اینستاگرام مهم‌ترین کانال بازاریابی اینترنتی برای مدیران کسب‌وکارهای اینترنتی به شمار می‌رود و هر چقدر پرسونای مشتری یک کسب‌وکار در اینستاگرام بیشتر باشد، فروش آن کسب‌وکار بیشتر می‌شود! به عبارت ساده‌تر هر چقدر فالوورهای واقعی یک کسب‌وکار در اینستاگرام بیشتر باشد، آن کسب‌وکار شانس بیشتری برای افزایش فروش و مخاطبان دارد. مهم‌ترین مسئله برای کسب‌وکارها در اینستاگرام، میزان تعامل کاربران است! هرچقدر تعامل کاربران بیشتری باشد، شانس شما نیز برای افزایش مشتریان بیشتر است. شما هم به عنوان مدیر یک کسب‌وکار اینترنتی به دنبال افزایش تعامل کاربران در اینستاگرام هستید؟ در این مقاله می‌خواهیم به بررسی 7 روش موثر در افزایش تعامل کاربران در اینستاگرام بپردازیم.

 افزایش تعامل کاربران در اینستاگرام

مدیریت یک کسب‌وکار اینترنتی را برعهده دارید و می‌خواهید تعداد مشتریان و فروش شما بیشتر شود؟ همچنین برای افزایش فروش می‌خواهید از روش افزایش تعامل کاربران در اینستاگرام استفاده کنید؟ پس همراه ما باشید تا سراغ اصل مطلب برویم!

 افزایش تعامل کاربران در اینستاگرام

  1. رفتار فالوورهای خود را دنبال کنید!

رفتار فالوورهایتان چگونه است؟ دنبال کردن فالوورهای خود با دنبال کردن رفتار آن‌ها کاملاً متفاوت است! دنبال کردن فالوورها به معنای فالو کردن آن‌ها‌ اما دنبال کردن رفتار فالوورها به معنای پاسخ‌گویی به نیازهای آن‌ها است. اگر مخاطبان شما در زیر پست‌هایتان از شما سوال می‌پرسند، حتماً برای پاسخ‌گویی به سوالات آن‌ها زمان کافی بگذارید و تمام سوالات را پاسخ دهید. اگر برای مشاوره به دایرکت شما مراجعه می‌کنند، آن‌ها را راهنمایی کنید و سپس محصولات یا خدمات خود را به آن‌ها پیشنهاد دهید. همچنین اگر زمان بیشتری دارید، به صفحه آن‌ها مراجعه کنید، یک یا دو پست از پست‌هایشان را لایک کنید و در نهایت یک کامنت مرتبط در زیر یکی از پست‌های آن‌ها درج کنید. تمامی این موارد با استفاده از ربات اینستاگرام امکان‌پذیر است اما اگر به صورت دستی این کار را انجام دهید، تعامل کاربران بیشتر افزایش پیدا می‌کند! مثلاً ربات اینستاگرام تنها قادر به درج یک کامنت مشخص (معمولاً کامنت‌های تبلیغاتی) در زیر پست‌ها است اما اگر به صورت دستی کامنت بگذارید، به راحتی می‌توانید کامنت مرتبط با آن پست درج کنید. حتی اگر از کاربری دعوت به دنبال‌ کردن صفحه اینستاگرام خود نکنید، در صورت مرتبط بودن کامنت شما با پست آن کاربر به صفحه شما مراجعه کرده و شما را دنبال می‌کند.

تعامل بیشتر نیازمند به چالش کشیدن کاربران است! در واقع تنها با دعوت از کاربران برای دنبال کردن صفحه شما نمی‌توانید تعامل خوبی بدست بیاورید؛ باید بتوانید در تمامی پست‌های خود کاربران را به چالش بکشید. مثلاً با درج یک نظرسنجی از فکر و خلاقیت کاربران خود استفاده کنید و نظر آن‌ها را بدانید. شاید لازم نباشد از نظر آن‌ها برای مدیریت کسب‌وکار خود استفاده کنید اما می‌توانید کسب‌وکار خود را با توجه به نظر کاربران مدیریت کنید! درک این موضوع کمی برایتان پیچیده شد؟ بگذارید کمی ساده‌تر بیان کنیم! منظور ما از این جمله این است که شما باید فعالیت‌ها، سرویس‌ها و خدمات خود را با توجه به علاقه کاربران انجام دهید؛ مثلاً اگر قصد تولید محتوا برای اینستاگرام دارید و می‌خواهید به سوالات کاربران در قالب ویدئو پاسخ بدهید، باید سوالاتی که بیشتر از شما پرسیده شده است را پاسخ بدهید! اگر به دنبال پاسخ‌گویی به سوالاتی که کاربران کمتر پرسیده‌اند باشید، قطعاً تعامل خوبی بدست نخواهید آورد. با استفاده از ابزارهای مختلف اینستاگرام به راحتی می‌توانید فعالیت‌های خود را آسان‌تر کنید؛ مثلاً با استفاده از ابزار Question در استوری می‌توانید از نظر کاربران خود بهره‌مند شوید. جالب است بدانید در استوری تعامل کاربران بسیار بیشتر از پست‌ها است! مثلاً تعداد کامنت‌های کاربران در زیر پست‌ها بسیار کمتر از پاسخ کاربران در ابزار Question است.

ابزار Question در استوری اینستاگرام

بسیاری از کاربران از طریق دایرکت با شما ارتباط برقرار می‌کنند که اگر حجم پیام‌های آن‌ها زیاد باشد، شاید نتوانید به همۀ آن‌ها پاسخ بدهید یا پاسخ‌گویی زمان زیادی از شما بگیرد! استفاده از پاسخ سریع اینستاگرام (Quick Replies) به شما کمک می‌کند تا بتوانید پاسخ‌هایی را آماده کنید و در هنگام گفتگو با کاربران از طریق دایرکت، از پاسخ‌های سریع استفاده کنید. بسیاری از کاربران سوالات مشترکی از شما می‌پرسند یا تنها قصد تشکر دارند؛ کافی است یک پیام آماده برای پاسخ به آن‌ها تهیه کنید و برای کاربرانی که قصد تشکر از شما دارند، پیام مربوط به آن را ارسال کنید. با این کار تعامل کاربران افزایش پیدا می‌کند؛ البته توجه داشته باشید که پاسخ‌ شما مصنوعی نباشد تا کاربران حس رضایت کامل نسبت به پاسخ‌گویی شما پیدا کنند. هدف ما از پاسخ‌های آماده، برقراری ارتباط با کاربران در کمترین زمان ممکن است؛ اگر بخواهید تنها انجام وظیفه کنید و یک پاسخ غیرصمیمی و نامرتبط به کاربر ارسال کنید، ممکن است تعامل کاربران نه تنها افزایش پیدا نکند، بلکه کمتر شود.

  1. در اینستاگرام سبک و استایل منحصر به فرد برند خود را داشته باشید!

هر کسب‌وکاری به دنبال معرفی برند خود به کاربران است! اگر مدیریت یک صفحه اینستاگرامی را برعهده دارید که می‌خواهید برندسازی کنید، از سبک و استایل اختصاصی خود استفاده کنید. مثلاً هر فرد چهره، صدا، پوشش و… خاص خود را دارد که شما افراد مختلف را با مشخصات همان فرد می‌شناسید! حال اگر کسب‌وکارها را به افراد مختلف تشبیه کنیم، هر کسب‌وکار باید استایل خاص خود را داشته باشد؛ مثلاً کارمندان یک شرکت باید لباس فرم خاص خود را داشته باشند؛ البته منظور ما از لباس فرم صرفا کت‌وشلوار نیست! لباس فرم شما می‌تواند یک تیشرت با لوگوی کسب‌وکار شما باشد. هنگامی که کاربران با برند یک کسب‌وکار آشنا شده باشند، به راحتی می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و این مسئله به افزایش تعامل کاربران در اینستاگرام خود کمک زیادی می‌کند. اگر به صفحه دیجی‌کالا در اینستاگرام سر بزنید، متوجه تعداد زیاد کامنت‌های آن نسبت به رقبا می‌شوید؛ دلیل آن چیست؟ قطعاً دلیل آن شناخته‌تر بودن برند دیجی‌کالا نسبت به سایر رقیبان است که سبب افزایش تعامل کاربران در اینستاگرام شده است.

از طرف دیگر بروز بودن عملکرد صفحه شما برای کاربران مهم است! اگر در یک زمینه خاص فعالیت می‌کنید، باید ترندهای جدید را در اختیار کاربران قرار دهید؛ مثلاً انتشار عکس‌های مد سال 2017 در سال 2019 کار چندان جالبی نیست و تعامل کاربران کاهش پیدا می‌کند. سعی کنید تصاویر مد و لباس همان سال و ماه را در همان زمان منتشر کنید تا کاربران تعامل بیشتری با شما داشته باشند. افزایش تعامل به معنای افزایش مشتری و افزایش مشتری به معنای افزایش فروش و درآمد کسب‌وکار اینترنتی شما است.

اگرچه اینستاگرام یک پلتفرم تصویری و ویدئویی است، اما نحوۀ نگارش متن نیز اهمیت زیادی دارد! کاربران پس از دیدن تصاویر یا ویدئو، کدام بخش از پست را مشاهده می‌کنند؟ اگر تصاویر و ویدئو نظر کاربران را جلب کند، به سراغ کپشن آن می‌روند! حال اگر کپشن شما بتواند نظر آن‌ها را جلب کند، کاربران برای شما کامنت می‌گذارند و این مسئله به افزایش تعامل کاربران در اینستاگرام کمک می‌کند، اما اگر کپشن شما جذاب نباشد کاربران پست شما را لایک نمی‌کننند، برای شما کامنت نمی‌گذارند و اگر در درازمدت کپشن‌های شما نتواند نظر آن‌ها را جلب کند، ممکن است شما را آنفالو کنند.

  1. استفاده از تبلیغات اسپانسر (Promote) اینستاگرام

تا چند سال پیش تبلیغات اینستاگرام به صورت دستی و از طریق صفحات مختلف انجام می‌شد، اما در یکی دو سال گذشته ابزار Promote به اینستاگرام اضافه شد که کمک زیادی به افزایش تعامل صفحات می‌کند. این ابزار که به شما کمک می‌کند تا بتوانید با پرداخت هزینه، پست‌های خود را به عنوان تبلیغات به میلیون‌ها کاربر نمایش دهید و آن‌ها را به صفحه خود منتقل کنید. با انتقال کاربران به صفحه خود، اگر محتوای بصری جذابی برای نمایش به کاربران داشته باشید، شما را دنبال کرده و با درج کامنت یا لایک کردن به افزایش تعامل صفحه شما کمک می‌کنند. این ابزار همان بخش تبلیغات فیسبوک است و از زمانی که اینستاگرام توسط فیسبوک خریداری شد، بخش تبلیغاتی فیسبوک و شبکه اینستاگرام ادغام شده است؛ با فعال شدن Promote اینستاگرام، فرصت بسیار خوبی برای افزایش تعامل صفحات مختلف به وجود آمد. یادتان نرود ابزار Promote تنها یکی از رسانه‌های افزایش تعامل کاربران است؛ شما از کانال‌های دیگری نظیر سایت، صفحات مختلف اینستاگرام، ایمیل مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل توئیتر و… برای افزایش تعامل صفحه اینستاگرام خود استفاده کنید. اگر نیاز به خدمات تبلیغات اسپانسر اینستاگرام دارید، می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

  1. نحوه خرید از کسب‌وکار خود را با استفاده از استوری اینستاگرام به کاربران بیاموزید!

بسیاری از کاربران به محصول یا خدمات کسب‌وکار شما نیاز دارند اما نمی‌دانند چگونه باید محصول شما را خریداری کنند! در صفحاتی که نحوه خرید از کسب‌وکارشان برای کاربران مشخص نیست، بخش بزرگی از مشتریان خود را از دست می‌دهند. ابزار استوری اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا بتوانید نحوه خرید از سایت را مرحله به مرحله، به کاربران نمایش دهید. آموزش خرید از سایت را می‌توانید با تهیه یک ویدئو یا تهیه چندین اسکرین‌شات به کاربران نمایش دهید! پس از درج استوری، آن را در بخش Highlights قرار دهید تا برای همیشه در دسترس کاربران باشد. اگرچه ویدئوی استوری بسیار کوتاه (15 ثانیه) است، اما توجه داشته باشید که این موضوع به شما کمک می‌کند تا به صورت خلاصه به کاربران آموزش دهید تا حوصله آن‌ها سر نرود؛ از طرف دیگر می‌توانید به تعداد دلخواه ویدئو بگذارید! یعنی اگر ویدئوی شما 150 ثانیه است، می‌توانید ده ویدئوی 15 ثانیه‌ای در استوری خود قرار دهید.

در استوری‌های خود از داستان‌های جذاب استفاده کنید! مثلاً می‌توانید به جای کلمه “راهنمای خرید” از کلمه “سفرِ خرید” استفاده کنید. با این کار توجه مخاطبان شما جلب می‌شود و می‌توانید نحوه خرید محصول یا خدمات کسب‌وکارتان را به آن‌ها آموزش دهید. همیشۀ سعی کنید از داستان‌ها و کلمات جذاب برای نمایش استوری به کاربران استفاده کنید تا تعامل آن‌ها افزایش بیشتری پیدا کند.

  1. آنالیز لینک‌های موجود در صفحه اینستاگرام

یکی از چالش‌های بزرگ اینستاگرام برای کسب‌وکار این است که نمی‌توان در آن لینک‌های قابل کلیک قرار داد. در شبکه‌های اجتماعی دیگر شما به راحتی می‌توانید لینک موردنظر خود را به صورت زنده و قابل‌ کلیک درج کنید و کاربران به راحتی بر روی آن کلیک کنند؛ با کلیک کاربران بر روی لینک وارد صفحه موردنظر شما می‌شوند. بازاریابی اینترنتی اهداف مختلفی دارد که در هر کدام از آنها، آنالیز لینک‌ها از مهم‌ترین فاکتورهای آن است. در اینستاگرام امکان درج لینک تنها به دو بخش محدود می‌شود:

  • درج لینک در بیوی اینستاگرام؛ این نوع لینک هیچ‌گونه محدودیتی ندارد و می‌توان آن را بر روی اکانت‌های پرایوت، معمولی و تجاری درج کرد.
  • درج لینک در استوری؛ این نوع لینک تنها برای اکانت‌های تجاری که بالای 10K فالوور دارند، قابل قرار دادن است.

عدم قابلیت درج لینک آن را به یک محیط لذت‌بخش برای کاربران تبدیل کرده است؛ زیرا صاحبان کسب‌وکار نمی‌توانند تبلیغات خود را به صورت مستقیم به کاربران نمایش دهند. با این وجود اینستاگرام بهترین شبکه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در ایران است و افراد زیادی با استفاده از آن پرسونای مشتری کسب‌وکار خود را جذب می‌کنند. آیا می‌خواهید از تاثیر مثبت اینستاگرام در کسب‌وکار خود استفاده کنید، باید بدانید راه موفقیت این است که با وجود محدودیت‌ها کار کنید؛ یعنی اگر می‌خواهید با استفاده از اینستاگرام کسب‌وکار خود را به سودآوری بالا برسانید، باید از امکانات محدودی که اینستاگرام در اختیار شما قرار داده است، استفاده کنید.

مهم‌ترین مسئله در استفاده از لینک‌ها، آنالیز لینک‌ها است! یعنی بدانید بر روی هر لینک چند بار کلیک شده است و از این تعداد کلیک چند نفر به مشتری تبدیل می‌شوند. نحوه استفاده از لینک‌ها کاملاً به استراتژی بازاریابی، تعداد فالوورها، نوع کسب‌وکار و… بستگی دارد؛ مثلاً صفحه‌ای که زیر 10K فالوور دارد، باید از لینک بیو استفاده کند اما کسب‌وکاری که بالای 10K فالوور دارد، به راحتی می‌تواند لینک خود را در استوری قرار دهد.

برای آنالیز لینک‌ها کافی است از یک ابزار کوتاه‌کننده لینک که قابلیت آنالیز دارد استفاده کنید. سرویس goo.gl یک ابزار حرفه‌ای، کاربردی و قدرتمند است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید لینک‌های خود را کوتاه کنید و در صفحه اینستاگرام خود درج کنید. همچنین می‌توانید لینک کوتاه شده خود را در پایان محتوای پست‌ها قرار دهید تا کاربرانی که از اپلیکیشن اینستاگرام استفاده می‌کنند، آن را در مرورگر موبایل خود تایپ کنند؛ کاربران دسکتاپ (کاربرانی که با استفاده از لپ‌تاپ یا کامپیوتر به سایت اینستاگرام مراجعه می‌کنند) نیز به راحتی می‌توانند لینک موجود در پایان محتوای هر مطلب را در صفحه جدیدی از مرورگر خود کپی کنند و از آن صفحه بازدید کنند.

یک نکته! بسیاری از کاربران اینستاگرام از اپلیکیشن موبایل استفاده می‌کنند؛ اگر بخواهند بر روی لینک کلیک کنند، آن را در مرورگر موبایل خود باز می‌کنند. بنابراین باید توجه داشته باشید صفحه لینکی که در پیج اینستاگرام خود قرار می‌دهید، باید کاملاً واکنش‌گرا بوده تا در موبایل نمایش درستی داشته باشد. اگر صفحه درج شده به درستی در موبایل نمایش داده نشود، کاربران آن صفحه را می‌بندند و مشتریان زیادی را از دست خواهید داد.

  1. ایجاد فروشگاه در اینستاگرام و افزایش فرصت فروش محصول با برچسب خرید

یکی از قابلیت‌هایی که اخیراً به اینستاگرام اضافه شده است، قابلیت ایجاد فروشگاه در اینستاگرام است! اگر شما در فیسبوک یا Shopify یک فروشگاه فعال دارید، می‌توانید محصولات خود را به صورت مستقیم در اینستاگرام به فروش برسانید. اگر بتوانید محصول خود را به صورت مستقیم در اینستاگرام بفروشید، تعامل کاربران افزایش پیدا می‌کند؛ از طرفی پرسونای مشتری و فروش شما نیز افزایش می‌یابد و به راحتی می‌توانید کسب‌وکار اینترنتی خود را متحول کنید. کاربران در اینستاگرام به محتوای غنی اهمیت بسیار زیادی می‌دهند! اگر می‌خواهید برای محصول خود بازاریابی کنید، ابتدا به کاربران محتوای خوب ارائه کنید؛ مثلاً درباره تاثیر آن محصول در کار یا زندگی افراد سخن بگویید و در نهایت محصول خود را معرفی کنید. این کار به افزایش فروش محصولات کمک زیادی می‌کند و می‌توانید محصول خود را به صورت مستقیم از طریق اینستاگرام به فروش برسانید. اگر تنها تصاویری از محصول خود منتشر کنید و یک لینک خرید برای کاربران قرار دهید، میزان فروش شما بسیار کم خواهد بود! زیرا شما ابتدا باید کاربر را در مورد تاثیر آن محصول راهنمایی کنید و حس خرید کاربران را تحریک کنید، سپس به آن‌ها بگویید اگر به این محصول نیاز دارند، می‌توانند از کسب‌وکار اینترنتی شما آن محصول را تهیه کنید.

استفاده از یک روش روان‌شناختی؛ هدیه دادن به مشتریان و کاربران فعال

یک آمار خیره‌کننده! تاکنون فکر کرده‌اید که چه تعداد از کاربران برای خرید محصول بر روی لینک برچسب خرید کلیک می‌کنند؟ بیش از 90 میلیون کاربر فعال در ماه! این تعداد در حالی است که تنها تعداد محدودی از صفحات اینستاگرام برچسب خرید را بر روی پست‌های خود فعال کرده‌اند. بنابراین فعال‌سازی تگ خرید بر روی محصولات صفحه اینستاگرام یک شانس بسیار بزرگ برای افزایش فروش کسب‌وکارهای اینترنتی است.

  1. استفاده از یک روش روان‌شناختی؛ هدیه دادن به مشتریان و کاربران فعال

در موارد قبلی بیشتر به ابزارهایی که اینستاگرام در اختیار شما قرار می‌دهد، پرداختیم. اما چرا از اصول روان‌شناختی کاربران استفاده نکنیم؟ همۀ ما به عنوان یک انسان از هدیه گرفتن خوشحال می‌شویم. چرا به کاربران خود هدیه ندهیم تا اعتماد آن‌ها را برای خرید محصولات یا خدمات جلب کنیم؟ به این کار تقویت تعامل کاربران با تقویت حس مثبت آن‌ها می‌گویند؛ شما می‌توانید یک حس خوب را در کاربران تقویت کنید. در واقع باید به مخاطبان خود نشان دهید که برایتان ارزشمند هستند! مثلاً محصول ویژه خود را به ازای منشن کردن دوستان توسط کاربران و قرار دادن بنر محصول در صفحه خود به یک یا چند نفر از آن‌ها به قید قرعه‌کشی هدیه بدهید. با این‌ کار هم محصول خود را تبلیغ می‌کنید، هم تعامل کاربران خود را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهید.

ارسال پیامک تکی و انبوه از طریق اینترنت (آموزش کامل)

نحوه اجرای یک مسابقه به نوع کسب‌وکار شما و پرسونای مشتری بستگی دارد اما به صورت کلی در تمامی کسب‌وکارها می‌توان یک مسابقه موفق راه‌اندازی کرد. سعی کنید مسابقه اینستاگرامی خود را از طریق سایر روش‌ها نیز به مخاطبان اطلاع‌رسانی کنید تا آن‌ها را نیز به صفحه اینستاگرام خود منتقل کنید. از طرف دیگر باید از تمامی امکانات اینستاگرام استفاده کنید؛ مثلاً از ویدئو، عکس، استوری، لایو، IGtv و… برای اطلاع‌رسانی مسابقه، نحوه انجام، نحوه قرعه‌کشی و نحوه تحویل هدیه استفاده کنید. در هنگام قرعه‌کشی نیز می‌توانید از قابلیت لایو اینستاگرام استفاده کنید تا اعتماد کاربران نسبت به شما کامل شود. همچنین می‌توانید لایو خود را به IGtv نیز اضافه کنید تا کاربران در مسابقات بعدی بتوانند از درست انجام شدن مسابقه قبلی اطمینان داشته باشند.

انتخاب هدیه نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و باید متناسب با پرسونای مشتری باشد؛ مثلاً اگر صفحه شما مربوط به فروشگاه موبایل است، می‌توانید یک موبایل یا لوازم جانبی آن نظیر هنزفری هدیه بدهید. همچنین هدیه دادن یک کیف پول در صفحه‌ فروشگاه موبایل با توجه به پرسونای مشتری اصلاً کار درستی نیست و سطح کیفیت مسابقه و میزان تعامل کاربران را در آن کاهش می‌دهد.

نتیجه‌گیری

در سال‌های گذشته تعامل کاربران به معنای فالو کردن و لایک پست‌ها بود اما در سال 2018 و 2019 این تعریف، یک تعریف کامل نیست. در سال اخیر ابزاری به اسم Save post در اینستاگرام اضافه شد که کاربران می‌توانستند پست مورد علاقۀ خود را ذخیره کنند و دوباره آن را ببینند. با اضافه شدن امکانات جدید به اینستاگرام، تعریف تعامل کمی پیچیده‌تر شد و به معنای میزان رابطه کاربران با صفحه شما است! یعنی کاربران چقدر صفحه شما را می‌بینند؛ همچنین اینستاگرام میزان علاقه آن‌ها به شما و میزان تعامل صفحه شما را اندازه‌گیری می‌کند. هر چقدر مشارکت کاربران با صفحه شما بیشتر باشد، صفحه شما از تعامل بیشتری برخوردار است. بنابراین باید سعی کنید به صورت کاملاً منظم پست‌های صفحه اینستاگرام خود را منتشر کنید و با روش‌های بیان شده در این مقاله، تعامل کاربران خود را افزایش دهید.

شما از چه راه‌کاری برای افزایش تعامل کاربران استفاده می‌کنید؟ در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا این مقاله‌ را کامل‌تر کنیم.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر