تاکنون بارها پیش آمده است که وارد یک اپلیکیشن موبایل شده و با تبلیغات روبرو شویم! آیا می‌دانید این نوع تبلیغات چه نام دارد و چقدر در حوزه بازاریابی اینترنتی مهم است؟ در سال‌های اخیر، بازاریابی اپلیکیشن یا موبایل مارکتینگ یکی از بخش‌های جدانشدنی از بازاریابی اینترنتی است. دلیل آن هم این است که تعداد کاربران موبایل روز به روز بیشتر می‌شود و در حال حاضر میلیاردها کاربر در سراسر دنیا از موبایل استفاده می‌کنند. همین مسئله باعث شده تا بازاریابان حوزه دیجیتال هم حداکثر استفاده را ببرند و اقدام به ایجاد بخش جدیدی از دیجیتال مارکتینگ، به نام بازاریابی اپلیکیشن یا همان موبایل مارکتینگ کنند. در این مقاله قصد داریم همه چیز را در مورد بازاریابی اپلیکیشن بررسی کنیم؛ اگر موافق هستید تا صفر تا صد این مفهوم را یاد بگیریم، در این مقاله همراه ما باشید.

بازاریابی اپلیکیشن یا موبایل مارکتینگ چیست؟

موبایل مارکتینگ بخشی از دیجیتال مارکتینگ است که در آن می‌توانید کاربران را از طریق اپلیکیشن کسب‌وکارتان یا سایر اپلیکیشن‌ها جذب کنید. یکی از مهم‌ترین بخش‌های موبایل مارکتینگ، تبلیغات درون برنامه‌ای است که با استفاده از آن می‌توانید کاربران آن اپلیکیشن را به سایت یا اپلیکیشن خود هدایت کنید.

فرمت‌های مختلف تبلیغات درون برنامه‌ای در موبایل مارکتینگ

در سال 2018 تبلیغات درون‌ برنامه‌ای که بخشی از موبایل مارکتینگ است، رونق زیادی داشت. به همین دلیل در این مقاله می‌خواهیم توضیحات لازم در مورد تبلیغات درون‌ برنامه‌ای که بخش مهمی از موبایل مارکتینگ است را بررسی کنیم تا بتوانید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

موبایل مارکتینگ

  1. فرمت تبلیغات ویدئویی

در سال 2018 انتظار اکثر بازاریابان دیجیتال این بود که در سال 2019 تبلیغات موبایلی 72 درصد از کل تبلیغات آنلاین را دربر بگیرد و تا حد زیادی به این درصد نزدیک شدیم. این در حالی است که حدود 30 درصد از سهم تبلیغات موبایل را فرمت ویدئویی فرا گرفته است! در حقیقت فرمت ویدئویی توانسته 5 برابر بیشتر از سایر روش‌های تبلیغات موبایل مارکتینگ تاثیرگذار باشد و ویژگی‌های بهتری نسبت به روش‌های تبلیغاتی نظیر بنر یا موارد دیگر دارد.

شرکت‌هایی نظیر فیسبوک بیشتر درآمد خود را از تبلیغات ویدئویی کسب می‌کنند و به گفته متخصصان این حوزه، شرکت‌های بزرگ مایل به استفاده از تبلیغات درون ‌برنامه‌ای در بخش موبایل مارکتینگ هستند. به گفته آن‌ها فیلم‌ها منابع بیشتری مصرف می‌کنند و طراحی سخت‌تری نسبت به تبلیغات درون برنامه‌ای دارند. با این حال تبلیغات ویدئویی هنوز هم رتبه اول را در میان انواع تبلیغات دارد و با توجه به علاقه شرکت‌های بزرگ نسبت به استفاده از تبلیغات درون‌ برنامه‌ای، احتمالاً هنوز زیرساخت‌های لازم برای تبلیغات درون‌ برنامه‌ای وجود ندارد. با ارائه این نوع تبلیغات توسط شرکت‌های بزرگ نظیر فیسبوک در آینده‌ای نزدیک، احتمالاً رتبه تبلیغات درون برنامه‌‌ای نسبت به تبلیغات ویدئویی برتری پیدا کند.

  1. تبلیغات همسان (Native)

یکی دیگر از روش‌های تبلیغات محبوب که بیشتر برای برندسازی و توزیع محتوا استفاده می‌شود، تبلیغات همسان است. این نوع تبلیغات تنها 5 درصد از درآمدهای حاصل تبلیغات را شامل می‌شود اما تاثیرگذاری آن بسیار زیاد است! بر اساس گزارش‌ها حدود 55 درصد کاربران هنگام خواندن محتوایی که در تبلیغات همسان دیده‌اند، آن را برای دوستان خود ارسال می‌کنند و این به معنای 55 درصد بازخورد بیشتر نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی است. یعنی یک کاربر پس از خواندن محتوای شما پس از تبلیغات، آن را برای دوستان خود هم ارسال می‌کند و مخاطبانی را برای شما جذب می‌کند.

[calling_909]

این نوع محتوا به دلیل آن که کمتر مفهوم تبلیغاتی دارد و در میان مطالب سایت دیده می‌شود، بازخورد بیشتری می‌گیرد! هر کاربری برای محتوای واقعی ارزش بیشتری نسبت به محتوای تبلیغاتی قائل است و همین مسئله باعث می‌شود تا بازخورد تبلیغات همسان نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی بهتر باشد. در چند سال گذشته مشخص شده که تبلیغات همسان تاثیر زیادی بر روی محبوب نبودن تبلیغات درون برنامه‌ای یا موبایل مارکتینگ ندارد! زیرا این نوع تبلیغ در اپلیکیشن‌ها به نمایش گذاشته می‌شود و هیچ کاربری این دو نوع تبلیغ را در کنار هم نمی‌بیند. از طرفی تبلیغات همسان برای آن که بتواند بهترین نتیجه را دریافت کند، باید هیچ‌گونه مفهوم تبلیغاتی در آن دیده نشود تا کاربر ترغیب به کلیک بر روی آن تبلیغ شود.

  1. تبلیغات نمایشی

یکی دیگر از انواع تبلیغات، تبلیغات نمایشی است که به معنای نمایش هرگونه محتوای متنی، تصویری و ویدئویی به کاربران است. شما می‌توانید از این نوع تبلیغات برای موبایل مارکتینگ و تبلیغ درون برنامه‌ای استفاده کنید تا نتیجه بهتری را تجربه کنید. جالب است بدانید نرخ کلیک این نوع تبلیغ به همراه تصویر یا ویدئو نسبت به نمایش همان تبلیغ در سایر رسانه حدود 250 درصد بیشتر است. در ایالات متحده در سال 2019 تبلیغات درون‌ برنامه‌ای رشد زیادی را تجربه کرده است و توانسته به درآمد بیش از 12.91 دلار دست پیدا کند.

روند رو به رشد تبلیغات درون‌ برنامه‌‌ای در بازاریابی اپلیکیشن

با توجه به مواردی که در بالا گفتیم و گزارش‌های موجود، تبلیغات درون برنامه‌ای که همان بازاریابی اپلیکیشن است، رشد زیادی دارد. به گفته متخصصان بازاریابی اپلیکیشن میزان درآمدزایی حاصل از تبلیغات درون‌ برنامه‌ای کمتر از 40 درصد درآمد فعلی کسب‌وکارها نیست! همچنین ویژگی ارزشمند دیگر این است که این نوع تبلیغ به تجربه کاربری اپلیکیشن آسیب نمی‌زند و اگر تبلیغ شما با موبایل سازگار باشد، بهترین نتیجه را از آن دریافت خواهید کرد. در ادامه به بررسی برخی از داغ‌ترین روش‌های تبلیغاتی در بخش موبایل مارکتینگ و تبلیغات درون برنامه‌ای می‌پردازیم:

روش اول) تبلیغ Playable

کاربران موبایل و به خصوص کاربران حوزه آنلاین، بخش زیادی از زندگی خود را با موبایل می‌گذرانند! این به معنای یک هشدار جدی به متخصصان بازاریابی اپلیکیشن است که دید خود را نسبت به کاربران تغییر دهند؛ یعنی بدانند که تبلیغات درون برنامه‌ای ارزش زیادی دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در سال 2018 شاهد نوع جدیدی از تبلیغات بودیم که کاربر در آن در هنگام دیدن تبلیغ، می‌تواند بازی کند. به خصوص برای تبلیغ یک بازی خاص، این روش تبلیغاتی را زیاد دیده‌ایم!

این روش تبلیغاتی توسط گوگل Playable نامیده می‌شود که به کاربر اجازه می‌دهد تا بدون آن که بازی یا اپلیکیشن را دانلود کند، دموی آن را امتحان کند. به عنوان مثال اگر تبلیغ بازی خاصی را دیده باشید که با این روش اجرا شده باشد، می‌توانید بخش کوتاهی از آن را بازی کنید و در صورت علاقه، آن را دانلود کنید. بنابراین این روش یکی از موثرترین روش‌های تبلیغ درون‌ برنامه‌ای در بازاریابی اپلیکیشن به شمار می‌رود.

روش دوم) تبلیغ بر اساس واقعیت مجازی (VR)

تاکنون از یک دوربین واقعیت مجازی استفاده کرده‌اید؟ قطعاً می‌دانید که استفاده از آن که شما را به یک دنیای 3 بعدی جذاب می‌برد، چقدر لذت دارد. فعالان حوزه موبایل مارکتینگ از این روش برای تبلیغات استفاده کرده‌اند تا نظر کاربران را جلب کنند و بازدهی بازاریابی اپلیکیشن را افزایش دهند؛ این مسئله بر روی نرخ کلیک تبلیغات تاثیر بسیار زیادی دارد.

سرویس Taco Bell این روش را برای تبلیغات موبایل مارکتینگ خود استفاده کرد و نتایج آن بسیار خیره‌کننده بود! جالب است بدانید کمپین تبلیغاتی این سرویس به کمک بازاریابی ویروسی به بیش از 224 میلیون بازدید رسید که عدد قابل توجهی است. البته این روش هنوز به صورت عمومی منتشر نشده است و فرصت بسیار خوبی است که فعالان بازاریابی اپلیکیشن از آن برای تبلیغ محصولات، اپلیکیشن‌ها و… استفاده کنند.

مشکلات تبلیغ درون‌ برنامه‌ای چیست؟

هر روش تبلیغاتی مشکلاتی دارد و تبلیغ درون برنامه‌ای هم از این مشکلات مستثنی نیست! مهم‌ترین مشکلی که سیستم‌های تبلیغاتی با آن روبرو هستند، مشکل کلیک تقلبی توسط برخی اپلیکیشن‌ها است. با توجه به این که این روش به تازگی استفاده می‌شود، هنوز مشکلات زیادی در آن وجود دارد که به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند. بر اساس گزارش‌ها در سال گذشته حدود 16 درصد از کلیک‌ها تقبلی بود و در روش پرداخت به ازای نصب، 20 درصد نصب‌ها واقعی نبود. جالب است بدانید سیستم‌های تبلیغ درون برنامه‌ای روز به روز در حال توسعه هستند تا مشکلاتشان رفع شوند اما ربات‌های این حوزه آن قدر هوشمند هستند که تشخیص آن‌ها به سختی انجام می‌شود.

تبلیغات درون برنامه‌ای

مهم‌ترین مسئله برای شرکت‌های بزرگ این است نام برند آن‌ها با نصب تقلبی اپلیکیشن‌ها در خطر می‌افتد و در این در حالی است که خودشان تا مدت طولانی از این مسئله اطلاع ندارند! بنابراین پیشنهاد می‌کنم اگر قصد استفاده از روش‌های تبلیغاتی در بازاریابی اپلیکیشن را دارید، حتماً با شرکت‌های معتبر کار کنید تا نام برند شما دچار مشکل نشود.

چگونه از تبلیغات درون برنامه‌ای در موبایل مارکتینگ استفاده کنیم؟

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از کاربران پیش می‌آید، این است که چطور می‌توانیم کمپین تبلیغات درون برنامه‌ای خود را ایجاد کنیم؟ این نوع تبلیغات می‌تواند بسیار عالی، متوسط یا بسیار بد باشد! برای آن که بهترین تاثیر را از این روش تبلیغاتی دریافت کنید، باید ابتدا مخاطبان هدف خود را بشناسید تا بتوانید در بهترین اپلیکیشن‌های مرتبط با کسب‌وکار خود فعالیت کنید. همچنین باید موارد دیگری مانند نوع تبلیغ، جایگاه قرار گرفتن آگهی، نوع دسترسی کاربر به آن تبلیغ و… را در نظر بگیرید.

مشکلات تبلیغ درون برنامه‌ای

بنابراین برای آن که بهترین تاثیر را از تبلیغات درون برنامه‌ای بگیرید، بهترین راه‌کار این است که بدانید مخاطبان هدف شما در کدام اپلیکیشن‌ها فعالیت می‌کنند! با دانستن این موضوع می‌توانید تبلیغ خود را در همان اپلیکیشن‌ها نمایش دهید و آن‌ها را جذب کنید.

برای بازاریابی اپلیکیشن مهم این است که بدانید نتیجه تبلیغات درون‌ برنامه‌ای چیست و مسئله این است که باید آمار دقیقی از تعداد نصب اپلیکیشن داشته باشید. معمولاً سیستم‌های تبلیغاتی این آمار را دارند اما بهتر است که به جای اعتماد به آن‌ها، از یک ابزار مطمئن برای اندازه‌گیری آن استفاده کنید.

همچنین اگر اپلیکیشن شما مربوط به یک کشور یا زبان خاص است، باید تنها به مخاطبان هدفی که در آن کشور زندگی می‌کنند تبلیغ خود را نمایش دهید! زیرا حتی اگر کاربران سایر کشورها اپلیکیشن شما را دانلود کنند، نمی‌توانید از آن‌ها در کسب‌وکار خود استفاده کنید.

اطلاعات شخصی کاربران هم اهمیت زیادی دارد؛ به عنوان مثال اگر اپلیکیشن شما به گونه‌ای است که برای کاربرانی با محدوده سنی خاصی طراحی شده است، باید تنها به همان دسته از کاربران نمایش دهید. به عنوان مثال اگر اپلیکیشن شما مربوط به بدنسازی است، شما می‌توانید آن را تنها به کاربرانی با محدوده سنی 18 تا 30 سال نمایش دهید؛ زیرا کاربران کمی با سن بالای 30 سال یا زیر 18 سال مخاطب شما هستند! یکی از روش‌های افزایش تاثیرگذاری تبلیغ درون‌ برنامه‌ای این است که شما اطلاعات کافی برای کسب‌وکار یا اپلیکیشن خود داشته باشید تا بتوانید تبلیغ خود را به کاربران هدف نمایش دهید. بنابراین هر اطلاعتی که فکر می‌کنید در کسب‌وکار شما مهم است، در بازاریابی اپلیکیشن هم اهمیت بسیار زیادی دارد.

نتیجه‌گیری

تبلیغات درون برنامه‌ای که متخصصان بازاریابی اپلیکیشن یا موبایل مارکتینگ از آن استفاده می‌کنند، در سال‌های اخیر رشد بسیار زیادی پیدا کرده است. در این مقاله به بررسی کامل موبایل مارکتینگ پرداختیم که امیدواریم بتوانید از آن به برای بهینه‌سازی تبلیغات درون برنامه‌ای استفاده کنید.

اکنون شما بگویید! به نظر شما تبلیغات درون برنامه‌ای چقدر دنیای تبلیغات را تحت تاثیر قرار می‌گیرد و چقدر بر روی آینده‌ کسب‌وکارها تاثیرگذار است؟ در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر