یک عکس به اندازه هزاران کلمه حرف برای گفتن دارد؛ اما یک عکس به اضافه یک کپشن خوب می‌تواند مخاطب را درست ببرد وسط داستانی پشت عکس شما نهفته است و تاثیرگذاری آن را هزاران برابر بیشتر کند. کپشن‌های خوب اینستاگرام، پست‌ها را به یاد ماندنی‌تر می‌کنند و به فالوورها را به شما نزدیک‌تر می‌کنند.

آیا کپشن اینستاگرام شما باید خنده دار باشد؟ جدی؟ الهام بخش؟ آیا باید از ایموجی ها و هشتگ ها استفاده کنید؟

ما برای اینکه به شما کمک کنیم که کپشن‌های عالی برای پست‌هایتان بنویسید، این مقاله را نوشتیم. شما می‌توانید با رعایت نکات ساده، یک کپشن جذاب‌تر و موثرتر را برای پست خود بنویسید. به علاوه، نمونه‌هایی از کپشن برندهای ایرانی و خارجی را برای شما آورده‌ایم تا بتوانید از تجربه این برندها و نکات مثبت کپشن‌های آنها استفاده کنید.

فهرست مطالب

کپشن اینستاگرام چیست؟

قبل از آنکه وارد بحث اصلی خود شویم، بگذارید یک توضیح سریع در مورد کپشن به تازه واردهای دنیای اینستاگرام بدهم.

کپشن در واقع متنی است که در زیر یک پست اینستاگرامی می‌نویسید تا توضیحات بیشتری به مخاطبان درباره پست بدهید. کپشن می‌تواند تا 2200 کاراکتر (حرف) طول داشته باشد و از شکلک‌های مختلف در آن استفاده شود. به علاوه، شما می‌توانید تا 30 هشتگ مختلف را درون کپشن قرار دهید. البته این به این معنی نیست که تا می‌توانید از شکلک و هشتگ در کپشن خود استفاده کنید.  کپشن خود را باید به نحوی بنویسید که بتواند توجه مخاطب را جلب کند، خواندن آن آسان باشد و مخاطب را به تعامل تشویق کند.

متن کپشن اینستاگرام چیست؟

 

باور کنید که یک کپشن خوب می‌تواند در سرگرم کردن مخاطبان شما تاثیر بسیاری بالایی داشته باشد و واکنش آنها نسبت به پست شما را چند برابر کند. البته دقت داشته باشید که متن کپشن، نشان‌دهنده هویت شما (یا برند شما) هم است و  بنابراین لازم است در نوشتن آن دقت به خرج دهید.

در این ویدیو می‌گوییم که اگر یک پیج فروشگاهی دارید چگونه کپشن بنویسید تا مخاطب راحت‌تر از شما خرید کند.

چرا نوشتن یک کپشن خوب در اینستاگرم اهمیت دارد؟

ممکن است شما عکس‌های بسیار زیبایی را در صفحه اینستاگرام خود بگذارید. اما وقتی که کپشن یا همان توضیح خوبی برای تصاویر خود ننویسید، یک فرصت طلایی را از دست داده‌اید. به کمک کپشن‌های تاثیرگذار، پست‌های شما برای فالوورها خیلی جذاب‌تر خواهد شد و در نتیجه لایک بیشتری می‌گیرید و شانس تعامل مخاطب و نظر گذاشتن او برای شما بیشتر شود.

در حال حاضر اینستاگرام پست‌های دیگران را بر اساس محبوبیت به شما نمایش می‌دهد.  اگر شما به این پست‌ها دقت کنید، متوجه می‌شوید معمولاً پست‌هایی که دارای کپشن‌های بهتر هستند، محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند و در صفحه شما در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرند. این یعنی پست‌هایی با کپشن خوب، بیشتر به کاربران دیگر نمایش داده می‌شوند. در واقع مردم به محتوای متنی زیر یک تصویر،هم به اندازه محتوای تصویری علاقه نشان می‌دهند.

به علاوه، کپشن به شما اجازه می‌دهد که هشتگ‌های مختلف را نیز به پست خود مرتبط کنید. همانطور که احتمالاً بدانید، هشتگ‌ها بازدید پست‌ها شمارا بیشتر می‌کنند و باعث می‌شوند که کاربران راحت‌تر شما را پیدا کنند و در نتیجه، در تعداد فالوورهای شما در طولانی‌مدت، تاثیر مستقیمی خواهند داشت.

قبل از نوشتن کپشن چه کنیم؟

قبل از اینکه کپشن بنویسید یا اصلاً کلا محتوایی در پیج خود منتشر کنید باید دو مورد را کامل بررسی کنید:

  1. مخاطبان خود را بشناسید

کدام دسته از 50 میلیون کاربر ایرانی اینستاگرام، مشتریان و مخاطبین شما محسوب هستند؟ بله، واضح است که اولین قدم برای اینکه بتوانید متن‌های زیبا و موثری برای کپشن‌های اینستاگرام خود بنویسید، این است که دقیقاً بفهمید مخاطبان شما چه کسانی هستند.

سعی کنید جواب این سوالات را در مورد دنبال کنندگان اینستاگرام خود پیدا کنید:

  • آنها اکثراً چه جنسیتی دارند؟
  • چند ساله هستند؟
  • در کجا زندگی می‌کنند؟
  • شغلشان چیست؟
  • به چه چیزهایی علاقه دارند؟
  • برای چه پیج شما را دنبال می‌کنند؟
  • چه مشکلات و دغدغه‌هایی دارند؟

جواب دادن به این سوالات هم در تولید محتوای اینستاگرام به شما کمک می‌کند و هم در کپشن نویسی. با شناخت فالوورهایتان می‌توانید محتوای مناسبی را بر اساس سلایق و نیازهای مخاطبان خود به آنها ارائه دهید.می‌توانید بفهمید که چگونه باید با او ارتباط برقرار کنید و در مورد سبک متن‌های خود تصمیم‌گیری کنید.

مخاطب خود را بشناسید!

  1. پیام خودتان را بشناسید

شما باید بدانید که چه حرفی را می‌خواهید به مخاطبان منتقل کنید. این موضوع هم در مورد صفحه‌های شخصی و هم در مورد صفحات تجاری صدق می‌کند.

پیدا کردن پاسخ این سوال‌ها در مسیر خودشناسی به شما کمک خواهد کرد: باورها و ارزش‌های شما چه هستند؟ با چه چیزهایی مخالف هستید؟ چه صفاتی هستند که به خوبی شما را توصیف می‌کنند؟

فرض کنیم که شما یک صفحه مرتبط با گردشگری دارید. مثلاً یک آژانس مسافرتی… پس صفت‌هایی همچون جسور، کنجاو و ماجراجو می‌توانند به خوبی شما را توصیف کنند و رابطه خوبی بین شما و مخاطبان شما شکل دهند. پیام صفحه شما به مخاطبان هم می‌تواند در قالب یک دعوت برای مسافرت باشد. یک دعوت برای آنکه چیزهای جدید را تجربه کنند و لحظات لذت‌بخشی را در کنار خانواده و دوستان خود داشته باشند.

و اما با چه چیزی مخالف هستید؟ مشخص است: با تنبلی و بی علاقه بودن نسبت به تجربه چیزهای جدید. فکر می‌کنم با این مثال، به خوبی اهمیت شناخت پیام خودتان و میزان تاثیر آن را فهمیده باشید.

در پایان به این نکته دقت داشته باشید که به طور کلی، کاربران اینستاگرام، چندان انتظار پیام‌های رسمی و خشک را ندارند و یک فضای صمیمی و دوستانه را ترجیح می‌دهند. بنابراین خوب است که در متن کپشن های خود، خیلی راحت و خودمانی حرف بزنید، از طنز استفاده کنید و یک شخصیت جذاب از خود نشان دهید.

یک مثال بسیار خوب ایرانی از این مورد، برند بیسکوئیت گرجی است که معمولاً، کپشن‌های جذابی را همراه عکس‌های خلاقانه خودش می‌کند و در نتیجه، تاثیر مضاعف بر روی مخاطب دارد. به تصویر زیر دقت کنید که چگونه یک پیام خوب، در قالب یک متن زیرکانه به مخاطب منتقل شده و تصویر را کامل کرده است:

حالا بگذارید به سراغ همتای خارجی بیسکوئیت گرجی، یعنی بیسکوئیت Oreo برویم. اگر تا به حال نام بیسکوئیت Oreo به گوشتان نخورده است، باید به شما بگویم که این بیسکوئیت، پرفروش‌ترین در ایالات متحده است. تیم بازاریابی Oreo واقعاً در شبکه‌های اجتماعی موفق حاضر شده‌اند و به خوبی طنز را برای انتقال داستان‌های خود به کار می‌گیرند. متن تصویر زیر اینگونه ترجمه می‌شود: قدمی کوچک برای میان وعده‌ها (که کنایه‌ای به سخنان اولین فضانوردی دارد که پا بر روی کره ماه گذاشت.)

9 نکته مهم برای نوشتن کپشن اینستاگرام

نوشتن کپشن اینستاگرام هم یک نوع تولید محتوای متنی است که با توجه به پلتفرم اینستاگرام اصول و قواعد خودش را دارد. برای نوشتن یک کپشن خوب این نکات را در نظر داشته باشید. بعد از یادگیری این نکات، قرار است با هم ببینم چه چیزهایی در کپشن می‌توانیم بنویسیم.

1. حجم نوشته خود را در نظر بگیرید

اکثر کاربرها پست های اینستاگرام را سریع و پشت سر هم نگاه می‌کنند. در واقع آنها نمی‌خواهند وقت زیادی را پای خواندن یک مطلب بگذارنند. پس بهتر است تا جای ممکن، متن‌های کوتاهی برای پست‌های خود بنویسید.

برای مثال شرکت تسلا، یک شرکت مطرح آمریکایی است که در زمینه تولید خودروهای برقی فعالیت دارد. پست همانطور که می‌بینید، کپشنی که این شرکت برای عکس خودش انتخاب کرده است خیلی ساده و خلاصه است: بیایید کمپ بزنیم… متنی که در عین معنا دادن به تصویر، خواندن آن بیشتر از چند ثانیه طول نمی‌کشد.

با اینحال، همانطور که گفتم، هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید باید متن پست های شما کوتاه باشد. کاملاً طبیعی است که گاهی لازم باشد کپشن های طولانی تر با توضیحات بیشتر بنویسید تا بتوانید تصاویر خود را توضیح دهید و حتی جذابیت آنها را بیشتر کنید.

در واقع، پیشنهاد ما این است که اگر داستان یا مطلب جالبی دارید که مرتبط با تصویر باشد، حتماً آن را با مخاطبان به اشتراک بگذارید. مثلاً شاید عکسی که گذاشتید در نگاه اول برای بقیه جالب باشد، اما مطمئناً تعریف کردن داستان عکس، می‌تواند جذابیت کلیت پست را برای همه ما افزایش دهد.

2. کپشن را طوفانی شروع کنید

کاربر فقط  چند خط اول از کپشن را می‌بیند و برای خواندن ادامه آن باید بر روی گزینه more کلیک کند. این یعنی اگر شروع متن شما به اندازه کافی برای مخاطبان جذاب نباشد، آنها هیچوقت ادامه آن را مطالعه نخواهند کرد. بنابراین باید دقت ویژه‌ای در نوشتن ابتدای کپشن‌های خود بکنید.

چند خط اول کپشن را طوری بنویسید که توجه کاربران به آن جلب شود و کنجکاو شوند تا ادامه آن را بخوانند.

مثال زیر که برای یک پیج فروشگاهی است را ببیند:

3. از هشتگ‌های اینستاگرام، بجا و با دقت استفاده کنید

آمارها نشان می‌دهد که استفاده از حداقل یک هشتگ در کپشن‌های اینستاگرام، باعث می‌شود که پست‌ها به طور متوسط 12.6% بیشتر دیده شوند. پس هشتگ‌ها خیلی در دیده شدن پست شما تاثیر دارند ولی هیچوقت نباید از آن‌ها بی‌هدف استفاده کنید.

اولین نکته که باید در استفاده از هشتگ در نظر گرفت، این است که خواندن آن معمولاً سخت‌تر از خواندن متن معمولی است. به همین دلیل، وقتی کمتن را پر از هشتگ کنید، در نهایت کاربر گیج می‌شود و به احتمال زیاد بخشی از متن را سرسری رد می‌کند.

هشتگ باید حتماً به پست مرتبط باشد. هشتگ بی‌ربط باعث می‌شود که پست شما به کاربران نامرتبطی نشان داده می‌شود و بازخورد مثبتی نگیرد. این یک سیگنال منفی برای اینستاگرام است.

آخرین مسئله میزان محبوبیت یک هشتگ است. همیشه سعی کنید هشتگ‌هایی را پیدا کنید که بیشترین محبوبیت را در استفاده دارند. چرا؟ چون وقتی کاربر از یک هشتگ را سرچ می‌کند، اینستاگرام سعی می‌کند مطالبی با هشتگ یکسان را به او نمایش دهد. بنابراین هر چقدر شما از هشتگ محبوب‌تری استفاده کنید، بیشتر توسط کاربران دیگر دیده خواهید شد. براس استفاده درست از هشتگ حتماً مقاله «استفاده درست از هشتگ اینستاگرام» را بخوانید.

با وجود تمام آنچه گفته شد، شاید در مواردی لازم باشد که هشتگ‌های زیادی را در کپشن پست خود به کار ببرید. در چنین مواردی دو راه وجود دارد که می‌تواند باعث تمیزتر شدن متن کپشن شما شود:

1. هشتگ‌های خود را از بقیه متن جدا کنید و آنها را با فاصله در انتهای کپشن قرار دهید. یک مثال از چنین روشی را می‌توانید در پست‌های اینستاگرام سایت خود ما (دیدوگرام) ببینید.

2. تمام هشتگ‌های خود را در کپشن قرار ندهید. بخشی از آن‌ها را در قسمت نظرات وارد کنید. دقت داشته باشید که در این روش، همچنان هشتگ‌های شما تاثیر خود را خواهند گذاشت و در صفحات مرتبط نمایش داده می‌شوید. اما دیگر متن شما پر از هشتگ نخواهد بود و شلوغ نمی‌شود.

4. یک سوال یا درخواست را در کپشن مطرح کنید

در کپشن‌ یک درخواستی هم از مخاطب بکنید و از او بخواهید کاری انجام دهد. مثلاً می‌توانید یک سوال ساده از مخاطبان خود بپرسید، یا خیلی ساده‌تر از مخاطب بخواهید که پست‌تان را لایک کند، برایتان کامنت بگذارد.

در دنیای بازاریابی به این کار، call to action یا «فراخوان عمل» می‌گویند.

پست زیر مربوط به پیج بیان برتر است که در روز چپ دست‌ها ویدیوی با مز‌ه‌ای منتشر کرده و از فالوورها خیلی ساده پرسیده چپ دست هستید یا راست دست. این پست حدود 1200 کامنت گرفته است.

یک مورد جالب دیگر که می‌توان مثال زد، فودکوئیزهای اسنپ فود است.

 

5. می‌توانید در کپشن افراد را منشن کنید

منشن (mention) کردن می‌تواند در تعامل کاربران دیگر با شما تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد.

پس اگر شما در پست خود یکی از کاربران اینستاگرام را معرفی می‌کنید یا مطلب خود را خطاب به فرد مشخصی می‌نویسید، حتماً با استفاده از علامت @، مستقیماً شخص مورد نظر را مخاطب قرار دهید. اینستاگرام، به او اطلاع می‌دهد که منشن شده است. پس می‌توانید مطمئن باشید که او پست شما را خواهد دید و احتمالاً کامنت خواهد گذاشت؛ توجه داشته باشید که با خطاب قرار دادن یک شخص، به احتمال زیاد دنبال کنندگان این شخص هم پست شما را خواهند دید.

می‌توانید کاری کنید که مردم خودشان دوستان خود را منشن کنند. یک نمونه را در پست‌های پیج قطار فدک ببینید:

6. از اموجی‌ها در کپشن خود استفاده کنید

استفاده از اموجی ها می‌تواند متن شمارا جذاب‌تر و خواناتر کند. می‌تواند کنار جمله‌های مهم ایموجی بگذارید تا توجه جلب کنید یا اینکه با گذاشتن ایمجوی به جملات حس بیشتری بدهید.

دو نمونه استفاده از اموجی در متن کپشن را پیدا کنید.

7. در متن کپشن خود لحنی صمیمی داشته باشید

اینستاگرام یک فضای صمیمی و دوستانه محسوب می‌شودف پس بیش از حد جدی بودن، نه تنها تاثیر مثبت ندارد، بلکه می‌تواند تاثیر منفی هم بر روی صفحه اینستاگرام شما بگذارد. بنابراین در متن های کپشن خود یک لحن صمیمی داشته باشید و خوانندگان خود را راحت مخاطب قرار دهید.

اینستاگرام چی‌توز می‌توان نمونه خوبی از استفاده لحن صمیمی برای ارتباط با مخاطبان باشد:

8. مرتب و خوانا بنویسد

کدام یک از کپشن‌های زیر را راحت‌تر می‌خوانید؟

مرتب نوشتن کپشن اینستاگرام

معلوم است که خواندن کپشن سمت راست، بسیار راحت‌تر است. مرتب نوشتن، باعث می‌شود که مخاطب کپشن شما را بخواند یا به راحتی از آن رد شود. مخصوصاً اگر قرار است، کپشن طولانی بنویسید. پس ساده از کنار این مسئله رد نشوید.

9. قبل از انتشار کپشن را بررسی کنید

همیشه قبل از منتشر کردن پست، یک بار دیگر متن کپشن را برای خودتان بخوانید. با اینکار، نه تنها اشتباهات املایی و انشایی متن که به طور سهوی پیش آمده اصلاح خواهد شد، بلکه فرصتی پیدا می‌کند تا متن کپشن را به ساده‌ترین و خواناترین شکل ممکن ویرایش کنید.

ایده های برای کپشن اینستاگرام از برند هایی که بهترین کپشن‌ها را می نویسند

حال که نکاتی را برای نوشتن کپشن های اینستاگرامی بهتر با شما در میان گذاشتیم، بگذارید به چند صفحه اینستاگرام موفق نگاه کنیم و انواع کپشن‌های آنها را دسته‌بندی کنیم:

کپشن های آموزنده و علمی

شرکت اسنوا در کپشن این پست، از فن انتقال حرارت صحبت می‌کند که در لوازم خانگی این برند به کار رفته است. در واقع با این کار هم یک موضوع علمی را توضیح می‌دهد و هم از کیفیت محصولاتش و یکدست بودن حرارت با این فن صحبت می‌کند.

کپشن آموزشی و علمی

کپشن آموزشی

در این نوع کپشن ها، شما انجام کارهای مختلف را به صورت مرحله به مرحله به کاربران خود آموزش می‌دهید. در حال حاضر، صفحات اینستاگرامی بسیاری را می‌توان پیدا کرد که از این نوع کپشن ها استفاده می‌کنند و معمولاً موفقیت خوبی هم در این راه کسب می‌کنند. یک مثال خوب از این مورد، صفحات آشپزی است.

کپشن آموزشی

کپشن مسابقه، نظرسنجی و بازی‌های مختلف

یک راه خوب دیگر برای نوشتن کپشن، استفاده از مسابقه، نظرسنجی و بازی‌های مختلف است تا بتوانید کاربران را به تعامل با صفحه خود تشویق کنید. مثل همان نمونه‌ اسنپ کوییز در ایتدای مقاله آوردیم.

کپشن‌های تبلیغ کننده سایر صفحات شما

گاهی شما ممکن است بخواهید در کپشن خود، از کاربران دعوت کنید تا دیگر صفحات شما در شبکه های اجتماعی را دنبال کنند. برای مثال، تمرکز خود را بر روی افزایش تعداد اعضای تلگرام خود می‌گذارید.

کپشن داستانی و روایتی

یک سبک دیگر از کپشن های اینستاگرام، آن دست کپشن‌هایی هستند که در آنها شما به روایت یک داستان می‌پردازید. داستان‌ها اگر شروع جذاب و کنجکاوکننده‌ای داشته باشند حتماً ماطب آن را دنبال می‌کند

گفتن موضوع پست در کپشن

این پست موبونیوز را ببینید؛ در کپشن این پست خیلی متقیم موضوع پست را گفته که قرار است مقایسه بین دو مدل گوشی را ببینید.

کپشن تشویق مخاطب برای ورود به لینک

بسیاری از برندها، از اینستاگرام برای پیش‌نمایش محتواهای سایت خود استفاده می‌کند. یعنی بخشی از متن محتوا را داخل کپشن قرار می‌دهند و از دنبال‌کنندگانش دعوت می‌کند تا برای خواندن ادامه متن، به لینکی که در بیوگرافی اینستاگرام آنها قرار گرفته مراجعه کنند.

کپشن پیشنهاد ویژه

در مواردی، شما یک پیشنهاد ویژه برای مخاطب خود دارید و این پیشنهاد را از طریق کپشن پست خود برای کاربران پر رنگ می‌کنید.

کپشن کوتاه و بدون پر حرفی

ما قبلاً این  مطلب را ارایه کردیم، اما باز هم تکرار می کنیم: اگر می‌خواهید توجه مخاطب بیشتر به تصویر یا ویدئو شما معطوف باشد، کوتاه بودن یا حتی بدون کپشن گذاشتن آن پست، بهترین راه است.

کپشن توضیحات محصول

فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ، در اینستاگرام معمولاْ در یک فرمت خاص تمام ویژگی‌های محصولشان را در کپشن می‌نویسند. به نمونه زیر دقت کنید:

سخن نهایی درباره کپشن‌های اینستاگرام

در این مقاله گفتیم که چطور می‌شود یک کپشن عالی برای پست‌های اینستاگرامی نوشت که ما را به مخاطب نزدیک کند و فروشمان هم افزایش یابد. یادتان باشد که درآمدزایی از اینستاگرام، فقط به کپشن نوشتن و پست گذاشتن محدود نمی‌شود. اگر می‌خواهید رشد قابل توجهی را در اینستاگرام تجربه کنید، دوره «ادمینی اینستاگرام» دیدوگرام را از دست ندهید.

در نهایت، اگر مقاله را دوست داشتید (یا نداشتید)، خوشحال می‌شویم نظر خود را درباره آن با ما به اشتراک بگذارید و بگویید با کدام قسمت‌های آن موافق یا مخالف هستید، و اینکه کدام یکی از مثال‌های ما را بیشتر دوست داشتید.

 

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر