چه در اینستاگرام یک مخاطب عادی باشید، چه بخواهید به کمک آن کسب درآمد کنید، آشنایی با روش‌های تبلیغات در اینستاگرام می‌تواند موضوع جذابی باشد. تبلیغات خوب می‌تواند برای کسب و کارها مخاطب جذب کند و از سویی، اعتماد مخاطبان را به یک برند بیشتر جلب کند. تبلیغات اسپانسری اینستاگرام یکی از روش‌های تبلیغ در این پلتفرم است که در آن، خود اینستاگرام برندها را تبلیغ می‌کند! چه چیزی از این بهتر؟

اعتبار تبلیغات اسپانسری اینستاگرام در نگاه مخاطبان بسیار بالاست؛ زیرا این شبکه اجتماعی هر محتوایی را تایید نمی‌کند و وقتی یک برند را معرفی می‌کند، یعنی قبلا اعتبار آن را به دقت بررسی کرده است. برای ثبت این نوع تبلیغات، اینستاگرام به ازای نوع درخواست، مبلغی را از صاحب پیج دریافت خواهد کرد. اگر دوست دارید با نحوه ثبت این نوع تبلیغ و حالت نمایش آن در اینستا آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تبلیغات اسپانسری اینستاگرام چیست؟

برای اینکه محصول، خدمات یا برندی را به دیگران معرفی کنیم، خواه ناخواه به تبلیغات نیاز خواهیم داشت. روش‌های مختلفی برای تبلیغ وجود دارد که یکی از آن‌ها، انتخاب اسپانسر یا حمایت‌کننده است. اسپانسرها در ازای دریافت یک هزینه مشخص، از برند، پروژه، محصول یا خدمات شما پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال برخی شرکت‌های مشهور در ازای نمایش نامشان در ورزشگاه(هزینه)، از یک تیم یا ورزشکار خاص حمایت می‌کنند. در اینستاگرام هم نوعی از این تبلیغ وجود دارد که البته فرآیند متفاوتی دارد.

اکانت کاری برای تبلیغ اسپانسری

در تبلیغ اسپانسری اینستا، پیج‌های کاری (Business accounts) در ازای پرداخت هزینه مشخصی به اینستاگرام، درخواست تبلیغات خود را در این شبکه اجتماعی ثبت می‌کنند. این کار، باید روی یک پست و محتوای مشخص انجام شود. به عنوان مثال شما یکی از پست‌های خود را انتخاب می‌کنید و طی مراحلی، از اینستاگرام می‌خواهید که از آن حمایت کند. با انجام این کار، پست شما بدون توجه به الگوریتم‌ها وارد صفحه اکسپلور کسانی می‌شود که به محتوای شما علاقمند هستند.

چگونه در اینستاگرام تبلیغ اسپانسری بگیریم؟

برای ثبت تبلیغات اسپانسری، طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • در ابتدا باید مراحل ساخت یک اکانت کاری یا Business account را طی کنید. ثبت تبلیغات با انواع دیگر اکانت در اینستاگرام ممکن نیست.
  • پس از عبور از این مرحله، وارد صفحه پروفایل خود شوید و روی گزینه Promotion بزنید. از صفحه باز شده، گزینه Create Promotion را انتخاب کنید.
  • تصویری که می‌خواهید به عنوان محتوا ارائه دهید را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که این تصویر، باید به بهترین شکل ممکن برند شما را معرفی کند.
  • دسترسی اینستاگرام به اکانت فیسبوک را فعال کنید. (اگر اکانت فیسبوک ندارید، باید پیش از تمامی این مراحل حتما یک صفحه برای خود بسازید. بدون داشتن اکانت فیسبوک نمی‌توانید تبلیغات اسپانسری را فعال کنید.)
  • هدف خود از تبلیغ را انتخاب کنید. می‌خواهید مخاطب را جذب چه چیزی کنید؟ پروفایل، پیام دایرکت یا سایت؟ برای هر یک از این موارد نیاز به استراتژی متفاوتی خواهید داشت.

تفاوت پست اسپانسری با محتواهای دیگر

  • مخاطب هدف خود را تعیین کنید. در بخش تبلیغات اسپانسری اینستاگرام می‌توانید مشخص کنید که مخاطبان شما از نظر سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و دیگر فاکتورهای مهم در چه شرایطی قرار دارند. البته می‌توانید تشخیص این موضوع را بر عهده خود اینستاگرام بگذارید، اما تجربه نشان داده است که تعیین مخاطب هدف توسط خود برند نتیجه بهتری دارد.
  • بودجه اختصاصی و بازه زمانی موردنظر برای تبلیغات را انتخاب کنید. در صورتی که تازه شروع کرده‌اید و درآمد زیادی از اینستاگرام ندارید، بهتر است قدم‌های کوچکی بردارید.
  • در نهایت، روش پرداخت خود را انتخاب کرده و تبلیغ خود را ثبت کنید. برای پرداخت مستقیم، نیاز به استفاده از درگاه‌های پرداخت و حساب خارجی دارید. گاهی هم می‌توانید از افراد دیگر که این دسترسی‌ها را دارند کمک بگیرید.
  • مرحله آخر، با زدن دکمه Create Promotion کار ثبت تبلیغ به پایان می‌رسد و اینستاگرام طبق هدف‌گذاری‌ها، محتوای شما را به مخاطبان ارائه خواهد داد.
  • پست شما پس از ثبت تبلیغ وارد اکسپلور می‌شود. تنها تفاوت این پست‌ها با محتواهای دیگر موجود در اکسپلور، این است که زیر نام پیج، کلمه Sponsored نوشته خواهد شد.

قیمت تبلیغات اسپانسری در اینستا

برای استفاده از تبلیغات اسپانسری در اینستاگرام باید هزینه‌ها را به دلار پرداخت کنید. علاوه بر نوسان قیمت ارز و احتمال بالا رفتن قیمت‌ها، ممکن است برخی افراد روش‌های پرداختی خوبی برای استفاده از این خدمات نداشته باشند. در این شرایط لازم است از موسسات دیگر برای انجام کارهای خود کمک بگیرید که خود باعث افزایش هزینه‌ها خواهد شد. با این حال، استفاده از تبلیغ در اینستاگرام نرخ ثابتی دارد که بر اساس معیارها گوناگون تعیین می‌شود. در ادامه به بررسی حدود قیمت ثبت تبلیغ در اینستاگرام خواهیم پرداخت:

هزینه تبلیغات اسپانسری

  • CPC یا تبلیغات بر اساس کلیک
     یکی از رایج‌ترین انواع تبلیغات اسپانسری در اینستاگرام، این است که بر اساس هر کلیک، هزینه‌ای پرداخت کنید. هزینه این نوع تبلیغ بر اساس هر کلیک در سال ۲۰۲۲ حدود نیم تا یک دلار بر اساس هر کلیک است. به این معنا که اگر تبلیغ شما ۱۰۰ کلیک دریافت کند، باید حدود ۵۰ تا ۱۰۰ دلار، برابر ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت کنید.
  • CPE یا تبلیغات بر اساس نرخ تعامل
    برخی تبلیغ‌ها با هدف افزایش تعامل انجام می‌شوند. قیمت این نوع تبلیغ بر اساس میزان تاثیرگذاری، حدود ۰.۰۵ دلار است. این مبلغ به ازای هر بار حضور مخاطب در دایرکت، نوشتن کامنت یا هر نوع تعامل دیگر محاسبه خواهد شد.
  • CPM یا بر اساس افزایش دنبال‌کنندگان
    بر اساس نرخ جدید اینستاگرام در سال ۲۰۲۲، به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، ۲.۵ تا ۳.۵ دلار در هر کمپین است. این هزینه در مقایسه با کمپین‌های داخلی بسیار ارزان‌تر است؛ با این حال به دلیل عدم دسترسی به درگاه‌های پرداخت در ایران، باید از برخی واسطه‌ها برای انجام مراحل پرداخت کمک بگیرید. این موضوع می‌تواند باعث افزایش هزینه‌ها شود.

تفاوت تبلیغات Sponsored با انواع دیگر تبلیغ

شیوه‌های زیادی برای تبلیغ یک برند یا محصول در اینستاگرام وجود دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید به بلاگرها و اینفلوئنسرهای پرطرفدار سفارش تبلیغ دهید. همچنین می‌توانید از کمپین‌های گوگل ادز برای رشد پیج خود استفاده کنید. در تمامی این روش‌ها، طرف قرارداد شما کسانی خارج از دایره اصلی پلتفرم اینستاگرام هستند. هر یک از این روش‌ها، مبلغ خاصی نیاز دارند و حتی برخی روش‌ها ممکن است رایگان باشند! تفاوت‌های تبلیغات اسپانسری اینستاگرام با دیگر انواع تبلیغ در این پلتفرم را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

تفاوت تبلیغات اسپانسری با انواع دیگر

  • تبلیغات اسپانسری در مقایسه با استفاده از کمپین‌های گوگل ادز، قیمت کمتری دارد و در عین حال موثرتر است؛ زیرا در دایره خود اینستاگرام صورت می‌گیرد.
  • با استفاده از تبلیغات اسپانسری، نمی‌توانید در موتورهای جستجوی گوگل از طریق سرچ ارگانیک دیده شوید. این اتفاق با استفاده از گوگل ادز ممکن است.
  • سفارش تبلیغ به اینفلوئنسرها و بلاگرها نرخ ثابتی ندارد؛ در واقع هر شخص بر اساس ادعایی که درباره تاثیرگذاری تبلیغات در پیج خود دارد مبلغی تعیین خواهد کرد. این در حالی است که تبلیغات با کمک خود اینستا در صورتی که راه پرداخت خوبی داشته باشید، بسیار به صرفه‌تر خواهد بود.
  • وقتی به پیج دیگری سفارش تبلیغات می‌دهید، نمی‌توانید به راحتی درباره واقعی بودن دنبال‌کنندگان و اثربخشی تبلیغ اطمینان حاصل کنید. در عوض درباره اینستاگرام، می‌توانید مطمئن باشید که محتوای شما وارد اکسپلور می‌شود و در صورتی که جذاب و موثر باشد، روی مخاطبان زیادی اثر خواهد گذاشت.
  • برخی روش‌های تبلیغاتی علی‌رغم تبلیغ اسپانسری رایگان هستند. مثلا روش‌هایی که در آن شما با پین کردن پست، تلاش برای ورود به اکسپلور، کامنت مارکتینگ یا ایمیل مارکتینگ به جذب مخاطب می‌پردازید. برای شروع بهتر است سراغ این روش‌ها بروید و وقتی کمی به درآمد رسیدید، وارد روش‌های دیگر مانند تبلیغ اسپانسری شوید.

مزایا و معایب تبلیغات اسپانسری اینستا

تا اینجای کار با تبلیغ اسپانسری آشنا شدیم و فهمیدیم که برای انجام آن باید چه مراحلی را طی کنیم. این روش تبلیغ هم مانند روش‌های دیگر، به هیچ وجه کامل نیست و نمی‌تواند به تنهایی روی رشد صفحه شما موثر باشد. تبلیغات اسپانسری نکته‌های مثبت زیادی دارد که آن را برتر از دیگر روش‌ها قرار می‌دهد و در عین حال، نقطه ضعف‌هایی هم دارد که باید با کمک روش‌های دیگر رفع شود.

مزایا و معایب تبلیغات اسپانسری

مزایای تبلیغات اسپانسری

  • قابل اعتماد است؛ زیرا خود اینستاگرام با شما طرف خواهد شد.
  • می‌توانید در آن مخاطبان هدف خود را با جزییات کامل مشخص کنید تا محتوای شما را بیشتر ببینند.
  • نوع کمپین مورد نظر کاملا قابل تنظیم است؛ مثلا می‌توانید مشخص کنید که در ۳ روز محتوای شما ۱۰۰ بار نمایش داده شود.
  • هزینه این نوع تبلیغات منعطف است و می‌تواند بنابر نیاز شما کاهش یا افزایش یابد.
  • روش‌های متنوعی برای ارائه محتوا در اختیار شما قرار می‌دهد.

معایب تبلیغات اسپانسری

  • این روش تضمینی برای افزایش مشتری ندارد و در اغلب موارد باعث رشد دنبال کنندگان نخواهد شد. تنها اگر به دنبال افزایش بازدید هستید می‌توانید روی این تبلیغات حساب کنید.
  • پرداخت هزینه‌ها در این روش به صورت دلاری است و با نوسان قیمت ارز در ایران دچار تغییر می‌شود. این هزینه ممکن است برای برخی افراد سنگین باشد.
  • روش‌های پرداخت در این نوع تبلیغات، داخل ایران پشتیبانی نمی‌شود و برای استفاده از آن‌ها نیاز به حساب‌های خارجی خواهید داشت.
  • استفاده از این روش بدون داشتن اکانت فیسبوک ممکن نیست و حتما باید صفحه اینستاگرام خود را به یک حساب کاربری دیگر در Facebook متصل کنید.

انواع تبلیغات اسپانسری اینستاگرام

تبلیغات اسپانسری می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. استفاده از هریک از این روش‌ها بستگی به هدف برند از انجام تبلیغات و همچنین هزینه و بودجه اختصاصی دارد.

انواع تبلیغ اسپانسری

به طور کلی می‌توان گفت که این نوع تبلیغ، به انواع زیر تقسیم می‌شود:

۱- Story ads

یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مخاطبان و بالا بردن تعامل، استفاده از روش تبلیغات در استوری است. در این روش می‌توانید از CTA یا همان Call To Action به شیوه‌های گوناگونی بهره ببرید. به عنوان مثال می‌توانید مخاطب را به ارسال پیام در دایرکت، ورود به لینک یا خرید از سایت ترغیب کنید. در این روش سرعت بالا در جلب توجه مخاطبان اهمیت بسیاری دارد، زیرا استوری‌ها تنها ۲۴ ساعت در معرض دید مخاطبان هستند و پس از آن از دسترس خارج خواهند شد. به همین دلیل لازم است که از متن، تصاویر، رنگ‌ها، افکت‌ها و استیکرهای جذاب برای جلب توجه مخاطب و ایجاد انگیزه برای برقراری ارتباط با او استفاده کرد.

۲- Photo ads

روش بعدی در تبلیغات اسپانسری، استفاده از تصاویر برای تبلیغ است. در این روش هم CTA بسیار مهم است. عباراتی مثل «همین حالا تماس بگیرید»، «با ثبت نام زودهنگام ۲۰ درصد تخفیف بگیرید»، «برای استفاده از مشاوره رایگان تماس بگیرید.» و موارد مشابه می‌تواند باعث ایجاد انگیزه جهت ایجاد تعامل شود. در این روش می‌توانید از دکمه Shop هم بهره ببرید تا مخاطب را مستقیما به صفحه خرید محصول دعوت کنید. سعی کنید تصاویر خود را تا حد ممکن بهینه سازی کنید تا در عین سادگی، گویای هویت برند یا محصول شما باشند.

۳- Video ads

تبلیغات اسپانسری ویدئویی

محتوای ویدئویی یکی از جذاب‌ترین و موثرترین انواع محتوا در شبکه‌های اجتماعی است. خصوصا اگر کوتاه، موثر و دارای اطلاعات جذاب برای مخاطب باشد. در این نوع تبلیغات می‌توانید ضمن ارائه اطلاعات به مخاطبان، بازهم از CTA استفاده کنید. اگر از ویدئو برای معرفی برند استفاده می‌کنید، حتما از افراد و فضای واقعی شرکت در ویدئو استفاده کنید. در معرفی محصول، سعی کنید جزییات مهم را کاملا توضیح دهید و تمام ویدئو را به دعوت مخاطب برای خرید اختصاص ندهید. جلب اعتماد با محتوای ویدئویی که اشخاص در آن حضور دارند بهتر اتفاق می‌افتد، بنابراین در محتواهای ویدئویی علاوه بر دعوت به خرید، روی جلب اعتماد هم تمرکز کنید.

۴- Carousel ads

نوع دیگری از تبلیغات اسپانسری اینستاگرام وجود دارد که به تبلیغ کاروسل یا ترکیبی مشهور است. تبلیغات کاروسل یک قالب تبلیغاتی منحصر به فرد است که ویدئوها یا تصاویر متعدد را در یک آگهی واحد ترکیب می کند. در واقع هر آنچه که صاحب تبلیغات می‌خواهد به مشتری نشان دهد، به صورت یکجا و به حالت چرخشی به او ارائه خواهد شد. در این نوع تبلیغات، مخاطب تمامی تصاویر، ویدئوها، لینک‌ها و کال تو اکشن‌ها را در قالب یک تبلیغ واحد می‌بیند. مزیت تبلیغ کاروسل در این است که نرخ تعامل را تا حد زیادی بالا می‌برد، ابعاد مختلفی از یک  سرویس را به نمایش می‌گذارد و می‌تواند توجه مخاطب را به خوبی جلب نماید.

۵- Collection ads

روش دیگری که در تبلیغات اینستاگرام استفاده می‌شود، تبلیغات مجموعه‌ای است. این روش برای تبلیغ محصولات و خدمات استفاده می‌شود و برای معرفی برند کاربرد چندانی ندارد. در این روش، چند محصول را به صورت یک مجموعه از فیلم، عکس یا ترکیبی از هر دو در کنار یکدیگر قرار می‌دهند تا یک مجموعه کامل ایجاد کنند. این کار می‌تواند روی افزایش مشتری موثر باشد و تعامل مخاطبان را بالا ببرد. در این روش باید روی چینش محصولات دقت زیادی به خرج دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

پیشنهاد محتوا برای تبلیغات اسپانسری

یکی از مهم‌ترین مسائل در تبلیغات اسپانسری، محتوای شماست. هرچه محتوا پربارتر، دقیق‌تر و جذاب‌تر باشد، می‌تواند تبلیغ را اثرگذارتر کند. بنابراین اینستاگرام تنها بخشی از کار را برای شما انجام می‌دهد؛ آنچه اهمیت دارد این است که بتوانید با تبلیغ خود، به هدف موردنظر برسید. نوع محتوا بستگی به هدف شما دارد؛ به عنوان مثال اگر بخواهید فروش خود را بیشتر کنید باید روی معرفی محصول و جذب مخاطب تمرکز کنید، در مقابل اگر بخواهید تنها دنبال‌کنندگان خود را بیشتر کنید، باید محتوای جذابی تولید کنید که مخاطب را به بازدید از صفحه و دنبال کردن شما ترغیب کند. در ادامه پیشنهاداتی برای تولید محتوای موثرتر به شما پیشنهاد خواهیم کرد.

پست معرفی محصول

اغلب محتواهای تبلیغاتی با هدف معرفی یک محصول جدید، بررسی مشخصات محصولات قبلی و جذب مخاطب برای خرید محصول تولید می‌شوند. با استفاده از این محتواها می‌توانید نرخ تعامل صفحه را تا حد زیادی بالا ببرید. پست‌های معرفی محصول وقتی به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند، شانس بالایی برای افزایش بازدید، نرخ تعامل و تبدیل مخاطب به مشتری خواهند داشت. پست‌های معرفی محصول می‌توانند تنها به بررسی مشخصات بپردازند یا درباره امکانات ویژه صحبت کنند. به هر صورت، باید به گونه‌ای عمل کنید که محصول شما متمایز به نظر برسد و مخاطب به خرید آن تشویق شود. همچنین سعی کنید در چنین پست‌هایی حتما از CTA استفاده کنید؛ جملاتی همچون «همین حالا خرید کنید»، «این محصول را با ارسال رایگان دریافت کنید»، «برای خرید محصول، از مشاوره رایگان استفاده کنید» و مانند این‌ها، می‌تواند به تاثیر بیشتر تبلیغ کمک کند.

تخفیف‌های یک فروشگاه

پست‌های تخفیفی

پیشنهاد تخفیف، وسوسه‌انگیزترین نکته یک تبلیغات اینترنتی است. بهترین روش برای جذب مخاطب از طریق تبلیغات و افزایش نرخ تبدیل، این است که سعی کنید تخفیف‌های دوره‌ای خود را با تبلیغات اسپانسری اینستاگرام به مخاطبان هدف نشان دهید. با انجام این کار، نرخ بازدید افزایش می‌یابد و در بیشتر مواقع، خرید محصول هم بیشتر خواهد شد. در پست‌های تخفیف دار، حتما مشخصات محصول را ذکر کنید و ترجیحا، دلیل تخفیف را بیان کنید تا مخاطب علت کاهش قیمت را کمبود کیفیت قلمداد نکند. به عنوان مثال بگویید «تخفیف یلدایی» یا «تخفیف به مناسبت هزارتایی شدن صفحه» و… . این کار باعث جلب اعتماد بیشتر و در نتیجه، رشد صفحه خواهد شد.

نمایش خدمات شرکت یا شخص

یکی دیگر از محتواهایی که می‌توانید برای تبلیغات از آن استفاده کنید، معرفی خدماتتان به دیگران است. می‌توانید در پست تبلیغاتی شرکت خود را معرفی کنید و فضای آن را به نمایش بگذارید. همچنین می‌توانید درباره توانایی‌های خودتان و فعالیت‌هایی که می‌توانید انجام دهید حرف بزنید. تصور کنید که کار شما، بافت لباس‌های پشمی به صورت دستباف است. برای نشان دادن مهارتتان، می‌توانید یک فیلم از روند بافت یک لباس را به صورت یک محتوای بهینه شده درآورید و آن را برای تبلیغ اسپانسری اینستاگرام استفاده کنید. این محتواها عموما به افزایش نرخ تبدیل و فروش کمک زیادی نمی‌کنند اما می‌توانند باعث بالا رفتن بازدید صفحه و افزایش دنبال‌کنندگان شوند.

ارائه نمونه آموزش

اگر در صفحه خود محتوای آموزشی دارید، بهترین چیزی که می‌توانید برای تبلیغ استفاده کنید، یک نمونه آموزش است. برای این کار کافی است یک محتوای آموزشی کوتاه با نکات جذاب در حوزه کاری خود انتخاب کنید و آن را برای تبلیغ اسپانسری ارائه دهید. سعی کنید نکته آموزشی تا حد ممکن کوتاه، سریع و جدید باشد. به عنوان مثال اگر در حوزه فتوشاپ فعالیت می‌کنید، یک راه کوتاه یک دقیقه‌ای برای حذف پس زمینه معرفی کنید، یا بهترین راه رتوش عکس را خیلی کوتاه توضیح دهید. این محتواها می‌توانند دنبال‌کنندگان صفحه را افزایش دهند و در آینده، مشتریان خدمات شما را بیشتر کنند.

نتیجه‌گیری

تبلیغات اسپانسری اینستاگرام یک روش رایج برای بالا بردن تعامل،افزایش دنبال کنندگان و بیشتر شدن نرخ تبدیل است. این کار، با پرداخت هزینه به اینستاگرام و طراحی کمپین‌های تبلیغاتی خاص میسر خواهد شد. برای استفاده از تبلیغ اسپانسری، باید ابتدا یک محتوای خوب و تاثیرگذار تولید کنید و سپس با استفاده از روشی که در مقاله گفتیم، این محتوا را در معرض دید مخاطبان قرار دهید. یکی از بزرگ‌ترین مزایای تبلیغ اسپانسری این است که مخاطب هدف را به خوبی تشخیص می‌دهد و پست را به این گروه بیشتر نمایش خواهد داد.

توجه داشته باشید که این نوع تبلیغ، نیاز به پرداخت دلاری دارد و استفاده از آن نیازمند استفاده از درگاه‌های پرداخت خارجی است. اگرچه در این روش، تضمینی برای رشد صفحه، بالا رفتن دنبال کننده و افزایش نرخ تبدیل وجود ندارد، اما در اغلب موارد می‌توان تاثیرات آن را روی رشد برند و صفحه مشاهده کرد. تنها کافی است روی بهینه‌سازی محتوا دقت کافی داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر