی دیگر از راه‌کارهای تبلیغات کلیکی عبارتند از:

کمپین تبلیغاتی فیسبوک: فیسبوک به شما کمک می‌کند تا پست‌های خود را (مثل ویدئو) را به ازای پرداخت هزینه به کاربران بیشتری نمایش دهید. در این کمپین شما می‌توانید پست‌های خود را در صفحه اول فیسبوک کاربران نمایش دهید تا میزان تعامل شما افزایش پیدا کند! به عنوان مثال می‌توانید تبلیغ یکی از دوره‌های خود را در فیسبوک به عنوان یک پست منتشر کنید و به کمک سیستم تبلیغاتی فیسبوک، آن را به تعداد زیادی از کاربران بر اساس میزان بودجه خود نمایش دهید.

کمپین تبلیغاتی توییتر: در توییتر شما می‌توانید برخی از پست‌های خود را با پرداخت هزینه به کاربران بیشتری نمایش دهید! هدف از کمپین تبلیغاتی توییتر ایجاد تعامل بیشتر، افزایش فالوورها و حتی افزایش نصب اپلیکیشن است.

تبلیغات اسپانسر در لینکدین: لینکدین باتوجه به این که اکثراً متخصصان حوزه‌های مختلف در آن حضور دارند، می‌تواند شبکه بسیار مناسبی برای تبلیغات کسب‌وکار تخصصی باشد. این نوع تبلیغات در لیندکین به Sponsored معروف است.

  1. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یعنی برندسازی، افزایش ترافیک سایت، تبدیل کاربران به مشتری و جذب مشتریان جدید به کمک انواع محتوا. در دنیای دیجیتال مارکتینگ می‌توان محتوا را مجموعه‌ای از متن، تصاویر، فیلم و صدا دانست. هدف از اجرای کمپین‌های بازاریابی محتوا جذب مشتریان بالقوه و همیشگی از طریق محتوا است! محتوا معمولاً در سایت منتشر می‌شود و از سایر ابزارهای دیجیتال برای تبلیغ و افزایش ترافیک آن استفاده می‌شود. به عنوان مثال شما ابتدا یک محتوا منتشر می‌کنید و سپس آن از طریق شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و… به کاربران معرفی می‌کنید.

تدوین استراتژی محتوای شبکه‌های اجتماعی

ابزارهای اصلی بازاریابی محتوا عبارتند از:

  • وبلاگ؛ داشتن وبلاگ به شما کمک می‌کند تا بتوانید محتوای تخصصی به کاربران ارائه کنید و میزان تخصص خود را به کاربران نمایش دهید. کاربران هم از طریق موتورهای جستجو شما را پیدا می‌کنند و اگر اصول بازاریابی محتوا را به خوبی بر روی محتوای خود پیاده کرده باشید، می‌توانید اطلاعات آن‌ها نظیر ایمیل یا شماره تماس را بگیرید و همچنین محصولات خود را به آن‌ها بفروشید.
  • کتاب الکترونیکی؛ کتاب‌های الکترونیکی برای ارائه آموزش‌های طولانی به کاربران است! در محتوای وبلاگ شما نمی‌توانید مطالب طولانی قرار دهید؛ زیرا حوصله کاربران سر می‌رود و آن را نمی‌خوانند. به کمک کتاب الکترونیکی می‌توانید به کاربران چیزهای زیادی بیاموزید و اعتماد آن‌ها را جلب کنید. کاربرانی که توانسته‌اید اعتمادشان را جلب کنید، گزینه بسیار خوبی برای تبدیل شدن به مشتریان دائمی کسب‌وکارتان هستند!
  • اینفوگرافیک؛ اینفوگرافیکی نوعی محتوای ترکیبی از متن و تصویر است! گاهی اوقات کاربران می‌خواهند که شما به کمک محتوای بصری چیزی را به آن‌ها نشان دهید و کمتر می‌خواهند که چیزی را بخوانند. بنابراین به کمک اینفوگرافیک می‌توانید محتوای موردنظر خود را به صورت جذاب‌تر به کاربران ارائه و رضایت آن‌ها را جلب کنید.
  • دوره‌های آنلاین
  • پادکست
  • وبینار

تفاوت بین داشتن یک وبلاگ و کمپین بازاریابی محتوا این است که شما در استراتژی محتوای وبلاگ خود، برای محتوای بعدی و زمان انتشار آن‌ها هم برنامه‌ریزی دارید اما در کمپین بازاریابی محتوا شما فقط برای همان محتوا برنامه‌ریزی می‌کنید. وبلاگ، یکی از ابزار بسیار عالی برای کسب‌وکار اینترنتی است! زیرا هنگامی که شما بتوانید از طریق محتوا نیاز کاربران را برطرف کنید، آن‌ها به شما اعتماد می‌کنند و به مشتریان همیشگی شما تبدیل می‌شوند. در مقاله “25 ابزار مدیریت محتوا برای بازاریابی موفق” به بررسی ابزارهای کاربردی در زمینه مدیریت محتوا پرداخته‌ایم که با استفاده از آن‌‌ها می‌توانید بازاریابی محتوای موفق‌تری داشته باشید.

  1. ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یکی از روش‌هایی است که تا قبل از گسترش شبکه‌های اجتماعی، استفاده زیادی از آن می‌شد اما در حال حاضر استفاده از بیشتر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود! جالب است بدانید بر هنوز هم ایمیل مارکتینگ تاثیر زیادی در دیجیتال مارکتینگ دارد. البته توجه داشته باشید که منظور ما از ایمیل مارکتینگ، ایمیل‌های اسپمی که روزانه اینباکس همه ما را پر می‌کنند، نیست. بلکه منظور ما ارسال محتوای جذاب و منحصر به فرد برای کاربران است. در بازاریابی ایمیل افراد خودشان می‌خواهند که در لیست ایمیل‌های شما قرار بگیرند و این مسئله به این معنی است آن‌ها می‌خواهند با شما در ارتباط باشند. در واقع افرادی که حاضر هستند که برای آن‌ها ایمیل ارسال کنید، شما را دوست دارند و می‌خواهند ایمیل‌ها را از شما دریافت کنند. این دسته از کاربران پتانسیل تبدیل شدن به مشتریان را دارند!

ایمیل‌ها معمولاً به روش‌های زیر دریافت می‌شوند:

  • کاربرانی که مشترک خبرنامه وبلاگ شما می‌شوند.
  • بازدیدکنندگان سایت که چیزی را به وسیله ایمیل دانلود می‌کنند.
  • مشتریانی که چیزی از شما خریداری می‌کنند.
  • کاربرانی که برای دریافت تخفیف ایمیل خود را به شما می‌دهند.
  • و…

بسیاری از کسب‌وکارها از ابزارهای مختلف برای دریافت ایمیل کاربران استفاده می‌کنند و سپس چندین قیف فروش ایجاد می‌کنند تا بتوانند کاربران خود را به مشتری تبدیل کنند.

  1. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

یکی از کانال‌های بسیار مهم در دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. هدف اصلی از ایجاد کمپین در شبکه‌های اجتماعی برندسازی و جلب اعتماد کاربران است. در مراحل بعدی کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانید برای هدایت کاربران به سایت و حتی فروش مستقیم محصول استفاده کنید. یه عنوان مثال به قیف بازاریابی کمپین‌های فیسبوک توجه کنید:

بالای قیف، برندسازی

این بخش از قیف بازاریابی مربوط به بخش برندسازی کاربران است. این بخش از کمپین تبلیغاتی برای این است که کاربران بیشتری تبلیغات شما را ببینند و با نام برند شما آشنا شوند!

بخش دوم قیف، هدایت کاربران به سایت

پس از مرحله اول قیف که باعث برندسازی می‌شود، وارد بخش دوم قیف می‌شویم که برای هدایت کاربران از شبکه‌های اجتماعی به سایت است. در واقع پس از آن که کاربر با برند شما آشنا شد، می‌توانید آن‌ها را به سایت خود هدایت کنید و سپس کاری انجام دهند! مثلاً اپلیکیشن برند شما را نصب کنند یا یا فرمی را پر کنند. همچنین می‌توانید برای تشویق آن‌ها به چنین کاری، یک ارزش افزوده ایجاد کنید؛ ارائه یک کد تخفیف یا یک فایل ارزشمند به صورت رایگان می‌تواند کاربران را تشویق کند.

بخش سوم قیف، تبدیل کاربران به مشتری

بخش نهایی و ارزشمند برای کسب‌وکارها، این بخش است. شما می‌توانید پس از آن که کاربر را به سایت خود هدایت کردید، آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید. تبدیل کاربران بستگی به هدف شما دارد؛ مثلاً می‌تواند فروش محصول یا عضویت در سایت باشد! هدف شما باید از این مرحله کاملاً روشن و واضح باشد.

اگر تازه‌کار هستید یا زمان زیادی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی ندارید، ابزارهای مختلف وجود دارند که به شما در زمینه مدیریت صفحات اجتماعی به صورت خودکار کمک می‌کنند. مثلاً می‌توانید محتوای خود را به صورت خودکار در زمان مشخص‌شده منتشر کنید. اگر می‌خواهید با این ابزارها آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنم مقاله ابزارهای مدیریت محتوای شبکه‌های اجتماعی را بخوانید.

  1. همکاری در فروش

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی، همکاری در فروش یا Affiliate Marketing است. این روش با گسترش اینترنت و کاربران آن رشد زیادی داشته است و اکثر فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ، از این روش به افزایش فروش محصولات خود کمک کرده‌اند. در این روش شما بازاریابی محصولات سایر کسب‌وکارها را برعهده می‌گیرید و به ازای هر فروش، کمیسیون دریافت می‌کنید. جالب است بدانید شرکتی مانند آمازون از این روش استفاده می‌کند و ماهانه میلیون‌ها دلار به حساب بازاریابان خود واریز می‌کند.

اگر کسب‌وکار شما به گونه‌ای است که محصول یا خدماتی برای ارائه دارید، می‌توانید در استراتژی خود راه‌کارهایی برای ترغیب کاربران به همکاری در فروش دعوت کنید. به عنوان مثال می‌توانید پورسانت خوبی درنظر بگیرید تا در ابتدا فقط مشتریان شما افزایش پیدا کند و پس از مدتی کمیسیون افراد قدیمی را نگه دارید و کمیسیون همکاران جدید را تا حدی کاهش دهید. البته باز هم لازم است بدانید که این مسئله کاملاً به کسب‌وکار شما بستگی دارد و ممکن است راه‌کار دیگری بتواند مفید باشد.

  1. بازاریابی درون‌گرا

یکی دیگر از بخش‌های جذاب در دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی درون‌گرا است. این نوع بازاریابی سعی می‌کند تا با استفاده از محتوا نظر کاربران را جلب و آن‌ها را به مشتری تبدیل کند. بازاریابی درون‌گرا شامل 4 مورد می‌شود:

  • تولید محتوا
  • جلب توجه کاربران
  • ایجاد تعامل با کاربران
  • رضایت کاربران

هدف این روش ایجاد تعامل دوطرفه با کاربران است که در نهایت منجر به افزایش فروش کسب‌وکارهای می‌شود. در حالت کلی قیف تمام روش‌های دیجیتال مارکتینگ یکی است اما گاهی نام آن‌ها تغییر می‌کند! در حقیقت تمام آن‌ها از 3 بخش زیر تشکیل شده‌اند:

  • بخشی که کاربران با برند شما آشنا می‌شوند.
  • بخشی که کاربران با برند شما تعامل برقرار می‌کنند.
  • بخشی که کاربران به مشتری متبدیل می‌شوند.

در برخی از روش‌های بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ، هر یک از این بخش‌ها به چند بخش تقسیم‌بندی می‌شوند تا آنالیز دقیق‌تری داشته باشید.

  1. موبایل مارکتینگ

یکی دیگر از روش‌های بسیار عالی در دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی موبایلی است. به عبارت دیگر شما در موبایل مارکتینگ می‌توانید کاربران را از طریق اپلیکیشن‌های موبایل به سایت خود هدایت کنید. همچنین یکی از راه‌های بسیار عالی برای موبایل مارکتینگ، طراحی نرم‌افزار مربوط به کسب‌وکارتان است تا با انتشار آن در گوگل‌پلی یا بازار بتوانید کاربران جدید جذب کنید. همچنین می‌توانید با پرداخت هزینه به سیستم‌های مختلف، تبلیغات کسب‌وکارتان را در اپلیکیشن‌های مختلف نمایش دهید و کاربر جذب کنید.

توجه! بازاریابی ایمیلی با مسئله واکنش‌گرا بودن سایت برای موبایل متفاوت است! در بازاریابی موبایلی شما می‌توانید تبلیغات خود را در سایر اپلیکیشن‌ها نمایش دهید اما واکنش‌گرا بودن برای سئوی سایت اهمیت زیادی دارد؛ زیرا موتورهای جستجو نظیر گوگل سایت‌های غیرواکنش‌گرا را در میان نتایج نشان نمی‌دهد و این به معنای از دست رفتن مخاطبان احتمالی است.

  1. ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ یکی از مفاهیم تقریباً جدید به شمار می‌رود که البته در همین مدت کوتاه توانسته محبوبیت زیادی کسب کند. در حال حاضر یوتیوب بزرگ‌ترین شبکه برای ویدئو مارکتینگ به حساب می‌آید و توانسته رتبه دوم موتورهای جستجو را کسب‌ کند. بر اساس گزارش‌ها، هر کسی که بخواهد یک محصول جدید خریداری کند، ابتدا بررسی‌های محصول موردنظرش را در یوتیوب مشاهده می‌کند و سپس اقدام به خرید آن می‌کند. بهترین راه‌کار برای موفقیت بیشتر، استفاده از ویدئو در کمپین‌های تبلیغاتی، محتوا، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سایت است. هنگامی که شما یک ویدئو به کمپین خود اضافه می‌کنید، کاربران بیشتر تشویق می‌شوند تا از کمپین شما بازدید کنند. همچنین هنگام استفاده از محتوای ویدئوی در سایت خود، گوگل برای محتوای شما ارزش بسیار زیادی قائل می‌شود و رتبه سایت شما در گوگل، بهبود زیادی پیدا می‌کند.

برای اجرای کمپین‌های ویدئویی خود می‌توانید از یوتیوب، فیسبوک و… استفاده کنید. البته لازم است بدانید که کمپین‌های ویدئویی بسیار هزینه‌بر هستند و بهترین کار، ادغام ویدئو با سایر کمپین‌های تبلیغاتی است! زیرا با این کار بازدهی شما افزایش زیادی پیدا می‌کند و به راحتی می‌توانید برندسازی، فروش محصول یا هر هدف دیگری که از اجرای کمپین تبلیغاتی دارید، انجام دهید.

  1. ایجاد روابط عمومی در فضای آنلاین

یکی دیگر از راه‌های بسیار عالی در دیجیتال مارکتینگ، ایجاد روابط عمومی در فضای آنلاین است. مجلات و روزنامه‌های سنتی یادتان هست؟ بخش مصاحبه همیشه جذاب‌ترین بخش روزنامه و مجلات برای اکثر افراد است. برای ایجاد روابط عمومی در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید راه‌کارهای زیر را امتحان کنید:

دسترسی به خبرنگاران از طریق شبکه‌های اجتماعی: یکی از راه‌های بسیار عالی که باعث ایجاد روابط و مشتریان جدید در کسب‌وکارتان می‌شود، دسترسی به خبرنگاران است. شما می‌توانید نظر خوانندگان مصاحبه خود را با گفتگوی جذب جلب و آن‌ها را به مشتریان کسب‌وکار خود تبدیل کنید.

تعامل با نظرات آنلاین مشتریان کسب‌وکارتان: شما می‌توانید با کاربران صفحات اجتماعی خود تعامل برقرار کنید! مثلاً پاسخ دادن به کامنت‌های آن‌ها باعث می‌شود تا آن‌ها متوجه شوند که برای شما ارزش زیادی دارند. این مسئله کمک زیادی به افزایش مشتریان کسب‌وکارتان می‌کند!

دریافت نظرات در بخش وبلاگ: اگر محتوای وبلاگ شما مفید باشد، کاربران برای شما کامنت‌هایی ارسال می‌کنند و با پاسخ دادن به آن‌ها، می‌توانید تعامل بسیار خوبی کسب کنید.

ابزارهای بازاریابی آفلاین

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های دیجیتال مارکتینگ، مربوط به بازاریابی آفلاین است؛ یعنی چیزی که ربطی به اینترنت ندارد اما با ابزارهای دیجیتال سر و کار دارد. در این بخش قصد داریم به بررسی مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی آفلاین بپردازیم تا اگر در کسب‌وکار خود نیاز داشتید، از آن‌ها استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که اگر کسب‌وکاری دارید، ابتدا باید از ابزارهای آنلاین دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید و ممکن است ابزارهای آفلاین برای شما خیلی کاربرد نداشته باشند. به عنوان مثال یک شرکت تازه‌کار نمی‌تواند هزینه‌‌های چندین میلیون تومانی برای بازاریابی از طریق تلوزیون یا بیلیبورد را پرداخت کند! در ادامه همراه ما باشید.

  1. بازاریابی تلوزیونی

برخلاف تصور بسیاری از بازاریابان، بازاریابی تلوزیونی یک بازاریابی مُرده نیست! بلکه نوعی بازاریابی بسیار فعال است اما هزینه‌های آن نسبت به سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ، بیشتر است. در حال حاضر ما نمی‌توانیم اطلاعات زیادی از مخاطبان یک شبکه تلوزیونی داشته باشیم؛ به عنوان مثال فقط می‌دانیم که مخاطبان شبکه‌های ورزشی، افرادی هستند که به ورزش علاقه دارند اما این اطلاعات به صورت دقیق نیست! به گفته کارشناسان حوزه تلوزیون، تا سال‌های آینده اطلاعات بسیار دقیقی از افراد در دست ما قرار می‌گیرد و بر این اساس می‌توانیم بگوییم بازاریابی تلوزیونی بسیار کاربردی خواهد بود.

  1. بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی تا پیش از رونق بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از پرکاربردترین و موثرترین ابزارهای بازاریابی به شمار می‌رفت اما با ظهور شبکه‌های اجتماعی و رشد آن‌ها، استفاده از آن کمی کم‌رنگ‌تر شد. با این وجود هنوز هم بازاریابی پیامکی یکی از تاثیرگذارترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که با استفاده از آن می‌توانید مشتریان بالقوه خود را از محصولات یا خدمات جدید خود (یا تخفیف‌های کسب‌وکارتان) آگاه کنید.

  1. بازاریابی رادیویی

در سال‌های اخیر کاربران کمتری رادیو گوش می‌دهند اما باز هم مخاطبان خاص خود را دارد! بنابراین می‌توان یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را بازاریابی رادیویی دانست! اما امشکل اصلی در بازاریابی رادیویی این است که شما هیچ‌وقت نمی‌توانید میزان بازده آن را آنالیز کنید. این روش بیشتر برای کسب‌وکارهای محلی مناسب است! مثلاً اگر قرار است رویدادی در یک شهر مشخص برگزار کنید، می‌توانید از رادیوی آن شهر برای اطلاع‌رسانی استفاده کنید و بخشی از بودجه خود را به آن اختصاص دهید. البته باز هم لازم است بگوییم که در حال حاضر این روش خیلی موثر نیست و اگر بودجه شما محدود است، به سراغ آن نروید! همچنین اگر محدودیت بودجه ندارید، بازهم بخشی کوچکی از بودجه خود را برای آن صرف کنید؛ زیرا تاثیرگذاری آن به اندازه سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ نیست.

  1. بازاریابی از طریق بیلیبورد تبلیغاتی دیجیتال

اگر در خیابان‌های شهرهای مدرن و بزرگ نگاه کنید، حتماً متوجه بیلیبوردهای دیجیتالی (به جای بیلیبوردهای بنری) می‌شوید. این بیلیبوردها به کمک ابزارهای دیجیتال تبلیغات را به افراد نشان می‌دهد. البته این روش هزینه زیادی دارد و باز هم اگر بودجه شما محدود است، استفاده از آن را پیشنهاد نمی‌کنیم.

تا اینجا به بررسی تمام ابزارهای دیجیتال مارکتینگ (آنلاین و آفلاین) پرداختیم تا بتوانید با توجه به نیازهای کسب‌وکار خود، از یک یا چند مورد آن‌ها استفاده کنیم. در ادامه می‌خواهیم به بررسی استراتژی دیجیتال مارکتینگ بپردازیم تا بدانید چگونه می‌توان از این ابزارها و روش‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد! همراه ما باشید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی بازاریابی دیجیتال نوعی نقشه راه است که به شما می‌گوید بر اساس هدف‌تان، چطور می‌توان از روش‌ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد تا در نهایت به اهداف تجاری خود برسید! هنگامی که شما یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ طراحی می‌کند، در آن مشخص می‌شود که از کدام کانال‌های بازاریابی استفاده کنید، برای هر کانال چقدر منابع (افراد فعال در آن، زمان و بودجه) استفاده کنید و در نهایت، چه انتظاری از نتیجه کمپین خود دارید؟ تمام این کارها برای این است که بتوانید به نتایج دلخواه خود برسید و تا زمانی که ندانید از هر کانال یا روش دیجیتال مارکتینگ چه انتظاری دارید، نمی‌توانید کمپین موفقی داشته باشید.

یکی از اشتباهات متداول بین بازاریابان دیجیتال این است که می‌خواهند تمام روش‌های دیجیتال مارکتینگ را به صورت هم‌زمان استفاده کنند و در کمترین زمان ممکن نتیجه دلخواه را بگیرند. در این صورت نتیجه دلخواهی نمی‌گیرند و در نهایت کمپین‌های آن‌ها با شکست مواجه می‌شود. البته دلایل دیگری هم برای شکست کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ وجود دارد؛ به عنوان مثال برخی از کسب‌وکارها تخصص کافی برای انجام این کار ندارند یا بودجه زیادی که متناسب با کسب‌وکارشان نیست را برای اجرای کمپین‌های خود خرج می‌کنند که درست نیست! بهترین کار این است که با مشاوران دیجیتال مارکتینگ مشورت کنید تا بهترین استراتژی را طراحی کنید. برای آن که با یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ واقعی آشنا شوید، در ادامه به بررسی یک نمونه عملی استراتژی دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم. البته توجه داشته باشید که هر کسب‌وکاری باید با توجه به نیازها و اهداف، استراتژی مناسب خود را تدوین کنند؛ بنابراین اصلاً پیشنهاد نمی‌کنیم استراتژی زیر را برای کسب‌وکار خود پیاده‌سازی کنید.

نمونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ؛ از صفر تا صد

نمونه استراتژی دیجیتال مارکتینگی که در این بخش بررسی می‌کنیم، مربوط به یک کسب‌وکاری است که محصولات دیجیتال نظیر دوره‌های آنلاین، کتاب‌های الکترونیکی و… ارائه می‌کند. بنابراین اگر کسب‌وکارتان در این حوزه فعالیت می‌کند، می‌تواند وجه مشترک زیادی با این استراتژی داشته باشد! در 9 مرحله این استراتژی با ما همراه باشید:

مرحله اول) راه‌اندازی وبسایت

اولین قدمی که برای استراتژی دیجیتال مارکتینگ این کسب‌وکار در نظر گرفته شده، راه‌اندازی یک سایت استاندارد و بهینه است. این سایت باید متناسب با نیازهای کاربران، تجربه کاربری مناسب و واکنش‌گرا برای موبایل و تبلت باشد. همچنین باید چندین صفحه فرود برای ارائه محصولات و پیشنهاد آن‌ها به کاربر باشد تا کاربران را از کانال‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ به این صفحات هدایت کنید.

مرحله دوم) سئو و بهینه‌سازی

در مرحله دوم که پس از طراحی سایت بهینه است، سئو و بهینه‌سازی آن اهمیت زیادی دارد. در واقع بدون سئو نمی‌توانید سایت خود را در موتورهای جستجو بالا بیاورید و رتبه خوبی کسب کنید! بر اساس اهداف و کلمات کلیدی خود، باید نقشه سئو را در استراتژی دیجیتال مارکتینگ بیاورید و آن را اجرا کنید. سئو به 3 بخش فنی، داخلی و خارجی تقسیم‌بندی می‌شود که هر یک از آن‌ها اهمیت و فرآیندهای خاص خود را دارند. تحقیق کلمات کلیدی هم در این بخش قرار می‌گیرد و باید بدانید که در حوزه فعالیتی شما کاربران چه کلمات کلیدی‌ای را جستجو می‌کنند!

مرحله سوم) بازاریابی محتوا

پس از تعیین کلمات کلیدی باید به دنبال بازاریابی محتوا برای کلمات کلیدی تحقیق‌شده باشید و این کار نیازمند استراتژی محتوا است.

در استراتژی محتوا باید بخش‌های زیر قرار بگیرد:

  • تعیین نوع محتوا؛ متنی، صوتی یا ویدئویی
  • کلمه کلیدی هر محتوا
  • زمان انتشار محتوا
  • نحوه توزیع محتوا (بر اساس ابزارهای مختلف نظیر شبکه‌های اجتماعی)

البته ممکن است موارد دیگری نظیر نویسنده هر محتوا هم در آن قرار بگیرد اما 4 مورد بالا ضروری‌ترین مواردی هستند که باید در استراتژی محتوا قرار بگیرند.

مرحله چهارم) بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

در این بخش شما باید از شبکه‌های اجتماعی برای برندسازی و توزیع محتوا استفاده کنید. در واقع هدف اول شما نباید فروش محصول باشد، بلکه باید کاربران را به سایت خود هدایت کنید و در آن‌جا پیشنهاد محصولات خود را بدهید. البته بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هم نیازمند استراتژی خاص خود است؛ به عنوان مثال باید پرسونای مخاطب خود را ایجاد کنید و مخاطبان خود را بشناسید. همچنین باید برنامه‌ای برای انتشار محتوا در آن داشته باشید. هدف نهایی در شبکه‌های اجتماعی جذب مخاطبانی است که احتمالاً به محصول شما علاقه یا نیاز دارند!

مرحله پنجم) ایمیل مارکتینگ

پس از شبکه‌‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید بتوانید لیست ایمیل کاربران خود را به کمک روش‌های مختلفی جمع‌آوری کنید و در نهایت برای آن‌ها ایمیل ارسال کنید. ایمیل‌ها می‌توانند رویدادها، محصولات جدید، محتوای سایت و… را به کاربران اطلاع‌رسانی کنند. در واقع در کمپین‌های ایمیل مارکتینگ اهداف مختلفی وجود دارد که باید متناسب با اهداف خود کمپین‌ها را آنالیز کنید. پیشنهاد می‌کنم در کمپین‌های ایمیل مارکتینگ خود چندین قیف ایجاد کنید تا کاربران خود از مرحله برندسازی تا تبدیل به مشتریان آنالیز کنید.

مرحله ششم) تبلیغات پرداخت به ازای کلیک

در کنار 6 مرحله قبل می‌توانید یک کمپین پرداخت به ازای کلیک در سیستم گوگل‌ادز ایجاد کنید تا کاربرانی که کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار شما را جستجو می‌کنند، تبلیغ شما در بالای تمام نتایج جستجو نمایش داده شود. کاربر با کلیک بر روی آن وارد سایت شما می‌شود و می‌تواند خدمات یا محصولات شما را مشاهده کند. در سیستم گوگل‌ادز می‌توانید تبلیغات خود را آنالیز کنید و یک قیف فروش ایجاد کنید تا بدانید نقاط ضعف یا قوت کمپین‌ شما در چه بخش‌هایی بوده است.

مرحله هفتم) بازاریابی ویدئویی

بازاریابی ویدئویی یکی از مهم‌ترین بخش‌های دیجیتال مارکتینگ را شامل می‌شود که تاثیر بسیار زیادی روی مخاطبان دارد. محتوای ویدئویی جذاب تولید کنید و آن‌ها را در اینستاگرام، یوتیوب و فیسبوک منتشر کنید؛ البته باید سعی کنید محتوای خود را با راه‌کارهای مناسبی توزیع کنید تا مخاطبان هدف کسب‌وکارتان آن را ببینند. البته شبکه‌های اجتماعی دیگری هم وجود دارند که مخاطبان شما در آن‌جا منتظر شما هستند! بنابراین اگر منابع کافی دارید، فعالیت خود را در سایر شبکه‌های اجتماعی هم گسترش دهید.

بهترین راه‌کار این است که برای پست‌های وبلاگ خود ویدئو تولید کنید و برای توزیع آن، ویدئوی آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر کنید و سپس به همان پست لینک دهید. در این حالت بیشترین بازخورد را از کاربران می‌گیرید و نرخ تبدیل کاربران بسیار زیاد است.

مرحله هشتم) بازاریابی موبایلی

یکی دیگر از راه‌های جذب مخاطبان، ایجاد اپلیکیشن موبایل است که با استفاده از آن کاربران بتوانند به راحتی به محتوای سایت شما دسترسی داشته باشند! به عنوان مثال دیجی‌کالا اپلیکیشن بسیار مناسبی را طراحی کرده است که بسیاری از کاربران به جای سایت، از آن استفاده می‌کنند. با توجه به این که استفاده کاربران از موبایل بسیار بیشتر از دسک‌تاپ است، این روش کاملاً منطقی و تاثیرگذار خواهد بود.

مرحله نهم) آنالیز و تحلیل نتایج

در مرحله نهایی که تمام ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را استفاده کردید، زمان آن رسیده که فعالیت‌های خود را آنالیز و تحلیل کنید. در واقع تمام فعالیت‌های شما برای رسیدن به اهداف تجاری است و میزان رسیدن به اهداف تجاری تنها با آنالیز و تحلیل مشخص می‌شود. استفاده از سرویس گوگل‌آنالیتیکس (یا همان گوگل آنالیز) می‌تواند به شما در این زمینه کمک زیادی کند! کافی است تنظیمات آن را به خوبی بر روی سایت یا اپلیکیشن خود انجام دهید تا آمار دقیقی از کاربران، نرخ تبدیل، قیف بازاریابی و… داشته باشید.

یک پیشنهاد! به شما پیشنهاد می‌کنیم برای کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ خود یک فایل اکسل باز کنید و تمام اطلاعات مربوط به تبلیغات نظیر هزینه هر کلیک، تبدیل‌ها، افرادی که وارد سایت شده‌اند و… را وارد کنید.

9 مرحله بالا تنها خلاصه‌ای از یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ است که ممکن است شما یک کسب‌وکار کوچک داشته باشید و بودجه و منابع شما برای انجام تمام این موارد کافی نباشد. کاری که شما باید انجام دهید، ترتیبی است که در بالا به آن اشاره کردیم. به عنوان مثال اگر سایتی نداشته باشید، سئو به درد شما نخواهد خورد! بنابراین مراحل بالا را به ترتیب اجرا کنید و در نهایت افزایش ترافیک، رتبه، فروش و مشتریان خود را تجربه کنید.

اتوماسیون دیجیتال مارکتینگ

برای آن که بتوانید تمام بخش‌های دیجیتال مارکتینگ را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، می‌توانید از نرم‌افزارهای اتوماسیون استفاده کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید هر روز در شبکه‌های اجتماعی پستی را ارسال کنید، به کمک ابزارهای مختلف می‌توانید پست‌های یک هفته را تنها در چند دقیقه به ابزار موردنظر ارائه کنید تا به صورت خودکار و در همان زمان مشخص‌شده منتشر کند. در این بخش به کاربرد اتوماسیون در دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم:

دیجیتال مارکتینگ

خبرنامه‌های ایمیلی: با استفاده از سیستم اتوماسیون می‌توانید برخی ایمیل‌ها نظیر ثبت‌نام کاربران یا مطالب پربازدید را به صورت خودکار برای کاربران ارسال کنید. از طرف دیگر به کمک سیستم‌های خبرنامه می‌توانید شرط‌هایی مشخص کنید که ایمیل‌های خاص، برای افرادی با ویژگی خاص ارسال شود و ایمیل مارکتینگ هدفمند داشته باشید.

برنامه‌ریزی برای انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی: هر کسب‌وکاری برای پیشرفت نیاز به انتشار منظم پست در شبکه‌های اجتماعی دارد اما ارسال روزانه آن زمان‌گیر و تکراری است. سیستم‌های مختلفی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید پست‌های مشخص‌شده را در زمان معین به صورت خودکار در تمامی شبکه‌های اجتماعی ارسال کنید.

هدایت کاربران: یکی از مسائل مهم در دیجیتال مارکتینگ هدایت کاربران بر اساس معیارهای مختلف است. با اتوماسیون دیجیتال مارکتینگ می‌توانید این کار را به صورت کاملاً هوشمند و هدفمند انجام دهید.

آنالیز و گزارش‌دهی کمپین‌ها: برای آن که بتوانید متوجه میزان موفقیت و رسیدن به اهداف کمپین‌ها شوید، نیاز به آنالیز و گزارش‌دهی دارید. هر سیستمی معمولاً سیستم آنالیز دقیق دارد و می‌توانید نتایج کمپین‌ها را با توجه به اهداف خود آنالیز کنید. به عنوان مثال سیستم گوگل آنالیز یکی از مواردی است که در زمینه آنالیز فاکتورهای موفقیت نظیر نرخ تبدیل، نرخ کلیک و… کمک زیادی به شما می‌کند.

شغل‌های مربوط به حوزه دیجیتال مارکتینگ

در حوزه دیجیتال مارکتینگ شغل‌ها و عنوان‌های مختلفی وجود دارد که هریک از آن‌ها وظایف خاص خود را دارند. در این بخش قصد داریم شغل‌های مختلف مربوط به حوزه دیجیتال مارکتینگ را بررسی کنیم:

مدیر دیجیتال مارکتینگ

نقش مدیر دیجیتال مارکتینگ، طراحی استراتژی مناسب برای کسب‌وکارها است. این فرد باتوجه به محدودیت منابع و زمان تصمیم می‌گیرد که از کدام کانال‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده کند. همچنین در مورد میزان بودجه اختصاص داده شده به هریک از یک از روش‌های دیجیتال مارکتینگ تصمیم می‌گیرد که البته این کار معمولاً با مشورت تیم دیجیتال مارکتینگ انجام می‌شود. از طرف دیگر مدیر دیجیتال مارکتینگ، بر روی سایر بخش‌های مربوط به دیجیتال مارکتینگ و مدیران آن نظارت می‌کند تا کمپین‌ها بهترین نتیجه را بدهند. مدیر دیجیتال مارکتینگ باید تخصص کافی در بخش سئو، شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا و تبلیغات اینترنتی را داشته باشد.

با توجه به بخش قبلی، نمی‌توان یک سئوکار را مدیر بازاریابی دیجیتال دانست! زیرا چنین فردی علاوه بر سئو، باید تخصص کافی در بخش‌های دیگر را هم داشته باشد. می‌توان گفت یک مدیر دیجیتال مارکتینگ موفق، سئوکار با تجربه‌ای است که در حوزه‌های دیگر هم تخصص کافی را دارد.

مدیر بازاریابی محتوا

مدیر بازاریابی محتوا کسی است که استراتژی محتوا می‌چیند؛ بنابراین او تصمیم می‌گیرد که چه محتوا تولید و منتشر شود. از طرف دیگر در مورد نحوه توزیع محتوا و کانال‌های توزیع آن تصمیم می‌گیرد.

مدیر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

وظیفه این فر‌د ارتقاء سطح یک کسب‌وکار از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است. این فرد به صورت مستقیم با مدیر بازاریابی محتوا در ارتباط است تا محتوای مناسب را در شبکه‌های اجتماعی مناسب و همچنین زمان مناسب منتشر کند. در واقع وظیفه توزیع محتوایی که بخش محتوا تولید کرده است، بر عهده این بخش است.

مدیر سئو

مدیر سئو وظیفه انجام سئو و بهینه‌سازی سایت را دارد! مدیر این بخش هم ارتباط نزدیکی با مدیر شبکه‌های اجتماعی و مدیر بازاریابی محتوا دارد و باید بتوانید به تیم محتوا کمک کند تا محتوا بهینه بنویسد. از طرف دیگر مدیر این بخش باید از بهترین شبکه‌های اجتماعی که در سئو تاثیر زیادی دارند را به مدیر بخش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی معرفی کند تا بهترین سیگنال‌ها را برای سایت دریافت کند.

مدیر تبلیغات کلیکی

مدیر تبلیغات کلیکی وظیفه مدیریت کمپین‌های تبلیغات کلیکی را دارد تا متناسب با بودجه، بهترین سیستم‌های تبلیغات کلیکی را معرفی کند. همچنین باید کمپین‌ها را به صورت بهینه طراحی کند تا بهترین نتیجه را دریافت کند.

مدیر ایمیل مارکتینگ

مدیر بخش ایمیل مارکتینگ وظیفه ارسال ایمیل‌ها را برعهده دارد و باید بتواند کمپین‌های ایمیل مارکتینگ را به گونه‌ای طراحی کند که بهترین بازخورد را از مشتریان دریافت کند. همچنین یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های مدیر ایمیل مارکتینگ، قابلیت آنالیز کمپین‌های ایمیلی است تا به مرور زمان بتواند نتیجه دریافتی از ایمیل‌های ارسالی در بخش تبدیل بهبود ببخشد. توجه داشته باشید که ایمیل مارکتینگ تنها ارسال ایمیل به کاربرانی که در خبرنامه عضو شده‌اند، نیست! بلکه باید یک استراتژی دقیق برای آن داشته باشید تا بتوانید نتیجه خوبی از آن دریافت کنید.

مفهوم دیجیتال مارکتینگ را اشتباه نگیرید!

باتوجه به این‌که مفهوم دیجیتال مارکتینگ تقریباً یک مفهوم جدید است، باید توجه داشته باشید که آن را با بازاریابی اینترنتی اشتباه نگیرید! همان‌طور که گفتیم مفهوم دیجیتال مارکتینگ تنها مربوط به فضای آنلاین نیست و می‌توانید از ابزارهای دیگری نظیر تلوزیون، رادیو، اس‌ام‌اس و… ابزارهای دیجیتال (نه آنلاین!) هستند هم استفاده کنید. در حقیقت بازاریابی اینترنتی زیرمجموعه‌ای از دیجیتال مارکتینگ است!

 

همچنین اگر تنها از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی استفاده می‌کنید، شما از دیجیتال مارکتینگ استفاده نکرده‌اید، بلکه زیرمجوعه‌ای از دیجیتال مارکتینگ را مورد استفاده قرار داده‌اید! بنابراین دیجیتال مارکتینگ دنیای بسیار گسترده‌ای دارد و اگر تنها از یک یا چند زیرمجموعه آن استفاده می‌کنید، نباید خودتان را متخصص دیجیتال مارکتینگ بدانید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی کامل دیجیتال مارکتینگ و بخش‌های مهم آن پرداختیم! اگر کسب‌وکاری دارید، حتماً با اهمیت دیجیتال مارکتینگ آشنا هستید و می‌دانید که این مفهوم می‌تواند شکست یا موفقیت کسب‌وکارتان را رقم بزند. امیدواریم این مقاله توانسته باشد به شما و راهی که باید طی کنید، کمک کند!

اکنون شما بگویید! به نظر شما دیجیتال مارکتینگ برای چه کسب‌وکارهایی ضروری است؟ نظر خود را از طریق فرم نظرات با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر