اینستاگرام تبدیل به فضایی شده که هر روز تعداد کسب و کارهای بیشتری فعالیت خودشان را در آن بیشتر و بیشتر می‌کنند. ویژگی‌های اینستاگرام در کنار آمار عجیب و غریب و بالای کاربران آن در کنار هم، یک بستر بسیار عالی برای کسب‌وکارهایی ایجاد کرده که به دنبال افزایش فروش هستند. فروش کسب و کارها از طریق اینستاگرام به قدری بالا رفته که هر روز با حجم انبوهی از سفارشات مشتریان مواجه هستند، تا جایی که صاحب پیج ناچار است فرد یا افرادی را پیدا کند که فقط و فقط پاسخگوی حجم بالای سفارشات فروش باشند. به این افراد، «ادمین ثبت سفارش» یا «ادمین فروش» گفته می‌شود.

اگر شما هم می‌خواهید نظم و ساختار خوبی به وضعیت فروش پیج خودتان بدهید، پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه شوید؛ چون قرار است به طور کامل با شغل ادمین ثبت سفارش و وظایفی که دارد، آشنا شویم. البته قبل از ادامه هم پیشنهاد میکنیم ویدیوی کوتاه زیر را ببینید تا خیلی سریع و مختصر و مفید با شغل ادمین ثبت سفارش آشنا بشید:

ادمین ثبت سفارش کیست؟

زمانی که یک پیج اینستاگرامی در ابتدای مسیر خود باشد، یک  ادمین می‌تواند همه کارهای مربوط به پیج را به تنهایی انجام دهد؛ چون در ابتدای کار سفارش‌های پیج خیلی محدود است و دایرکت‌ها و کامنت‌ها کم است، ولی اگر تولید محتوا به صورت حرفه‌ای انجام شود و محتوای عالی و  جذاب در پیج قرار گیرد، خیلی زود فالوورهای پیج افزایش می‌یابد، فروش محصولات و خدمات بالا می‌رود و سیلی از دایرکت و کامنت به سمت پیج جاری می‌شود.

اینجاست که نام ادمین دایرکت و کامنت، ادمین تولید محتوا، ادمین تبلیغات، بلاگر و غیره به میان می‌آید و لازم است مدیران کسب و کار، افراد متخصصی را برای انجام کارهای جانبی پیج استخدام کنند. یکی از این کارها که گاهی واقعاً پیچیده و دشوار می‌شود، مسئولیت ثبت سفارش‌ها و فروش پیج اینستاگرام است.

ادمین ثبت سفارش کسی است که سفارش مشتریانی که قصد خرید محصولات یا خدمات پیج را دارند، دریافت می‌کند. زمانی که مشتری، پرداخت خودش را انجام دهد، ادمین، اطلاعات پرداخت مثل فیش واریزی را در فرم مربوطه وارد می‌کند و در اختیار مسئولان ارسال محصولات قرار می‌دهد. همچنین می‌تواند به سوالات مشتریان در مورد زمان و نحوه ارسال محصولات پاسخ دهد.

برخی از کسب و کارها از ادمین ثبت سفارش می‌خواهند به سایر کامنت‌ها و دایرکت‌های پیج هم پاسخ دهد که در این موارد غالباً حقوق بیشتری به ادمین فروش پرداخت می‌شود. البته اگر فروش این پیج‌ها افزایش یابد، لازم است که شخص دیگری به عنوان ادمین کامنت و دایرکت استخدام شود.

وظایف ادمین ثبت سفارش

در ادامه با وظایف اصلی و  اساسی ادمین فروش یا ثبت سفارش در اینستاگرام آشنا می‌شوید:

1. ثبت دقیق تراکنش‌های مالی

یک ادمین ثبت سفارش باید ابتدا یک فایل اکسل برای خودش تهیه کند و اطلاعات مربوط به محصولات فروخته‌شده، مبلغ دریافتی و اطلاعات تراکنش مثل شماره ارجاع تراکنش و فیش پرداخت را ثبت کند. البته برخی از کسب و کارها، وب‌سایت یا سیستم ثبت سفارش‌ دارند و نیازی به یک فایل اکسل نیست؛ چون ادمین می‌تواند اطلاعات را در خود وب‌سایت یا سیستم ثبت سفارش وارد کند.

2. ارائه شماره کارت یا شماره حساب به مشتریان

ممکن است یک مشتری وارد پیج کسب و کار ما شود، محصول و قیمتش را ملاحظه کند و تصمیم بگیرد که خرید خودش را انجام دهد. برای خرید، به دایرکت می‌آید و از ادمین درخواست می‌کند که شماره کارت یا حساب را به او بدهد تا بتواند خرید را انجام دهد. ادمین هم اطلاعات را به او می‌دهد و برگه تأیید تراکنش را از او می‌گیرد و اطلاعاتش را ثبت می‌کند.

3. ثبت اطلاعات مشتری

ادمین ثبت فروش باید شماره تماس و آدرس مشتریان را از آن‌ها بگیرد. این کار هم برای ارسال بسته‌های پستی لازم است و هم از این طریق، ادمین می‌تواند هزینه پستی بسته را محاسبه کند. در این مرحله گرفتن شماره تماس و آدرس ایمیل ادمین می‌تواند برای بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ مجموعه هم مفید باشد.

البته ادمین ثبت سفارش باید اطلاعات محصول و مشتری را در اختیار واحد فروش یا مدیر کسب و کار قرار دهد تا بسته در سریع‌ترین زمان ممکن برای مشتری پست یا پیک شود. هر چه بسته، زودتر به دست مشتری برسد، قطعاً تجربه بهتری از خرید در ذهن او ثبت می‌شود و خریدهای بعدی خود را با حساسیت کمتری انجام می‌دهد.

4. ارائه پشتیبانی به خریداران

ممکن است محصول خریداری شده، دیر به دست مشتری برسد یا واحد ارسال مرسولات، بسته را دیر به دست اداره پست برساند. در این مواقع معمولاً مشتری، دایرکت می‌فرستد و پیگیر خریدش می‌شود. اینجاست که ادمین فروش باید پیگیری‌های لازم را انجام دهد که بسته خیلی سریع راهی اداره پست شود و همچنین کد رهگیری پستی را  برای مشتری ارسال کند تا خود خریدار بتواند پیگیری‌های لازم  را برای زمان دریافت بسته خودش انجام دهد.

یکی دیگر از پشتیبانی‌هایی که ادمین ثبت سفارش باید به مشتریان ارائه دهد، بررسی مشکلات محصولات است. ممکن است محصولی که به دست مشتری رسیده، خراب باشد. در این مواقع ادمین باید مشکلات را بررسی کند، هماهنگی‌های لازم را با مدیر انجام دهد و طیق قوانین کسب و کار اقدام کند. به عنوان مثال می‌تواند آدرس و کد پستی به مشتری بدهد تا مشتری بتواند بسته را برگرداند.

5. ارتباط مداوم با مدیر یا حسابدار مجموعه برای پیگیری پرداخت‌ها

امروزه ابزارها و راهکارهایی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توان فیش پرداخت جعلی درست کرد. با این وضعیت، ادمین فروش باید خیلی مراقب باشد تا در دام فیش‌های جعلی و کلاهبرداران گرفتار نشود. یکی از راهکارها این است که ادمین به طور مداوم با مدیر مجموعه یا حسابدار در ارتباط باشد تا از درست بودن فیش‌های پرداختی مطمئن شود. زمانی که از این بابت مطمئن شد می‌تواند هماهنگی‌های لازم را با واحد ارسال محصول انجام دهد.

مزایای استخدام ادمین ثبت سفارش برای کسب و کارهای اینستاگرامی

  • اولین مزیت استخدام ادمین ثبت سفارش این است که با این کار، ارتباط بین کسب و کار و مشتریان واقعی بهتر می‌شود؛ چون مشتریان متوجه می‌شوند که کسب و کار چقدر به آن‌ها اهمیت می‌دهد و همیشه آنلاین و آماده است تا به نیازها و پرسش‌های مشتریان پاسخ دهد. یکی از مهم‌ترین کارهای هر بیزینس این است که مشتریان کنونی خود را حفظ و آن‌ها را تشویق کند که خرید خود را افزایش دهند.
  • با استخدام شدن ادمین فروش، قلب یک بیزینس اینستاگرامی که بخش فروش آن است، با قدرت بیشتری می‌تپد و خون (یا همان درآمد) را با قوت بالاتری به سایر بخش‌های بیزینس مثل تبلیغات، تولید محتوا و غیره تزریق می‌کند. اگر فروش کاهش یابد، بدون شک واحدهایی مثل تولید محتوا و تبلیغات هم کم‌توان می‌شوند.
  • زمانی که شخصی به صورت متمرکز در بحث فروش بیزینس کار می‌کند، نظم و انضباط در این بخش حکم‌فرما می‌شود. در نهایت مشکلات احتمالی این واحد به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد و دیگر مدیر کسب و کار از بابت فراموش شدن سفارش‌ها، پرداخت نشدن هزینه‌ها یا عدم رسیدگی به مشکلات محصولات، نگران نخواهد بود.
  • یکی از چالش‌هایی که برای بسیاری از کسب و کارها وجود دارد، شیوه تعامل با مشتریان منتقد یا ناراضی است. بسیاری از کسب و کارها، تعامل خوبی با این دسته از مشتریان ندارند و به همین خاطر هم خود مشتری را برای همیشه از دست می‌دهند و همچنین آن مشتری، تجربه بد خودش را با اطرافیان و دوستان خودش هم در میان می‌گذارد و اینجاست که بیزینس شما دچار زیان می‌شود. یک ادمین ثبت سفارش حرفه‌ای و کاربلد، شکایت و انتقاد مشتری را بررسی می‌کند، به بهترین شکل مشکل را برطرف می‌کند و این هنر را دارد که مشتریان ناراضی را به مشتریان وفادار تبدیل کند.

چگونه می‌توانیم به یک ادمین فروش حرفه‌ای تبدیل شویم؟

برای یادگیری مهارت‌های مورد نیاز یک ادمین فروش یا هر نوع ادمینی دیگری، می‌توانید با کمی جستجو مطالب مفیدی در اینترنت و اینستاگرام پیدا کنید. البته اکثر این مطالب، پراکنده هستند یا به صورت کامل نکات آموزشی را به شما نمی‌گویند. ما در دیدوگرام به عنوان اولین و تنها پلتفرم اختصاصی آموزش و استخدام ادمین‌های حرفه‌ای اینستاگرام، یک بسته تخصصی آموزش ادمین آماده کرده‌ایم و در آن تمام مهارت‌های مورد نیاز برای یک ادمین همه فن حریف را به صورت کاملاً عملی آموزش می‌دهیم. همچنین وبلاگ دیدوگرام و پیج دیدوگرام هم به صورت کامل به آموزش ادمینی اختصاص داده شده‌اند.

پس از شرکت در این دوره می‌توانید به بخش متخصصان دیدوگرام اضافه شوید و انواع مهارت‌هایی که دارید را معرفی کنید. به عنوان مثال، می‌توانید به عنوان ادمین ثبت سفارش یا ادمین و تولید محتوا پروفایل خودتان را کامل کنید. همچنین در بخش فرصت های شغلی دیدوگرام هم انواع آگهی‌های استخدام را می‌توانید مشاهده و در صورتی که این موقعیت‌ها با توانمندی‌های شما سازگار باشد، با کارفرما ارتباط بگیرید و شروع به کار کنید.

کارفرماها و نحوه استخدام ادمین ثبت سفارش از طریق دیدوگرام

در صورتی که کسب و کار اینستاگرامی دارید و می‌خواهید برای پیج خود یک ادمین ثبت سفارش یا هر نوع ادمین دیگری استخدام کنید، می‌توانید به بخش درج آگهی مراجعه کنید و مشخصات ادمین مورد نیاز را بنویسید. می‌توانید در این بخش حقوق پیشنهادی خودتان را هم بنویسید. پس از انتشار آگهی، ادمین‌های تأییدشده دیدوگرام به شما مراجعه می‌کنند و شما هم می‌توانید پس از مصاحبه، فرد یا افراد مناسب را استخدام کنید.

کلام آخر

اینستاگرام، با بیش از 50 میلیون کاربر ایرانی، به یکی از قطب‌های درآمدزا برای صاحبان کسب و  کار تبدیل شده است و افراد بسیاری دارند از طریق این بستر، درآمدهای چند صد میلیونی یا حتی میلیاردی کسب می‌کنند. در صورتی که شما هم تمایل دارید درآمد خوبی از طریق اینستاگرام کسب کنید، پیشنهاد می‌شود که مهارت‌های لازم برای فعالیت در این بستر را یاد بگیرید.

در این مقاله تلاش کردیم با شغل ادمین ثبت سفارش آشنا شویم. در صورتی که می‌خواهید با سایر انواع ادمین اینستاگرام آشنا شوید، مقاله معرفی کامل انواع ادمین در اینستاگرام می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

نظر شما در مورد شغل ادمینی اینستاگرام چیست؟ این شغل چه مزایایی دارد؟ آیا تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ از نظر شما حضور یک ادمین چه تأثیری روی میزان فروش یک پیج دارد؟ لطفاً نظرها و پرسش‌های خود را زیر همین مقاله (در بخش ارسال نظر) با ما به اشتراک بگذارید.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر