اینستاگرام با بیش از 1 بیلیون کاربر در سراسر جهان و البته محبوبیتی که بین ما ایرانی‎ها پیدا کرده، بستر بسیار مناسبی برای بازاریابی و پیاده کردن استراتژی­‎های کسب­ و کار است. در عین حال شاید به راحتی بتواند بیزینس‎­های بزرگ را قربانی اشتباهات کوچک کند. در دیدوگرام هدف ما این هست که شما راه را اشتباه نروید. پس دوره راه اندازی کسب و کار اینستاگرامی آماده کردیم که از صفر تا 100 مسیر را به شما یاد بدهیم. تا هم به کسب درآمد از اینستاگرام برسید هم بتوانید فالوورهای خودتان را بالا ببرید. دوره زیر را از دست ندهید:

>وبینار رایگان آموزش ادمینی اینستاگرام
وبینار رایگان آموزش ادمینی اینستاگرام کسب درآمد از خانه با موبایل فقط با ادمینی اینستاگرام!
ثبت نام رایگان پس زمینه پروموت

اگر بازاریابی در اینستاگرام را خوب بلد نیستید و  فکر می‎­کنید اشتباهاتی دارید که باعث این اتفاق شده اند بهتر است در این مقاله با ما همراه باشید. در این‌جا به بررسی 3 اشتباه مهم بازاریابی در اینستاگرام می‌پردازیم. پس این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید.

  1. استفاده نادرست از هشتگ اینستاگرام

در سال 2018، اینستاگرام قابلیت جدیدی به اپلیکیشن موبایل خود اضافه کرد. قرار دادن هشتگ در بیو به طوریکه  قابل کلیک کردن و دنبال کردن پست های مربوط به آن هشتگ باشد. اشتباهی که بسیاری از کاربران مرتکب می‎شوند قرار دادن تعداد زیادی هشتگ در بیو پر.فایل است، درست مشابه کاری که معمولا در توییتر انجام می­‎دهند. اما چرا این کار ایدهی خوبی نیست؟

نکته ی اول این است که هشتگ­‎های بیو شما هیچ تاثیری در نتایج جستجوی اینستاگرام ندارند. در واقع اگر کسی در اینستاگرام کلید واژه‎­ای را جستجو کند، اثری از بیو شما (به همراه هشتگ­‎هایی که در آن قرار داده‎­اید) در نتایج جستجو نخواهد بود! در واقع تنها فیلدهایی که موتور جستجوی اینستاگرام اسکن می­‎کند، نام و شناسه کاربری هستند.

نکته ی دوم در این مورد که نه تنها کمکی نمی‎کند بلکه می‎تواند برای شما مشکل ساز شود این است که با قرار دادن هشتگ­‎های محبوب اینستاگرام یا هشتگ­‎هایی که به محتوای صفحات دیگر هدایت می‎­کنند، مراجعه کنندگان صفحه خود را به سمت صفحات دیگر منحرف می‎­کنید! بله به همین سادگی. بگذارید با یک مثال مساله را روشن کنم. فرض کنید شما یک عکاس هستید و از هشتگ #عکاسی یا #Photography در بیو خود استفاده می‎­کنید. زمانی که افراد روی هشتگ کلیک کنند در واقع صفحه ی شما را ترک کرده و به سمت میلیون‎­ها پست دیگر که به شما و صفحه تان مرتبط نیست هدایت می‎شوند. به نظر نمی‎­آید هیچ دلیل قانع کننده­‎ای برای بیرون انداختن و منحرف کردن افراد از صفحه ی خود، آن هم به این شکل داشته باشید!

نکته ی آخر این است که لیستی از هشتگ‎­ها در بیو اینستاگرام به نظر غیر حرفه‎­ای می‎­آید و معمولا نمی‎تواند برای ترغیب فالوئرهای جدید موفق عمل ­‎کند.

بنابراین برای اینکه دچار این مشکلات نشوید، در بیو خود از هشتگ استفاده نکنید. البته ممکن است در مواردی این کار به نفع شما تمام شود. مثلا اگر از هشتگ یک برند که مرتبط به برند یا بیزینس خود شما است استفاده کنید، می‎­توانید از این طریق مخاطبانتان را به سمت محتواهای بیشتری درباره‎ی خودتان هدایت کنید. پروفایل زیر مثال خوبی از استفاده‎ی صحیح از هشتگ در بیو اینستاگرام است.

  1. پست گذاشتن بدون داشتن استراتژی محتوا

خیلی­‎ها مطالب رندومی را پست می­‎کنند که هیچ گونه تطابقی با استراتژی آنها ندارد. درحالیکه به جای پست کردن مطالب رندوم و یا توجه به اینکه مخاطبان شما دنبال چه مطالبی هستند، باید حواستان باشد که از استراتژی خودتان پیروی کنید.  برای این کار اول سراغ Instagram Analytics بروید و اگر چیزی در این مورد نمی‎دانید ابتدا پست تحلیل صفحات اینستاگرام استفاده از ابزار Instagram insights را بخوانید. سپس پست­‎های قبلی خود را بررسی کنید تا بتوانید پاسخ مخاطبان به انواع مدیا (متن یا ویدیو)، موضوعات (بیزینس یا سرگرمی) و همچنین تاثیر نهایی آنها (تبلیغاتی یا حمایتی) را مقایسه و تحلیل کنید.

شما به دنبال وجه مشترک هستید:

  • چه محتوای بصری مخاطب شما را بیشتر جذب کرده است؟
  • چه موضوعاتی مورد تایید و علاقه ی اکثریت است؟
  • آیا فیلتر، پس زمینه و یا استایل به خصوصی وجود دارد که اکثر مخاطبان آن را ترجیح دهند؟

به محض اینکه متوجه شوید چه معیارهایی پاسخ گوی نیاز شماست، می‎­توانید از پست­‎های موفقتان کمک بگیرید و محتواهای بصری دارای المان­‎های مشابه آنها تولید کنید. برای روشن کردن این فرآیند فرض کنید شما مربی تغذیه هستید وInstagram Analytics  نشان می‎دهد که مخاطبان شما توصیه‎های سلامت و تناسب اندام را که به آنها یاد می‎­دهد چگونه تغذیه درستی داشته باشند بدون آنکه احساس ضعف کنند، وعده­‎های غذایی را کم کنند و یا بیرون غذا خوردن را ترک کنند بیشتر دوست دارند. شما می­‎توانید پستی درباره اینکه چگونه چیزی را که می­‎خوریم دوست داشته باشیم ولی در عین حال وزن کم کنیم، بنویسید. سپس به جای تولید محتواهای بی ربط، قسمتی از پستتان را که با نتایج تحلیلیتان تطابق دارد برای تولید محتواهای بصری دیگر به کار ببرید و به این ترتیب از شر پست‎های نامربوطی که جز به هم زدن استراتژی صفحه‎تان و بی علاقه کردن و پراندن فالوئرها فایده‎ی دیگری ندارند، خلاص شوید.

  1. اولویت دادن به تعداد فالوئر­ها به جای میزان مشارکت آنها

یکی دیگر از تصورات اشتباه این است که با زیاد شدن تعداد مخاطبان، تعداد مشتری‎ها نیز زیاد می‎شود. درحالیکه توجه نمی­‎شود آیا مخاطبان قبلی به مشتری تبدیل شده‎­اند یا نه! در واقع در اینجا کیفیت مخاطبان بر کمیت آنها اولویت دارد و راه حل نه افزایش تعداد فالوئرها بلکه تامین فالوئرهای فعلی به نحوی است که به مشتری تبدیل شوند و این با فهمیدن اینکه چرا مخاطبان فعلی، شما را دنبال می‎کنند میسر است. چگونه؟ با مخاطبان خود صحبت کنید! به تک تک کامنت‎­ها پاسخ بدهید، با همه در دایرکت مسیج خود گفت‎و‎گو داشته باشید و تمامی پاسخ‎­ها به نظرسنجی‎­هایتان را دنبال کنید. اگر می­‎خواهید با آوردن این بهانه که “من دوست دارم با بقیه صحبت کنم اما کسی با من صحبت نمی­‎کند یا کامنتی نمی­‎گذارد” خود را توجیه کنید باید اول به این سوال پاسخ دهید که خودتان چه تعداد کامنت برای دیگران نوشتید یا چند بار برای کسی دایرکت ارسال کرده‎­اید؟! ما قانون X10 را باور داریم: اگر دوست دارید یک نفر برای شما کامنت بنویسد، 10 کامنت در پست­‎های دیگران بنویسید و به همین شکل اگر می­‎خواهید یک نفر به شما دایرکت دهد، برای 10 نفر پیام دایرکت ارسال کنید. زمانی که با فالوئرهای خود تعامل می­‎کنید، آنها را بهتر می­‎شناسید و وقتی آنها را بهتر بشناسید متوجه می­‎شوید چگونه بهتر است با آنها صحبت کنید و در نهایت پی می‎­برید که چطور به آنها کمک کنید.

پس اگر زمانی نیاز به مشتری بیشتری داشتید، فکر زیاد کردن تعداد فالوئرها را از سرتان بیرون کنید. در عوض گفت‎و‎گوی عمیق و کاربردی با مخاطبان فعلی خود داشته باشید و مشکلاتشان را حل کنید. به این شکل، در بین انبوهی از صفحات که سرویس یا محصولی مشابه شما ارائه می‎­دهند، شما تنها انتخاب مخاطبانتان خواهید­بود چرا که شما آنها را عمیقا می­‎شناسید، با آنها صحبت می‎­کنید و به شکل متفاوتی به آنها کمک می­‎کنید.

نکته آخر: تکیه بر خودکارسازی

امروزه بسیاری اینستاگرام را به چشم کاری که به شکل خودکار باید به آن رسیدگی کرد، نگاه می‎کنند. آنها تمام کارها را زمان بندی می­‎کنند ولی در انتها پاسخ دادن به کامنت­‎ها را فراموش کرده و این مساله آنها را از تعامل در اینستاگرام که بسیار مهم است دور می­‎کند.

به عنوان حرف آخر، خلاصه‎ای از راهکارهای متمرکز ماندن روی این مساله را بررسی می­‎کنیم که برخی از آنها قبلا در پست روش‌های افزایش تعامل کاربران در بخش استوری اینستاگرام بررسی شده بودند:

  • سوال بپرسید و مخاطبان را دعوت به مشارکت کنید. اگر می‎­خواهید مخاطبانتان بیشتر مشارکت کنند، شما نیز آنها را به تعامل بیشتر تشویق کنید و نشان دهید که از صحبت با آنها خوشحال هستید. می‎­توانید از طریق این گفت‎و‎گو‎ها نکات زیادی را از مشتریان ثابت خود یاد بگیرید.
  • با پست کردن مطالب مختص اینستاگرام حس ارزشمند بودن به مخاطبانتان القاء کنید. به جای اشتراک گذاری محتوایی از سایر کانال­‎های بازاریابیتان، یک مطلب خاص، دست اول و یا یک کد تخفیف و جایزه تنها برای بازدیدکنندگان استوری­‎های اینستاگرامتان در نظر بگیرید.
  • به تمامی کامنت‎­ها و پیام‎­ها در اسرع وقت پاسخ دهید. عادت کنید که پیام‎­های دایرکت خود را چند نوبت در طی روز چک کنید. ممکن است کار زیادی به نظر برسد ولی مردم به دنبال برقراری ارتباط با شما هستند و همین کاری که برای شما تنها چند ثانیه­‎ طول خواهد کشید، برای آنها بسیار ارزشمند بوده و فراموش نخواهند کرد.

به محض اینکه بازاریابان، اینستاگرام را راهی برای ایجاد ارتباطات گسترده بدانند تا ابزاری برای فروش، می‎توانند از قدرت ارتباط با مخاطبانشان بهره ببرند. حال آنکه این مخاطبان شانس بیشتری برای تبدیل شدن به مشتری و معرفی مشتریان دیگر به صفحه شما را دارند.

نتیجه گیری

بازاریابی در اینستاگرام پیوسته در حال تغییر است. چیزی که امروزه به نظر کارآمد می‎­آید ممکن است فردا عکس آن ثابت شود. بنابراین به سادگی ممکن است تصمیماتی گرفته شود که شما را به بیراهه بکشاند پس داشتن اطلاعات دقیق درباره درست و غلط این مسیر می­‎تواند بسیار با اهمیت باشد.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر