شاید برایتان جالب باشد بدانید تلگرام 40 میلیون کاربر ایرانی دارد. همین مسئله کانال تلگرام را به یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات و برندینگ تبدیل کرده است. در این مقاله قرار است نحوۀ ساخت کانال تلگرام را در نسخه‌های ویندوز (تلگرام دسکتاپ) و انواع موبایل‌های اندرویید و آیفن به شما آموزش دهیم.

تفاوت‌های کانال تلگرام با گروه تلگرام

یکی از مهم‌ترین عواملی که کانال تلگرام را به یکی از محبوب‌ترین روش‌های تبلیغات تبدیل کرده است، تفاوت‌های عمدۀ آن با گروه است. پیش از پیدایش امکان ایجاد کانال تلگرام، قابلیت ساختن گروه در اکثر شبکه‌های مجازی مانند وایبر، واتس اپ، اینستاگرام و … وجود داشت. اما کانال تلگرام چند مزیت اساسی نسبت به گروه دارد:

  • در گروه‌های مجازی اصولا بحث‌های حاشیه‌ای پیرامون پست‌ها زیاد اتفاق می‌افتد. این خود باعث می‌شود گروه شما از هدف اصلی منحرف شود.

مثلا تصور کنید یک کتاب فروش برای معرفی کتاب‌های خود یک گروه تلگرام راه انداخته و کتاب‌های فروشگاهش را در آن معرفی می‌کند، در این میان یکی از کاربران درمورد آن کتاب اظهار نظر می‌کند، سپس یک نفر می‌آید که مخالف نظر اوست، بحث بالا می‌گیرد و در نهایت می‌بینیم پست‌های کتابفروش بدبخت در میان این جروبحث‌ها گم می‌شود.

  • همین امکانی که در پاراگراف بالا گفتم (نبودن پست‌های متفرقه)، باعث می‌شود شما با ساخت کانال تلگرام به کاربران خود یک آرشیو ارزشمند را از خدمات یا محصولات خود بدهید. از طرفی دیگر کاربران شما نیز هر زمان لازم باشد یک پست را از میان پست‌های شما پیدا کنند به راحتی بتوانند آنرا بیابند و پست شما در میان چت‌های کاربران گم نشود.
  • مزیت مثبت دیگر ساخت کانال تلگرام نسبت به گروه این است که می‌توانید ببینید چند نفر پست‌های شما را دیده‌اند(seen).
  • ویژگی دیگر کانال تلگرام نسبت به گروه این است که اعضای یک کانال به سایر اعضا دسترسی ندارند و کسی نمی‌تواند پیام‌های خصوصی برای سایر اعضا ارسال کند، اما در یک گروه اعضا به هم دسترسی دارند و همین مسئله حریم شخصی کاربران شما را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
  • یک ویژگی گروه این است که شما لحظه به لحظه می‌بینید که چه کسی از گروه بیرون می‌رود و چه کسی به گروه اضافه می‌شود. این امکان هم در میان پست‌ها اختلال ایجاد می‌کند و هم ممکن حواشی و داستان‌هایی را برای گروه شما ایجاد کند. اما در یک کانال تلگرام از این دردسرها کاملا فارغ هستید.

حالا که دربارۀ مزایای ساختن یک کانال تلگرام به شما گفتم، بگذارید با هم نحوه ایجاد یک کانال تلگرام را یاد بگیریم.

قدم اول: برای شروع ساخت کانال تلگرام روی new channel کلیک کنید

شما در ابتدا روی همین گزینه‌ای که در عکس نشان داده شده است کلیک می‌کنید.

دقت داشته باشید که در نسخۀ ویندوز و تلگرام دسکتاپ همین گزینه بالا سمت راست وجود دارد.

آموزش ساخت کانال تلگرام-مرحله اول

در ادامه پنجره‌ای به شکل زیر برای شما باز خواهد شد. از این پنجره گزینۀ “New Channel” را انتخاب می‌کنید.

مرحله دوم ساخت تلگرام

قدم دوم: یک نام، توضیح کوتاه و تصویر مناسب برای کانال تلگرام خود انتخاب کنید

در قدم بعدی نام، یک توضیح کوتاه دربارۀ فعالیت کانال تان و یک تصویر مناسب برای کانال تلگرام خود انتخاب کنید.

مرحله-3-ساخت کانال تلگرام

همانطور که در تصویر می‌بینید:

  1. در این قسمت نام کانال تلگرام خود را وارد می‌کنید
  2. در این قسمت توضیح کوتاهی در مورد فعالیت کانال خود می‌نویسید.
  3. از این قسمت یک تصویر مناسب برای کانال خود انتخاب می‌کنید.

قدم سوم: کانال تلگرام خصوصی را انتخاب کنیم یا کانال تلگرام عمومی؟

در قدم بعدی شما می‌توانید انتخاب کنید که کانال تلگرام‌تان خصوصی باشد یا عمومی. اجازه بدهید ابتدا 3 تفاوت اصلی کانال خصوصی و کانال عمومی را به شما بگویم.

  1. اولین تفاوت کانال عمومی و خصوصی این است کانال عمومی بر خلاف کانال خصوصی با سرچ کردن پیدا می‌شود. در حقیقت عضویت در کانال تلگرام خصوصی یا از طریق لینک کانال تلگرام است یا اینکه یکی از اعضا متنی از آن کانال را برای کسی فوروارد کرده تا شخص بتواند وارد کانال شود.
  2. دومین تفاوت: هنگام ایجاد کانال تلگرام عمومی شما می‌توانید آدرس یا لینک کانال تلگرام‌  را خودتان تعیین کنید، یعنی بصورت telegram.me/username که username آیدی کانال شماست. اما لینک کانال خصوصی تلگرام به صورت اتوماتیک ایجاد می‌شود که آدرسی طولانی شامل تعداد زیادی از حروف است .
  3. سومین تفاوت: بر خلاف کانال خصوصی که تنها ادمین(ها) می‌توانند تعداد اعضا را ببینند، در کانال عمومی تلگرام تمام کاربران می‌توانند تعداد اعضای کانال را ببینند.

بنابرین بهترین راه برای تبلیغات و بهتر دیده شدن ساخت کانال تلگرام عمومی است.

در ادامه پس از انجام تنظیمات قبلی و رفتن به مرحلۀ بعد پنجره‌‎ای به شکل زیر برای شما باز خواهد شد.

مرحله 4 در ساخت کانال تلگرام

در صورت تمایل به ایجاد کانال تلگرام عمومی گزینۀ Public Channel و در صورت تمایل به ایجاد کانال خصوصی Private Channel را انتخاب کنید.

نکتۀ مهم: اگر کانال عمومی ایجاد کردید لینک کانال تلگرام خود را می‌توانید از طریق همین کادر زرد رنگ که در شکل نشان داده شده ایجاد کنید و در ادامه قسمت طوسی رنگ نام کانال خود را وارد کنید. فقط دقت داشته باشید که این نام باید حتما انگلیسی باشد و تعداد از 5 کاراکتر بیشتر شود.

قدم چهارم: افراد را به کانال خود دعوت کنید

حالا کانال شما ایجاد شده است و با کلیک بر روی گزینۀ Next لیست کانتکت‌های شما خواهد آمد که می‌توانید کسانی را که قرار است در کانال شما عضو شوند را انتخاب کنید.

حالا مراحل ساخت کانال تلگرام شما به پایان رسیده است. می‌توانید لینک کانال تلگرام خود را برای هر کس که می‌خواهید ارسال کنید تا به عضویت در کانال تلگرام شما درآید. همچنین می‌توانید یکی از پست‌های خود را برای دیگران فوروارد کرده تا با کلیک بر روی پست در کانال شما عضو شوند.

در پایان

کانال تلگرام یک قابلیت فوق‌العاده برای تبلیغات در تلگرام است. امیدوارم آموزش ساخت کانال تلگرام ما به شما کمک کرده باشد. در نهایت اگر تصمیم دارید به صورت جدی به تبلیغات تلگرام بپردازید، پیشنهاد می‌کنم حتماً به صفحه تبلیغات در تلگرام دیدوگرام سری بزنید یا با شماره 41897111-021 تماس بگیرید.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر