اگر بخواهیم به پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در ایران اشاره کنیم، احتمالاً اینستاگرام همان شبکه‌ای است که انتظار شنیدن آن را از ما دارید! اینستاگرام در سراسر دنیا دنبال‌کنندگان زیادی دارد و در ایران هم به دلیل محدودیت‌های کمتر طرفداران زیادی دارد. همین مسئله باعث شده تا کسب‌وکارهای زیادی از اینستاگرام به عنوان یکی از پلتفرم‌های بازاریابی در دنیا استفاده کنند! جالب است بدانید بسیاری از کسب‌وکارهای ایرانی تنها بر روی اینستاگرام فعالیت می‌کنند و به گفته مدیران آن‌ها، نیازی به پلتفرم دیگری نظیر سایت ندارند. تبلیغات اینستاگرام یکی از راه‌های بازاریابی محصولات یا خدمات کسب‌وکارهای مختلف است! پس از آن که فیسبوک شبکه اجتماعی اینستاگرام را خریداری کرد، تغییراتی زیادی در آن دیدیم که مهم‌ترین تغییرات آن که بیشتر جنبه تجاری داشتند، در سال اخیر دیده شد. در این مقاله قصد داریم به بررسی آینده تبلیغات اینستاگرام بپردازیم تا بدانید در سال‌های پیش‌رو، چه تغییراتی را خواهید دید! اگر موافق هستید، در ادامه با ما و بررسی کامل آینده تبلیغات اینستاگرام همراه باشید.

تبلیغات اینستاگرام، از گذشته پیش تا آینده!

در سال اخیر (2019) اینستاگرام دو تغییر بسیار اساسی بر روی پلتفرم خود ایجاد کرد؛ اولین تغییر اضافه شدن امکان خرید از طریق اینستاگرام و دومین تغییر آن، تغییرات گسترده بر روی بخش استوری اینستاگرام بود. تقریباً پس از خرید اینستاگرام توسط فیسبوک همه چیز آن تغییر کرده است و تغییرات بیشتری هم پیش‌رو خواهد بود. به‌طوری‌که در سال 2018 بنیان‌گذاران این شبکه اجتماعی به دلیل درخواست کنترل بیشتر توسط فیسبوک استعفاء دادند. زاکربرک (بنیان‌گذار فیسبوک) اعلام کرده ممکن است در آینده استوری جایگزین Feed یا همان بخش اصلی اینستاگرام شود و در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، این شبکه به طور کلی تغییر می‌کند. همچنین اینستاگرام در تلاش است که به کمک سرویس IGtv اینستاگرام بتوانید میزان تعامل صفحات را افزایش دهد. همچنین به دنبال این است که بخش IGtv را تجاری‌سازی کرده و تبلیغات را بیشتر بر روی آن متمرکز کند.  اما این تغییرات برای بازاریابان اینستاگرام حاوی چه معنایی است و در سال‌های آینده چه تغییراتی پیش‌روی آن‌ها است؟ دانستن این اطلاعات به بازاریابان کمک می‌کند تا بتوانند از همین الان خودشان را آماده تغییرات جدید کنند و بازاریابی موفقی داشته باشند.

آینده تبلیغات اینستاگرام، از گذشته تا کنون

هدف کلی فیسبوک از ایجاد چنین تغییراتی در اینستاگرام این است که بتوانید سه شبکه فیسبوک، واتس‌اپ و اینستاگرام را ادغام کند تا بهترین پتانسیل را برای تجاری‌سازی فعالیت‌های خود داشته باشد.برخی از پیش‌بینی‌ها و گفته‌ها در مورد تغییرات این شبکه اجتماعی که تاثیر زیادی بر روی آینده تبلیغات اینستاگرام دارند، عبارتند از:

پیام‌های اینستاگرام، واتس‌اپ و مسنجر فیسبوک ادغام می‌شوند!

همان‌طور که گفتیم، فیسبوک دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و واتس‌اپ را خریداری کرده است و اکنون به دنبال آن است که بتواند این 3 شبکه اجتماعی را ادغام کند. اولین چیزی که فیسبوک از آن خبر می‌دهد، ایجاد تغییرات مهمی در بخش پیام‌های هر سه است!

 

اولین چیزی که به نظر می‌رسد، ادغام شدن پیام‌های این سه شبکه است! یعنی کاربر از طریق هر کدام از این 3 شبکه بتواند به پیام‌های شبکه‌های اجتماعی دیگر خود هم پاسخ دهد؛ به عنوان مثال اگر از مسنجر فیسبوک زیاد استفاده می‌کنید، می‌توانید پیام‌های اینستاگرام و واتس‌اپ را هم بدون با استفاده از همان مسنجر فیسبوک پاسخ دهید. این مورد برای برندها بسیار عالی است! دلیل آن هم این است که می‌توانند مخاطبان خود را در هر 3 شبکه اجتماعی داشته باشند. از طرف دیگر اگر در فیسبوک با کاربری آشنا شدید، می‌توانید در واتس‌اپ با اون چت کنید و این مورد به آسان‌تر شدن ارتباط کمک زیادی می‌کند!

دومین چیزی که احتمال دارد، این است که محیط‌های پیام‌رسانی اینستاگرام و واتس‌اپ مانند مسنجر فیسبوک کمی حالت تبلیغاتی بگیرند. در بخش مسنجر فیسبوک شما پیام‌های تبلیغاتی می‌بینید اما در دایرکت اینستاگرام و بخش پیام‌رسانی واتس‌اپ تاکنون تبلیغاتی دیده نشده است! البته باید توجه داشته باشید که این مورد هم مانند مورد اول، کاملاً احتمالی است. البته باتوجه به این‌که فیسبوک بیشتر به دنبال تجاری سازی است، بعید نیست که این احتمال به واقعیت تبدیل شود و بخشی از آینده تبلیغات اینستاگرام را دربر بگیرد.

اگر این احتمالات اتفاق بیفتند، یک قابلیت بسیار عالی در اختیار بازاریابان شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد! بازاریاب‌ها بیشتر به دنبال استفاده از جایگاه‌های تبلیغاتی هستند که کاربران بیشتر با آن سروکار دارند؛ به همین دلیل است که در حال حاضر بیشتر بر روی استوری اینستاگرام تمرکز کرده‌اند و گاهی کاربران با بمباران تبلیغاتی در استوری مواجه می‌شوند. البته باز هم می‌گوییم هنوز فیسبوک ایده‌های تبلیغاتی خود را به صورت کامل بر روی اینستاگرام پیاده نکرده است و کمتر با تبلیغات مواجه می‌شوید! اما اگر فیسبوک ایده‌های تبلیغاتی خود را پیاده‌سازی کند، احتمالاً روزانه با چندین پیام تبلیغاتی مواجه خواهید شد. اگر برای کسب‌وکار خود در اینستاگرام بازاریابی می‌کنید، با ادغام فیسبوک، واتس‌اپ و مسنجر اینستاگرام در آینده‌ای نزدیک می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی خود را در بخش پیام‌های این 3 شبکه اجرا کنید و بازخورد بسیار خوبی بگیرید! به عبارت ساده‌تر، یکسان‌سازی و ادغام محیط‌های فیسبوک، واتس‌اپ و اینستاگرام می‌تواند کمک زیادی به افزایش بازدهی کمپین‌های تبلیغاتی کند.

اینستاگرام در حال پیش‌روی به سمت تجاری شدن است!

اینستاگرام در چندین سال گذشته را یادتان هست؟ هیچ‌گونه تبلیغاتی در آن وجود نداشت! تقریباً از زمانی که اینستاگرام توسط فیسبوک خریداری شد، بیشتر به سمت تجاری شدن پیش رفت. بر اساس یکی از گزارش‌های موجود، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 بیش از 70 درصد درآمد فیسبوک از اینستاگرام حاصل می‌شود! اینستاگرام محیط بسیار جذابی برای تبلیغ‌دهندگان و کسب بازاریابان دیجیتال است و بدلیل تعامل بالای کاربران در آن، بازدهی بسیار خوبی هم برای کسب‌وکارها دارد. آینده تبلیغات اینستاگرام در دست فیسبوک است! یعنی شما کاربران اگر بخواهید در اینستاگرام تبلیغ کنید، این کار را باید به کمک ابزارها و سرویس‌های فیسبوک انجام دهید. البته سرویس‌های فیسبوک هم بسیار عالی هستند و امکانات بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهند! اینستاگرام در حال پیش‌روی به سمت تجاری شدن است!

بخش IGtv اینستاگرام هم طرفداران بسیار زیادی دارد و فیسبوک از این بخش غافل نیست! به گفته کارشناسان تا سال 2020، حدود 20 درصد از تبلیغات اینستاگرام را IGtv تشکیل می‌دهد. سرعت رشد این بخش از اینستاگرام بسیار زیاد است و قطعاً تبلیغات در این بخش طرفداران بسیار زیادی خواهد داشت.

شاید بتوان یکی از دلایل استعفاء بنیان‌گذاران اینستاگرام در سال گذشته را همین موضوع دانست! فیسبوک سعی دارد برای افزایش درآمد کمپانی خود، از تمامی بخش‌های اینستاگرام به عنوان بخش‌های تبلیغاتی استفاده کند و بنیان‌گذاران فیسبوک بر این باورند که این بخش می‌تواند به تجربه کاربر لطمه بزند! به عبارت ساده‌تر ممکن است از محبوبیت بسیار زیاد این شبکه اجتماعی کم شود.

البته فیسبوک همیشه به فکر کسب‌وکارهای مختلف هم بوده است و این مورد را در قابلیت فعال‌سازی تگ خرید در اینستاگرام دیدیم. البته این قابلیت تنها برای برخی کشورها فعال است که انتظار می‌رود فیسبوک برای توسعه کسب‌وکارهای کاربران، آن را برای تمام افراد در سراسر دنیا فعال کند. فیسبوک می‌تواند خریدهای کاربران را توسعه دهد! در حال حاضر اگر بر روی برچسب خرید یک سایت کلیک کنید، وارد سایت آن کسب‌وکار می‌شود! بعید نیست که فیسبوک در آینده‌ای نه چندان دور، قابلیت خرید درون‎برنامه‌ای را هم ایجاد کند؛ یعنی دیگر نیازی به بازدید از سایت کسب‌وکار نیست و کاربران در خود اینستاگرام خرید خود را تکمیل کنند. در صورت فعال‌سازی این قابلیت، فروش بسیاری از کسب‌وکار تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید محصولات خود را بدون دردسر به کاربران ارائه کنید.

همان‌طور که گفتیم، اینستاگرام برنامه اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در بخش دایرکت و پیام‌ها را در آینده دارد! اگر به فیسبوک سر بزنید، تبلیغات زیادی را در آن مشاهده می‌کنید. این کار به نفع کاربران فیسبوک است و پیام‌های تبلیغاتی کمتری را می‌بینند اما کاربران اینستاگرام ممکن است کمی اذیت شوند! بنابراین آینده تبلیغات اینستاگرام تفاوت‌های زیادی با شرایط فعلی آن دارد و البته تغییرات کاملاً به نفع کسب‌وکارها و بازاریابان دیجیتال است.

اگر کاربران اینستاگرام هستید، در سال 2019 باید شاهد تغییرات بسیار زیادی در بخش آینده تبلیغات اینستاگرام باشید! سیاست فیسبوک ایجاد جایگاه‌های خلاقانه برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی و در نهایت تجاری‌سازی تمام سرویس‌های خود است. در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود بخش‌های بعدی اینستاگرام که رنگ تبلیغات را به خود می‌گیرند، استوری‌ها و IGtv خواهد بود که دو بخش بسیار پرطرفدار در اینستاگرام است.

استوری‌ اصلی‌ترین هدف آینده تبلیغات اینستاگرام است!

در سال 2019 استوری به برترین قابلیت اینستاگرام تبدیل شد؛ حتی پست‌های اینستاگرام که از ابتدا بوده و طرفداران زیادی داشته، اکنون محبوبیت کمتری نسبت به پست‌ها دارد. بر اساس گزارش‌های اینستاگرام سرعت رشد استوری‌ها 15 برابر بیشتر از پست‌های اینستاگرام است. فیسبوک این موضوع را به خوبی می‌داند و در آینده تبلیغات اینستاگرام قصد دارد روی استوری‌ها متمرکز شود! در حال حاضر استوری اینستاگرام بیش از 500 میلیون کاربر فعال در روز دارد. البته این موضوع را فیسبوک هم پیش‌بینی کرده بود؛ بر اساس گفته‌های مارک زاکربرگ (بنیان‌گذار فیسبوک) این انتظار از استوری اینستاگرام می‌رفت که تا سال 2019 از پست‌ها سبقت بگیرد و به محبوب‌ترین ابزار اینستاگرام تبدیل شود.

دلایل زیادی برای رشد استوری اینستاگرام وجود دارد؛ از قابلیت‌های بسیار عالی آن تا سرگرم‌شدن کاربران! البته آپدیت‌های اینستاگرام هم بیشتر مربوط به استوری اینستاگرام است و کمتر در بخش پست‌های اینستاگرام تغییراتی دیدیم! همین موارد باعث شد تا فیسبوک بازخورد مثبتی از کاربران بگیرد؛ انتشار قابلیت‌های جدیدی نظیر استیکر Question سبب افزایش تعامل کاربران در بخش استوری شد. خود فیسبوک هم اعلام کرده است در میان بخش‌های مختلف اینستاگرام، استوری اهمیت زیادی دارد و منطقی است که بروزرسانی‌های بیشتری دریافت کند. به همین دلیل است که پیش‌بینی می‌شود فیسبوک اول بر روی استوری‌ها تمرکز کند و آینده تبلیغات اینستاگرام بر روی استوری‌ها تاثیر بیشتری بگذارد.

در حال حاضر کاربران تنها زمانی از پست استفاده می‌کنند که می‌خواهند برای همیشه بماند! اگر بخواهند پست موقت قرار دهند، از استوری و برای ویدئوهای طولانی خود از IGtv استفاده می‌کنند.

یک پیشنهاد! با توجه به محبوبیت اینستاگرام، استفاده از استوری‌ها به کسب‌وکار شما کمک زیادی می‌کند. بنابراین اگر استراتژی مناسبی برای استوری اینستاگرام در صفحه کسب‌وکار خود ندارید، پیشنهاد می‌کنم هر چه زودتر یک استراتژی مناسب برای بخش استوری صفحه کسب‌وکارتان تدوین کنید.

IGtv اینستاگرام، یکی از اهداف تجاری این شبکه اجتماعی است!

شاید بدانید که IGtv در ابتدای سال 2018 عرضه شد و یک اپلیکیشن جدا از اینستاگرام بود! در ابتدا تعداد دانلود این اپلیکیشن امیدوارکننده نبود و بسیاری از افراد آن را یک پروژه شکست خورده می‌دانستند. تا این‌که اینستاگرام تصمیم گرفت IGtv را به همراه اینستاگرام عرضه کند! یعنی در واقع کاربران اینستاگرام هم بدون داشتن اپلیکیشن IGtv به آن دسترسی داشته باشند. همین امر موجب محبوبیت IGtv اینستاگرام شد و کاربران زیادی از آن استفاده کنند. به طوری که یک پروژه تقریباً شکست خورده، اکنون بخش اصلی استراتژی محتوایی اینستاگرام بسیاری از کسب‌وکار را تشکیل می‌دهد. به گفته متخصصان، از هر 4 کسب‌وکاری که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند، یکی از   آن‌ها استفاده از IGtv را در لیست استراتژی خود قرار داده است.

IGTV-اینستاگرام

استفاده از این پلتفرم به دلیل آن که رقابت زیادی ندارد اما محبوبیت آن در میان کاربران زیاد است، به رشد کسب‌وکار کمک زیادی می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، تقریباً 72 درصد از کسب‌وکارها قصد استفاده از IGtv را در سال 2019 ندارند. اگر به عنوان یک کسب‌وکار قصد استفاده از آن را دارید، ابتدای هدف خود را مشخص کنید! مثلاً به جای تولید محتوای منحصر به فرد، بخشی از محتوای کانال یوتیوب خود را در IGtv به اشتراک می‌گذارند. البته این مسئله لزوماً بد نیست؛ بسیاری از کانال‌های IGtv در اینستاگرام با همین کار بازدید میلیونی دارند اما اگر محتوای منحصر به فرد و ارزشمند تولید کنید، تاثیر بسیار بیشتری بر روی کسب‌وکارتان دارد. اگر قصد دارید در آینده تبلیغات اینستاگرام موفق باشید، حتماً استراتژی منظمی برای تولید محتوای IGtv اینستاگرام داشته باشید! در این کانال به راحتی می‌توانید بازاریابی ویدئویی خود را انجام دهید و به برندسازی کسب‌وکار خود کمک کنید. دلیل آن هم این است که هنوز کسب‌وکارهای زیادی که ممکن است رقبای شما باشند، از این پلتفرم استفاده نمی‌کنند و به راحتی می‌توانید به بازاریابی ویدئویی و برندسازی کسب‌وکارتان بپردازید!

اینستاگرام روز به روز در حال رشد است و در حال حاضر هم یک شبکه بسیار پرتعامل به شمار می‌رود. در آینده تبلیغات اینستاگرام هم احتمالاً یکی از بخش‌هایی که این شبکه از آن سود تجاری می‌برد، همین بخش است؛ زیرا این بخش تعامل زیادی دارد و کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. بنابراین ضروری است کسب‌وکارها از این بخش هم به عنوان بخشی برای بازاریابی کسب‌وکار خود استفاده کنند!

در نهایت، آینده تبلیغات اینستاگرام چگونه خواهد بود؟

در حال حاضر شاهد تبلیغات بسیار کمی در اینستاگرام هستیم اما این دلیل خوبی برای آن که فکر کنیم برای همیشه به همین صورت باقی می‌ماند، نیست! دلیل این موضوع هم فعالیت‌های فیسبوک از گذشته تا کنون است؛ زیرا فیسبوک یک کمپانی کاملاً تجاری است و از هر بخشی استفاده تجاری می‌کند؛ البته نمی‌توان سرویس‌ها و خدماتی که فیسبوک در اختیار بازاریابان و حتی کاربران عادی قرار می‌دهد را نادیده گرفت. اینستاگرام در سال‌های آینده برای افرادی که بازاریابی کسب‌وکار خود را از طریق اینستاگرام انجام می‌دهند، بسیار جذاب خواهد بود. بسیاری از کاربران فکر می‌کنند با توجه به رشد بخش تبلیغاتی اینستاگرام، این شبکه رشد خود را از دست می‌دهد و کاربران حاضر نیستند در آن فعالیت کنند! باید بگوییم که اینستاگرام تنها بخش تبلیغات خود را توسعه نمی‌دهد و احتمالاً قابلیت‌های بسیار جذابی را به بخش‌های مختلف و به خصوص بخش استوری اضافه می‌کند. همچنین احتمال آن که امکانات فیسبوک و واتس‌اپ را به اینستاگرام اضافه کند هم بسیار زیاد است؛ در واقع فیسبوک به دنبال ادغام تمام محصولات خود در یک مجموعه است اما نمی‌خواهد این کار را خیلی سریع انجام دهد! بنابراین دور از انتظار نیست که تا چندین سال آینده محصول جدیدی را معرفی کند که اینستاگرام، فیسبوک و واتس‌اپ را در خود جای داده باشد و دیگر شبکه‌ای به نام اینستاگرام وجود نداشته باشد. البته این مسئله تنها یک پیش‌بینی ضعیف است اما با توجه به هدف فیسبوک دور از انتظار نیست!

تبلیغات در اینستاگرام

با وجود تمام این موارد، هنوز راز‌های زیادی وجود دارد که از فیسبوک و اینستاگرام نمی‌دانیم! اصلاً اطمینانی وجود ندارد که IGtv اینستاگرام تا چند سال آینده وجود داشته باشد. بسیاری از کاربران از این پلتفرم به عنوان یوتیوب شماره دو یاد می‌کنند و ممکن است تا چند سال آینده پتانسیل بسیار خوبی داشته باشد و بخش بزرگی از آینده تبلیغات اینستاگرام را در خود جای دهد. بنابراین اصلاً آینده مشخصی از IGtv اینستاگرام وجود ندارد و باید ببینیم که فیسبوک چه سیاست‌ها و اقداماتی بر روی آن انجام می‌دهد! تنها کاری که به عنوان یک بازاریاب اینستاگرام می‌توانید به صورت هوشمندانه انجام دهیم، این است که با احتمال مثبت پیش برویم و برای IGtv صفحه اینستاگرام خود برنامه‌ریزی کنیم. تا چند سال آینده اگر این پلتفرم رشد کرد، کسب‌وکار ما هم رشد بسیار خوبی می‌کند. البته احتمال شکست آن هم وجود دارد اما حتی در صورت شکست خوردن این شبکه، شما در حال حاضر هم می‌توانید از IGtv سود ببرید! زیرا در حال حاضر هم این پلتفرم محبوبیت زیادی در میان کاربران دارد؛ به خصوص از زمانی که کاربران توانستند IGtv را در بخش پست‌های خود هم به اشتراک بگذارند.

نتیجه‌گیری

از گذشته تا کنون، هیچ‌وقت آینده شبکه‌های اجتماعی مشخص نبوده است! آینده تبلیغات اینستاگرام هم کاملاً بستگی به این شبکه اجتماعی دارد و باید صبر کنیم و ببینیم که چه سرانجامی در انتظار آن است! در این مقاله به بررسی آینده تبلیغات اینستاگرام پرداختیم تا با دید بازتری بتوانید برای استراتژی اینستاگرام خود برنامه‌ریزی کنید. البته باز هم می‌گوییم تمام این موارد احتمالاتی هستند که متخصصان این حوزه در مورد آن سخن گفته‌اند! امیدواریم بتوانید یک کسب‌وکار موفق با استفاده از امکانات اینستاگرام داشته باشید و بازاریابی محصولات یا خدمات خود را به خوبی انجام دهید.

اکنون شما بگویید! به نظر شما آینده تبلیغات اینستاگرام چگونه است و در حال حاضر برای تبلیغات اینستاگرام چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهید؟ در بخش نظرات، تجربه‌های خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر