داشتن یک برنامه مشخص برای بروزرسانی سایت یا شبکه‌های اجتماعی کمک زیادی به رشد کسب‌وکارهای اینترنتی می‌کند. این مسئله بسیار مهم است  چیزی که در این بخش به شما کمک زیادی می‌کند، تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی است! با استفاده از چنین ابزاری شما به راحتی می‌توانید برنامه یک بازه زمانی مشخص را بچینید و از چند روز یا حتی چند ماه قبل بدانید که در یک روز مشخص قرار است چه محتوایی در صفحات اجتماعی شما منتشر شود. در حالت کلی می‌توان تقویم محتوا را بخشی از استراتژی کسب‌وکار اینترنتی دانست! اگر آماده هستید، در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی کامل تقویم محتوای برای شبکه‌های اجتماعی بپردازیم.

تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی چیست؟

تقویم محتوای برای شبکه‌های اجتماعی نوعی تقویم ساده است که در آن جزئیات محتوایی که باید در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کنید، قرار می‌گیرد. در این تقویم می‌توانید مشخص کنید که کدام پست‌ها در چه زمانی منتشر شوند و همچنین تولیدکننده محتوای آن چه کسی باشد! اگر بخواهیم ساده‌تر به تقویم محتوا نگاه کنیم، باید بگوییم که تقویم محتوا نوعی نقشه راه برای صفحات شما در شبکه اجتماعی به شمار می‌رود و کارهایی که باید در آینده انجام شود، در آن مشخص شده است. ابزارهای مختلفی این زمینه وجود دارند که البته استفاده از آن‌ها هزینه‌هایی را برای شما در پی خواهد داشت! شما به کمک یک فایل ورد یا اکسل به راحتی می‌توانید یک تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی را تدوین کنید و محتوای صفحه خود را بر اساس آن تولید کنید.

یک تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی شامل چه چیزهایی می‌شود؟

در تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی بخش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید تولید محتوای صفحه اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی را به کمک آن‌ها انجام دهید! برخی از این بخش‌ها عبارتند از:

یک تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی شامل چه چیزهایی می‌شود؟

موضوع یا عنوان محتوا چیست؟ برای تولید یک محتوای عالی در شبکه‌های اجتماعی ابتدا باید موضوع آن را مشخص کنید. موضوع محتوا می‌تواند با توجه به ترندهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی انجام شود؛ همچنین می‌توانید با آنالیز صفحه اینستاگرام خود محبوب‌ترین محتوا را پیدا کنید و محتوایی مانند آن تولید کنید. بنابراین قدم اول برای تولید محتوای حرفه‌ای، پیدا کردن موضوع یا عنوان محتوا است!

چه کسی محتوای موردنظر را تولید می‌کند؟ در یک کسب‌وکار ممکن است چندین نفر مسئول تولید محتوا باشند. باید کاملاً مشخص کنید که چه کسی کدام محتوا را تولید کند! کافی است یک ردیف در تقویم محتوای خود ایجاد کنید و نام نویسنده را در آن درج کنید.

محتوای موردنظر چه زمانی باید منتشر شود؟ یکی از مسائل بسیار مهم در زمینه تولید محتوا، انتشار و توزیع آن است! شما باید دقیقاً بدانید که محتوا چه زمانی باید منتشر شود. زمان انتشار می‌تواند بر اساس زمانی باشد که بیشترین کاربران در صفحه شما فعالیت می‌کنند؛ این کار به دلیل آن که کاربران تعامل بیشتری با شما دارند، تاثیر زیادی در رشد صفحه خواهد داشت.

توزیع محتوا در کدام کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود؟ توزیع محتوا از تولید آن مهم‌تر است! شما باید دقیقاً بدانید که محتوای خود را در چه کانال‌هایی منتشر کنید؛ مثلاً اگر هم‌زمان در اینستاگرام و توییتر فعالیت می‌کنید، باید بدانید که محتوای تولید قرار است در کدام شبکه منتشر شود.

فرمت محتوای شما چیست؟ پیش از آن که بخواهید دست به تولید محتوا بزنید، باید در تقویم محتوا فرمت آن را مشخص کنید! مثلاً شاید قصد داشته باشید که یک ویدئو یا یک عکس تولید کنید. جایگاهی در تقویم محتوای خود برای فرمت محتوا مشخص کنید تا بدانید هر محتوا باید با چه فرمتی تولید شود.

دسته‌بندی هر محتوا را مشخص کنید! در بخش محتوای شبکه‌های اجتماعی ممکن است ده‌ها موضوع وجود داشته باشد و برای تولید محتوای خود، باید دسته‌بندی‌های خود را تعیین کنید. پس از تعیین دسته‌بندی‌ها باید محتوای خود را در بخش موردنظر قرار دهید تا ذهن شما کاملاً در آن فضا قرار بگیرد.

پرسونای مخاطب شما چه کسانی هستند؟ برای تولید محتوا باید بدانید که مخاطبان محتوای شما چه کسانی هستند! یعنی این‌ که چه کسانی قرار است از محتوای شما استفاده کنند؟ ویژگی‌های پرسونای مخاطب خود را بدانید تا بتوانید محتوای مناسب با ویژگی‌های آن‌ها مشخص کنید.

در تقویم محتوا موارد دیگری هم می‌توانند قرار بگیرند؛ مثلاً می‌توانید اهداف خود را از تولید محتوا بنویسید. اگر تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی شما برای اینستاگرام است، می‌توانید تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها را در یک بازه زمان مشخص بنویسید و سپس آن را با اهداف خود مقایسه کنید. در ادامه به بررسی مواردی که به داشتن یک تقویم محتوای حرفه‌ای کمک می‌کنند، خواهیم پرداخت:

  1. اهداف ماهانه خود را مشخص کنید!

مهم‌ترین عامل برای داشتن یک تقویم محتوای مناسب، داشتن هدف است. تا زمانی که شما ندانید انتظارتان از تولید محتوا نیست، نمی‌توانید میزان موفقیت صفحه اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی خود را مشخص کنید! با داشتن هدف می‌توانید میزان موفقیت محتوای خود را پیگیری کنید. اگر بررسی‌ها نشان‌دهنده موفقیت محتو است، می‌توانید به همین صورت ادامه دهید اما اگر عملکرد محتوا تفاوت زیادی با اهداف شما دارد، باید تغییراتی در تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی خود ایجاد کنید.

تقویم محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

اگر برای بازاریابی کسب‌وکار اینترنتی خود از شبکه‌های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام استفاده می‌کنید، حتماً هدف شما افزایش مشتریان و هدایت کاربران به سایت خود است! بنابراین باید به گونه‌ای کاربران را از شبکه‌های اجتماعی به سایت خود منتقل کنید که بتوانید نرخ کلیک و نرخ تبدیل را اندازه‌گیری کنید. شما نیاز به داشتن اهداف کوتاه‌مدت در راستای اهداف بلندمدت هستید! در واقع باید اهداف کوتاه مدتی داشته باشید که بتواند شما را به اهداف بلند مدت خود برساند. مهم‌ترین عامل موفقیت برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت، تدوین تقویم محتوا به همراه جزئیات کامل است. یعنی این که بدانید در کدام بازه زمانی باید به کدام اهداف برسید! مثلاً اگر هدف شما این است که صفحه تازه‌کار اینستاگرامتان در مدت 1 ماه به 500 فالوور واقعی برسد، باید زمان انتشار و نوع محتوای خود را مشخص کنید تا در یک ماه آینده بتوانید به هدف بلندمدت خود که همان رسیدن به 500 فالوور هدفمند است، برسید.

در حالت کلی اهداف کوتاه‌مدت می‌تواند شامل موارد زیر شود:

الف) محتوا: یکی از مهم‌ترین اهدافی که می‌توانید برای یک بازه زمانی کوتاه مشخص کنید، تعیین محتوا است. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، می‌توانید تعیین کنید که در یک مدت زمان مشخص تعداد مشخصی محتوا تولید کنید. مثلاً می‌توانید بگویید در مدت یک ماه باید روزانه یک محتوا تولید کنید که در پایان یک ماه شما 30 محتوای ارزشمند در صفحه اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی خود دارید. با تعیین زمان انتشار هر محتوا در تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌توانید این کار را عملی کنید.

ب) فالوور هدفمند: هدف برخی از صفحات برای تولید محتوا و داشتن تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی، داشتن فالوور هدفمند است. فالوور هدفمند فالووری است که قابلیت تبدیل شدن به مشتری و خرید از شما را دارد! مثلاً می‌توانید مشخص کنید که در یک بازه زمانی تعداد 1,000 فالوور جمع‌آوری کرده تا بتوانید بازاریابی محصولات یا خدمات کسب‌وکارتان را آغاز کنید.

ج) بازدید: یکی دیگر از اهداف کوتاه‌مدتی که می‌توانید مشخص کنید، این است که تعداد بازدید یا تعامل یک پست را به تعداد مشخصی برسانید! مثلاً می‌توانید در تقویم محتوا اهداف خود بر این اساس بگذارید که پس از یک ماه، تعداد لایک‌ پست‌های شما به 1,000 عدد برسد. البته برای کسب‌وکارهایی که محصولات یا خدماتی برای فروش دارند، لایک شدن توسط کاربران کافی نیست و باید بتوانید نرخ تبدیل کاربر به مشتری را افزایش دهید؛ اما در حالت کلی برای شروع یک صفحه اینستاگرام این هدف هم می‌تواند مفید باشد! زیرا هر چقدر کاربران بیشتر بتوانند با شما تعامل برقرار کنند، احتمال افزایش مشتریان هم زیاد است.

د) اشتراک کاربران: برای برخی از کسب‌وکارها تعامل کاربران کافی نیست و نیاز به اشتراک در مورد خاصی نظیر خبرنامه سایت دارند. این مورد هم می‌تواند در بخش اهداف کوتاه‌مدت قرار بگیرد؛ دلیل این کسب‌وکارها هم این است که با استفاده از خبرنامه ایمیلی همیشه می‌توانیم با کاربران خود در ارتباط باشیم اما در صورت استفاده از اینستاگرام ممکن است کاربران پست‌هایمان را نبینند. این موضوع کاملاً بستگی به نوع کسب‌وکارتان دارد اما اگر تولید محتوا درست انجام شود، شما در هر زمینه‌ای که فعالیت کنید توسط کاربران دیده می‌شوید و جای نگرانی نیست.

ه) فروش محصول یا خدمات: یکی دیگر از اهداف کوتاه‌مدت (یا حتی بلندمدت!) کسب‌وکار می‌تواند میزان فروش محصول یا خدمات باشد. اگر صفحه شما مدت زیادی است که فعالیت می‌کند، می‌توانید برای صفحه خود اهدافی نظیر مزان فروش محصول یا خدمات تعیین کنید. مثلاً هدف شما این باشد که یک پست در مدت یک هفته بتوانید 100 مشتری برای شما جذب کند! البته باید توجه داشته باشید که این هدف برای صفحات کوچک و تازه‌کار نمی‌تواند درست باشد اما برای صفحه‌ای که فالوورهای زیادی دارد، می‌تواند یک هدف بسیار عالی و البته مهم باشد.

با درنظر گرفتن موارد بالا به راحتی می‌توانید هدف خود را از تولید محتوا مشخص کنید و آن را در تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهید. لازم است بدانید که بدون هدف هیچ‌گاه نمی‌توانید عملکرد محتوای اینستاگرام خود را اندازه‌گیری کنید؛ زیرا شما معیاری برای اندازه‌گیری میزان موفقیت تقویم محتوای خود نخواهید داشت!

  1. تصمیم‌گیری برای انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی

هدف از ایجاد تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی این است که نقشه راهی برای تولید محتوا داشته باشید! زیرا اگر شما ندانید که هدف شما چیست و قصد تولید چه محتوایی دارید، باید روزانه به دنبال گشتن ایده باشید که البته در این صورت نمی‌توانید انواع محتوا را با کاربران به اشتراک بگذارید. قدم اول برای ایجاد تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی تهیه لیست از موضوعاتی است که می‌خواهید در مورد آن‌ها دست به تولید محتوا بزنید. اگر هدف شما افزایش فروش کسب‌وکارتان است، باید محتوایی تولید کنید که مشتریان را ترغیب به خرید از سایت شما کند.

دسته‌بندی زیر را در نظر بگیرید:

  • پست‌های وبلاگ؛ مانند پست‌های آموزشی حوزه فعالیت کسب‌وکارتان
  • نقل قول‌ها و انگیزه؛ نظیر سخن بزرگان
  • تبلیغ محصولات یا خدمات کسب‌وکارتان
  • تعطیلات و مناسبت‌های تاریخی
  • محتوای ایجاد شده توسط کاربران
  • اطلاعا‌رسانی رویدادها، همایش‌ها و اخبار مربوط به کسب‌وکار

6 دسته بالا نوعی دسته‌بندی برای تولید محتوا است که در بخش تقویم محتوا قرار می‌گیرد! با استفاده از دسته‌بندی در تقویم تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌توانید پست‌های سازماندهی‌شده تولید کنید. مهم‌ترین مزیت دسته‌بندی در تقویم تولید محتوا این است که شما انواع محتوا را تولید می‌کنید! مثلاً در لیست دسته‌بندی‌های بالا کاربران اخبار کسب‌وکارتان را هم می‌خوانند و هم تبلیغ محصولات یا خدمات شما را می‌بینند. یعنی کاربران هم محتوای ارزشمند می‌خوانند هم با تهیه محصولات از شما، برایتان سودآوری دارند. بنابراین بسیار مهم است که دسته‌بندی محتوای خود را بدانید و برای تمام این دسته‌ها، محتوا تولید کنید.

البته باید توجه داشته باشید که دسته‌بندی‌های شما ممکن است متفاوت باشد! مثلاً یک باشگاه بدن‌سازی می‌تواند دسته‌بندی زیر را در تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهد:

  • چالش‌ها بدن‌سازی
  • فیلم‌های تمرینی از ورزش‌کاران
  • باشگاه‌ها و درمانگاه‌های ورزشی
  • دستورالعمل‌ها یا برنامه ورزشی
  • تغذیه موردنیاز برای ورزش‌کاران
  • و…

بنابراین باید ببینید که در حوزه فعالیتی شما چه دسته‌بندی‌هایی می‌تواند به شما کمک کند و همان دسته‌بندی‌ها را در تقویم محتوای خود قرار دهید. برخی صفحات در شبکه‌های اجتماعی عمومی‌ برخی دیگر خصوصی هستند که متناسب با نوع آن، دسته‌ها هم ممکن است وسیع‌تر یا محدودتر باشند.

اکنون که شما دسته‌بندی محتوای خود را انجام داده‌اید، می‌توانید متناسب با اهمیت آن، تعداد محتوای تولیدی و فرمت آن را در تقویم محتوا قرار دهید! مثلاً می‌توانید برای دسته‌‌بندی مهم خود ماهانه 10 محتوا و برای بقیه دسته‌ها 5 محتوا قرار دهید. توجه داشته باشید که تبلیغ محصول یا خدمات خود را زیاد انجام ندهید؛ زیرا اگر کاربران حس کنند که محتوای شما جنبه تبلیغاتی دارد، به آن اهمیت نمی‌دهند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم محتوایی که حس می‌کنید برای کاربران ارزش‌مندتر است را تولید کنید و تبلیغات مربوط به محصول یا خدمات خود را به صورت کاملاً محدود انجام دهید.

به تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی زیر که به کمک نرم‌افزار اکسل ایجاد شده است، دقت کنید:

تقویم محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

این تقویم محتوا بسیار ساده اما کاملاً ارزشمند است! زیرا اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار کسب‌وکاری که می‌خواهد برای اینستاگرام خود محتوا تولید کند، قرار داده است. در این تقویم محتوا 3 نوع تم ایجاد شده است:

  • تم قرمز، برای تولید پست‌های مفید
  • تم زرد، برای تبلیغ و معرفی محصولات به کاربران
  • تم آبی، برای ارائه خدمات به صورت رایگان

شما هم می‌توانید در تقویم محتوای خود چنین تم‌هایی ایجاد کنید و محتوای ارزشمند به کاربران ارائه دهید. همچنین اگر به تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی در بالا دقت کنید، متوجه می‌شوید که جزئیات هر محتوا در اختیار کاربران قرار گرفته است. این اطلاعات شامل عنوان و توضیحات محتوا، لینک مربوطه، تصویر، یادداشت و فرآیند عمل کاربران است! تمام این جزئیات مهم هستند اما مهم‌تر از آن جزئیات دیگری نظیر تاریخ انتشار محتوا، فرمت آن و از همه مهم‌تر هدف شما از تولید چنین محتوایی است.

یک نکته! برای مدیریت پست‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی و انتشار آن در زمان مشخص می‌توانید از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. زیرا ممکن است یادتان برود یا سرتان آن‌قدر شلوغ باشد که فرصت نکنید پستی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کنید. با استفاده از این ابزارها می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به پست خود را به این ابزارها بدهید تا در زمان انتخاب‌شده در شبکه‌های اجتماعی شما منتشر شوند. یکی از این ابزار SmarterQueue است که در تصویر پایین تصویر آن را می‌بینید:

 

یک پیشنهاد! برای داشتن یک تقویم محتوای منظم پیش از شروع ماه محتوای موردنظر خود را مشخص کنید. در واقع شما باید پیش از آن که ماه بعد شروع شود، تقویم محتوای خود را بچینید تا بتوانید با شروع ماه، تولید محتوای خود را بر اساس تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی شروع کنید.

  1. ایجاد تقویم محتوا به کمک ابزارهای مختلف

برای ایجاد تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی خود از ابزارهای مختلفی می‌توانید استفاده کنید! برخی از این ابزارها آفلاین و برخی دیگر آنلاین هستند. جالب است بدانید حتی به کمک کاغذ و خودکار هم می‌توانید تقویم محتوای خود را ایجاد کنید اما پیشنهاد می‌کنم از ابزارهای دیجیتال استفاده کنید. ساده‌ترین ابزار برای ایجاد تقویم محتوا نرم‌افزار اکسل است! به کمک این ابزار می‌توانید جدول‌های مخصوص تقویم محتوا ایجاد کرده و جزئیات آن را درج کنید. همچنین گوگل ابزاری به نام Goolge Sheets در اختیار شما قرار داده است که به راحتی می‌توانید تقویم محتوای خود را به صورت آنلاین در اختیار همکاران خود قرار دهید. برای استفاده از این سرویس کافی است وارد سایت Google Drive شوید و از طریق گزینه New، بر روی Goolge Sheets کلیک کنید:

با کلیک بر روی آن صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که از طریق آن می‌توانید قالب مربوط به تقویم محتوا را انتخاب یا سفارشی‌سازی کنید. در این بخش شما می‌توانید به کمک ابزار Merge Cells نامی را برای ردیف‌های خود انتخاب کنید تا به راحتی قادر به وارد کردن اطلاعات تقویم محتوای خود باشید:

در نهایت می‌توانید این فایل را با سایر همکاران و تولیدکنندگان محتوای کسب‌وکار خود به اشتراک بگذارید.

یک نکته! ابزارهای زیاد دیگری وجود دارند که ممکن است با رابط کاربری و گرافیک آن‌ها بیشتر سازگار باشید! مثلاً ابزار Trello یک ابزار فوق‌العاده برای ایجاد تقویم محتوا است که قابلیت‌های زیادی هم در اختیار شما قرار می‌دهد.

  1. محتوای موردنظر را به تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی خود اضافه کنید!

اکنون زمان آن رسیده است که محتوای خود را به تقویم محتوای ایجاد شده در مرحله قبل اضافه کنید! در واقع این بخش مهم‌ترین مرحله ایجاد تقویم محتوا است. این مرحله نیاز به تحقیق و آزمایش دارد تا بدانید کاربران چه محتوایی را دوست دارند و چه محتوایی بر روی کاربران بیشترین تاثیر را دارد. اگر صفحه شما تازه‌کار است، می‌توانید از پیج رقیبان کمک بگیرید و محتوایی که بیشترین تعامل را داشته است را وارد تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی خود کنید.

یک تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی شامل چه چیزهایی می‌شود؟

در این مرحله باید تمام جزئیات مربوط به محتوا وارد شود؛ مثلاً ممکن است بخواهید در کنار انتشار محتوا در اینستاگرام، آن را در سایت خود هم منتشر کنید یا با استفاده از ایمیل مارکتینگ آن را برای کاربران خود ارسال کنید. شبکه‌های توزیع محتوا به همراه روز انتشار آن باید کاملاً دقیق در تقویم محتوا نوشته شوند تا بتوانید بهترین نتیجه را از تقویم محتوای خود بگیرید.

یک نکته! اگر حجم زیادی از محتوا را به صورت ماهانه منتشر می‌کنید و در شبکه‌های اجتماعی مختلفی فعال هستید، پیشنهاد می‌کنم چندین تقویم محتوا ایجاد کنید یا همان یک تقویم محتوا را تقسیم‌بندی کنید. این کار به مدیریت راحت‌تر و افزایش نرخ تبدیل کمک زیادی می‌کند! البته اگر حجم کار زیاد است، بهتر است از چند تولیدکننده محتوا برای تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید که در این صورت می‌توانید برای هر یک از شبکه‌های اجتماعی خود، تقویم محتوای جداگانه ایجاد کنید و آن را در اختیار تولیدکننده محتوای آن شبکه قرار دهید.

  1. زمان تحقیق، تولید و انتشار پست‌های تقویم محتوا رسیده است!

اکنون که تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی خود را ایجاد کرده‌اید، زمان تولید پست‌ها رسیده است. برای تولید پست‌ها می‌توانید از ابزارهای مختلفی برای طراحی تصاویر مربوط به پست‌های شبکه اجتماعی خود بپردازید. در این بخش به بررسی برخی از ابزارها می‌پردازیم:

  • کتاب‌خانه فایل‌های گرافیکی و انتشار خودکار محتوا در شبکه‌های اجتماعی با ابزار‌ PromoRepublic

یکی از ابزارهای بسیار کاربردی و مفید برای طراحی پست‌های مربوط به شبکه‌‌های اجتماعی، ابزار PromoRepublic است. این سایت هزاران قالب بصری برای تولید پست‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید هر نوع پستی را برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی خود نظیر اینستاگرام منتشر کنید. جالب است بدانید تمام طرح‌ها توسط طراحان و بازاریابان اینترنتی طراحی شده است و کاملاً استاندارد هستند. با انتخاب هر یک از این طرح‌ها می‌توانید به صورت کاملاً آنلاین و به کمک ویرایشگر این سایت تغییرات موردنظر خود را در رنگ‌بندی یا قرار دادن متن روی تصویر اعمال کنید.

یکی از قابلیت‌های بسیار عالی این ابزار که آن را از ده‌ها سایت دیگر متمایز می‌کند، قابلیت انتشار پست‌ها به صورت خودکار و در زمان مشخص در شبکه‌های اجتماعی است! مثلاً می‌توانید پست خود را طراحی کنید و پس از اتصال صفحه اینستاگرام خود، اطلاعات پست را به آن بدهید تا در همان زمان مشخص در صفحه شما منتشر شود. این سایت از شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و لینکدین پشتیبانی می‌کند. البته این ابزار رایگان نیست اما تنها با هزینه 5 دلار در ماه می‌توانید 5 صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی را به آن متصل کنید.

  • طراحی گرافیک با RelayThat

یکی از ابزارهای بسیار عالی برای طراحی گرافیک، سایت RelayThat است. با استفاده از این سایت می‌توانید از فایل‌های گرافیکی طراحان استفاده کرده و با سرعتی بالا یک تصویر گرافیکی بسیار عالی تولید کنید. با استفاده از این ابزار به سرعت می‌توانید سایز تصویر خود را انتخاب کنید، پس‌زمینه آن را مشخص کرده و متن دلخواه خود را بر روی آن بچسبانید.

تقویم محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

سپس آن را بر اساس تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی خود در صفحات خود منتشر کنید.

  • تیم تولید محتوای خود را با Trello مدیریت کنید!

در بخش‌های قبلی سایت Trello را به صورت کلی معرفی کردیم اما جزئیات آن را در این بخش بررسی می‌کنیم! ترلو یکی از ابزارهای آنلاین بسیار مفید و حرفه‌ای است که با استفاده از آن می‌توانید تیم تولید محتوای خود را مدیریت کنید. تفاوت این ابزار با سرویس‌های گوگل نظیر Google Docs این است که یک محیط کاربرپسند و گرافیکی‌تر به شما ارائه می‌کند. همچنین می‌توانید زمان انتشار یک محتوا را برای کارمندان خود مشخص کنید تا یک روز قبل از آن برای آن‌ها اعلانی ارسال شود. همچنین در این ابزار می‌توانید دسته‌بندی‌هایی ایجاد کنید و هر دسته‌ را با رنگ دلخواه خود مشخص کنید! اگر از نسخه رایگان استفاده می‌کنید، می‌توانید تا حجم محدودی فایل پیوست کنید و در صورت نیاز به فضای بیشتر، می‌توانید از اکانت‌های تجاری این سایت استفاده کنید.

مزیت این ابزار وجود اپلیکیشن‌های موبایل است! شما می‌توانید اپلیکیشن‌های اندروید یا IOS این سایت را نصب کنید و از طریق موبایل خود، تیم محتوا را مدیریت کنید. صدها امکانات رایگان دیگر در اختیار شما قرار دارد که پیشنهاد می‌کنم برای یک بار هم که شده از این سایت استفاده کنید. زیرا به راحتی می‌توانید هر آن‌چه را که می‌خواهید با تیم خود به اشتراک بگذارید و در هر جای دنیا که باشید، موارد موردنیاز از طریق آن در دسترس شما خواهد بود.

  • زمان‌بندی انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی با ابزار SmarterQueue

حتماً تا این‌جای مقاله متوجه شده‌اید که زمان انتشار یک محتوا، یکی از مهم‌ترین بخش‌های تقویم محتوا در شبکه‌های اجتماعی است. اما زمان کاری افراد گاهی اوقات آن‌قدر محدود است که فرصت نمی‌کنند این کار را به صورت منظم انجام دهند؛ بنابراین یا باید فرد جدیدی را استخدام کنند یا از ابزارها استفاده کنند. استخدام فرد جدید نیازمند بودجه و سرمایه لازم است اما استفاده از ابزارها به صورت رایگان است یا اگر هم هزینه‌ای داشته باشد، بسیار ناچیز خواهد بود.

تقویم محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

یکی از ابزارهایی که به شما در زمینه زمان‌بندی انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی کمک زیادی می‌کند، ابزار SmarterQueue است. با استفاده از این ابزار می‌توانید اطلاعات محتوای خود را به آن بدهید و زمان انتشار را هم مشخص کنید! این ابزار به صورت خودکار در همان زمان مشخص شده، محتوای شما را در شبکه اجتماعی موردنظر منتشر می‌کند.

  1. پیگیری انتشار پست‌ها در زمان مشخص‌شده

بخشی از تقویم محتوای شما را زمان انتشار پست تشکیل می‌دهد! بنابراین لازم است تا انتشار پست‌ها را در همان زمان مشخص‌شده پیگیری کنید. گاهی اوقات ابزارها دچار اختلال می‌شوند و پست شما را در همان زمان منتشر نمی‌کنند؛ البته این مورد بسیار کم پیش می‌آید اما گاهی خود شما زمان انتشار پست را دقیق انتخاب نکرده‌اید که در این صورت هم پست شما در همان زمان منتشر نمی‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنم در همان زمانی که پست خود را برای انتشار آماده‌ کرده‌اید، به صفحه خود در شبکه‌‌های اجتماعی سر بزنید تا از انتشار آن مطمئن شوید.

برای اطمینان از این مورد کافی است یک ستون در تقویم محتوای خود ایجاد کنید و پس از انتشار آن محتوا، در جلوی ستون پست مربوطه تیک بزنید. همچنین اگر از ابزاری نظیر Trello استفاده می‌کنید، کافی است تاریخ انتشار را مشخص کنید و پس از انجام، آن را تیک بزنید:

تقویم محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

در تصویر بالا تیک مربوط به زمان انجام و انتشار محتوا در Trello ایجاد شده است و به معنای انتشار محتوا در همان زمان مشخص است.

داشتن تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارهایی که به آینده کاری خود اهمیت می‌دهند و به دنبال رشد همه جانبه شبکه‌های اجتماعی خود هستند، اهمیت بسیار زیادی دارد. برای داشتن یک تقویم محتوای موفق باید اطلاعات خوبی از کسب‌وکار خود داشته باشید. این در حالی است که کسب‌وکارهای تازه‌کار اطلاعاتی برای آنالیز ندارند و نمی‌توانند یک تقویم محتوای موفق داشته باشند؛ نگران نباشید! اگر چه رقیبان شما کارتان را مشکل می‌کنند، اما در برخی مواقع کمک زیادی هم به شما می‌کنند. مثلاً در زمینه ایجاد تقویم محتوا می‌توانید به صفحات اجتماعی یا سایت رقیبان بروید و پست‌های محبوب آن‌ها را پیدا کنید. مخاطبان هدف شما و رقیبان تقریباً یکی است! بنابراین اگر کاربران هدف یک پست از صفحه رقیب شما را دوست دارند، حتماً همان پست را در صفحه شما هم دوست خواهند داشت و می‌توانند تعامل خوبی با آن برقرار کنند.

در نهایت باید تقویم محتوای خود را بر اساس اهداف آنالیز کنید! باید ببینید که چقدر توانسته‌اید در رسیدن به اهداف خود موفق باشید. باید توجه داشته باشید که تقویم محتوا یا هر فعالیتی که در شبکه‌های اجتماعی خود انجام می‌دهید، بدون داشتن هدف مفید نخواهد بود! در این دو دسته از اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت را به همراه مثال‌های آن بررسی کردیم که امیدواریم مفید واقع شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به برسی کامل یک تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی پرداختیم تا اگر قصد دارید محتوای کسب‌وکارتان را سازماندهی کنید، به راحتی بتوانید یک تقویم محتوا تولید کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنم تقویم خود را با استفاده از ابزارهای دیجیتال نظیر سایت Trello ایجاد کنید تا در هر زمانی که نیاز داشتید، بتوانید اطلاعات تقویم محتوا را با همکاران خود به اشتراک بگذارید. مهم‌ترین مسئله در تقویم محتوا، زمان انتشار پست‌ها است! ابزارهای دیجیتال و آنلاین مزیتی که نسبت به ابزارهای دیگر مانند نرم‌افزار اکسل دارند، این است که می‌توانند پیش از رسیدن زمان مشخص‌شده برای انتشار پست‌ها، به شما یادآوری کنند تا اگر یادتان رفته باشد آن پست را طراحی و تولید کنید، پیش از زمان مشخص‌شده دست به کار شوید.

اکنون شما بگویید! اگر از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی یا حتی اطلاع‌رسانی کسب‌وکارتان استفاده می‌کنید، بنظرتان تقویم محتوا چه مزیت‌هایی برایتان دارد و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید تا بتوانیم این مقاله را کامل‌تر کنیم.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر