رشد شبکه‌های اجتماعی، تغییرات زیادی در جهان امروز به وجود آورده است. تاثیرگذاری این شبکه‌ها روی مخاطبان، بسیار زیاد است. افرادی، در این دسته از شبکه‌ها موفق‌ هستند که توانسته‌اند با تولید محتوای موثر، افراد را به سمت و سوی موردنظر خود بکشانند. به فعالان شبکه‌های اجتماعی که توانایی تاثیر بر گروه گسترده‌ای از مخاطبان را دارند، اینفلوئنسر گفته می‌شود.

واژه Influencer به معنای تاثیرگذار است. در واقع این اشخاص، می‌توانند به گونه‌ای محتوای صفحات خود را بهینه کنند که روی ذهن و عملکرد مخاطب موثر باشد. گستره این واژه به اپلیکیشن خاصی محدود نمی‌شود. اینفلوئنسرها می‌توانند در شبکه‌هایی مانند اینستاگرام، لینکدین، تیک تاک، یوتیوب و… فعال باشند. با این حال، اینفلوئنسر اینستاگرام اصطلاحی رایج‌تر و آشناتر است. در این مقاله از دیدوگرام به صورت جزیی‌تر به معرفی این افراد می‌پردازیم. همچنین اگر دوست دارید به یک اینفلوئنسر موفق تبدیل شوید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

اینفلوئنسر چیست؟

تصور کنید یک برند آب معدنی، از شما می‌خواهد محصولاتش را خریداری کنید؛ حین چرخ زدن در اینستاگرام، متوجه می‌شوید که ورزشکار مورد علاقه شما هم از همان برند استفاده می‌کند. کدام مورد موثرتر است؟ تبلیغات خود برند یا توصیه یک فرد آگاه؟ طبیعتا مورد دوم، اعتماد و توجه بیشتری را جلب خواهد کرد.

به چه کسی اینفلوئنسر می‌گویند؟

در واقع ما به عنوان مخاطب، از افرادی که دانش، آگاهی و شهرت دارند، تاثیر بیشتری می‌گیریم. اعتمادی که این افراد در طول زمان به خود جلب کرده‌اند، باعث توجه بیشتر، جذب مخاطب و قدرت تاثیر در بازار شده است. اینفلوئنسرها، گروهی از افراد هستند که به واسطه اعتمادی که جلب کرده‌اند، می‌توانند روی جهت‌گیری‌های مخاطبان موثر باشند. توجه داشته باشید که کار این افراد، بازاریابی نیست! اما برندها برای بهبود فروش محصول و خدمات، از آن‌ها کمک می‌گیرند.

عوامل زیادی در شهرت و اعتباربخشی به یک Influencer دخیل هستند. به عنوان مثال، گاهی ممکن است یک بازیگر به واسطه شغل خود شناخته شود و بتواند روی طرفداران خود موثر باشد. همچنین اگر بخواهیم بحث را خاص‌تر کنیم، می‌توانیم بگوییم که هر حوزه‌ای، اینفلوئنسر خاص خود را دارد. مثلا هنگام شیوع کرونا، تنها گروهی از پزشکان شناخته شده می‌توانستند مورد اعتماد باشند. در عوض همان پزشکان، نمی‌توانند در زمینه خرید مسکن در یک صفحه پزشکی نظر دهند. جهت‌گیری صفحات باید در راستای یک موضوع خاص باشد تا بالاترین میزان اعتماد مخاطب را جلب کنند.

انواع اینفلوئنسر

برای تقسیم‌بندی اینفلوئنسرها می‌توان از معیارهای مختلفی استفاده کرد. به عنوان مثال، می‌توان افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی مختلف را در گروه‌های جداگانه‌ای قرار داد. همچنین معیارهایی از قبیل میزان رشد صفحه، موضوع آن، تعداد دنبال کننده، تعامل در صفحه و میزان تاثیرگذاری از جمله موثرترین موارد هستند. با این حال، ۳ عامل اصلی برای تقسیم‌بندی این افراد وجود دارد. از جمله:

بر اساس نوع محتوا

مهم‌ترین عامل جداکننده‌ی اینفلوئنسرها از یکدیگر، محتوایی است که هر یک از آن‌ها در صفحه خود به اشتراک می‌گذارند. این محتوا تعیین‌کننده‌ی نکات مهمی است. در قدم اول، نوع محتوا، گروه مخاطبان هدف را مشخص می‌کند. اگر به عنوان یک برند لباس مجلسی، بخواهید از یک پیج برای تبلیغ خود کمک بگیرید، قطعا سراغ یک صفحه معرفی کتاب نخواهید رفت! چون میدانید که دنبال‌کنندگان این صفحه، طالب محتوای خاصی هستند که ربطی به محصول شما ندارد.

یک اینفلوئنسر بر اساس محتوای صفحه خود می‌تواند روی افراد موثر باشد. بهتر است مطالب موجود در صفحه، برآمده از دانش و تجربه باشند. با این کار، اعتماد بیشتری جلب می‌شود. یک استاد ادبیات، اگر درباره بهترین کتاب‌ها صحبت کند، تاثیر بیشتری خواهد داشت تا درباره تعمیر ماشینی که در آن تخصص و تجربه ندارد. بر اساس این معیار، می‌تواند اینفلوئنسرها را به ۴ دسته اصلی تقسیم کرد:

۱- صاحبان وبلاگ‌ها

وبلاگ نویسان، یکی از گسترده‌ترین گروه‌های اینفلوئنسری هستند که می‌توانند به طور گسترده روی مخاطبان اثرگذار باشند.

بلاگرها چه کاری انجام می‌دهند؟

امروزه فعالیت این گروه پیوند عمیقی با بازاریابی حرفه‌ای ایجاد کرده‌است. این پیوند به گونه‌ای که اگر یک بلاگر مشهور و پرمخاطب در صفحه خود محصولی را توصیه کند، می‌تواند بر رشد فروش آن بسیار موثر باشد. در مقابل، همین اینفلوئنسر می‌تواند باعث افت یک محصول و کساد شدن بازار آن شود.

بلاگ‌ها روی موضوعات مختلفی تمرکز دارند. این صفحات که می‌توانند در موضوعاتی همچون مسائل اقتصادی، پزشکی و سلامت، فرزندپروری، زیبایی و… فعالیت داشته باشند. آنچه که این نوع محتوا را تبدیل به عاملی موثر در بازاریابی می‌کند، میزان اعتماد مخاطبان و تعامل آن‌هاست.

یکی از کارهایی که برندها برای تبلیغ محصول خود توسط بلاگرها انجام می‌دهند، این است که یک نسخه از محصول را در اختیار اینفلوئنسر موردنظر خود قرار می‌دهند. با این کار، بلاگر مورد نظر محصول را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد و آن را به مخاطبان معرفی می‌کند. احتمالا این نوع معرفی‌ها را در صفحات آشپزی، زیبایی و سلامتی به وفور دیده‌اید.

اگر یک وبلاگ به اندازه کافی بزرگ و موثر باشد، می‌توانید در آن از پست‌های رپورتاژی و یا روش‌های اسپانسری برای تبلیغ محصول خود استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید هزینه‌های تولید محتوای یک بلاگ با موضوع محصولات بهداشتی را تامین کنید و در عوض، محصولات خود را در خلال محتواهای این صفحه تبلیغ نمایید. در این روش، بهتر است از بلاگ‌هایی استفاده کنید که با محصول و خدمات شما همسو باشند. در غیر این صورت، حقوق مخاطب رعایت نمی‌شود و تاثیر موردنظر اتفاق نمی‌افتد.

۲- سازندگان ویدئو در یوتیوب

یوتیوب، بستری برای اینفلوئنسرهای ویدئویی

وبلاگ تنها نوع مطالب محبوب در اینترنت نیست. یکی از محتواهای موردعلاقه مخاطب، ویدیو است، زیرا گویا، سریع و ملموس‌تر است. در این حالت، به جای اینکه هر ویدئوساز سایت خاص خود را داشته باشد، یک کانال در یوتیوب ایجاد می کند. برندها اغلب با سازندگان محتوای محبوب یوتیوب همسو می شوند. در این حالت نیز باید هماهنگی موضوعی محصول با محتوای صفحه رعایت شود. مثلا برای تبلیغ ابزارهای ویرایش عکس، صفحاتی که به آموزش فتوشاپ و عکاسی می‌پردازند بهترین انتخاب هستند. در محتوای ویدیویی، یکسو بودن محتوا با محصول مهم‌تر است، زیرا محتوای بصری توجه بیشتری به خود جلب می‌کند.

۳- تولیدکنندگان محتوای صوتی (پادکست)

پادکسترها

پادکست‌ها یکی از انواع جدید محتوا هستند که خیلی سریع توانستند مخاطبان خود را پیدا کنند. این محتواها، به صورت صوتی منتشر می‌شوند و شامل موضوعات مختلفی هستند.  توضیحات و اطلاعاتی که یک پادکست ارائه می‌دهد، می‌تواند روی تفکرات و تصمیم‌گیری‌های افراد موثر باشد. در پادکست‌ها هم می‌توان به تناسب موضوع، از روش‌های بازاریابی مختلفی استفاده کرد. کاربرد روش‌های اسپانسری در این دسته از محتواها نیز زیاد است. سرمایه‌گذاران از شرکت‌های مختلف، هزینه تولید پادکست‌های یک اینفلوئنسر را تامین می‌کنند و در عوض، محصول و خدمات خود را در خلال محتوا به مخاطب معرفی می‌نمایند. پادکست‌ها اغلب برخاسته از اطلاعات، کتاب‌ها و منابع واقعی هستند؛ به همین دلیل در دسته‌ی محتواهای بسیار موثر قرار می‌گیرند.

۴- تولیدکنندگان محتوای سوشال مدیا

تولید محتوای اینفلوئنسرها در سوشال مدیا

یکی از بهترین بسترها برای تولید محتوا، شبکه‌های اجتماعی هستند. اینستاگرام در این میان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. مزیت این صفحات، این است که اینفلوئنسرها در آن‌ها می‌توانند انواع محتوای بلاگ، ویدئو و صوتی را به صورت یکجا به مخاطبان ارائه دهند. شبکه‌های اجتماعی به صورت روزمره در اختیار مخاطبان هستند و به همین علت، می‌توانند بیشترین تاثیر ممکن را روی مخاطب هدف داشته باشند. تنوع موضوعی در پیج‌هایی موجود در این شبکه‌ها بسیار زیاد است. از دیگر شبکه‌های اجتماعی که می‌تواند در این دسته قرار داشته باشد، لینکدین است. این شبکه با گردآوری افراد حرفه‌ای، می‌تواند بستری عالی برای تبلیغ برندهای کارفرمایی باشد. توجه به تناسب محتوای صفحه و تبلیغ موردنظر در این دسته نیز بسیار مهم است.

بر اساس تعداد دنبال کننده

یکی از مهم‌ترین عوامل در دسته‌بندی اینفلوئنسرها، تعداد دنبال‌کنندگان آن‌هاست. اگر برندی قصد تبلیغ محصول و خدمات خود را داشته باشد باید این عامل را به دقت بررسی کند. اینکه چه تعدادی از مخاطبان، محتوا را ببینند موضوع مهمی است. همچنین باید توجه داشته باشید که بالا رفتن تعداد دنبال‌کنندگان، می‌تواند روی بهای تبلیغات موثر باشد. همچنین دقت داشته باشید که دنبال‌کنندگان باید واقعی باشند و تعامل آن‌ها کاملا مشهود باشد. بر اساس این معیار، می‌توان ۴ نوع اینفلوئنسر را در نظر گرفت:

تعداد دنبال کنندگان اینفلوئنسرها

۱- مگا-اینفلوئنسرها

اگرچه معیار خاصی برای تعداد دنبال کنندگان وجود ندارد، اما می‌توان گفت که مگااینفلوئنسر، کسی است که در یک شبکه اجتماعی، بیش از یک میلیون دنبال کننده فعال داشته باشد. این دسته از افراد، اغلب شهرت خود را در فضای غیرمجازی به دست آورده‌اند، مانند بازیگران، ورزشکاران و هنرمندان. با این حال، در سال‌های اخیر با رشد شبکه‌های اجتماعی، گروهی از افراد هم توانسته‌اند به صورت مجازی به مگا اینفلوئنسر تبدیل شوند. برای مراجعه به این صفحات جهت تبلیغات برند، باید دقت بیشتری به خرج داد. زیرا اولا این صفحات هر تبلیغی را قبول نمی‌کنند و ثانیا، بهای تبلیغ در آن‌ها بسیار زیاد است. به همین دلیل تنها برندهای بزرگ و مشهور سراغ این افراد می‌روند.

۲- ماکرو-اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرهایی که در این دسته قرار دارند، برای اهداف بازاریابی مناسب‌تر و در دسترس‌تر هستند. این افراد در صفحات اجتماعی خود بین ۴۰ هزار تا ۱ میلیون دنبال‌کننده فعال دارند. این افراد عموما می‌توانند به دو دسته تقسیم شوند: یک، هنرمندان، بازیگران و افراد مشهور در دنیای واقعی که در درجه متوسط یا پایین هستند و شهرت گروه قبل را ندارند و دو، افرادی که به صورت تخصصی روی شبکه‌های اجتماعی کار می‌کنند و کاملا کارشناسی شده مخاطبان خود را جذب کرده‌اند.

تعداد این دسته از اینفلوئنسرها نسبت به دسته اول بیشتر است و همچنان هم رو به افزایش است. این گروه، انتخاب بهتری برای بازاریابی هستند و می‌توانند روی رشد و شهرت برندها بسیار موثر باشند. همچنین تنوع موضوع و محتوای صفحات این افراد بیشتر است و می‌تواند برای بازه گسترده‌ای از محصولات و خدمات مفید واقع شود.

اینفلوئنسرهایی که مخاطب زیادی دارند

نکته مهم در هنگام همکاری با اینفلوئنسری که در این دسته قرار دارد، این است که باید اعتبار صفحه و تعداد واقعی دنبال‌کنندگان او را بررسی کرد. برخی افراد با خرید فالوور به دنبال شهرت غیرواقعی هستند. باید توجه داشته باشید که دنبال‌کنندگان واقعی، می‌تواند از تعداد لایک‌ها و بازدیدهای یک صفحه قابل تشخیص باشد. همچنین داشتن نظرات واقعی و فعال، نشان‌دهنده واقعی بودن فالورها است.

۳- میکرو-اینفلوئنسرها

این گروه، افرادی هستند که شهرت چندانی ندارند، چه در دنیای واقعی و چه در فضای مجازی! آنچه باعث شهرت یک اینفلوئنسر میکرو می‌شود، دانش و تخصص او در یک زمینه خاص است. تعداد دنبال‌کنندگان این افراد اغلب بالای ۱۰۰۰ نفر و کمتر از ۴۰ هزار نفر است. این صفحات ممکن است اهداف تجاری نداشته باشند و به همین علت، هویت برخی برندها برای آن‌ها مبهم باشد. علی‌الخصوص که برندهای بزرگ و مشهور سراغ این دسته نمی‌روند. به همین علت در ابتدا، باید شخص اینفلوئنسر را در رابطه با محصول و خدمت خود متقاعد کنید. این دسته از صفحات، اغلب با احتیاط بیشتری عمل می‌کنند و حفظ مخاطب برایشان اهمیت زیادی دارد.

اگر برای معرفی برند و محصول خود، دغدغه قیمت تبلیغات را دارید، استفاده از میکرواینفلوئنسرها بهترین انتخاب است. بهای تبلیغ توسط این افراد بسیار کمتر از دو گروه یاد شده است. حتی ممکن است افرادی وجود داشته باشند که برای رونق کار خود، حاضر شوند برای برندهای مشهور تبلیغات رایگان انجام دهند. با این حال، بعید است این دسته حاضر به معرفی محصولات بی کیفیت و نامتناسب با موضوع صفحه خود شوند.

بالا بودن فالوئر اینفلوئنسرها

با تمام نکات یاد شده بهتر است بدانید که آینده، در دست این گروه است. ظهور دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، معنای متفاوتی به رسانه بخشیده است. افراد بیشتر زمان خود را در اینترنت می‌گذرانند و به همین دلیل، با اینفلوئنسرهایی که به ارائه محتوای مورد علاقه آن‌ها می‌پردازند، تعامل بهتری دارند. تعداد فعالان این حوزه روز به روز بیشتر می‌شود و تنوع موضوعی محتواها، موجب جذب مخاطبان زیادی خواهد شد. به همین جهت سرمایه‌گذاری روی این دسته توصیه می‌شود.

۴- نانو-اینفلوئنسرها

این گروه، ماهیان بزرگ برکه‌های کوچک هستند! در واقع دنبال کنندگان این دسته، نهایتا ۱۰۰۰ نفر هستند، اما بسیار مشتاق، فعال و تاثیرپذیرند. محتوایی که اینفلوئنسر نانو ارائه می‌دهد، کاملا تخصصی و منحصر به فرد است و عمومیت ندارد. به همین علت مخاطبان نهایت توجه خود را به صفحات این افراد معطوف می‌کنند.

اگرچه اغلب برندها این دسته را برای تبلیغات محصول و خدمات نادیده می‌گیرند،‌ اما تبلیغات مرتبط با محتوا توسط این اینفلوئنسرها، بیشترین تاثیر را خواهد داشت. البته برای گرفتن بهترین نتیجه، باید با تعداد زیادی از این افراد همکاری داشته باشید.

بر اساس میزان تاثیر

آنچه در نهایت برای یک اینفلوئنسر اهمیت دارد، تاثیر بر مخاطب است. هرچه این تاثیر بیشتر باشد، می‌توان روی کیفیت محتوا و ارزش کاری که فرد انجام می‌دهد بیشتر حساب کرد. موثر بودن، اغلب تحت تاثیر تعداد مخاطبان است. با این حال ممکن است درصد تاثیر در افرادی با دنبال‌کننده کم هم بسیار بالا باشد. به عنوان مثال، ممکن است اینفلوئنسری با ۱۰۰۰ فالوئر، روی ۸۰ درصد مخاطبان خود موثر باشد و در مقابل، فردی با ۳۰۰۰۰ فالوئر، تنها روی ۱۰ درصد از مخاطبان خود واقعا تاثیر بگذارد. در هر صورت، می‌توان بر اساس این معیار هم می‌توان ۳ گروه را در نظر گرفت:

۱- سلبریتی‌ها

این گروه شهرت خود را از پیش دارند و امروزه، میزان تاثیر آن‌ها بر مخاطبان مجازی تا حدودی در حال کاهش است. با این حال برندهای خیلی خاص و شناخته‌شده، همچنان از سلبریتی‌ها برای تبلیغات محصول خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در تبلیغ پوشاک، لوازم خانگی یا خوراکی‌هایی که از برندهای مشهور هستند، می‌توان نقش سلبریتی‌ها را مشاهده کرد.

سلبریتی‌ها، اینفلوئنسرهای مهم

مشکلی که در رابطه این دسته از اینفلوئنسرها با برندها ممکن است پیش بیاید، این است که به راحتی و با قیمت ارزان، حاضر به تبلیغ محصول نخواهند شد. در مواردی خود فرد سلبریتی از محصول یا خدمتی استفاده می‌کند و از آن رضایت دارد. در چنین شرایط خاصی ممکن است فرد حاضر شود به صورت خودجوش یا با مبلغ کم به تبلیغات بپردازد.

یکی دیگر از مسائل در رابطه با این دسته این است که مطابقت محصول با مخاطبان هدف اندکی دشوار خواهدبود. به عنوان مثال، اگر یک مجری برنامه کودک، اسباب‌بازی فکری خاصی را معرفی کند، تبلیغات موثری انجام داده است. اما همین فرد، حتی با وجود شهرت و تاثیرگذاری بسیار بالا، نمی‌تواند اینفلوئنسر مناسبی برای تبلیغ اتومبیل باشد.

با وجود تمام سخنان گفته شده، هنوز درباره میزان تاثیر واقعی این گروه بر مخاطب هدف شبهه وجود دارد. در واقع داشتن دنبال‌کنندگان زیاد، لزوما به معنای تاثیرگذار بودن نیست. عده‌ای از سلبریتی‌ها صرفا به دلیل شهرتی که در دنیای بیرون دارند در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌شوند و ممکن است آنقدرها هم قابل اعتماد نباشند.

۲- رهبران فکری و صنعتی

کارشناسان صنعتی و رهبران فکری مانند روزنامه نگاران را نیز می‌توان اینفلوئنسر محسوب کرد. این افراد جایگاه مهمی در معرفی برندها دارند. رهبران صنعتی و فکری به دلیل صلاحیت، موقعیت، یا تجربه در رشته تخصصی خود احترام و اعتماد کسب می‌کنند.

رهبران فکری و صنعتی، اینفلوئنسرهای موفق

بخش زیادی از این توجه را شرکت‌ها و محل کار افراد برای آن‌ها به وجود می‌آورند. به عنوان مثال، یک نویسنده محتوا ممکن است در موضوعات مختلفی بنویسد، اما به دلیل یک نوع محتوای خاص که برای یک شرکت تولید می‌کند مشهور می‌شود. از سویی این شرکت است که با برند خود، در بین مردم شناخته شده است و می‌تواند موثر واقع شود.

این دسته را می‌توان به چند گروه تقسیم کرد:

  • روزنامه‌نگاران
  • رهبران صنعتی
  • دانشگاهیان
  • مشاوران حرفه‌ای

در صورتی که بتوانید توجه این دسته را جلب کنید، به راحتی می‌توانید محصول و خدمت خود را به تعداد زیادی از افراد معرفی کنید. حتی ممکن است در برخی موارد موفق شوید به این افراد تبلیغات رایگان سفارش دهید. نکته مهم در رابطه با این گروه این است که اغلب شهرت آن‌ها، در فضایی آفلاین ایجاد شده است. به همین علت اجتماعی بزرگ و فعال از آن‌ها تاثیر می‌گیرند. همچنین خط فکری تجویز شده توسط این گروه می‌توانی روی محتوای بلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف موثر باشد. 

۳- افراد با تاثیر بالاتر از متوسط

این دسته از افراد به دلیل دانش تخصصی که در فضای مجازی ارائه می‌دهند شهرت یافته اند. تفاوت این گروه از اینفلوئنسرها با دسته قبلی در این است که این گروه، فارغ از شبکه‌های اجتماعی شهرتی ندارند. در واقع اعتبار این افراد در گرو فعالیتی است که در صفحات مجازی دارند. این فعالیت می‌تواند به صورت وبلاگ‌نویسی، تولید پادکست، ساخت ویدئو در یوتیوب و انواع مختلف محتوا در شبکه‌های اجتماعی باشد.

تولید محتوای تخصصی توسط اینفلوئنسر

این افراد بیشترین تاثیر را بر مخاطبان خود می‌گذارند. دلیل این موضوع آن است که تمرکز این اینفلوئنسرها بر موضوعات تخصصی است و افرادی که آن‌ها را دنبال می‌کنند، کاملا روی محتوای به اشتراک گذاشته شده تمرکز دارند. به همین علت در صورتی که در صفحات مربوط به این افراد تبلیغاتی انجام شود، نتیجه خوبی خواهد داشت. تعداد دنبال کنندگان این دسته از اینفلوئنسرها بستگی به نوع محتوا دارد؛ اما در اغلب موارد تعامل بالایی با مخاطبان خود دارند. 

درآمد اینفلوئنسرها چقدر است؟

یکی از سوالاتی که ممکن است درباره افراد پرمخاطب در صفحات مجازی وجود داشته باشد، این است که میزان درآمد آن‌ها چقدر است؟ در پاسخ باید بگوییم که هیچ عدد دقیقی برای نشان دادن حداقل و حداکثر درآمد این اشخاص وجود ندارد. در واقع میزان پولی که فرد از راه اینفلوئنسری کسب می‌کند، می‌تواند بسته به زمینه فعالیت او متفاوت باشد. همچنین راه‌های کسب درآمد برای این افراد یکسان نیست و به تناسب موضوع تخصصی و حیطه کاری، متفاوت است. به طور کلی این گروه می‌توانند از راه‌های زیر کسب درآمد داشته باشند:

درآمد یک اینفلوئنسر

  • بازاریابی وابسته به برندهای مختلف
  • نمایش تبلیغات برای محصول یا خدمات
  • اشتراک‌گذاری کمپین‌های تجاری بزرگ و کوچک
  • فروش و تبلیغ دوره‌ها، اشتراک‌ها، و کتاب‌های الکترونیکی
  • ایفای نقش به عنوان نماینده یک برند یا سفیر یک سازمان
  • دریافت پرداخت‌های حمایتی برای تولید محتوای تخصصی
  • تولید محصول و فروش آن به مخاطبان

فعالیت در هر یک از این زمینه‌ها، به موضوع محتواهای ارائه شده توسط اینفلوئنسر بستگی دارد. به عنوان مثال پرداخت حمایتی، برای محتواهای آموزشی جواب می‌دهد، نه سرگرمی! در عوض نمایش تبلیغ یا شرکت در کمپین، برای سلبریتی‌ها و افراد مشهور مناسب‌تر است.

چگونه اینفلوئنسر شویم؟

شهرت و تاثیرگذار بودن روی عده زیادی از افراد، رویایی است که ممکن است به ذهن شما هم خطور کرده باشد. اینفلوئنسر شدن، خصوصا حالا که شبکه‌های اجتماعی وارد فاز تخصصی شده‌اند و مخاطب با دقت بیشتری به انتخاب محتوا می‌پردازد، کمی دشوار به نظر می‌رسد. با این حال، می‌توانید با برداشتن قدم‌های اصولی، کم‌کم به این هدف نزدیک شوید. برای اینفلوئسر شدن، بهتر است مراحل زیر را طی کنید:

۱- انتخاب موضوع، قدم اول اینفلوئنسر شدن

در ابتدا با توجه به نیاز بازار و مخاطبان، موضوع تخصصی خود را انتخاب کنید. در این قدم به دو عامل توجه کنید: اول اینکه باید تا حدودی به موضوع مسلط باشید. دوم اینکه بازار را بررسی کنید تا از نیاز به این نوع محتوا مطمئن شوید.

۲- تشکیل پروفایل

با توجه به موضوع انتخاب شده، شبکه مجازی مناسبی را انتخاب کنید و پروفایل حرفه‌ای در آن تشکیل دهید. پروفایل باید شامل عکس یا لوگو معتبر و اطلاعات مربوط به فعالیت شما باشد.

۳- شناخت مخاطب هدف

مخاطبان خود را شناسایی کنید و به تحلیل خواسته‌های آنان بپردازید. مثلا اگر در زمینه گرافیک کار می‌کنید، سعی کنید بفهمید کدام نرم‌افزار برای یادگیری پرطرفدارتر است.

۴- تولید محتوای منظم

به طور منظم، محتوای متناسب با موضوع کارتان تولید کرده و به اشتراک بگذارید.

تحلیل تعامل مخاطبان توسط اینفلوئنسرها

۵- تعامل اینفلوئنسر با مخاطبان

با مخاطبان خود در تعامل باشید. از این راه می‌توانید نظرات آن‌ها را دریافت کنید و محتوا را بهبود دهید. همچنین به طور منظم میزان تعامل را رصد کنید و دلایل افت و رشد آن را بررسی نمایید.

۶- همکاری با برندها

با برندهای مختلف در ارتباط باشید و در اولین فرصت، سعی کنید با آن‌هایی که با محتوای شما همسویی و سنخیت دارند، همکاری کنید.

همانگونه که می‌بینید در مسیر اینفلوئنسر شدن، مخاطب حرف اول را می‌زند. شما باید در تمام فعالیت‌های خود، خواسته و بازخوردهای دنبال‌کنندگان را در نظر بگیرید و متناسب با آن‌ها پیش بروید. افراد، تحت تاثیر محتوای مورد علاقه خود قرار می‌گیرند. ارزش دادن به مخاطب، در نهایت باعث رشد شما و موفقیت در مسیر اینفلوئنسری خواهد شد.

در نهایت…

اگرچه تبدیل شدن به فردی موثر و مقبول در شبکه‌های مجازی بسیار جذاب است، اما به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست. برای موفقیت در این مسیر باید به درستی بدانید اینفلوئنسر کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ در این مطلب از دیدوگرام، به بررسی معنای اینفلوئنسر و معرفی انواع آن پرداختیم. همچنین ۶ قدم موثر برای شروع اینفلوئنسری را به شما معرفی کردیم. امیدواریم اطلاعات این مقاله در رسیدن به اهدافتان به شما کمک کند.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر