اینستاگرام، یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های مجازی پرطرفدار در سراسر جهان است که تنوع محتوایی در آن بسیار بالاست. کنترل این تعداد کاربر، نیازمند قوانینی دقیق است که روی اجرای آن‌ها، نظارت دائم وجود داشته باشد. قوانین اینستاگرام، روی مسائلی همچون سن کاربران، نوع محتوایی که منتشر می‌کنند و میزان فعالیت هر کاربر سایه افکنده است. 

زیر پا گذاشتن هر یک از قوانین، می‌تواند منجر به حذف شدن محتواها و یا بسته شدن موقت و دائمی صفحه شود. برخی از این قوانین، تحت نظارت مستقیم خود اینستاگرام هستند. مانند تعداد لایک، کامنت، فالو و آنفالو و دیگر فعالیت‌های یک اکانت که در طول بازه زمانی کوتاهی اتفاق می‌افتد. اعضای فعال و معتبر اینستاگرام می‌توانند عدم رعایت برخی قوانین مانند سن کاربران و محتوای تولید شده توسط آن‌ها را به اینستاگرام گزارش دهند.

به هر صورت برای فعالیت در هر فضایی، لازم است با قوانین آن آشنایی داشته باشیم تا دچار مشکل نشویم. قوانین و خط قرمز‌های اینستاگرام، برای ایجاد فضایی امن و سالم طراحی شده‌اند. گاهی ممکن است ندانسته از برخی اصول پیروی نکنیم و دچار مشکل شویم. به همین جهت، در این مقاله به بررسی قانون‌های اینستاگرام پرداخته‌ایم. اگر شما هم جزو کاربران دائمی و حرفه‌ای این برنامه هستید، با ما همراه باشید.

قوانین اینستاگرام

قوانین اینستاگرام برای عضویت اولیه

برای ورود به فضای اینستاگرام و عضویت در آن حتما باید یک سری اصول و قوانین اولیه را رعایت کنید. در صورت نداشتن شرایط لازم، ممکن است بتوانید اکانت تشکیل دهید، اما پس از مدتی با الگوریتم‌های این پلتفرم شناسایی شده و حذف خواهید شد. همچنین در صورتی که قصد دارید به عنوان کاربری حرفه‌ای در این فضا فعالیت داشته باشید، حتما نکات زیر را در نظر بگیرید.

۱- شرایط سنی ورود به اینستاگرام

یکی از قوانین مهمی که برای عضویت در اینستاگرام وجود دارد، شرط سنی است. برای عضویت در این شبکه اجتماعی باید حتما بیشتر از ۱۳ سال سن داشته باشید.

این شرط، با سال تولدی که در ابتدا وارد می‌کنید بررسی می‌شود. با این حال امکان دارد که برخی افراد درباره سن خود روراست نباشند و عددی غیرواقعی را برای ثبت نام وارد کنند. اینستاگرام چنین صفحاتی با گزارش دیگر کاربران بررسی می‌کند و پس از شناسایی دقیق، آن‌ها را مسدود می‌نماید.

این شرط برای حفظ کودکان از آسیب‌هایی است که ممکن است در این فضا وجود داشته باشد. بنابراین تا حد ممکن سعی نکنید با دور زدن آن، برای کودکان اکانت شخصی بسازید. همچنین اگر اکانتی را مشاهده کردید که به سن صاحب آن مشکوک هستید، روی اکانت رفته و سه نقطه گوشه سمت راست را انتخاب کنید. از این بخش، گزینه report را بزنید و سپس، گزینه report account را انتخاب کنید. در نهایت، گزینه آخر یعنی It may be under the age of 13 را انتخاب کنید تا اینستاگرام صفحه را در اولویت بررسی قرار دهد. بر اساس قوانین، تشکیل اکانت جعلی با هویت یک کودک زیر ۱۳ سال بدون اطلاع والدین او نیز خلاف قوانین است و می‌توانید آن را به اینستاگرام گزارش کنید.

قانون سن در اینستاگرام

۲- قانون اطلاعات کاربری در اینستاگرام

برای داشتن اکانت معتبر در اینستاگرام، لازم است که اطلاعات ورودی شما کاملا صحیح و معتبر باشند. این اطلاعات شامل ID، نام کاربری، اطلاعات پروفایل و اطلاعات تماس هستند. برای تشکیل یک صفحه اینستاگرامی شخصی، حتما از نام خود استفاده کنید. صفحات بدون نام پس از مدتی بسته خواهند شد. همچنین در صورتی که از نام جعلی استفاده کنید، ممکن است صاحب اصلی آن نام شما را به عنوان اکانت ناامن به اینستاگرام معرفی کند.

ID هر اکانتی باید شامل حروف، اعداد و علامت‌های نقطه (.) یا underline (ـ) باشد. سعی کنید آیدی انتخابی را به گونه‌ای تنظیم کنید که به نام کاربری شما شباهت نسبی داشته باشد. حتی در صورت استفاده از نام مستعار، آیدی مشابهی برگزینید. این کار اعتبار بیشتری به اکانت شما خواهد داد. در نظر داشته باشید که بخش بزرگی از امنیت اینستاگرام، توسط کاربران آن تامین می‌شود. بنابراین پیجی که نزد کاربران معتبر باشد، از نظر خود پلتفرم هم معتبر خواهد بود. 

تغییر اطلاعات پروفایل از جمله نام کاربری و آیدی، طبق قوانین اینستاگرام محدودیت‌هایی دارد. بر اساس این محدودیت، شما در هر ۱۴ روز، تنها دوبار می‌توانید اطلاعات اکانت خود را تغییر دهید. همچنین تغییر بیش از حد این اطلاعات، موجب می‌شود که شما به عنوان اکانت ناامن و جعلی شناخته شوید. بنابراین در انتخاب اولیه نهایت دقت را داشته باشید و تا حد ممکن، سعی کنید تغییر نام ندهید. 

گزارش کاربران برای رعایت قوانین اینستاگرام

۳- تصویر پروفایل اینستاگرام

یکی از مواردی که ممکن است بسیاری از افراد به آن توجه نکنند، تصویری است که به عنوان پروفایل کاربری از آن استفاده می‌کنید.

در قدم اول،‌ باید بدانید که نداشتن تصویر پروفایل، از اعتبار اکانت شما می‌کاهد و ممکن است جعلی به نظر برسید. در قدم دوم، باید در انتخاب تصویر مناسب دقت کنید. بهترین پیشنهاد این است که از تصویر خود به عنوان عکس پروفایل استفاده کنید. صفحه شخصی شما در اینستاگرام، مثل کارت شناسایی، شخصی‌ است و باید نشان دهنده هویت خودتان باشد.

در صورتی که به هر دلیلی، نمی‌توانید از عکس خود استفاده کنید، سراغ عکس اشخاص دیگر نروید! استفاده از تصاویر بازیگران، افراد مشهور و غیر مشهور و هر شخص دیگری،‌ مصداق جعل هویت است. چنانچه این کار در صفحه‌ای مشاهده شود، صاحب عکس می‌تواند از آن اکانت شکایت کند. بنابراین در انتخاب تصاویر خود نهایت دقت را به خرج دهید تا دچار سردرگمی نشوید.

قوانین اینستاگرام برای فعالیت کاربران

بخش مهمی از خط قرمز‌های اینستاگرام، ناظر بر نحوه فعالیت کاربران در این پلتفرم است. در قدم اول باید بدانید که نداشتن فعالیت در این شبکه، به معنای جعلی بودن اکانت شما است. در واقع اگر هیچ محتوایی منتشر نکنید، کامنتی ننویسید یا پستی را لایک نکنید، یک صفحه جعلی به شمار می‌آیید. بنابراین سعی کنید از راه‌های سالم در صفحه خود فعالیت داشته باشید. با این حال، فعالیت‌های موجود در این شبکه مجازی هم محدودیت‌هایی دارند که باید رعایت شود. به عنوان مثال محدودیت آنفالو در اینستاگرام به شما اجازه نمی‌دهد که در روز، بیشتر از تعداد خاصی اکانت را از لیست دنبال شوندگان حذف کنید. در ادامه به بررسی این قوانین خواهیم پرداخت.

۱- قوانین اینستاگرام برای محدودیت آنفالو و فالو

بر اساس قانون‌های جدید اینستاگرام در سال ۲۰۲۲، شما نمی‌توانید در یک ساعت، بیشتر از ۱۰ اکانت را فالو یا آنفالو کنید. در صورت انجام این کار، اکانت شما به عنوان صفحه جعلی یا ربات شناخته خواهد شد. همچنین این محدودیت در طول یک روز، ۲۰۰ فالو و آنفالو است. حداکثر تعداد آنفالو در اینستاگرام در طول یک روز ۱۰۰ عدد و برای فالو هم همین تعداد است. در صورتی که بخواهید بیش از این تعداد صفحه را فالو یا آنفالو کنید، تا زمانی که ۲۴ ساعت به پایان برسد، محدود خواهید شد.

۲- قانون محدودیت تعداد لایک در اینستاگرام

یکی از محدودیت‌های مهم اینستاگرام، این است که در هر روز نمی‌توانید بیشتر از ۱۰۰۰ پست را لایک کنید. اگر به تازگی وارد این شبکه اجتماعی شده‌اید، بهتر است بدانید که طبق قوانین این پلتفرم، در هر ساعت تنها می‌توانید ۳۰۰ پست را لایک کنید و این میزان، در یک روز نهایتا تا هزار لایک می‌رسد. سعی کنید پشت سر هم و به صورت بی‌وقفه، چند پست را لایک نکنید. با این کار، اینستاگرام ممکن است به هویت واقعی شما شک کرده و اکانت را محدود کند.

قانون اینستاگرام برای لایک

۳- چهارچوب‌های کامنت‌گذاری در قوانین اینستاگرام

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که به کامنت مارکتینگ علاقه زیادی دارند. این روش، یکی از راه‌های عالی برای تبلیغات است اما باید حواستان به محدودیت اینستاگرام هم باشد. طبق قوانین، در هر روز باید نهایتا ۲۰۰ کامنت زیر پست‌های مختلف بنویسید. این کامنت‌ها می‌توانند تا ۲۲۰۰ کلمه داشته باشند. توجه داشته باشید که استفاده از کامنت‌های بسیار طولانی طبق قوانین مشکلی ندارد، اما مخاطب را به خود جذب نمی‌کند. همچنین استفاده از ایموجی بدون متن در کامنت‌های متعدد، مورد پسند اینستاگرام نیست، زیرا عملکرد شما را مانند یک ربات جلوه می‌دهد. سعی کنید طی یک ساعت، بیش از ۵۰ کامنت منتشر نکنید تا احتمال محدود شدنتان کمتر شود. 

۴- محدودیت‌های کپشن‌نویسی در اینستاگرام

برای نوشتن کپشن در ابتدا سعی کنید که از محتوای مرتبط با تصویر استفاده کنید. متن پست، نباید بیشتر از ۲۲۰۰ کلمه باشد، اگر نیاز به فضای بیشتری داشتید، می‌توانید از بخش کامنت‌ها برای ادامه متن استفاده کنید. همچنین در هر پست نباید بیش از ۲۰ نفر را تگ یا منشن کنید. توجه داشته باشید که عبور کردن از این مقادیر، باعث می‌شود که صفحه شما به صورت کلی قابلیت انتشار نداشته باشد.

۵- قانون هشتگ‌گذاری در اینستاگرام

یکی از نکات مهم درباره نوشتن هشتگ این است که حتما باید از هشتگ‌های مرتبط با پست و استوری استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که از هشتگ‌های ممنوعه مانند نام مواد مخدر، شرط‌بندی و قمار، واژه‌های خشونت آمیز و هر محتوای اسپم دیگری استفاده نکنید. در اینستاگرام، شما می‌توانید بین ۱ تا ۳۰ هشتگ در یک کامنت یا کپشن استفاده کنید. همچنین می‌توانید کامنت‌ها را به زبان‌های مختلف بنویسید. استفاده از ۳ تا ۱۰ هشتگ زیر یک پست استانداردترین حالت ممکن است. بیشتر از این مقدار، ممکن است باعث شود که اینستاگرام شما را به عنوان ربات تشخیص دهد.

قانون هشتگ‌های اینستاگرام

۶- تعدادلاگین مجاز روی یک اکانت طبق قوانین اینستاگرام

یکی از قانون‌های مهم اینستاگرام برای حفاظت از حریم خصوصی و امنیت کاربران، این است که نباید روی یک اکانت تعداد زیادی ورود با دستگاه‌های مختلف انجام شود. محدودیت لاگین در اینستاگرام، اجازه نمی‌دهد که چند IP مختلف همزمان روی یک حساب کاربری فعال باشند. طبق این محدودیت، بهتر است نهایتا با سه دستگاه وارد اکانت خود شوید. همچنین توجه داشته باشید که ورود قدیمی‌تر، به عنوان ورود معتبر شناخته خواهد شد.

۷- تعداد اکانت‌ اینستاگرام مجاز روی یک گوشی

از جمله محدودیت‌هایی  که اینستاگرام برای کاربران خود قائل شده‌است، تعداد اکانت‌هایی است که می‌توانند در طول بازه زمانی مشخص با یک دستگاه تلفن همراه ایجاد کنند. طبق این قانون، شما می‌توانید در بازه زمانی یک روزه، می‌توانید ۵ اکانت جدید با گوشی خود ایجاد کنید. اگر بخواهید به صورت همزمان از تمامی اکانت‌ها استفاده کنید، دیگر قادر به ایجاد اکانت جدید نخواهید بود. در غیر این صورت، پس از گذشت بازه ۲۴ ساعته، می‌توانید از حساب‌های کاربری قبلی خارج شده و حساب‌های جدیدی بسازید.

قوانین اینستاگرام برای تولید محتوا

اینستاگرام برای محتواهایی که کاربران در این فضا منتشر می‌کنند هم قوانینی وضع کرده است. با توجه به تعداد کاربران بسیار بالا و میلیون‌ها محتوا که روزانه در این پلتفرم منتشر می‌شود، نظارت دقیق روی تمامی محتواها کار بسیار دشواری است. به همین دلیل در این راستا هم تکیه اصلی اینستاگرام به گزارش‌هایی است که از کاربران مختلف دریافت می‌کند. تصاویر، ویدئوها و محتواهای متنی که در این شبکه منتشر می‌شوند باید از اصول خاصی پیروی کنند. عدم رعایت این اصول، در نهایت منجر به بسته شدن صفحه خواهد شد.

۱-خرید و فروش لوازم ممنوعه

در اینستاگرام می‌توان تجارت کرد و به فروش محصولات مختلف پرداخت. اما این کار محدودیت‌هایی دارد، به این معنا کهطبق قوانین اینستاگرام،‌ فروش مواد مخدر در این پلتفرم جرم است. همچنین خرید و فروش اسلحه (با مجوز یا بدون مجوز) نباید در این شبکه مجازی انجام شود. فروش حیوانات زنده (نایاب و غیرنایاب) هم ممنوع است. این موارد نه تنها از اینستاگرام حذف می‌شوند، بلکه می‌توان آن‌ها را به مراجع قانونی هم گزارش داد. بنابراین در صورت مشاهده چنین محتواهایی، حتما آن را Report کنید تا اینستاگرام سریع‌تر طبق قوانین وارد عمل شود.

قوانین اینستاگرام برای خرید و فروش

۲- فحاشی و توهین به افراد و گروه‌ها

توهین به افراد مختلف در دایرکت، کامنت‌ها، استوری‌ها و پست‌ها در اینستاگرام قابلیت پیگیری دارد. همچنین در صورتی که فرد یا گروهی را در محتواهای خود مورد توهین و تمسخر قرار دهید، اینستاگرام با شما برخورد خواهد کرد. این توهین‌ها می‌تواند شامل محتواهای نژادپرستانه، عقیدتی، جنسیتی و هرگونه آزار کلامی و رفتاری دیگر مانند تهمت، تمسخر، فحاشی و … باشد.

۳- محتوای خشونت آمیز و حساس

منتشر کردن ویدئوها و تصاویری که نشان‌دهنده خشونت علیه خود یا دیگران باشد، طبق قوانین اینستاگرام ممنوع است. در این راستا، افرادی که محتوای تهدید‌آمیز منتشر می‌کنند نیز مورد برخورد قرار خواهند گرفت. هرگونه تهدید به آسیب زدن به خود یا دیگران، در محتواهای اینستاگرام غیرقانونی است. همچنین انتشار تصاویری که نشان‌دهنده خشونت علیه حیوانات است هم پیگیری می‌شود. تصاویر و ویدئوهایی که نشان‌دهنده جراحت، آسیب، آزار و موارد این‌چنینی باشند نیز توسط اینستاگرام محدود یا حذف خواهند شد.

۴- عکس، موسیقی، ویدئو و متن کپی شده از دیگران

قانون کپی‌رایت یکی از قوانین اینستاگرامی سفت و سخت است که روی آن نظارت دقیقی وجود دارد. به گونه‌ای که اگر محتوایی با موسیقی، تصویر یا متن کپی شده منتشر کنید، احتمال حذف شدن آن طی حداکثر ۲۴ ساعت، بسیار بالاست. البته راهکارهایی برای رفع این مشکل وجود دارد، زیرا گاهی شما از یک عکس استفاده کرده‌اید اما آن را به نام خود نزده‌اید. در چنین شرایطی، کافی است نام صاحب اصلی اثر را در کپشن درج کنید تا دچار مشکل نشوید. همچنین می‌توانید از سایت‌های دانلود موسیقی و عکس بدون کپی‌رایت استفاده کنید.

قانون کپی‌رایت در اینستاگرام

۵- برهنه گرایی و تصاویر مستهجن

انتشار تصاویری که دارای محتوای جنسی و مستهجن باشد در اینستاگرام ممنوع است. این نوع پست‌ها اغلب توسط خود اینستاگرام شناسایی شده و حذف می‌شوند. در صورتی که محتواهای این چنینی در صفحه تکرار شود،‌ کل اکانت مسدود شده و از دسترس خارج می‌گردد. اگر چنین محتوایی را در این پلتفرم مشاهده کردید، می‌توانید آن را به اینستاگرام گزارش کنید.

۶- قمار، شرط بندی و باج‌گیری

هرگونه شرط‌بندی و دریافت پول بابت این کار در اینستاگرام غیرقانونی است. بر اساس قوانین بین‌المللی، این صفحات به هیچ وجه صلاحیت فعالیت‌های مالی و تجاری را ندارند و باید مورد برخورد قانونی قرار گیرند. در همین راستا، درج کلمات جایزه، پول، هدیه، مسابقه و مواردی از این دست، ممکن است موجب حذف شدن پست یا استوری شما شود. همچنین در صورتی که اکانتی اقدام به اخاذی و باج‌گیری کند، می‌توان آن را به اینستاگرام گزارش داد. این موارد نیز علاوه بر اینستاگرام،‌ از طریق پلیس هم قابل پیگیری هستند.

سخن نهایی

اینستاگرام پلتفرمی پرمخاطب و جذاب است که روزانه، کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. این فعالیت‌ها برای قرار گرفتن در مسیر درست، نیاز به قوانینی دارند. در این شبکه اجتماعی، قانون‌هایی وجود دارد که کاربران را به صورت نامحسوس کنترل می‌کند. قوانین اینستاگرام از فعالیت‌های رباتی، غیراخلاقی و غیرقانونی جلوگیری می‌کند.

هدف از وضع این قوانین، حفظ امنیت کاربران و ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت‌های مختلف است. با این حال گاهی ممکن است ناآشنا بودن با این قوانین، باعث مشکلات جدی شود. برای جلوگیری از مشکلاتی مانند محدود شدن یا بسته شدن صفحه، بهتر است با این قوانین آشنا باشید تا ندانسته، قوانین را نقض نکنید. همچنین با اطلاع از این قانون‌ها، می‌توانید اکانت‌های ناامن را شناسایی کرده و آن‌ها را به اینستاگرام گزارش دهید. در این مقاله از دیدوگرام، قوانین اصلی و مهم اینستاگرام را به شما معرفی کردیم. امیدواریم این موارد در عملکرد بهتر به عنوان یک کاربر مجازی به شما کمک کند.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر