اینستاگرام با داشتن بیش از 400 میلیون کاربر فعال در ماه و بیش از 80 میلیون پست به صورت روزانه به یکی از شبکه‌های مناسب برای بازاریابی کسب‌وکار اینترنتی تبدیل شده است. با استفاده از این شبکه می‌توانید تعامل کاربران خود را افزایش دهید و کسب‌وکار اینترنتی خود را به اهدافش نزدیک کنید. مسابقه اینستاگرامی یکی از کارهایی است که به افزایش تعامل کاربران کمک زیادی می‌کند؛ اما راه‌اندازی مسابقه اینستاگرامی قواعد و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که برای داشتن یک مسابقه اینستاگرامی موفق باید تمام این قواعد را رعایت کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی راه‌اندازی مسابقه اینستاگرامی بپردازیم که با استفاده از آن می‌توانید مشارکت کاربران صفحه اینستاگرامی خود را افزایش دهید. افزایش مشارکت و تعامل کاربران یک صفحه اینستاگرام به معنای افزایش مخاطبان کسب‌کار اینترنتی و افزایش فروش محصولات یا خدمات است.

دنبال راه انداختن یک مسابقه اینستاگرامی هستید؟ تصمیم درستی گرفته‌اید. چون کاربران اینستاگرام عاشق مسابقه هستند. اگر یک مسابقه جذاب راه بیندازید، بدون شک فالوورهای زیادی جذب می‌کنید. البته اگر دنبال افزایش فالوور اینستاگرام و بالابردن درآمدتان هستید، ما دوره راه اندازی کسب و کار اینستاگرامی برای شما آماده کرده‌ایم. تجربه سال‌ها فعالیت دیدوگرام در اینستاگرام و راه اندازی مسابقه و کمپین را می‌توانید در دوره زیر تجربه کنید:

>وبینار رایگان آموزش ادمینی اینستاگرام
وبینار رایگان آموزش ادمینی اینستاگرام کسب درآمد از خانه با موبایل فقط با ادمینی اینستاگرام!
ثبت نام رایگان پس زمینه پروموت

برندسازی کسب‌وکار اینترنتی با ایجاد یک مسابقه اینستاگرامی

مهم‌ترین مسئله برای کسب‌وکارهای اینترنتی برندسازی است! برندسازی یعنی برند کسب‌وکار خود را به کاربران بیشتری معرفی کنیم. در مسابقه اینستاگرامی تعداد زیادی از افراد شرکت می‌کنند و هر یک از آن‌ها بارها و بارها نام برند شما را می‌بینند. با این همه مزایا چرا از یک مسابقه اینستاگرامی برای برندسازی کسب‌وکار استفاده نمی‌کنید؟ قطعاً یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش مخاطبان یک کسب‌وکار، برگزاری مسابقه اینستاگرامی است و با استفاده از آن می‌توان به توسعه کسب‌وکار پرداخت.

برندسازی کسب‌وکار اینترنتی با ایجاد یک مسابقه اینستاگرامی

برای بازاریابی یک کسب‌وکار اینترنتی در اینستاگرام باید سعی کنید مخاطبان خود را به چالش بکشید و با استفاده از روش‌های مختلف آن‌ها را به مشارکت در صفحه خود دعوت کنید. ایجاد مسابقه اینستاگرامی، ایجاد نوعی چالش و مشارکت برای کاربران است که می‌توانید علاوه بر افزایش تعامل کاربران، به افزایش پرسونای مشتری کسب‌وکار خود نیز کمک کنید. برای راه‌اندازی یک مسابقه اینستاگرامی موفق، باید برخی چهارچوب‌ها و قوانین را رعایت کنید تا بتوانید به بیشترین موفقیت در کمپین خود برسید. این چهارچوب‌ها چه چیزهایی هستند و چگونه می‌توان آن را در یک مسابقه اینستاگرامی پیاده‌سازی کرد؟ در بخش بعدی به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

چگونه یک مسابقه اینستاگرامی برگزار کنیم؟

برگزاری مسابقه اینستاگرامی نیازمند دانستن برخی از نکات و چهارچوب‌ها است. همچنین برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی باید برنامه‌ریزی‌شده باشد تا بتواند شما را هدفتان برساند! هدف شما از برگزاری مسابقه اینستاگرامی چیست؟ داشتن هدف اولین قدم برای راه‌اندازی یک مسابقه اینستاگرامی است؛ در ادامه به بررسی 12 مورد اساسی که در موفقیت مسابقه اینستاگرامی تاثیر زیادی دارد، می‌پردازیم:

 

چگونه یک مسابقه اینستاگرامی برگزار کنیم؟

  1. تعیین هدف از برگزاری مسابقه اینستاگرامی

در کسب‌وکار اینترنتی خود برای انجام هر کاری، باید هدفی داشته باشید. در واقع بدون داشتن هدف نمی‌توانید میزان موفقیت خود را اندازه بگیرید! در مسابقه اینستاگرامی نیز باید هدفی برای شما وجود داشته باشد؛ این هدف برای هر صفحه اینستاگرامی متفاوت است و این تفاوت‌ها سبب می‌شود تا روش برگزاری مسابقه اینستاگرمی برای هر کسب‌وکار، متفاوت باشد. هدف شما باید به موازات هدف کسب‌وکارتان و علاقه فالوورهای شما باشد! فرقی ندارد که هدف شما از برگزاری مسابقه اینستاگرامی افزایش فالوورهای جدید یا افزایش تعامل کاربران فعلی است، فقط داشتن هدف اهمیت دارد.

برخی از این اهداف عبارتند از:

  • افزایش فالوورهای یک صفحه اینستاگرامی
  • افزایش تعامل کاربران
  • برندسازی برای کسب‌وکارهای مختلف
  • افزایش فروش محصولات یک کسب‌وکار

این 4 هدف مهم‌ترین اهداف کسب‌وکارهای مختلف از راه‌اندازی یک مسابقه اینستاگرامی هستند؛ به عنوان مدیر یک صفحه اینستاگرامی یا مدیر کسب‌وکار، هدف خود را از راه‌اندازی مسابقه اینستاگرامی مشخص کنید. هدف شما می‌تواند یک یا چند مورد از لیست بالا باشد! تعداد آن مهم نیست، مهم آن است که اهداف خود را مشخص کنید و آن را بر روی یک صفحه کاغذ بنویسید؛ در نهایت می‌توانید میزان موفقیت خود را برای اهداف مشخص‌شده اندازه‌گیری کنید.

  1. مخاطبان هدف خود را بشناسید!

مخاطبان صفحه اینستاگرام شما چه کسانی هستند و بیشتر به چه پست‌هایی علاقه دارند؟ به صفحه اینستاگرام خود نگاهی بیندازید! کاربران بیشتر با کدام پست‌های شما تعامل برقرار کرده‌اند؟ به عبارت ساده‌تر کدام پست‌ها را بیشتر لایک کرده و برای آن کامنت گذاشته‌اند؟ همیشه در یک صفحه برخی از پست‌ها برای کاربران محبوب‌تر هستند و برخی دیگر، نظر کاربران را کمتر جلب کرده‌اند. تعامل بیشتر در برخی پست‌ها و تعامل کمتر کاربران با پست‌های دیگر یک نشانه است تا در مسابقه اینستاگرامی خود استفاده کنید! پستی که بیشترین لایک را دریافت کرده است، بیشترین محبوبیت را در میان فالوورهای شما دارد و موضوع مسابقه اینستاگرامی شما می‌تواند بر اساس پست‌های محبوب شما باشد.

اگر صفحه اینستاگرام شما مربوط به یک کسب‌وکار اینترنتی است، باید مخاطبان کسب‌وکار خود را نیز بشناسید؛ مثلاً اگر آن‌ها بخش خاصی از جامعه را تشکیل می‌دهند و نیاز به افزایش فالوورهای صفحه اینستاگرام خود دارید، باید در هنگام تبلیغات باید از منابعی که چنین جامعه هدفی دارند استفاده کنید.

با یک مثال کاربردی موافق هستید؟ فرض کنید می‌خواهید تعداد دنبال‌کنندگان صفحه مربوط به رستوران را افزایش دهید؛ برای این صفحه می‌توانید در صفحات آشپزی، افراد فعال در زمینه تست غذا و به صورت کلی صفحاتی که در زمینه آشپزی و رستوران فعالیت میکنند، تبلیغات کنید. دلیل آن نیز مشخص کنید! جامعه هدف و مخاطبان شما افرادی هستند که صفحات رستوران‌ها، آشپزی و… را دنبال می‌کنند و هنگامی که در این صفحات تبلیغات می‌دهید، به راحتی می‌توانید فالوورهای خود را به صورت هدفمند افزایش دید. از طرف دیگر اگر در یک شهر خاص فعالیت می‌کنید، باید از صفحاتی که بیشترین مخاطبان آن‌ها در شهر موردنظر هستند، استفاده کنید.

  1. روش شرکت کردن کاربران در مسابقه اینستاگرامی را مشخص کنید.

برای جذب شرکت‌کننده‌های مسابقات اینستاگرامی از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟ روش‌های زیاید برای شرکت کردن کاربران در مسابقه اینستاگرامی وجود دارد اما روش‌ها باتوجه به هدف شما متفاوت هستند. برخی از مسابقات برای افزایش تعامل کاربران همان صفحه ایجاد می‌شوند اما هدف برخی دیگر از مسابقات، افزایش تعداد فالوورهای آن صفحه است. بنابراین روش شما باید متناسب با هدف شما باشد! اگر هدف خود را از برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی مشخص کرده‌اید، در همین بخش روش‌های مختلف جذب را بشناسید و از یکی از آن‌ها استفاده کنید:

روش شرکت در مسابقه اینستاگرامی

  • ارسال عکس به صورت مستقیم توسط کاربران: اگر می‌خواهید یک مسابقه اینستاگرامی راه‌اندازی کنید که هدف شما افزایش تعامل کاربران فعلی صفحه اینستاگرام است، روش ارسال عکس توسط کاربران برای شما مناسب است. مثلاً فرض کنید در ایام نوروز می‌خواهید یک مسابقه اینستاگرامی در زمینه بهترین عکس سفره نوروز برگزار کنید؛ کاربران با ارسال عکس از سفره نوروز خود می‌توانند در مسابقه شرکت کنند و شما به بهترین عکس از نظر داوران یا کاربران صفحه هدیه بدهید.
  • انتشار یک عکس به همراه هشتگ خاص: یکی از بهترین روش‌های راه‌اندازی مسابقه اینستاگرام این است که از کابران بخواهید یک عکس را به همراه هشتگ خاص منتشر کنند. مثلاً اگر مدیریت یک فروشگاه گل‌ و گیاه را برعهده دارید، می‌توانید از کاربران بخواهید از گل و گیاه خود عکس بگیرند و آن را به همراه هشتگ خاص منتشر کنند. منظور ما از هشتگ خاص، هشتگی است که در اینستاگرام استفاده نشده است و با استفاده از آن می‌توانید تمامی پست‌های مربوط به مسابقه خود را مشاهده کنید.
  • تگ کردن صفحه شما در پست شرکت‌کنندگان مسابقه: اگر به دنبال افزایش فالوورهای صفحه خود هستید، می‌توانید از آنها بخواهید برای شرکت در مسابقه یک پست با شرایط موردنظرتان منتشر کنند و شما را در آن تگ کنند.
  • دنبال کردن صفحه شما: برخی از صفحات می‌خواهند تعداد فالوورهای خود را افزایش دهند و هدف دیگری ندارند! چنین صفحاتی می‌توانند به کاربران بگویند که با دنبال کردن صفحه می‌توانند در مسابقه شرکت کنند؛ سپس با استفاده از ابزارهای مختلف بین تمامی فالوورهای صفحه خود قرعه‌کشی کنند و هدیه را تحویل برنده دهند.
  • منشن کردن دوستان در زیر پست‌های شما: یک روش بسیار عالی برای افزایش فالوور کسب‌وکارهای مختلف بخصوص کسب‌وکارهای فروشگاهی! اگر یک صفحه اینستاگرامی دارید که در آن محصولات خود را معرفی می‌کنید، کافی است یک پست مسابقه طراحی کنید و از کاربران بخواهید چند نفر از دوستان خود را در بخش کامنت‌ها منشن کنند. با منشن کردن افراد، آن‌ها پست شما را مشاهده می‌کنند و در نهایت تعدادی از آن‌ها صفحه شما را دنبال می‌کنند. آیا صفحه دیجی‌کالا در اینستاگرام را دنبال می‌کنید؟ مسابقات اینستاگرامی دیجی‌کالا همگی بر اساس این روش است. فرض کنید 10 هزار نفر از افراد بخواهند در چنین مسابقه‌ای شرکت کنند و قوانین مسابقه به این صورت باشد که هر فرد باید 5 نفر را منشن کند! در اینصورت 50 هزار نفر پست شما را می‌بینند و فالوورهای شما تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. میزان افزایش فالوورهای شما کاملاً بستگی به کیفیت آن پست و نوع صفحه شما دارد!

با استفاده از این 5 روش به راحتی می‌توانید به هدف خود در مسابقه اینستاگرامی برسید! افزایش فالوور در تمامی این روش‌ها وجود دارد اما باید متناسب با هدف خود، یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید.

  1. شفاف‌سازی قوانین مسابقه برای کاربران

هر مسابقه‌ای در اینستاگرام قوانین خاص خود را دارد؛ مثلاً همین که بگوییم برای شرکت در مسابقه باید 5 نفر از دوستان خود را منشن کنید، یک قانون مشخص کرده‌ایم. در مسابقات اینستاگرامی برخی موارد هستند که کاربران باید آن‌ها را انجام دهند و در صورت انجام ندادن آن، در مسابقه شرکت داده نمی‌شوند. اگر در برگزاری مسابقات اینستاگرامی خود قصد دارید کاربران یک پست به همراه هشتگ موردنظر شما منتشر کنند، باید آن هشتگ را به کاربران بگویید! در واقع این موارد هستند که به موفقیت مسابقه اینستاگرامی شما کمک می‌کنند و البته باید توجه داشته باشید که قوانین شما نباید خیلی سخت باشند که کاربران از شرکت در مسابقه منصرف شوند.

  1. یک هشتگ مناسب تعیین کنید!

انتخاب یک هشتگ مناسب، جذاب و مرتبط با نام برند شما کار ساده‌ای نیست اما با کمی خلاقیت می‌توانید پ آن را پیدا کنید. هشتگ مناسب، هشتگی است که اگر آن را در اینستاگرام جستجو کنید، هیچ پستی برای آن وجود نداشته باشد یا پست‌های آن بسیار کم باشد. در این‌ صورت اگر کاربران بخواهند در مسابقه شرکت کنند به راحتی می‌توانند پست خود را به همراه آن هشتگ منتشر کنند. شما هم به راحتی می‌توانید تمامی پست‌های مسابقه را با همان هشتگ در اینستاگرام ببینید و کاربران خود را در مسابقه شرکت دهید.

اگر قصد برندسازی کسب‌وکار خود را دارید، بخشی از هشتگ شما را باید نام کسب‌وکار یا هرچیزی که یادآور کسب‌وکار شما شود، تشکیل دهد. اگر هشتگ شما نتواند نام برند شما را در ذهن مخاطب زنده کند، نمی‌توانید یک مسابقه اینستاگرامی موفق داشته باشید. بنابراین پس از انتخاب هشتگ موردنظر خود، آن را در بخش جستجوی اینستاگرام سرچ کنید و اگر پستی پیدا نشد، همان را انتخاب کنید.

انتخاب هشتگ برای مسابقه اینستاگرامی

ویژگی‌های یک هشتگ مناسب برای مسابقه اینستاگرامی:

  • در اینستاگرام پستی با آن هشتگ وجود نداشته باشد.
  • هشتگ شما باید مختصر و کوتاه باشد تا بتوانید در ذهن کاربران باقی بماند.
  • هشتگ باید در ذهن کاربران باقی بماند و کاربر بتواند آن را تا پایان مسابقه به یاد داشته باشد.
  • از هشتگ‌هایی با زبان عامیانه استفاده نکنید؛ زیرا هشتگ شما برای تمامی کاربران با زبان‌های مختلف است.
  • هشتگ انتخاب شده، یادآور برند کسب‌وکار شما باشد.
  • هشتگ انتخاب شده، متناسب با نوع مسابقه باشد

با رعایت این 6 نکته می‌توانید یک هشتگ مناسب برای مسابقه اینستاگرامی خود پیدا کنید.

  1. تعیین یک موضوع مشخص برای مسابقه

این مسئله بسیار مهم است که کاربران برای شرکت در مسابقه، باید در مورد چه موضوعی محتوایی منتشر کنند؟ در واقع شما باید موضوع مسابقه خود را مشخص کنید تا کاربران در مورد نحوه انتشار تصویر سردرگم نباشند! مثلاً می‌توانید از کاربران بخواهید در مورد تفریح‌های تابستانی تصاویری منتشر کنند تا شما به بهترین تصاویر منتشرشده، هدیه بدهید. در حالت کلی موضوع مسابقه شما باید متناسب با فعالیت صفحه، کسب‌وکار، محصولات یا خدمات شما باشد.

  1. برنده مسابقه را چگونه مشخص می‌کنید؟

مهم‌ترین مسئله در یک مسابقه اینستاگرامی برای کاربران، نحوه انتخاب برنده مسابقه است! در واقع شما باید بدانید که چگونه می‌توانید برنده مسابقه را به بهترین شکل ممکن انتخاب کنید که حتی رضایت کاربرانی که برنده نشده‌اند، نیز جلب شود. برای انتخاب برنده مسابقات اینستاگرامی دو روش کلی وجود دارد:

تعیین برنده مسابقه اینستاگرامی

  • انتخاب توسط فالوورهای صفحه: یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید برنده مسابقه را مشخص کنید، رای‌گیری از فالوورهای صفحه است. شما هنگامی که محتوای موردنظر را از کاربران دریافت کردید، می‌توانید آن را در صفحه خود منتشر کنید و از کاربران بخواهید تصاویر موردعلاقه خود را لایک کنند. هرچقدر تعداد لایک‌های یک پست بیشتر باشد، به این معنی است که کاربران بیشتر آن را دوست داشته‌اند. در این روش دیگر نارضایتی کاربران وجود ندارد و برنده مسابقه به انتخاب خود آن‌ها بوده است. این روش تعامل صفحه شما را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد اما ممکن است برخی از کاربران به دنبال افزایش لایک‌ پست خود به صورت غیرطبیعی (غیر واقعی) باشند که تعامل صفحه شما غیرواقعی خواهد بود. برای رفع این مشکل نیز می‌توانید به کاربران هشدار دهید که در صورت استفاده از لایک و کامنت غیرواقعی، از مسابقه حذف خواهند شد.
  • انتخاب توسط هیئت داوری: برای انتخاب برنده می‌توانید در میان تصاویر دریافت‌شده از داوران خود نظرسنجی کنید. داوران شما معمولاً با درنظر گرفتن معیارهای مختلف بهترین پست را انتخاب می‌کنند و فردی که آن پست را به اشتراک گذاشته را به عنوان برنده اعلام می‌کنند. در این روش ممکن است کاربران نسبت به شما رضایت کمتری داشته باشند؛ زیرا در این روش بیشتر سلیقه داوران حاکم است. البته توجه داشته باشید روش داوری و معیارهای درنظر گرفته شده باید به صورت کامل برای کاربران شفاف‌سازی شود.

یک پیشنهاد! پیشنهاد می‌کنم به جای استفاده از یک روش، دو روش را با هم در مسابقه خود استفاده کنید؛ دو جایزه برای تعیین برنده به انتخاب فالوورها و هیئت داوری تهیه کنید. در واقع با این کار هر دو روش را استفاده کرده‌اید و بهترین تصاویر از نظر کاربران و داورها مشخص شده‌اند.

  1. تهیه یک جایزه شایسته و متناسب با موضوع صفحه برای کاربران

کاربران هر فعالیتی در مسابقه انجام می‌دهند، برای برنده شدن در مسابقه و دریافت جایزه است! بنابراین جایزه‌ای که برای آن‌ها تهیه می‌کنید، باید ارزش دردسرهای آن را داشته باشد. در انتخاب جایزه باید ویژگی‌های مخاطبان، مشخصات کاربران و بودجه خود را درنظر بگیرید تا رضایت کاربران را جلب کنید. درخواست شما از کاربران برای شرکت در مسابقه به معنای انجام فعالیت‌هایی برای برندسازی صفحه اینستاگرام‌تان است! در واقع شما باید یک جایزه مناسب تهیه کنید تا ارزش زمان، انرژی و هزینه‌ای را که فالوورهای صفحه گذاشته‌اند، داشته باشد. پس از تعیین بودجه برای تهیه جایزه، فعالیت کاری و برند شما نیز اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اگر یک کسب‌وکار مرتبط با سفر نظیر آژانس مسافربری دارید، دادن بلیط سفر به کاربران بسیار عالی است! اما اگر مدیریت یک کسب‌وکاری را برعهده دارید که هیچ ارتباطی با سفر ندارد، شاید سفر کردن برای کاربران خوشایند و جذاب باشد اما تاثیر زیادی در برندسازی شما نخواهد داشت. هدیه دادن خدمات یا محصولات کسب‌وکار به کاربران یکی از رایج‌ترین هدایای مسابقات اینستاگرامی است که تاثیر زیادی بر روی موفقیت مسابقه اینستاگرامی دارد. اگر یک محصول یا خدمات ارزشمند در کسب‌وکار خود دارید، چرا از آن به عنوان جایزه برای مسابقه اینستاگرامی خود استفاده نمی‌کنید؟

  1. محدودیت زمانی برای شرکت در مسابقه تعیین کنید.

هر مسابقه‌ای در زمان خاص انجام می‌شود و مسابقه اینستاگرامی نیز از این قانون مستثنی نیستند! مسابقه اینستاگرامی باید در زمان مشخصی شروع شوند و پس از چند روز به پایان برسند. هرچقدر مدت زمان مسابقه محدودتر باشد، در برگزاری آن مسابقه موفق‌تر خواهید بود؛ البته توجه داشته باشید که زمان این مسابقه نباید آن قدر کوتاه باشد که فرصت اطلاع‌رسانی به کاربران وجود نداشته باشید. مسابقات اینستاگرامی مدت زمانی را برای شرکت کاربران تعیین می‌کنند و پس از آن چند روز را برای انتخاب برنده صرف می‌کنند. پس از آن در یک روز مشخص از شرکت‌کنندگان دعوت می‌شود تا در محل فعالیت کسب‌وکار شما حضور پیدا کنند و جایزه برنده تحویل داده می‌شود. اگر بتوانید در هنگام تحویل جایزه یک ویدئوی کوتاه به همراه تصاویر باکیفیت از شرکت‌کنندگان تهیه کنید، می‌توانید برندسازی خوبی در هنگام انتشار آن محتوا در صفحه اینستاگرام خود انجام دهید و اعتماد بسیاری از کاربران را جلب کنید.

  1. روش‌های تبلیغ و اطلاع‌رسانی مسابقه به کاربران

پس از تعیین تمامی 9 مورد قبل، حالا وقت آن رسیده است که منبعی برای تبلیغات، اطلاع‌رسانی به کاربران و جذب فالوورهای جدید مشخص کنید. برای جذب مخاطبان بیشتر، می‌خواهید از چه کانالی استفاده کنید؟ کانال‌های جذب فالوور و اطلاع‌رسانی زیاد هستند که هریک از آن‌ها بستگی به نوع مسابقه، نوع کسب‌وکار و در نهایت میزان بودجه شما بستگی دارد.

تبلیغات اینستاگرام

چند مورد از مهم‌ترین کانال‌های جذب ترافیک عبارتند از:

  • اینفلوئنسر مارکتینگ: اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش‌های بسیار عالی برای افزایش فالوورهای واقعی یک صفحه است. با این روش شما می‌توانید از افراد فعال در حوزه فعالیتی خود که مخاطبان زیادی دارد، برای افزایش فالوورها استفاده کنید؛ اینفلوئنسرها در ازای دریافت هزینه صفحه و کسب‌وکار شما را در صفحه اینستاگرام خود تبلیغ می‌کنند و با این روش فالوورهای واقعی بدست می‌آورید. توجه داشته باشید که باید از اینفلوئنسرهای حوزه فعالیتی خود استفاده کنید و موقعیت جغرافیایی فالوورهای آن اینفلوئنسر را درنظر بگیرید! زیرا اگر فالوورهای آن از شهر تهران باشند و شما در شهری مثل مشهد کسب‌وکاری داشته باشید، تبلیغات تاثیر زیادی بر روی کسب‌وکارتان ندارد و تنها به افزایش فالوور غیرهدفمند می‌انجامد. اگر می‌خواهید در مورد تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ بیشتر بدانید، به مقاله اینفلوئنسر مارکتینگ و اهمیت آن برای کسب‌وکارهای آنلاین سر بزنید.
  • صفحات اینستاگرامی: بسیاری از صفحات اینستاگرام با کسب‌وکار شما مرتبط هستند و فالوورهای زیادی دارند. این صفحات در ازای دریافت هزینه حاضر به درج تبلیغات شما هستند؛ اگر نیاز به تبلیغات در چنین سایت‌هایی دارید، حتما از کیفیت فالوورهای آن صفحات اطمینان حاصل کنید و سپس در آن‌ها تبلیغ کنید.
  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی دیگر: اگر درشبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر فیسبوک، توئیتر، لینکداین و… فعالیت می‌کنید، لازم است بدانید این شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند به شما در زمینه تبلیغات صفحه اینستاگرامی خود کمک کنند. کافی است یک پست جذاب و حرفه‌ای در زمینه معرفی مسابقه اینستاگرامی خود معرفی کنید و آن را در اختیار دنبال‌کنندگان خود قرار دهید. در اینصورت علاوه بر اینکه مسابقه خود را به کاربران معرفی کرده‌اید، توانسته‌اید کاربران را از شبکه‌های اجتماعی دیگر به صفحه اینستاگرام خود بکشانید و دنبال‌کنندگان خود را افزایش دهید.
  • وبسایت: اگر برای کسب‌وکار خود یک وبسایت راه‌اندازی کرده‌اید و خدمات خود را از طریق آن ارائه می‌کنید، این وبسایت یک کانال بسیار عالی در زمینه جذب مخاطبان بیشتر برای مسابقه اینستاگرام شما است. کافی است یک بنر تبلیغاتی در وبسایت خود قرار دهید و از کاربران بخواهید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مسابقه به صفحه اینستاگرام شما مراجعه کنند.
  • منشن کردن افراد توسط فالوورها: در موارد قبلی به بررسی این مورد به عنوان یکی از روش‌های برگزاری مسابقه پرداختیم! لازم است بدانید این روش یکی از بهترین کانال‌های افزایش فالوور اینستاگرام و تبلیغات صفحه است. با این روش دنبال‌کنندگان شما تعداد زیادی از دوستان خود را منشن می‌کنند و دوستان آن‌ها نیز ممکن است در مسابقه شرکت کرده یا صفحه شما را دنبال کنند.

با استفاده از این 5 روش به راحتی می‌توانید تعداد شرکت‌کنندگان مسابقه اینستاگرامی خود را افزایش دهید و به افزایش تعامل صفحه اینستاگرامی خود کمک کنید.

  1. نظارت بر پست‌های ارسالی کاربران

کاربران برای آن که بتوانند در مسابقه شرکت کنند، باید قوانین مسابقه را به صورت کامل رعایت کنند! برای تایید پست‌ها نیازمند نظارت بر روی آن‌ها هستید تا ببینید چه تعداد از طرح‌های ارسالی قوانین مسابقه را رعایت کرده‌اند و می‌توانند در بین پست‌هایی که باید داوری شوند، قرار بگیرند. پست‌های ارسالی خود را کاملاً نظارت کنید تا بتوانید در هنگام انتخاب برنده از آن استفاده کنید.

آنالیز پست‌های مسابقه اینستاگرامی

برخی از مواردی که باید بررسی کنید عبارتند از:

تعداد پست‌های کاربران: در هنگام برگزاری مسابقه تعداد پست‌هایی که کاربران به همراه هشتگ شما منتشر می‌کنند را بررسی کنید. در روزهای اول مسابقه ممکن است تعداد پست‌ها خیلی زیاد و در روزهای پایانی کمتر باشد. البته این موضوع کاملاً بستگی به روش تبلیغات شما دارد که ممکن است در روزهای پایانی مسابقه تعداد پست‌های کاربران بیشتر باشد. همچنین سعی کنید این پست‌ها را در صفحه خود بازنشر دهید تا کاربران بدانند پست‌های آن‌ها درباره شما، برایتان ارزشمند است.

تعداد لایک هر پست: اگر پست‌ها را در صفحه خود منتشر می‌کنید، تعداد لایک هر پست را بررسی کنید. برخی پست‌ها لایک‌های بیشتری می‌گیرند که به معنی محبوبیت بیشتر این پست‌ها برای کاربران است و احتمال برنده شدن آن‌ها در مسابقه وجود دارد.

تعداد کاربران شرکت‌کننده: چند نفر از کاربران در مسابقه شرکت کرده‌اند؟ تعداد آن‌ها را به صورت روزانه بررسی کنید و آن را در سیستم یا برگه آنالیز خود یادداشت کنید.

برترین شرکت‌کنندگان: چه کسی بیشترین محتواها را در طول مسابقه بارگذاری کرده است؟ این متریک به شما کمک میکند تا بزرگترین طرفداران خود را بشناسید.

تعداد کل لایک‌ها: تعداد کل لایک‌های دریافتی برای پست‌های مسابقه است که باید آن‌ها را برای بررسی تعامل صفحه خود بررسی کنید.

تعداد افزایش فالوور: یکی از اهداف برگزاری مسابقات افزایش فالوور واقعی یک صفحه است؛ در پایان هر روز به بررسی میزان افزایش فالوورهای صفحه بپردازید و اگر تعداد آن از حد قابل انتظار کمتر است، پیش از پایان مسابقه، در بخش تبلیغاتی خود تغییراتی اعمال کنید.

افزایش تعامل صفحه: اگر مدیریت یک صفحه تجاری را برعهده دارید، آنالیز آن کار سختی نیست؛ کافی است به بخش insights مراجعه کنید و اطلاعات مختلفی را ببینید. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در برگزاری مسابقات اینستاگرامی باید درنظر گرفته شود، میزان تعامل کاربران و افزایش آن است. در واقع شما باید ببینید تعامل صفحه شما پیش از برگزاری مسابقه، در هنگام برگزاری و پس از آن، از روز اول تا پایان، چه تغییری داشته است.

یک نکته! اگر صفحه اینستاگرام شما تازه‌کار و دارای فالوورهای کمی است، احتمالاً تعداد کمی از کاربران در مسابقه شرکت کنند. در این صورت می‌توانید خودتان بر روی پست‌های ارسالی نظارت کنید و نیازی به استفاده از سیستم‌های آنالیز نیست. همچنین باید توجه داشته باشید تعداد کم پست‌های ارسالی از طرف کاربران به معنای بازدهی پایین مسابقه اینستاگرامی نیست و ممکن است همین تعداد پست‌های ارسالی چندین هزار فالوور برای شما جذب کنند.

اگر یک صفحه پرمخاطب دارید، برای نظارت بر روی پست‌ها می‌توانید از ابزارهای آنالیز اینستاگرام نظیر Iconosquare استفاده کنید.

  1. انتخاب برندگان و اعلام نام آن‌ها به صورت عمومی

پس از اجرای 11 مرحله قبل، اکنون زمان آن رسیده که برندگان مسابقه خود را مشخص کنید! کاربران مدت زمانی را انتظار کشیده‌اند تا نتیجه این مرحله را ببینند. در این مرحله باید بر اساس نظر داوران یا تعداد لایک پست‌های ارسالی برنده مسابقه را مشخص کنید! اگر برایتان امکان‌پذیر است، نتیجه مسابقه را به صورت لایو برگزار کنید تا کاربران بتوانند اعتماد بیشتری نسبت به نتیجه مسابقه داشته باشند. پس از مشخص شدن برندگان مسابقه، طی یک مراسم از آن‌ها دعوت کنید تا در شرکت یا محل فعالیت کسب‌وکار شما حضور پیدا کنند. سپس در کنار آن‌ها و پرچم کسب‌وکار خود، عکس و فیلم تهیه کنید و آن‌ها را به عنوان برنده مسابقه در صفحه خود معرفی کنید.

نتیجه‌گیری

برگزاری مسابقات اینستاگرامی با اهداف مختلفی برگزار می‌شوند و برای برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید. انجام این مسابقات نیازمند برخی فاکتورها و قواعد است که در صورت رعایت آن‌ها می‌تواند بازدهی بسیار خوبی داشته باشد؛ در این مقاله به بررسی این قواعد و فاکتورهای مهم برای برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی پرداختیم تا اگر قصد راه‌اندازی یک مسابقه اینستاگرامی موفق دارید، بتوانید با رعایت آن‌ها به اهداف خود برسید.

اکنون از تجربیات خود بگویید! آیا تاکنون مسابقه اینستاگرامی برگزار کرده‌اید یا تجربه شرکت در یک مسابقه اینستاگرامی موفق را داشته‌اید؟ در بخش نظرات تجربه خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر